Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 15:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2023, 10:34 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Hallo!

Aangenaam kennis te maken! Ik heb samen met mijn significant other een Land Rover Series III uit 1982 gekocht, een oud defensie-voertuig. We willen ermee op wereldreis. We zitten nu in de kennismakingsfase, wij en onze Land Rover. :)

Hij heeft ook sowieso een likje verf nodig (als in: moet compleet kaalgeschuurd worden en opnieuw geverfd worden). Nu heb ik het hele forum doorgespit op verven, en alles afwegende dacht ik, ik koop deze primer en verf:

Primer: https://www.verfwinkel.nl/wijzonol-meta ... grijs.html
Verf: https://www.verfwinkel.nl/wijzonol-indu ... ans-3.html

Toch voor de zekerheid ff een berichtje gestuurd naar de winkel en zij zeggen: wij vallen onder de divisie bouwverven en we hebben geen passende autolak in ons assortiment die ook benzine/diesel-bestendig is.

Volgens mij kan de winkel zich niet echt voorstellen dat iemand de buitenkant van zijn auto gewoon met een rolletje wil gaan verven. :D Ik neig ernaar om wel deze verf te kopen. Hij is op alkyd-basis, geschikt voor staal en aluminium, corrosiewerend, kras- en slijtvast, en ik zou niet weten waarom de verf benzine/diesel-bestendig zou moeten zijn. Maar ik ben wel gaan twijfelen, deed ik eigenlijk al, en inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat is jullie mening over deze verf?

Groet!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2023, 11:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Misschien de vraag aan Wijzenol zelf stellen.
Stel je vraag daarbij dan bovendien zo genuanceerd dat je een adequaat antwoord krijgt, dwz: het gaat nl niet om een permanent benzine/diesel contact (althans, dat mag je hopen).
Volgens mij is alkyd-lak wanneer die eenmaal goed door en door droog is tamelijk goed bestand tegen minder sterke oplosmiddelen.

Ik ken een vergelijkbaar verhaal over brandstof-slang:  De vraag was of de slang bestand was tegen E85 (dus 85% ethanol en de rest benzine).
Het antwoord was " Nee: de slang kan tegen benzine (E5 en E10), diesel én ethanol ".   De E85 stond niet op het lijstje, en de beantwoorder bedacht niet (of wist gewoon niet) wat E85 kon inhouden.   Gelukkig gaf hij het hele lijstje in zijn antwoord ... hij gaf daarmee onbewust een heel bruikbaar antwoord.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2023, 13:16 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Denk eens aan Sigma s2u over Allgrund primer. Daar zijn al heel veel Land Rovers mee gedaan. En volgens mij ook tot volle tevredenheid.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2023, 15:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Van onze (huis)schilder begreep ik dat Wijzenol niet onderdoet voor Sigma (dwz de prijs is wel vriendelijker).
Die "Allgrund" wordt wel vaker genoemd, met name in verband met de hechting op aluminium.

Voor het goede begrip: Ik heb een kapotte schouder en spendeer graag een deel van de vergoeding voor die schouder aan het "subsidiëren" van de (huis)schilder.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2023, 15:19 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik wist niet dat jouw huisschilder ook laro's verft...
Doet hij dat niet dan is een huis nog geen auto. Tenminste, mijn huis heeft geen last van "zoute regen" (pekel dus) om maar eens iets te noemen, mijn auto wel.
Hoe dan ook, ik heb zeer goede ervaringen met wat ik al noemde en velen met mij, zoek maar eens op dat andere forum. Waarmee ik niet wil zeggen dat Wijzonol minder zou presteren, ik heb er alleen geen ervaring mee.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2023, 16:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
albert schreef:
.... dan is een huis nog geen auto.

Klopt ... maar qua resultaat op ons nogal "onderhoudsgevoelige" huis heb ik geen enkele reden om Wijzenol te ontraden.
Dat niet alleen, onze schilder heeft inmiddels een paar klanten er bij omdat het werk hier er zo goed uitziet.

Dit alles is natuurlijk geen bewijs.  Aan de andere kant denk ik dat 85 jaar oud houtwerk een moeilijke ondergrond is.   Nadat de hecht-grondering goed gelukt is is het LandRover aluminium denkelijk een stuk stabieler.

O ja, je hebt gelijk: ik woon niet in de kuststreek* dus ervaring met "salt-spray" heb ik niet.   Ik ben evenwel niet zo bang voor de inwerking van zout op een alkyd-laklaag.   Zolang er maar sprake is van een laklaag.

  *  Althans, zolang de zeespiegelstijging met kunst en vliegwerk tegen te houden is. Te zijner tijd is het hier riant aan zee wonen ... na tweemaal te zijner tijd wordt het hier een twijfelgevalletje, dan kan je maar beter een bootje op de parkeerplaats hebben.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op ma 03 apr 2023, 20:22, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2023, 18:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ik heb zelf op mijn Santana wijzonol industrie lak gebruikt in combinatie met de wijzonol universeel primer (zeer geschikt voor aluminium). En ik was er erg over te spreken. Ik heb bij crop solutions op het internet speciale rollers besteld om een eind resultaat te krijgen wat haast niet van spuitwerk te onderscheiden is een ook dat beviel heel goed.
De auto staat sinds de restauratie bij weer een wind buiten maar de verf zit er nog uitstekend op.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr 2023, 11:28 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Dank je wel allemaal. Hier kan ik wel wat mee. Had Wijzonol ook een bericht gestuurd en kreeg dit terug:

Het is niet algemeen bekend, maar er worden veel oude auto’s en Landrovers gespoten met onze Uni Primer en Industrielak zijde- of hoogglans. Verfwinkels verkopen dit systeem ook veel aan boerenbedrijven voor het spuiten of rollen van tractoren en aanhangers. Het is een prima keuze en ook een zeer robuust verfsysteem voor jullie doel.

Rolf, welke speciale rollers had jij precies?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr 2023, 15:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
skinnywheels schreef:
Dank je wel allemaal. Hier kan ik wel wat mee. Had Wijzonol ook een bericht gestuurd en kreeg dit terug:

Het is niet algemeen bekend, maar er worden veel oude auto’s en Landrovers gespoten met onze Uni Primer en Industrielak zijde- of hoogglans. Verfwinkels verkopen dit systeem ook veel aan boerenbedrijven voor het spuiten of rollen van tractoren en aanhangers. Het is een prima keuze en ook een zeer robuust verfsysteem voor jullie doel.

Rolf, welke speciale rollers had jij precies?


Ik heb terug gezocht in mijn mail want op de webshop kan ik ze niet meer vinden. Maar me mail gaat niet zover terug helaas.
Het was een schuimviltroller en het resultaat was verbluffend strak, zelf zo strak dat een goeie maat van mij die zelf zijn auto's spuit, mijn resultaat ook als strak spuitwerk beoordeelde. :lol:

Ik heb even op hun webshop zitten neuzen en ze hebben nog wel een roller die ze er adviseren om spuitwerk te evenaren maar of deze goed werkt dat weet ik niet.

https://www.nonpaints.com/nl/friess-mag ... --EALw_wcB

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr 2023, 20:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Skinnywheels,

Hou er rekening mee dat die oude defensieverf chroom 6 kan bevatten. Zorg dus voor de juiste PBM's bij het schuren.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr 2023, 20:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wim Janssen schreef:
Zorg dus voor de juiste PBM's bij het schuren.


Als er werkelijk Chroom-6 in de defensie-verflagen zit dan ben je niet blij.
De persoonlijke beschermingsmaatregelen zijn nogal "intensief".

https://www.ortageo.nl/hoe-omgaan-met-chroom-6/
https://www.nlarbeidsinspectie.nl/zoeke ... ch-submit=

't Is lastig want je bent er natuurlijk niet met een enkel sneltestje, dwz een eerste negatieve steekproef is slechts een steekproef.
Aangezien je de geschiedenis van het schilderwerk niet kent zou je meer testen moeten doen.
Voor alle zekerheid de strengste beschermingsmaatregelen treffen is ook weer zowat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2023, 17:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
In de industrie wordt Chroom 6 de volgende asbest. Nu al vragen de grote industriele spelers (Unica) om aan te tonen dat jouw buis met rode menie of andere oude verf Chroom 6 vrij is. Zoniet, dan kunnen zij dat voor jou bepalen en laten ze bij een positieve test de verf door speciale bedrijven verwijderen. Een simpele tie in op een 2"buis met een las van een aantal centimeters wordt dan een dingetje.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2023, 18:38 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Bedankt. Goede opmerking. Dat zou inderdaad wel vervelend zijn. Testen en laten verwijderen is echt een gedoe en kost veel geld. Heb al ff rondgebeld en er zijn bijna geen bedrijven die dit voor particulieren doen. Een veteraan die ik ken zegt dat het er niet uitziet als militaire verf maar als normale gangbare civiele verf. Ik vraag me af hoe erg het is als je 1x in je leven met bescherming in de buitenlucht een Land Rover schuurt waar misschien chroom 6 in zit, maar wil het ook niet onderschatten. Hier moeten toch meer mensen op dit forum tegenaan gelopen zijn denk ik? Hopelijk leest iemand dit die dit ook had. Ben benieuwd naar ervaringen van mensen met het risico danwel de wetenschap dat er chroom 6 in de verf zat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2023, 18:41 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Rolf schreef:
skinnywheels schreef:
Dank je wel allemaal. Hier kan ik wel wat mee. Had Wijzonol ook een bericht gestuurd en kreeg dit terug:

Het is niet algemeen bekend, maar er worden veel oude auto’s en Landrovers gespoten met onze Uni Primer en Industrielak zijde- of hoogglans. Verfwinkels verkopen dit systeem ook veel aan boerenbedrijven voor het spuiten of rollen van tractoren en aanhangers. Het is een prima keuze en ook een zeer robuust verfsysteem voor jullie doel.

Rolf, welke speciale rollers had jij precies?


Ik heb terug gezocht in mijn mail want op de webshop kan ik ze niet meer vinden. Maar me mail gaat niet zover terug helaas.
Het was een schuimviltroller en het resultaat was verbluffend strak, zelf zo strak dat een goeie maat van mij die zelf zijn auto's spuit, mijn resultaat ook als strak spuitwerk beoordeelde. :lol:

Ik heb even op hun webshop zitten neuzen en ze hebben nog wel een roller die ze er adviseren om spuitwerk te evenaren maar of deze goed werkt dat weet ik niet.

https://www.nonpaints.com/nl/friess-mag ... --EALw_wcB


Oké bedankt! :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2023, 19:30 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Chroom 6 word in de vliegtuigindustrie en ruimtevaart nog steeds volop verwerkt omdat ze nog geen betere vervanger hebben(zeggen ze). De claims nemen ze voor lief en als de tegenpartij ooit wint betalen ze die met een gemene grijns(van jou belastinggeld) uit. Over die uitbetaling betaald het slachtoffer dan weer 50% inkomstenbelasting en vermogensbelasting en 10% inflatie per jaar. Na 5 jaar heeft de Staat dus zijn geld weer terug en kan weer nieuwe verf kopen.

Kaal en/of al licht geoxideert aluminium is niet mijn favorite ondergrond om een goede primer te geven. Zeker niet op naden die mnogal wat werking hebben.

Wil je de auto van kleur veranderen? Anders zou ik hem slechts bijwerken want een betere verflaag (leg er natuurlijk wel aan hoeveel lichtingen er zich verveelt hebben)als die er nu opzit krijg je waarschijnlijk niet meer en het kost erg veel moeite. Het leven gaat snel en ik kan leukere en nuttigere klussen bedenken.

GEWOON een proefstukje doen op een plaats waar je later niets meer van ziet.

Iedere (beroeps) militair die een voertuig had of er aan werkte heeft vroeger liters chroom 6 verf weggerold of gekwast en de meeste die ik ken leven nog steeds hoor! Alleen de beroepsmatige spuiters vooral bij de vliegtuigen (Fokker) hebben er wel een serieuse klap van gekregen. Zelf ongeveer 4 jaar lang gekwast en er nooit iets merkbaar van overgehouden. Volgens mij ben ik van mijzelf al zo .......

Volgens mijn 2schoonzonen en dochter(alle 3 beroeps ) gaat het nog steeds zo. En jaaaaaaaah er worden nog heel veel NOS(New old Stock) verf opgesmeerd. Het is gewoon goede verf zeggen ze, hecht prima haha. Je asbest dak kan ook nog zeker 50 jaar mee hoor. Niet droog in zagen of schuren en niet aan gaan snuiven. Dat dan weer niet . Alleen Brussel denkt daat toch allemaal wat anders over en vind dat geld moet rollen . Wat je aan milieu narigeheid elders overhoop haalt met afbreken en verwerken totdat het weer een vaag onzichtbaar plekje heeft? euh, daar hebben we Chinese kindjes voor? Je zou ze........

Welke verf echter goed vast zit zou ik gewoon lekker laten zitten. Als je toch wenst te schuren .De Auto inderdaad buiten goed op de wind zetten. Met amoniak zeer goed ontvetten. Je schuurwerk doen met de wind van je af heheeeeh. Dan de gewenste grondverf erop. Eventueel al in de kleur voorgemengd. Een donkerdere kleur over een lichte grondverf vind ik zelf nooit zo prettig.

wijsheid en groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2023, 21:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja ... je kan de gok nemen, of je kan het (laten) testen.
Ik denk dat ik - als ik al zin had in het schuurwerk - de gok zou nemen .... maar ik ben de jongste niet meer, dus het aantal verloren levensjaren is beperkt/

Ik heb ook gewoon zo, een aantal jaren geleden, zonder veel voorzorgen de asbest betimmering uit ons stookhok gehaald.   De gemeente-reiniging nam het toentertijd ook probleemloos aan: een goede vuilniszak was genoeg bescherming.
Nu was het ook zo dat ik er naast stond toen ± 40 jaar eerder deze asbest werd aangebracht: dat moest toen vanwege het bouw-toezicht, het houten dak moest met asbest afgetimmerd worden.  De timmerman zette gewoon de cirkelzaag in de asbest-platen ... ... ik stond daarnaast, dus had ik mijn asbest-vuurdoop toch al gehad.

Het is bij de meeste van deze "gezondheids-dingetjes" dat het cumulatief werkt:  Een eenmalige blootstelling geeft slechts een kleine kwaaie kans, langere en/of veelvuldige blootstelling is wat je beter vermijdt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2023, 21:05 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik wist eerlijk gezegd niet dat Chroom6 in zoveel verschillende materialen zit, van leer tot tatoeage-inkt. Dus geen leren schoenen meer, allemaal terug naar de houten klomp? Gaan de meesten niet doen, denk ik.... Met het schuren van (verdachte) verf zou ik een stofmasker met p3 filter dragen, die heb ik beroepsmatig toch al liggen, dus ik heb makkelijk praten. En ja, meestal valt het wel mee: vroeger heb ik regelmatig met een onkruidbestrijdingsmiddel gespoten wat naar men toen zei een hoge acute giftigheid had, maar geen lange termijn schade opleverde. Nu pas blijkt dat het een aanjager van de ziekte van Parkinson is. Ik hoop er maar het beste van en ik maak me er ook niet druk om. Tot nu toe heb ik gelukkig nergens last van, en veranderen kan ik het toch niet meer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2023, 14:05 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Hij heeft ook sowieso een likje verf nodig (als in: moet compleet kaalgeschuurd worden en opnieuw geverfd worden). Nu heb ik het hele forum doorgespit op verven, en alles afwegende dacht ik, ik koop deze primer en verf:

Gewoon niet kaalschuren. Oude verf heel goed reinigen en ontvetten. Dan alles alleen licht opschuren en vervolgens de verf er overheen.

Als je een wereldreis wilt maken met dat apparaat zorg dan dat hij er niet Militair uitziet. Geen militaire kleuren dus en geen militaire verf. Ook niet rose want de pink panter was ook een militair voertuig. Gewoon een neutrale kleur. Hier is de kleurenkaart van landrover uit die tijd. https://www.pinterest.es/pin/464996730268776599/

Nee dat zijn geen ral kleuren. Je kunt de wagen met gewone verf verven. Dat gaat prima. Alleen is gewone niet hard en kleurbestendig. Na een paar jaar zul je zien dat de verf bleekt. Ik heb de mijne sandkleur en limestone gemaakt. Dat is erg leuk geworden.

Als je echt een wereld reis wilt gaan maken met een oude series zijn er overigen wel wat belangrijkere dingen te checken dan alleen de kleur. Bekijk de voorste chassis punten van het chassis heel erg goed. Bij de militaire uitvoering zitten daar een aantal platen over elkaar heen gelast. Je kunt het niet zien terwijl ze heel slecht kunnen zijn.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 apr 2023, 18:29 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Bedankt iedereen voor het delen van de ervaringen en de tips. We hadden besloten om het toch maar gewoon te gaan doen buiten met FFP3-masker en veiligheidsbril en dan niet helemaal kaal maar goed opgeschuurd. Dus we hebben ons gisteren een dagje boos gemaakt en nu is ie al bijna klaar (qua schuren dan) :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2023, 14:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
exfietser schreef:
Als je een wereldreis wilt maken met dat apparaat zorg dan dat hij er niet Militair uitziet. Geen militaire kleuren dus en geen militaire verf. Ook niet rose want de pink panter was ook een militair voertuig. Gewoon een neutrale kleur. Hier is de kleurenkaart van landrover uit die tijd. https://www.pinterest.es/pin/464996730268776599/

Je hebt als je een moderne "Puma" hebt overigens pech wanneer je de enige ± acceptable "solid" kleur - te weten Keswick Green - voor je auto koos.   Het Franse leger bestelde zijn LandRovers (als vervanger voor de gedateerde Peugeot P4) gewoon uit de fabrieksfolder en koos óók het Keswick Green, gewoon dezelfde kleur en ook dezelfde glans.   Wel (meestal) een groen meegespoten dak, overigens niet eens steeds groene velgen - ik zag ze ook met "witte" velgen.  
De soldaat aan het stuur van zo'n glanzende Defender die ik eens aansprak zei: "Ach een aardige auto, maar niks in het terrein", en verder "Ze hebben waarschijnlijk een grote voordelige deal gemaakt, de auto's zitten vol met allerlei kleine en grotere gebreken".   Wat betreft dat laatste kon ik 'm troosten: ook de eenvoudige particuliere klant die de volle prijs betaalde kreeg een auto met gebreken ... als je geen gebreken vindt dan zoek je niet goed, als je een goede dealer hebt dan vindt die er nog meer.

exfietser schreef:
Nee dat zijn geen ral kleuren.

Da's een gevalletje " Da's logisch hè ! ".  
RAL dateert van 1927 en RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen.   Het zou vreemd zijn wanneer een Engelse auto-constructeur zich conformeert aan een utilitair (en onlogisch) Duits "systeem" (dat geen systeem is want slechts bedoeld om kleuren zoals het Posterijen-geel of het Polizei-Grün te definieren).
Verder is RAL sowieso niet zaligmakend: Er is geen instantie die de kleur en de kleurechtheid garandeert.   Waarschijnlijk eist de Polizei bij zijn Lieferungen dat de kleur conform is en kleurecht is binnen de grenzen van het haalbare ... maar als argeloze consument ben je overgeleverd aan het toeval.
Het kleursysteem waar LandRover mee werkt(e) is niks beter ... ook gewoon een toevallige collectie kleuren. Kijk maar eens naar het "wit", dat ooit met Limestone begon, er zijn sinds het nogal gelige Limestone allerlei steeds wittere witten gebruikt voor daken en velgen (ik heb op de "Puma" een nogal kil wit genaamd Fuji White - een heel onhandige kleur voor velgen want het kille wit toont heel snel vuil).
O ja, LandRover heeft beperkt leveranties in RAL kleuren gedaan: Leveranties aan Duitse overheidsinstellingen.   Er zijn overigens ook Defenders in het Franse Bleu-Gendarme geleverd, als je maar betaalde was alles mogelijk (wat dat laatste betreft was het net een Rolls-Royce).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2023, 09:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
We zijn (of althans ik ben) inmiddels wel nieuwsgierig naar het vervolg.
Zit er al een eerste verfje op ... en welke kleur is het geworden ?

Zelf was ik ook wat aan het "verven", het tuinhek met "hout- en bielzenzwart".
De ouderwetse carbolineum is niet meer op de markt (carbolineum was misschien wel effectief maar beslist niet gezond).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2023, 22:51 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Bielzenzwart zal max 3 jaar blijven zitten. Goed doordrengt in de Carbolineum 30 jaar. Carboleum is nog wel te koop net over onze landgrenzen. In de felle zon verwerken was ook geen handige daad. Maar als iets na 3 jaar verrot is en anders 30 jaar? wat is beter voor de planeet? Zelf meng ik nog wel eens oude patatolie met een beetje hardgeworden zwarte tectiel.
Soms dompel ik krattenhout hier koppie onder een nacht in en laat het drie dagen uitdruppen. rot het ook nooit meer. Hier bv de zonnepanelen op gelegd. groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2023, 09:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Bielzenzwart zal max 3 jaar blijven zitten.

Ik hoop op wat langer.   Vlgs de (Koopmans) specs zit er in deze "Hout- en Bielzenzwart" o.a. lijnolie en bitumen, en kan het tegen UV-straling.   De fabrikant zegt dat de eenvoudiger en goedkoper "Bielzenzwart" niet tegen UV-straling kan ... wellicht is die in 3 jaar verweerd ?

't Is in ieder geval heel veel prettiger werken als de ouderwetse Carbolineum.

Duurzaamheid hangt natuurlijk ook nogal af van de grondslag van de tuin onder het hekje. De grondslag alhier is zand en het is hier meestentijds droog.   Ik gebruik deels planken van het tuinhek dat hier 85 jaar geleden is geplaatst.   De ooit gebruikte eikenhouten palen waren na 40 jaar al verrot (dwz op het 0-niveau, onder de grond vond je dan de rest terug), de daarna gebruikte goedkope, gecarbolineumde, vuren paaltjes waren ook al weer jaren virtueel.   Nu dus maar geïmpregneerde paaltjes met een extra laag "Hout- en Bielzenzwart".   Als de lijnolie+bitumen-verf het vocht een beetje uit het hout houdt, en schimmels en insecten een beetje plaagt ben ik al wat blij.

Natuurlijk hoop ik erop dat ik het tuinhek ga overleven ... al was het maar dat ik met de gehoopte levensduur van het hekje de 100 gepasseerd ben.   < Nu ja ... ik weet niet zeker of ik wel 100 wil worden. >


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2023, 21:27 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Voor het ondergrondse gedeelte van houten palen was er vroeger kopernaftenaat. Het bovengrondse gedeelte ging dan in de carbolineum, maar dan nog rot het weg op water en wind. Gecreosoteerde palen hielden het nog het langst uit, ik heb ze hier van wel 50jr oud, waarvan in de zomer als het erg warm is nog steeds de creosoot aan je handen plakt als je ze vast pakt. Overigens is de carbolineum en de koolteer die je nu over de grens koopt ook al lang de echte niet meer. Ik heb beide hier staan, samen met de originele producten, maar dat wat je nu als koolteer koopt is gewoon een bitumen product, en wat de moderne carbolineum nu is weet ik niet. Ik weet wel dat het niet lijkt op dat wat er vroeger was: je kunt het gewoon in de volle zon wegsmeren zonder dat je verbrandt, dat kon je met het origineel wel vergeten. Neemt niet weg dat de moderne Belgische varianten wel gewoon goed zijn voor wat ze moeten doen. Ik vind ze beter dan de Nederlandse zooi, ze zijn ook gewoon legaal, en ik kom regelmatig in België, dus...

Meer off topic gaat bijna niet, sorry... qua metaal komen we dan meer op het vlak van loodmenie, Werdol maakt het nog, hoewel ook dat geen echte loodmenie meer is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2023, 22:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ahh ... weer een beetje OnTopic:
Het chassis van mijn oude Td5 had ik ingesmeerd met koolteer.   Een rotklus, maar het hield wel.
Of het ook veel hielp weet ik niet, 't zag er wel netjes uit.  
Het chassis van mijn huidige "Puma" heb ik gewoon gelaten zoals het kwam en het ziet er nog prima uit.
Het enige waar ik wellicht meer aandacht aan had moeten geven is het "Rear-X-Member" - daar heb ik nu vooral wat olie aan besteedt - niet dat de achterbalk er beroerd uitziet, alleen de domme dubbeling met alleen wat puntlassen begint op een bescheiden roest-soufflé te lijken.

En dan weer OffTopic.   Het groenige geïmpregneerde tuinhout dat je bij om het even welke bouwmarkt koopt is geïmpregeerd met een koper-verbinding (vandaar die groenige kleur).   Een dergelijke verduurzaming is niet erg duurzaam - het loogt snel uit, een omgekeerd impregneren.   Ik hoop erop dat de "teerverf", dwz de verf met lijnolie en bitumen de verduurzaming wat langer in het hout houdt.
Het is met name het lucht-grond grensvlak waar het hout vergaat (zelfs Azobé palen - met Carbolineum - vergaan op dat grensvlak).
Planken die ruim boven de grond zitten vergaan zo gauw niet, zeker als een laag teerverf het hout redelijk droog houdt.
O ja, als je naar de bouwmarkt gaat loont het om de palen zorgvuldig uit te zoeken: de zware palen die "vettig" van de door en door in het hout aanwezige harsen zijn zijn de betere palen. De lichte palen die droog aanvoelen kan je maar beter laten staan, die lichte palen zijn snel verrot of opgegeten.

PS   Creosoot en Koolteer zijn heel goede verduurzamers ... maar juist daar waar ze het beste werken - in waterige milieu's - zijn de PAK's ook het grootste probleem.   In een aerobe bodem - zoals een droge zandgrond - oxideren de PAK's, juist in een waterig milieu zijn de PAK's langlevend, en dus moorddadig voor het waterleven.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei 2023, 23:47 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Sorry voor de late reactie, maar we hebben wat urgentere problemen dan z’n uiterlijk dus hij is nog steeds alleen geschuurd en dus half kaal met verschillende kleuren groen. :mrgreen: Maar hij ziet er zo wel al beter uit dan eerst. De gegalvaniseerde delen heb ik met verfafbijt weer bijna helemaal origineel gekregen. Die krijgen ook geen kleur meer, alleen wat zinkspray op een paar roestige plekjes. Ik lobby verder bij mijn wederhelft voor lichtblauw :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 mei 2023, 08:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
persoonlijk vind ik dat ook beter passen bij een oldtimer werkauto.
patina heet dat geloof ik.
die van mij is ook gepatineerd. (maar komt ook omdat ik geen zin had om elke 2 jaar jaar te schuren en te verfen.)
1 van de vorige eigenaren had zonder goed voor te behandelen de originele donker groene verf overgeschilderd.
en als de laag verf maar dik genoeg is vallen de plakken er tot de donker groene verf aan toe weer af. dus patina.
gelukkig roesten ze niet op het huisje. tenminste de allu delen dan.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei 2023, 23:11 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Gezien de aanhoudende nieuwsgierigheid naar de kleur, hierbij een foto van zn tijdelijke huidje. Of nouja.. tijdelijk.. iedereen zegt dat ik hem gepatineerd moet laten en nu begin ik daar ook anders naar te kijken. Maar ik ga er niet alleen over dus wordt vervolgd :P

Je ziet op deze foto goed dat er civiele verf op zat. Hier en daar zijn we wel doorgedrongen tot de militaire verf, maar is minimaal, dus dat is chroom 6-technisch ook wel een fijne gedachte.

Ik heb trouwens nieuwe oude velgen. Ze zijn kaal en zien er een beetje roestig uit, maar ze voelen wel glad. Ik twijfel nog of ik eerst de roest weghaal of er gewoon overheen spuit met zwarte verf.

NB Ik kan helaas geen foto uploaden... ook niet na comprimeren na max. 250mb... raar :?
Hierbij een linkje naar de foto: https://ibb.co/xGcdDLp


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2023, 08:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
skinnywheels schreef:
....
NB Ik kan helaas geen foto uploaden... ook niet na comprimeren na max. 250mb... raar :?

Wellicht moet je het zoeken in een kB grootte, en/of in het aantal pixels.
Voor zowel het formaat in pixels als ook de grootte in kB zijn er bovengrenzen.
Voor de indruk op het scherm maakt het weinig uit ...
.... er wordt erg veel informatie doelloos rondgestuurd (dat kost energie).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.