Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 26 apr 2024, 07:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2023, 13:55 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Wel off topic...
Ik zou graag het voorwiel van mijn zijspan willen veranderen van tube naar tubeless, dus met 2 van die richeltjes op de velg waar de buitenband dan op afdicht. Het hele wiel vervangen zou natuurlijk ook kunnen maar is gezien vanuit de originaliteit eigenlijk geen optie. Ik zat mij af te vragen of er wellicht een bedrijf is dat zoiets kan aanpassen. Oplassen en glad afdraaien misschien??
Doorrijden met binnenband kan natuurlijk ook, maar na een klapper bij 80km/u met volle vacantiebepakking en 3 personen erop toch wat minder aantrekkelijk.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2023, 15:34 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Die klapper is iets wat je niet wilt, hopelijk alles heel gebleven :shock:

Niet dat ik er verstand van heb, maar het eerste wat ik me afvraag:,,is het een spaakwiel en kan bij deze niet het buitendeel (velg) vervangen worden?”

Maar vertel, wat voor bolide heb jij? Een zijspan met voorwiel, is het dan een vierwieler :?: :mrgreen:

Of is het voorband van je M-tor :D

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2023, 20:26 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Ja, ik heb alles heel weten te houden, gelukkig. Dus we kwamen met de schrik vrij.
Zijspan: zo noemen wij het hele driewielige gevaarte, bak inclusief motorfiets, dus. Het voorwiel is dus inderdaad het voorwiel van de motorfiets. De bouwer was EML. De motor, BMW R100T, is van 1979. De bak is er in 1982 aangebouwd. De wielen zijn zogenaamde buisspaakwielen. Ik kan alleen geen foto's invoegen want de bijlagequota is bereikt. Geen idee wat dat inhoudt, de foto's zijn maar 150kb, dus dat kan het niet zijn. Jammer, maar helaas.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2023, 20:37 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Hoi Albert,

Leuke fiets, hopelijk komt er iemand met zinnig antwoord aangaande je velg komt.. (sorry ik niet)

Wat betreft de afbeeldingen, bij “ gebruikerspaneel” is een kopje “bijlage beheer”.
Daar zit volgens mij een max. aantal afbeeldingen die je mag bewaren.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2023, 21:09 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Dank voor de tip, dan hierbij de foto's. De eerste is van het achterwiel, maar geeft goed de opbouw van het wiel weer. De tweede spreekt voor zich: het voorwiel in ingebouwde toestand.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2023, 21:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Waarom denk je dat een tubeless band niet klapt?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: di 25 jul 2023, 21:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Het achterwiel heeft trouwens al een tubeless band. Als het allebei EML wielen zijn, dan zal de voorvelg toch ook wel tubeless zijn. Verder zie ik een Mabor??? band. Hoe betrouwbaar is dat?

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2023, 13:04 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Geen idee of een tubeless geen klappers geeft, maar ik kan geen tube type meer vinden in mijn maat, dus moet wel een binnenband in de tubeless band monteren, of het risico nemen de tubeless band op een niet tubeless velg te monteren, of de velg aanpassen aan tubeless (als dat kan, en dat was nu net mijn vraag). Mabor ken ik als band ook niet, maar het getoonde achterwiel zat bij wat onderdelen die ik ooit gekocht heb, en is gelijk aan mijn eigen achterwiel (behalve de band dan, ik rijd Continental EcoContact).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2023, 13:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 263
Woonplaats: Buchten
Maar wat is er mis met een binnenband in een tubeless band. Ik rij met deze combinatie inmiddels bijna 300.000 km met Land Rovers. 3 x een kapotte band gehad. Twee keer door een schroef in de band en een keer door een beschadigd karkas aan de binnenkant van de buitenband die de binnenband heeft doorgesleten. Dit was een jonge 2e hands band die ik gekocht had, maar waarschijnlijk is daar een keer te ver mee doorgereden met een half lege of zelfs hele lege band waardoor het karkas beschadigingen had opgelopen.
In mijn beleving is de kans op een kapotte band niet groot en ook niet veel verschillend tussen tubed of tubeless. Het feit dat jij dat beleefd hebt is natuurlijk angstaanjagend, maar tegelijkertijd geen risico dat je helemaal kunt uitsluiten. Motorrijden draagt sowieso meer risico's met zich mee. Ik heb zelf 35 jaar motor gereden en na een pauze van 12 jaar heb ik er nu weer twee. In totaal waren dat 25 verschillende motoren, waaronder 3 zijspancombinaties.
Om op jouw vraag terug te komen denk ik dat een tubed velg aanpassen tot een tubeless velg niet zo gemakkelijk is. Ik zou dan eerder een tubeless velg van een auto nemen, daar het hart uit verwijderen en die om de huidige kale spaken van je bestaande wiel lassen, nadat je de oude velg eraf geslepen hebt. Dit is te doen, want ik heb zelf ooit zo'n wielen gemaakt rondom remtrommels van een Moto Guzzi V7 special uit 1970.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2023, 14:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Tja, misschien gewoon eens rondvragen bij lieden die zich bezighouden met de "velgen-smederij".

Of het makkelijk is de tubeless-hobbels in de velg te lassen ?? ... het lijkt mij een hele klus.
Daarnaast heb je dan te maken met de nogal intensieve thermische belasting van het velgbed.

Wellicht is het mogelijk om het bestaande velgbed los te snijden en te vervangen door een 15 inch velgbed met tubeless-profilering.
Er zijn meer dan genoeg 15 inch velgen in omloop, je moet dan op zoek naar goed passende velgen.
Desnoods haal je een voorraad op de sloop en laat de "velgen-smid" er iets moois van maken. Ik kan me bijv. voorstellen dat je tweemaal dezelfde helft van een bestaand velgbed tegen elkaar last om zo een mooi symmetrisch "driewieler-wiel" te maken.

----

En dan het "Wat is er mis met een tubed tubeless-band?".
Of er veel mee mis is is de vraag.   Het is in ieder geval lastiger monteren en/of repareren.
't Is ook onnodig onafgeveerd gewicht.
En ... of je ermee nu meer kans op een klapband loopt ?
De "standaard" Michelin-banden voor de LandRover zijn al jaren tubeless maar hebben een "mag ook tubed" markering.
Van andere tubeless banden is de binnenzijde niet per se glad genoeg afgewerkt.

----

Ik ben in de tussentijd "ingehaald" door Wim Janssen ... dat heb je als je twee dingen tegelijk doet.
In ieder geval zijn er nu twee min of meer gelijkluidende suggesties


----


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2023, 21:10 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Ik denk niet dat het zinnig is om weer de discussie van wel of geen binnenband in een tubeless band op te starten. Internet staat er vol mee, net als met de discussie of een tubeless band ook tubeless gemonteerd kan worden op een tube type velg. Maar laat ik het zo zeggen: met het komen van tubeless zijn de velgen ook aangepast en dat zal vast niet voor niets zijn geweest. Verder kan ik in mijn maat band geen tube type banden meer krijgen, dus ligt het voor de hand om de velg aan te passen. Dat kan door hem in zijn geheel te vervangen zoals door Wim is gesuggereerd. Marc zijn idee zal vast ook prima mogelijk zijn. Dat hobbeltje erin lassen kan ook. Tenminste, tot voor kort was er een bedrijf bij mij in de buurt dat dat deed. Helaas is de eigenaar daarvan kort geleden overleden, vandaar dus mijn vraag. In ieder geval: bedankt voor het meedenken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: do 27 jul 2023, 11:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
albert schreef:
.... . Verder kan ik in mijn maat band geen tube type banden meer krijgen, dus ligt het voor de hand om de velg aan te passen. Dat kan door hem in zijn geheel te vervangen zoals door Wim is gesuggereerd. Marc zijn idee zal vast ook prima mogelijk zijn. Dat hobbeltje erin lassen kan ook. Tenminste, tot voor kort was er een bedrijf bij mij in de buurt dat dat deed. Helaas is de eigenaar daarvan kort geleden overleden, vandaar dus mijn vraag. In ieder geval: bedankt voor het meedenken.

1º  Mijn voorkeur voor tubeless onder de Defender is ook vooral ingegeven door de ruime(re) bandenkeus.
        Men leze:  Er is bijna geen "tubed" band meer te koop
2º  Ik denk dat het inlassen van de tubeless-hobbels vooral eerste keuze is als je per se de velg "origineel" wilt houden.
3º  Een passend vervangend velgbed - losgesneden uit een bestaand (eventueel 2º hands) - lijkt mij minder werk & betrouwbaarder.
4º  Het samenstellen van een velgbed uit twee helften is wellicht nuttig als bestaand niet passend blijkt

En dan als laatste: Jammer dat de velgensmid in de buurt niet meer onder ons is, maar het was vast niet de laatste die dit soort klussen deed.

PS   OffTopic, maar wel weer deels LandRover: Mijn broertje heeft naar tevredenheid standaard stalen LandRover-velgen aangepast aan het gatenpatroon dat zijn Hanomag-bus had.   De originele bandenmaat passend bij de Hanomag-velgen was inmiddels nauwelijks meer - en dan heel duur - verkrijgbaar.   De originele maat is bovendien ook erg smal.   En ... mijn broertje was heel blij met de moderne tubeless LandRover-velgen, de twee op proef gemaakte tubed velgen zijn nu gedegradeerd tot reservewielen.
PS2  Ik ben nu wel nieuwsgierig hoe het driewieler-wielenprobleem afloopt ... en hoe de driewieler er in z'n geheel uitziet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: binnenband(loos)
BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2023, 20:42 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Gevonden: classic-wheels.nl

Zoals ik van tevoren al dacht en hoopte is het lassen van 2 hubs in het wiel zoals ik het heb veel gemakkelijker en goedkoper dan de velg voor een andere wisselen, of de zijkanten ervan vervangen voor tubeless. De kosten zijn E30,00 per hub, dus E60,00 per wiel. 3 nieuwe binnenbanden per wiel uitsparen en je staat alweer quitte.
Foto's voor Marc: om deze te plaatsen heb ik eerst wel weer alle andere foto's moeten verwijderen, ik kan blijkbaar maar 2 foto's plaatsen en dan ga ik alweer over mijn quotum heen.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 127 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.