Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 30 mei 2023, 23:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 16:50 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
Hoi,
mijn Lightweight 2.25D is toe aan een verbeterde instelling van de timing van de brandstof. Hij (of zij?) laat echt een achterlijk rookgordijn achter als ik 'accelereer'. Vooruitkomen doet ie niet echt en heb het gevoel dat mijn 109 benzine een stuk vlotter rijdt.

Maar goed, de rook is behoorlijk zwart. En voor zover ik kan overzien heb ik zaken met lucht inmiddels uitgesloten. De vlinderklep staat goed (pierburg-pomp ligt trouwens op de plank) , de kleppen zijn gesteld, de luchtslang is vrij en het filter is schoon. Dus ik heb geprobeerd de pomp een beetje bij te stellen. Maar ik vind het maar verdraaide :) lastig. Het draaien heeft wel effect, maar ik vind het toch wel heel lastig in te schatten/aan te voelen/horen/zien wanneer er verbetering optreedt. Hij lijkt erop dat ie nu weer te vroeg staat? De rook is minder zwart maar kleurt nu meer grijs.... Dus dan maar weer tikkie naar links?

Enfin, omdat ik het gevoel heb dat het geheel niet voor mij is weggelegd, vroeg ik me af waar ik met de afstelling het beste terecht kan. Dus heeft iemand een adresje in de buurt van Westerbork waar ik naar toe kan om dit te laten fixen? Of misschien bij mij thuis? Hoeft natuurlijk allemaal niet gratis .....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 18:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 766
Woonplaats: wwerf
dat gevoel ken ik.(geen verstand van hebben)
dus sry. geen verstand van in dit geval. weet wel dat die 2.25 motortjes op leeftijd zijn en de meeste roken als een ......
die van mijn schoonzoon zit ook geen gang in, ben bang dat het een beetje inherent (mooi woord) is aan de motor.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 20:35 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 82
ET Coevorden?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 21:04 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
sjaak109 schreef:
dat gevoel ken ik.(geen verstand van hebben)
dus sry. geen verstand van in dit geval. weet wel dat die 2.25 motortjes op leeftijd zijn en de meeste roken als een ......
die van mijn schoonzoon zit ook geen gang in, ben bang dat het een beetje inherent (mooi woord) is aan de motor.


Zou het echt zo zijn? Gewoon ouderdom? Het is ook wel een respectabele leeftijd...
Maar het is echt niet normaal. Je kunt eigenlijk een fietser met goed fatsoen niet voorbij rijden..... :oops:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 21:06 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
Sylvester schreef:
ET Coevorden?

Ah mooi! Bedankt... Deze kende ik nog niet.. Ik zal morgen eens bellen.... Iemand anders nog andere suggesties?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart 2023, 21:36 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 148
Niet echt naast de deur misschien, maar heb daar goede ervaringen opgedaan: Ron Wageman.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 00:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1724
Pieter K schreef:
sjaak109 schreef:
dat gevoel ken ik.(geen verstand van hebben)
dus sry. geen verstand van in dit geval. weet wel dat die 2.25 motortjes op leeftijd zijn en de meeste roken als een ......
die van mijn schoonzoon zit ook geen gang in, ben bang dat het een beetje inherent (mooi woord) is aan de motor.

Zou het echt zo zijn? Gewoon ouderdom? Het is ook wel een respectabele leeftijd...
Maar het is echt niet normaal. Je kunt eigenlijk een fietser met goed fatsoen niet voorbij rijden..... :oops:

Kom je er voorbij dan ... dwz een beetje rappe fietser (of een bejaarde op een e-bike) ?

Je schrijft dat een petrol 109 rapper rijdt ... dat verbaast niet, het oude petrol blok is zo gek nog niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 09:44 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
Marc-my-Words schreef:
Kom je er voorbij dan ... dwz een beetje rappe fietser (of een bejaarde op een e-bike) ?

:D Ja, dat inhalen lukt nog wel. Wel fijn trouwens dat je een fietser die je inhaalt niet in de ogen kunt kijken. Van een tegemoet komende fietser krijg ik wel wat vuile blikken...

Iemand een vergelijk?
Boven de 60 houdt het eigenlijk wel op ... en met heel veel geduld uiteindelijk wel 70 ... maar dan staat de gehele afgelegde weg wel in de rook


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 09:44 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
albert schreef:
Niet echt naast de deur misschien, maar heb daar goede ervaringen opgedaan: Ron Wageman.

Die houdt ik ook in gedachten! Dankjewel!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 12:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 766
Woonplaats: wwerf
dat is inderdaad wel erg langzaam. lees niets over je verstuivers? hoe zijn die?
mijn nissan is natuurlijk heel iets anders. maar volgens mij(ik kan het mis hebben) doet je brandstof pomp niet echt verlopen?
en zat er ook niet iets op om je rook te verminderen? iets met een schroef?
hier hebben ze ook heel wat tips.https://www.landyzone.co.uk/land-rover/s3-2-25d-smoke.296538/

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 13:44 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
Ik heb werkelijk geen idee hoe de verstuivers zijn... Maar daar zou ook (een deel van) het probleem kunnen zitten blijkbaar?
Bedankt voor de link. Die ga ik vanavond eens even rustig doorlezen. En meteen ook in de verstuivers duiken..... Daar weet ik ook niets van eigenlijk...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 16:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1724
Pieter K schreef:
Ik heb werkelijk geen idee hoe de verstuivers zijn... Maar daar zou ook (een deel van) het probleem kunnen zitten blijkbaar?

Precies. Als de inspuitpomp op precies het goede moment z'n werk doet, maar de verstuivers de diesel niet goed vernevelen dan krijg je een beroerde verbranding en dus ook een te trage verbranding. Dat slechtere vernevelen wraakt zich het eerst/sterkst op die momenten dat er veel diesel wordt ingespoten ... dus op het moment dat je wilt versnellen en/of een hogere snelheid wilt aanhouden. De inspuiting iets vervroegen helpt dan misschien iets als lapmiddel, maar dan loopt ie weer beroerder onder deellast.
Hopelijk kan je de pomp weer precies op z'n oude timing terugzetten ... waarschijnlijk doen goede verstuivers het daarbij het best, normaal verloopt de pomp niet zo gauw.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 18:34 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
Ah... dat klinkt als een te onderzoeken onderwerp! Bedankt!

Gezien de staat van de lightweight toen ik deze aanschafte en wat ik allemaal ben tegengekomen bij de roestoratie, zou het me niks verbazen als hier nog winst te halen valt. Ik ga de boeken in hoe ik de verstuivers kan demonteren en zal deze dan wegbrengen voor controle. Zijn er nog tips do's/don'ts voor het verwijderen van de verstuivers?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 maart 2023, 19:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 354
verstuivers verwijderen: als ze klem zitten, neem de tijd en gebruik kruipolie, Zorg voor een voorraadje brandplaatjes en koperen ringen voor de montage van de verstuivers (neem extra, je gaat ze nodig hebben ;-) )
Na het verwijderen van de moertjes, kunnen de verstuivers in principe rechtstandig uit de kop genomen kunnen worden.
Hou de retourleiding een beetje schoon en neem wat extra afdichtringetjes voor de banjo boutjes waarmee de retourleiding op de verstuiver is gemonteerd.

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart 2023, 00:31 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
fenix2 schreef:
verstuivers verwijderen: als ze klem zitten, neem de tijd en gebruik kruipolie, Zorg voor een voorraadje brandplaatjes en koperen ringen voor de montage van de verstuivers (neem extra, je gaat ze nodig hebben ;-) )
Na het verwijderen van de moertjes, kunnen de verstuivers in principe rechtstandig uit de kop genomen kunnen worden.
Hou de retourleiding een beetje schoon en neem wat extra afdichtringetjes voor de banjo boutjes waarmee de retourleiding op de verstuiver is gemonteerd.

Fenna

Super bedankt voor de praktische tips! Die gaan ze zeker van pas komen.

Voor nu: de handen moeten uit de mouwen. De verstuivers klinken erg plausibel en kwaad kan het nooit. Dus die moeten er maar even uit.
Zodra ik weer wat te melden heb, laat ik het zeker weer even weten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart 2023, 09:30 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2022, 12:34
Berichten: 11
Woonplaats: Noordwijkerhout
Als het echt zwarte rook is, verbrand je vaak ook je motorolie.
Verbruikt je auto veel olie?
Als je olie verbruikt, zou ik eens een compressietest doen, dan weet of er wat mis is.
Als je zuigerrveren versleten zijn kan dat ook zwarte rook geven.
Dat komt er dan bij een compressietest vaak uit.

_________________
Series 2 1959 88inch
101FC 1976 aan het restaureren
101FC 1976 APK waardig aan het maken
90 300TDI 1988
110 SW 1984
RCC 3,5 efi 1989
RR L322 5.0 SC 2010
P38 in opslag
Discovery 5 3.0 TDV6 2019
Voorheen bekend als Benlaro :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart 2023, 09:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1724
benlaro1 schreef:
Als het echt zwarte rook is, verbrand je vaak ook je motorolie.
Verbruikt je auto veel olie?
Als je olie verbruikt, zou ik eens een compressietest doen, dan weet of er wat mis is.
Als je zuigerveren versleten zijn kan dat ook zwarte rook geven.
Dat komt er dan bij een compressietest vaak uit.

Die compressietest is natuurlijk nooit weg, je weet dan weer meer over de conditie van de motor.

Echter ... heb ik altijd gehoord dat het (mee) verbranden van motorolie een blauwe rook geeft.

Een zwarte rookpluim bij het accelereren is hetzij een fout (te rijk) diesel-luchtmengsel (verstopt luchtfilter bijv. of anders een te hoog opgeschroefde inspuitpomp), hetzij het gevolg van een slechte verneveling van de diesel.
Aangezien er óók sprake is van een teleurstellend vermogen is het niet de te hoog opgeschroefde inspuitpomp, de luchtkant is gecontroleerd dus zijn de verstuivers een "next usual suspect" (de inspuitpomp kan natuurlijk ook nog aan revisie toe zijn).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart 2023, 13:57 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 148
Verstuivers eruit en laten testen. Kun je gelijk een compressietest doen. Dat lijkt mij de meest logische manier van werken. Met dat schroeven aan de inspuitpomp zal die ook wel een beetje van de leg zijn geraakt...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart 2023, 20:54 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
Hopelijk tijd om van het weekend de verstuivers eruit te halen. Ik heb al een bedrijf hier in Hoogeveen dat de stuivers kan testen :)
Wordt vervolgd!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart 2023, 12:10 
Dag,

Voor alles geld dat je pas een beetje conclusies kan trekken dat de motor op de juiste bedrijfstemperatuur is. Dit meet ik met een infra rood meter op het blok zelf omdat de meter engels is haha. Als je aan de onderste en bovenste radiateur slang voelt en ze zijn beiden even warm dan weet je dat de thermostaat open is. Bij een oude motor waar hij goed berijkbaar is vervang ik hem soms preventief omdat hij weinig kost en de opwarmingstemperatuur sterk bepaald. Koude winters hebben we niet meer dus een kartonnetje voor de grille hoeft niet meer. Net na het starten heb je altijd wel wat narigheid die hij uitblaast. Sowieso is het al handig als de motor goed en de juiste tijd voorgoeid. Een moderne diesel heeft een egr klep en mag dan eerst zijn eigen vuil opeten en de omgeving heeft daar minder last van. De motor zelf des te meer.

3,5 jaar 2,25 diesel lightwight bij de kl gedaan. Het zal nooit de waardes van een moderne TDI krijgen maar dat hoort bij het onthaasten in dit type auto. Maar het maakt niet uit wat je rijd want je word zowieso de hel in gekeken met ons soort auto's . Een moderne D4D met roetfilter word al weggepest(huidige APK) . In de stad idd het beste zelf op een fiets. FF terug naar de techniek:
Vlinderklep (Domste onderdeel/ oplossing van de auto) is bij mij idd verdachte nr 1. Dit geeft meestal wat blauwige rook. Als je de spullen al heeft om hem eruit te halen gelijk doen. Ben geen fan van oliebad luchtfilters. Er schijnen papieren elementen te zijn die je in het orginele filter kan doen(voor de look). Motorolie verbranden(ouderdom) ook blauwig(vaak langs de klep seals). Daar kan je meestal ook weinig mee zonder hoge kosten. Zwart is in mijn beleving idd te weinig lucht/ teveel brandstof of slecht vernevelen. Daar is meestal met de uitwendige onderdelen wat meer doen aan.
De brandstofpomp op tijd zetten is een speciale tool voor in combinatie met de merktekens(luikje op de versnellingsbak). Gezien het feit dat het al geen beultjes zijn zou ik die maar exact op tijd zetten zoals het bedoeld is af fabriek. Op de gok goed draaien kan wel als de andere componenten geen storing hebben die je beleving van beter/ slechter in de war sturen.
Verder klopt de beleving van Albert ook. De verstuivers testen en gelijk ff compressie meten maar niet in de stress schieten als dit een aantal bar lager is als je fabriekswaarde is. Onderling meer als 6 bar verschil is wel veel. Maar motoren zat nog fatsoenlijk zien functioneren met wat lagere compressie als de rest op orde was. Kleppen nameten/ stellen van tevoren kan ook nooit kwaad. Een te strakke klep die open blijft staan verziekt de compressie . Los van het feit dat de klepspeling nodig is voor het behoud van je motor beinvloed je er wel de kleptiming mee. Al scheelt dit echt geen 10 PK haha. Bij bv trekker trek zijn ze er erg fel op. Alle beetjes moeten helpen.
Als de compressie en de verstuivers goed zijn en de pomp staat op tijd kan je ook altijd de pomp nog laten testen als de rook te zwart blijft. Of een andere pomp , gereviseerd of van een goed lopende motor proberen. De pomp kan ook te weinig druk geven door inwendige lekkages etc.
Een moderne motor verbruikt tegenwoordig soms ook fors olie(1 liter op 1500 km lachen ze weg bij de Opel dealer). Dus daar zou ik maar niet van wakker liggen als dat zo is. Gelukkig maken en verkopen ze nog nieuwe olie. Zelf doe ik 15W40 of dikker in een oude motor. En zo mineraal mogelijk. Zeker geen vol syntheet. Die maakt alle vuil los(vuil en oxidatie dichten soms af) , vreet aan de rubber afdichtingen en vliegt zo de schoorsteen uit .

GUN HEM TUSSEN ALLE REPARATIES/ TESTEN EEN LANGE RIT VAN MINIMAAL 30 KM OF MEER VOORDAT JE AAN DE VOLGENDE TEST GAAT BEGINNEN EN LAAT HEM WARM NOG FF FLINK TOEREN MAKEN . Dan heeft hij ook ff de tijd om warm alle oude troep eruit te stoken en eruit te blazen. Het Nieuwe Rijden verziekt ouderwetse toerenmotoren zoals wij die hebben.

Ooh en sommige hebben snelle diffs van een RR classic in hun assen gestoken om minder herrie op de snelweg te hebben . Maar dat kan het motortje soms niet trekken.

Om een lang verhaal kort te sluiten, met een goed lopende lightwight moet je in principe een gewone electrische fiets nog wel in kunnen halen. Een pedalec met gele plaat zal wel flink lastiger kunnen worden. Electrisch heeft onderin gewoon brute kracht(dat vind ik er dan wel weer leuk aan).

succes en groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart 2023, 12:20 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 365
OOh, heb wel eens een motor gehad die verder goed liep maar veel blauwig bleef roken. Dit kwam door de versleten bronzen klepgeleiders van de uitlaatkleppen. Die kop(onderliggende nokkenas) was makkelijk te lichten en te reviseren. Hangt een beetje van de km stand en soort gebruik af.

einde nabrander groet Gast Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2023, 17:19 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
Combinatie van koudwatervrees en tegelijk ook nog klussen aan het huis is niet echt een combinatie om vooruitgang te boeken aan de land rover.
Maar, vanmiddag heb ik me kwaad gemaakt en de verstuivers weten te verwijderen. Nou, dat viel dus weer reuze mee. Meteen weg gebracht en nu maar afwachten. Ik weet nu ook wat brandplaatjes zijn en blijkbaar zijn die wel nodig. De man in kwestie merkte op dat die wel nodig waren.

Ben benieuwd hoe het afloopt. Houd jullie op de hoogte!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2023, 13:55 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 146
Nou... de verstuivers waren hard aan revisie toe vertelde het revisiebedrijf. De nozzles waren dermate slecht dat er nieuwe in moeten. Maar omdat hij zelf geen idee had waar hij deze kon halen (meerdere keren had hij te horen gekregen dat deze niet geleverd konden worden) heb ik even contact opgenomen met ETS. Hopelijk vrijdag/zaterdag nieuwe nozzles en toebehoren en dan door naar het revisiebedrijf!

Wordt vervolgd!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.