Sylvester schreef:
Vraagje, Wie heeft er ervaring met dubbele ruitenwissers op een voorruit van een Defender, kan de ruitenwisser motor dit aan?
Sylvester,
Ik heb al een eeuwigheid "dubbele" ruitenwissers op de voorruit van de Defender (sinds ik nog een oude dubbele in de schuur vond nu ook op de achterruit).
Uit ervaring kan ik melden dat de ruitenwissermotor dit aan kan (hier geldt dan N=2, eerst een jaar of 8 op mijn eerste Defender, en nu al 12 jaar op de huidige, en dan ook al meer dan een jaar die op de achterruit).
De dubbele wissers zijn mijns inziens een uitkomst: de druk op het wisserrubber is gehalveerd waardoor de levensduur van de wisserrubbers enorm verlengd wordt - bij een enkel wisserblad wordt het rubber heel snel gaar van het wisser-geweld - en verder wist een dubbel wisser-rubber onder halve druk minstens zo goed als het oude enkele dat onder de wisserarm-veerdruk bijna op de ruit wordt uitgesmeerd ... en het maakt ook nog eens minder herrie. Het enige is dat je moet uitkijken bij het vastvriezen - er kan water tussen de twee wisserbladen blijven hangen, en verder moet je eens in de veel tijd de algengroei en andere aanslag tussen de twee rubbers wegpoetsen/wegspoelen.
Anyway: Ik vermoed dat de ruitenwissermotor niet meer vermogen moet leveren vanwege de dubbele rubbers - die immers met de halve druk op de ruit worden gedrukt - wellicht zorgen de dubbele rubbers zelfs voor een lagere "aanvangskleef" omdat ze half zo hard op de ruit geplet.
Of te wel: voor mij is het de beste low-tech after-market verbetering die op een Defender heel veel rendement geeft.
O ja, de dubbele wisserbladen die ik gebruik hadden "af-fabriek" waardeloze rubbers. Ik verving deze rubbers door rubbers van universele enkele wisser-strips die je indertijd in iedere wat grotere Franse supermarkt kon kopen (met een enkel vervang-blad van 70 cm kan je één dubbele Defender wisser van nieuw dubbel rubber voorzien).
Ik heb in antwoord overigens nog wel weer een tegenvraag:
Wat heb je voor dubbele wisserbladen op het oog, waar kan je die (nog) kopen ? Ik kocht de mijn laatste zo'n 20 jaar terug uit een old-stock voorraadje bij een kleine garagist die nog langer geleden mijn lokale garagist was (ik ben verhuisd, er was niks mis met die lokale garagist).
De enkelbladige vervang-bladen (van een vergelijkbaar type: een plastic profiel waarin één rubber geschoven zit -- bij de dubbele is het ook een plastic profiel maar dan met twee aparte gootjes voor de twee rubbers), die enkelbladige hadden ze in Frankrijk nog heel lang van o.a. het merk Theo.
Ik vraag hiernaar omdat bij mij de plastic-profielen langzaamaan een beetje sleets worden. Een eenvoudig ruitenwisser-garnituur is altijd wel te regelen (zolang het niet krom verbogen is kan je zelfs een garnituur uit de afvalbak gebruiken), die dubbele profielstrip en/of het losse rubber worden tzt een knelpunt.
PS Om toch nog even in te haken op Sjaak: Ik heb nooit gesnapt waarom ze bij LandRover voor de Defender één centrale ruitensproeier hebben bedacht ... het was zo mooi geweest wanneer ze de twee ongebruikte ruitenwissergaten voor twee sproeiers hadden gebruikt - dat was zo mooi geweest, die gaten zitten er toch al voor de LHD en RHD wissers heb je dan resp RHD en LHD sproeiergaten.