Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 17:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2022, 20:16 
Offline

Geregistreerd: wo 14 sep 2022, 20:03
Berichten: 4
Hoi, mijn Range Rover sport 2012 (114k gelopen) diesel V6 geeft sinds gisteren een hoge piep/ fluittoon.
Bij de koude start hoor je het geluid met het toerental meegaan (hogere toeren - harder geluid en andersom) als je gas geeft in parkeerstand.
Bij het rijden idem. Zodra ik een paar minuten heb gereden zwakt het af tot een zachtere hoge fluittoon, je hoort het amper maar is aanwezig continu.
Auto loopt niet warm, rookt niet, normaal vermogen, rijdt verder prima en geen brandende lampjes op dashboard.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand wat dit is voordat ze mij een oor aannaaien bij de garage :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2022, 20:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
v. snaar? of riem whatever.
waterpomp?
koppeling?
batterij gehoorapparaat leeg? :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2022, 21:58 
Offline

Geregistreerd: wo 14 sep 2022, 20:03
Berichten: 4
Geen gehoor apparaat gelukkig haha
Koppeling slipt niet.

Snaar (geen slippend geluid) of waterpomp geen idee, zou kunnen weet niet of dat deze klachten geeft.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2022, 22:41 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Turbo, als die er op zit, meest waarschijnlijk
Dynamo, na starten laad hij veel maar kort daarna zakt dat snel, dus geluid ook.
Waterpomp, kan want als die warm wordt kan dat geluid minderend werken maar minder waarschijnlijk
Spanrol?
Uitgelopen lager. Snaren losser stellen en aan dynamo, waterpomp, spanrol pully voelen of er speling zit. Met de hand draaien misschien hoor je een licht schrapend geluid.
Succes


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2022, 11:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Turbo, als die er op zit, meest waarschijnlijk
Dynamo, na starten laad hij veel maar kort daarna zakt dat snel, dus geluid ook.
Waterpomp, kan want als die warm wordt kan dat geluid minderend werken maar minder waarschijnlijk
Spanrol?
Uitgelopen lager. Snaren losser stellen en aan dynamo, waterpomp, spanrol pully voelen of er speling zit. Met de hand draaien misschien hoor je een licht schrapend geluid.

De Turbo lijkt mij minder waarschijnlijk, althans als de beschrijving correct is.
De Turbo spint immers maar beperkt gelijk met het motortoerental op.   Zo is er bijv. bij onbelast meer toeren weinig Turbo-werking, want onbelast is er relatief weinig uitlaatgas.

Aan de andere kant kan het wel - letterlijk aan de andere kant - een klein lekje in een spruitstuk (of eerder nog de spruitstuk-aansluiting) zijn.
Bij een iets krom spruitstuk kan het lek fluiten en bij een warme motor kan het spruitstuk beter afsluiten - vaak is het juist andersom).

Een spanrol-, dynamo- of waterpomp-lager is overigens een heel goede kandidaat. Je kan ook eens luisteren met de motor-stethoscoop (een slang met aan de luisterkant een trechter en aan de zoek-kant een stang/buis) ... met een open buis kan je wellicht de geluidsbron opsporen, een stang (of de buis) kan je ook tegen een verdacht punt zetten en dan hoor je wellicht het ronkende/zingende/fluitende lager.
Wel heel goed opletten dat je niet tussen de draaiende delen komt.
 


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2022, 13:03 
Offline

Geregistreerd: wo 14 sep 2022, 20:03
Berichten: 4
Dank voor jullie feedback.
Sinds vandaag is ook mijn accu helemaal leeg. Kreeg vanochtend melding van een lage spanning en heb flink gereden maar laadt niet meer op. Loopt leger en leger.
De accu is 7 maanden oud.
Het lijkt erop dat het geluid en de accu met elkaar te maken heeft.
Wellicht is de dynamo stuk..

Ik ga de auto naar de garage brengen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2022, 13:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Eric912 schreef:
Dank voor jullie feedback.
Sinds vandaag is ook mijn accu helemaal leeg. Kreeg vanochtend melding van een lage spanning en heb flink gereden maar laadt niet meer op. Loopt leger en leger.
De accu is 7 maanden oud.
Het lijkt erop dat het geluid en de accu met elkaar te maken heeft.
Wellicht is de dynamo stuk..

Ik ga de auto naar de garage brengen.

Mocht je de auto niet direct naar de garage kunnen brengen .... dan is het handig de accu aan een lader te hangen.
't Mag best een kleine 2 of 4 Amp lader zijn: een helemaal lege accu laad je het best weer rustig op, 2-3 dagen laden met een lage laadstroom is te verkiezen boven een paar uur met 10 Amp of meer.
Het is nu nog redelijk warm maar zodra het wat kouder is is het beter als de accu weer (goed) geladen is.

Als het de dynamo is dan is het waarschijnlijk eenvoudig te zien, dwz het piepen is dan vrijwel zeker het gevolg van een (heel) slecht lager en dus een permanent doorslippende multiriem.   Laat dan ook die multiriem beoordelen, wellicht is die na al dat doorslippen ook aan vervanging toe.   O ja, soms loont het de dynamo te laten reviseren (en/of voor een gereviseerde ruil-dynamo te gaan).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2022, 13:37 
Offline

Geregistreerd: wo 14 sep 2022, 20:03
Berichten: 4
Heel veel dank !!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep 2022, 10:50 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dat advies van Marc is heel belangrijk want een te lege accu is funest en een 7 maanden oude accu weggooien is zonde.
En niet met een snellader want dan kan je hem ook nog om zeep helpen, eerst een druppel lader en als hij weer een beetje op peil is kan je een gewone lader er op zetten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep 2022, 11:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Dat advies van Marc is heel belangrijk want een te lege accu is funest en een 7 maanden oude accu weggooien is zonde.
En niet met een snellader want dan kan je hem ook nog om zeep helpen, eerst een druppel lader en als hij weer een beetje op peil is kan je een gewone lader er op zetten.

Na 2-3 dagen een "druppellader" die met max 2 of 4 Amp laadt ben je ook onder de pannen. Na 48 uur 2 Amp zit je nominaal aan 96 Ah, met 4 Amp zit je al na een dag op die nominale 96 Ah.
Nu moet je natuurlijk rekening houden met de laad-verliezen en ook met het feit dat de laatste 10-20% lading trager gaat maar na 3 (of 4) dagen ben je echt wel boven de 90% lading.

Snelladers zijn goed beschouwd ondingen, eigenlijk alleen een noodoplossing als je iemand snel op weg wilt helpen.
Ik houd de 10% vuistregel aan: een max laadstroom van 10% van de accu-capaciteit, dus bij een 100 Ah accu max 10 Amp, en dat dus niet als ie geheel uitgeput is omdat ie daar versneld van degradeert, en daarnaast haal je die maximale 10 Amp ook al niet als de accu boven de 80% geladen is.
Je hebt maar weinig aan hoge laadstromen (en dus heb je eigenlijk nooit een snellader nodig), in mijn 100 Ah accu-voorbeeldje kan je ± 3 uur met 10 Amp laden, met 4 Amp neemt dat dan een kleine 8 uur. (Ik reken even met de eerste 50% rustig laden, en dan dus al dan niet snelladen van 50 naar 80% .... om de accu van 0 af netjes op te laden scheelt dat dan 5 uur op 2 dagen ... da's dus de moeite niet.)
 


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2022, 10:03 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc, dat je nog met de 10% regeling werkt :cry:
Deze is ontstaan in de tijd van ongeregelde laders, waarvan de spanning meestal boven de gasspanning was, om een accu niet gelijk op te blazen.
Ondertussen zijn die ook zo stabiel dat ze onder de gasspanning blijven en moet die regeling maar voor eens en altijd begraven worden :!: natuurlijk wel de juiste instelling gebruiken en niet denken o met die knop laad hij sneller.
Als de accu niet TE leeg is kan je bvb een 1000 amp geregelde lader op een 100 amp accu aansluiten en gebeurt er niets ernstigs. Kijk maar wat voor dynamo's er in moderne auto's zitten 200 amp voor een 65 amp accu ben ik al tegengekomen. Leuk detail, de startaccu wordt tegenwoordig niet meer 100% geladen om brandstof te sparen. Dat wordt berijkt door de spanning kort na het starten terug te schroeven naar onder de 14 volt, staat mij bij 13.7 volt Als zo een systeem in een camper zit heb je een booster nodig om de huishoud accu's tijdens de rit te laden.
Alle loodacculaders zijn begrensd rond 14.2 volt en aangezien een accu een spannings afhankelijk vragend element is kan je hem zo niet stuk maken, nogmaals tenzij hij te leeg is :|
Een snellader is een ander verhaal, dat snelle laden wordt berijkt door de spanning te verhogen en dat vindt een accu niet leuk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2022, 10:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Marc, dat je nog met de 10% regeling werkt :cry:

Tja ... die 10% gebruik ik als vereenvoudigde vuistregel, niet als werkelijkheid, het is een handige "benadering" van de werkelijkheid.

Het betoog blijft staan: Een te ver ontladen accu moet je voorzichtig weer "opbouwen".
Daarna is er een bescheiden periode waarin je een grotere laadstroom kan accepteren.
En uiteindelijk .... dat geldt voor iedere situatie heb je te maken met het trage proces van de laatste procenten lading.
Je kan dus hoogstens een beperkt aantal uren winnen met een grotere laadstroom. Een slimme lader van 4 of 5 Ampere is groot genoeg, die paar uur die dat extra neemt is verwaarloosbaar op de totale laad-tijd (en het scheelt je de aanschaf van een duurdere, grotere lader).

Ook met een slimme lader is dat laatste deel een traag verhaal. Netto neemt het gewoon enkele 10tallen uren voordat je een 100 Ah accu van te diep ontladen weer op peil hebt.
Zelfs een maar 80% ontladen accu neemt geruime tijd voordat ie weer stabiel op 100% zit.
's Winters probeer ik dat zo nu en dan, en dan denk ik steeds ... hmm dat neemt toch best veel tijd ... NB Ik gebruik een keurige slimme lader.

PS De 200 Amp dynamo ben ik nog niet tegen gekomen, die dynamo stopt die 200 Amp overigens ook niet in de accu, daar zorgt de spanningsregelaar voor (of bij een echt moderne auto zelfs een ECU). In mijn Defender zit gelukkig nog een eenvoudiger spanningsregelaar ... die overigens 's winters toch niet hoog genoeg oploopt ... de gas-spanning is temperatuur-afhankelijk, en de spanningsregelaar houdt te weinig rekening met deze afhankelijkheid.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2022, 15:03 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
https://www.startenladen.nl/dynamo-200a ... -p211.html
In een ver verleden had je al intelligente regelaars, werden door je hersens gestuurd, lage aansluiting voor de woestijn,
Middel voor europa en hoog voor Antarctica en je handen zette het draatje op de goede stand. Helaas was ons brein ook toen vaak al niet in staat om deze data naar behoren te verwerken , gezien de vele vragen die ik gehoort heb, waar dienen die drie aansluitingen voor? Heb er toch maar één nodig?
De betere laders (net of zonnepaneel) hebben de mogelijkheid van een temp sensor die je op de accu plakt.
Heb me heel erg in accu's en laden moeten verdiepen, meer dan 20 jaar zonder vastnet aansluiting geleefd. Accu's met lawaaierige generator laden en een zelfgebouwde windmolen, dan wil je in zo kort mogelijke tijd je accu vol hebben. Zonnepanelen bestonden nog niet. Komt me nu met mijn camper goed van pas.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2022, 15:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
https://www.startenladen.nl/dynamo-200a-mercedes-benz-0124625019-nieuw-p211.html
In een ver verleden had je al intelligente regelaars, werden door je hersens gestuurd, lage aansluiting voor de woestijn,
Middel voor europa en hoog voor Antarctica en je handen zette het draadje op de goede stand. Helaas was ons brein ook toen vaak al niet in staat om deze data naar behoren te verwerken ...

Ahh ... een Mercedes-Benz dynamo. Dat past wel erg in het "Bei uns ist alles größer" plaatje.

Wel mooi dat het een dynamo is met een vrijloop-poelie ... dat zouden ze meer moeten doen.
Als er dan een slimme aansturing aan zit dan gaat de dynamo op vrijloop als je max. vermogen nodig hebt, en bijv. ook tijdens het starten.

Verder ben ik het eens met de opvatting dat de slimste aansturing er eentje is met verstand (maar ook dat het verstand vaak zoek is).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2022, 08:44 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mercedes was maar een voorbeeld, er zijn ook andere merken die dit toepassen. Google, dynamo 200 amp.
Vrijloop is tegenwoordig zo een beetje standaard vanwege brandstof gebruik en al jaren toegepast op air condition compressors in de auto.
Verder worden zeer zware dynamo's toegepast in mobiele werkplaatsen waar geen apparte 230 of400 volt generator ingebouwd is.
Die lassen dan op de omvormer. En ja die bestaan ook in 3 fase 400 volt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.