Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 20 apr 2024, 15:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lucht in dieselsysteem
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022, 12:15 
Offline

Geregistreerd: za 27 aug 2022, 05:38
Berichten: 2
Hallo,
Ik heb een Defender 90, 2.5 liter TD, bouwjaar 1988. Ik krijg elke keer lucht in de diesel aanvoer systeem. Ik heb het filter , hogedrukpomp en de verstuivers ontlucht. Na dit proces tart de uto weer normaal, maar na een dag heb ik hetzelfde probleem. Ik heb een mechanische en een electricische pomp in het aanvoer systeem. Ik weet niet of het probleem de leidingen zijn of de pakking van de pomp of iets anders, wie kan mij raad geven. Ikzelf ben woonachtig in Kirgizie en van deze auto hebben hier de monteurs geen ervaring mee.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022, 13:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Andre schreef:
Hallo,
Ik heb een Defender 90, 2.5 liter TD, bouwjaar 1988. Ik krijg elke keer lucht in de diesel aanvoer systeem. Ik heb het filter , hogedrukpomp en de verstuivers ontlucht. Na dit proces tart de uto weer normaal, maar na een dag heb ik hetzelfde probleem. Ik heb een mechanische en een electricische pomp in het aanvoer systeem. Ik weet niet of het probleem de leidingen zijn of de pakking van de pomp of iets anders, wie kan mij raad geven. Ikzelf ben woonachtig in Kirgizie en van deze auto hebben hier de monteurs geen ervaring mee.


Ik heb zelf een keer een soort gelijk probleem gehad en de oorzaak toen was een scheurtje in een van de diesel retour leidingen. Simpel snel en goedkoop op te lossen. Lijkt me in dit geval niet het probleem. Maar je zou dat kunnen nog nakijken.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2022, 16:15 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Hoi,

Geen ervaring met de 2,5td, alleen 2,5na en 300 tdi (beide met mechanische brandstof pomp)

Waarom electrisch en een mechanische pomp, was daar al aanleiding toe?
Waar zit de electrische pomp, in de tank of zit die ergens tussen “geknutseld”?

Je mechanische pomp kan misschien een scheurtje in het membraan hebben, dan kan je hem beter overbruggen al is het alleen maar om deze uit te sluiten.

Verder kan ik ook alleen lekkage verzinnen?
Kunstof leiding is niet zo duur, alleen wel even werk.

Diesel filter niet goed vast, de banjo bolt bovenop het filterhuis?
Ik roep maar wat

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2022, 23:10 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Bang dat het een oud probleem is omdat er al een electrische pomp ingebouwd is.

Lastig als er daar geen ervaren monteurs meer zijn voor dit soort auto's. die zullen ook wel uitsterven.
Net wat Jamaar zegt, Het kan van voor tot achter van alles wezen. Ik heb wat algemene oldtimer diesel ervaring . Maar als de auto met draaiende motor goed blijft lopen en nergens diesel zweet of lekt is het dus maar een klein vacuum lekje. Dit zorgt dan net voor het teruglopen van de diesel en een luchtbel tijdens het aanzuigen de volgende dag. Als je de electrische pomp even laat draaien voor het bedienen van de startmotor ? Dus zeg maar het principe van zelfontluchting als je de tank leeg gereden heeft? Slaat hij dan wel aan?
In principe zou de oude mechanische pomp er nog tussen geen probleem op moeten leveren als deze geen uitwendig lek heeft. De elektrische pomp perst het er normaal gesproken doorheen.
Een los filter of banjobout zou ook problemen(lekkage) moeten geven tijdens het draaien van de motor.
Wat ik wel altijd doet is zoveel mogelijk leidingwerk vernieuwen. Bv 2 lengtes nieuwe kustof leiding(liefst zonder verbindingsstukken ertussen ) trekken vanaf tank(elektrische pomp tot aan het filter.
Alles na het filter van rubber ook. Dit is na 10 jaar meestal poreus of door trillingen heb je net een haarscheurtje. Buig een rubber slangetje net voor het tuitje waar hij opgeschoven is is en kijk wat er gebeurd. breekt hij af etc. Bij mijn motorfiets laatst ook gehad bij het filter. Moderne benzine door een 20 jaar oude slang. Stonk af en toe maar lekte niet eens hard. na ghjet demonteren was de scheur toch groter als dat ik dacht.

Laatst heb ik bij een Renault Master te maken gehad met een VERSTUIVER die INWENDIG LEK was(komt bij moderne hogedruk systemen weer steeds vaker voor) en zijn lucht aanzoog via de retour. Startte ook erg slecht en liep eerste tijd ff beroerd.

Raar werken misschien maar als je de slang vanaf het filter in een jerrycan hangt(oude situatie als de mechanische pomp nog werkt en na het filter zit) en hij start wel in 1x dan weet je dus dat de lekkage tussen tank en filter zit. Zo testte ik altijd oude motoren uit buiten de auto.

Heb 1x gehad dat de tankontluchting verstopt was. Dan zuigt hij ook niet meer aan. Als je dan de dop losdraaid hoor je het zuigende geluid van binnenstromende lucht.
Succes en we zijn benieuwd als je het gevonden heeft.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2022, 23:12 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Oooh, was jamaar niet maar Gather Rover. sorry tijd om dag te zeggen en naar bed te gaan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2022, 12:42 
Offline

Geregistreerd: za 27 aug 2022, 05:38
Berichten: 2
Hartelijk dank allemaal, leidingen vervangen en alle problemen verholpen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.