Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 19 apr 2024, 13:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 aug 2022, 12:38 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag medeprikkers,

De Range Rover Classic vooras(voor de schijven en homokineten) die ik aan het pasmaken(o.a de spoorbreedte) ben voor mijn series 2a heeft de spoorstang aan de onderzijde van het het dff zitten. Als ik goed plaatjes gekeken heeft is dat bij een Defender ook zo. Mijn vraag is of de ervaring is dat dit erg kwetsbaar is in terrein? Ook past het natuurlijk niet helemaal bij de LOOK van een Series.
Zijn er mede Landrover rijders die dit ooit veranderd hebben en mijn vraag is natuurlijk HOE en waar kan ik dit eventueel terugvinden op het www? Kan er op het www zelf even niets van vinden.
Als ik bv een links swiffelhuis van een RHD(zal in engeland niet zo moeilijk te vinden zijn) aan mijn linkse kant doet dan heb ik daar vast aan de voorkant een kogelgat wat van de stuurstang was voor de spoorstang . Rechts zit die dan al.
Maar............. dan kom je nog altijd aan de rechtse kant het 2e kogelgat aan de arm aan de voorkant voor de stuurstang te kort! Rechtse arm van een series swiffelhuis overzetten gaat ook niet zomaar.
Is natuurlijk een vitale omgeving waar je niet zomaar gaat lassen oid. Geen idee welke staalsoort het is en of het wel te lassen is(natuurlijk kunnen ze met procedures per staalsoort bijna alles lassen maar of dat wenselijk en betaalbaar is?).

Toch een puntje wat ik bij de Series dan mooier/beter/ ergonomischer vind als bij de Defender.

Ben benieuwd naar ideeen of benodigde onderdelen hiervoor , heb er geen haast mee, nog ander werk genoeg. Marc hier meemakend zal best wel reageren hahaha.

groeten Nico mag ook op app 0642960558


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug 2022, 18:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Ha Ha ... hier de reactie van een Defender-bezitter.

Het valt wel mee met de spoorstang kwetsbaarheid.
Bij de Defender zit er een Z-vormig beugeltje op het differentieel ... veel doet het niet maar het voorkomt wel dat die spoorstang helemaal "ontspoort" -- bij een RRC zal dat niet veel anders zijn.
Ik heb er in ruim 20 jaar geen problemen mee gehad ... maar weet wel dat het mis kan gaan, ik ken wel gevalletjes van jammer. Je hoeft maar op een winters bospad te rijden en in een net iets te diep bevroren spoor te belanden. De kans op strenge winters wordt steeds kleiner maar het is een nare/domme kans. Hard bevroren bosgrond is hard genoeg voor een kromme spoorstang. NB. Dit is geen horror-fantasie, ik ken iemand met deze ervaring.

Overigens helpt een goede stuurstangbeschermplaat al heel veel: een goede zit dicht genoeg op de vooras, beschermt die stuurstang dus ook tegen opwippende stenen en takken, en dus wordt al heel veel ongein "weggevangen".

Toch heb ik - toevallig dit voorjaar - mijn Defender toch maar eens verrijkt met een spoorstangbeschermer. NB. Er zijn wellicht problemen als je de Series bladvering wilt handhaven, dwz de spoorstang en/of de spoorstangbeschermer zit mogelijk in de weg. Als je het mij vraagt: Neem direct schroefveren.
Bij de Defender zit de spoorstangbeschermer op de montage voor de stabilisatorstang (heb je die op een oudere RRC as?) en op de montage van het Z-vormige beugeltje Let op, als je langere boutjes nodig mocht hebben: 't is UNF en geen M10.
De spoorstangbeschermer van PSP is niet duur afgezet tegen de hoeveelheid "hard-ware" (de pasvorm was goed muv de lengte van het steuntje tegen het differentieel, daar moesten een paar ringetjes tussen en dus waren de originele UNF-boutjes te kort).
O ja, mijn vaste monteur/APK-man zag de spoorstangbeschermer direct ... en hij vond het een goed idee, hij had al verschillende spoorstangen vervangen en ook berschermers gemonteerd.

Er is een alternatieve aanpak.
Op (of eigenlijk onder) de Mariniers Defenders hebben ze een "ski-plaat" onder de vooras (met een klein extra bultje onder het differentieel). Deze "ski-plaat" beschermt het differentieel en ook de spoorstang ... maar hangt nog weer lager als de spoorstang en/of spoorstangbeschermer. De "ski-plaat" kan dus ook als een onwelkom anker werken.

Dus ... een bescheiden probleem (met een kleine kans op daadwerkelijk gedoe), en maar zo allerlei oplossingen.

O ja, waarom heeft LandRover die spoorstang naar beneden verplaatst ?   Heb je wellicht profijt van de extra ruimte, of zaten bij het schroefveer-RRC/Defender concept de zg hockey-sticks in de weg ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug 2022, 19:49 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Marc,

Bedankt voor je snelle spontane info.
Ik heb een oude Serie dus die hoort in mijn beleving op bladveren. Deze Serie gratis gehad. Anders had ik een Defender moeten kopen. Zelfs de oude krassen en butsen van 40 jaar terug mogen er niet af. Er zit een scheur in mn achterbak in het aluminium. Ik heb hem dichtgeklopt en met blanke sileconenkit waterdicht gemaakt. Er zat een sticker boven de achterruit op die ik via MP heeft kunnen vervangen. "WIE NU DE BOER LAAT STIKKEN HEEFT STRAKS NIKS TE BIKKEN" Denk dat ze 30 jaar geleden dus ook al een probleem hadden in NL met agrarieers. terug naar Laro. Natuurlijk weet ik dat schroefveren veel beter functioneren in samenwerking met de bredere spoorbreedte. wenkbrauwen aan een serie? neeeeeeeeeh . Ik lig al met mn geweten in de knoop om hem 5 cm hoger op de militaire one ton manier te zetten. Dus behalve de langere shackels ook de veerhanden zelf. Maar dat geeft straks samen met de 235-85-16 op de 6.5 J One ton look a like build bij Nico hopelijk toch de uitstraling die minder oubolig/watjes achtig is. Kwam spontaan na jaren www een site van DDS metals tegen waar ze die spullen verkopen. Kan het ook van hun plaatjes namaken met huisvlijt(kokerprofiel dikwandig 5 mm). Die vooras komt wel hufterproof goed. En mezelf kennende zal de spoorstang er dan niet(voor altijd) blijven zitten. Als je tussen de as en het veerblad een blokje van 20mm doet dan houd de spoorstang de bladveer wel mis. Maar........ dan gaat er dus al weer 2 cm van de opgehoogde 5 cm verloren. Ook al gaat de spoorstang zelden naar de ....... Wil zo min mogelijk hoogte tussen de diff en de ondergrond verliezen met toevoegingen. Geen idee of een stuurdemper nodig is als je er een stuurhuis van een P38 op maakt. FF verder aan de zonnepanelen.

groet Nico (die ooit eens wil rijden met zijn tuinhuisje en jullie live tegen wil komen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug 2022, 20:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Tja ... de spoorstang-overwegingen zijn lastig, dwz de combi van oud en nieuw is lastig.
Het enige wat ik eraan toe kan voegen is dat mijn spoorstangbescherm-koker altijd nog hoger zit als de ondezijde van het differentieel.
En verder dat ik tot nu toe alleen in (diepe) sneeuw een serieuze afdruk van het differentieel terugzag (50 cm sneeuw).

En dan verder mbt "WIE NU DE BOER LAAT STIKKEN HEEFT STRAKS NIKS TE BIKKEN" kan ik alleen maar toevoegen:
"WIE NU DE NATUUR VERKLOOT ZIT STRAKS IN NOG GROTERE NOOD" ... om even aan te sluiten op de primitieve rijmelarij.

Onze boeren hebben zich zo laten inpakken door de banken en de internationale markt dat ze geen kant op kunnen, nu ja de enige kant is een rigoureuze ommekeer (waarmee de vlaggen dan direct weer met rood boven en blauw beneden hangen).
Niet voor niks financiert de veevoeder-industrie de huidige protesten, dit soort industrie heeft het meest te verliezen en heeft het minst van doen met een eerlijke agrarische productie en/of eerlijke prijzen.
Interessant is overigens ook dat de inmiddels nog maar 50.000 boeren in Nederland gemiddeld een mooi modaal inkomen hebben (en daarbij gemiddeld ruimschoots bovengemiddeld ruim/mooi/etc wonen). Van die 50.000 boeren is overigens ± 1/5 miljonair en leeft ± 1/5 op bijstandsniveau (in heel Nederland is nog geen 1 op 50 miljonair, dus - zoals het Parool schreef: "Wordt boer als je miljonair wilt worden".

En dan terzijde: De vlag met horizontale banen in blauw wit & rood is de vlag van Sleeswijk-Holstein. :geek:
Erger nog is dat het op z'n kop hangen van de Nederlandse vlag eerder door de NSB gedaan werd toen ze zich niet gehoord voelden. :ugeek:

Ik hoef niet te betogen dat ik de partij die zei "GEEF NEDERLAND TERUG AAN DE NEDERLANDERS" mijn stem niet zal geven ...
... toch is deze uitspraak interessant.
Als we Nederland aan de Nederlanders (terug) geven ... dan heeft ieder gezin een halve hectare, en op die halve hectare moet je echt alles doen; dus je eigen stukje autoweg, voetbalveld, vuilnisbelt, je koe etc etc. Nederland is dus vol, en vooral vol met Nederlanders, een eeuw geleden was de 6 miljoenste Nederlander nog nieuws, toen hadden we dus 3x zoveel ruimte en toch was het ook toen al niet leeg.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2022, 00:06 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Nico,

Als je een RHD defender as hebt, kan je er een LHD swiffelbol house bij zetten.
Als je de spoorstang naar voren wil halen heb je wel een volgende uitdaging: hoe ga je de stang van je stuurhuis eraan koppellen?
……. Ik heb hem gelaten waar hij thuis hoort.

Ik heb een LHD en een RHD swiffelbolhouse maar de spoorstang gewoon gelaten wat hij was, aan de achterkant.
Ik snap het probleem niet de spoorstang zit boven je bladveren en komt inderdaad onder je diff uit… maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Kan me ook niet voorstellen dat het ooit zal gebeuren.

Ben je van plan extreem off road te gaan rijden dan?
Je bent welkom om te komen kijken, maar de prut en rotsen die ik ben tegen gekomen waren geen enkel probleem.

Ga je een “Challenge rally truck” bouwen oid?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2022, 13:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
GatheRRoveR schreef:
...
Ik snap het probleem niet de spoorstang zit boven je bladveren en komt inderdaad onder je diff uit… maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Kan me ook niet voorstellen dat het ooit zal gebeuren.

Als de spoorstang netjes boven de bladveren zit dan zie ik ook het bezwaar van een spoorstang-bescherm-koker niet. Je moet alleen even kijken waar je zo'n koker een goede montage vindt.   Als je allerlei zwaar laswerk etc. kan uitvoeren dan maak je toch ook een passende koker ? (Eventueel ga je een keertje het "kunstje" bekijken bij een Defender met een standaard-after-market beschermkoker.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2022, 17:25 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Oke,

Zal de spoorstang voorlopig maar ff laten zitten waar hij nu zit en me druk gaan maken over dingen die sneller af gemaakt moeten worden. Bedankt voor alle ervaringen dat hij daar niet in de weg zit!

@ Mark. Dat er inderdaad sprake is van financieele belangen in de agrarische sector is een feit. Dat de vlag met rood naar boven hoort is mij in het leger ook duidelijk geworden.
Dat onze huidige regering niet deugd en oneerlijk is ,is mij ook duidelijk geworden.

Stukje biologie ,natuur en schei(t)kunde? Groen(waar we te weinig van hebben) groeit denk ik harder met stikstof. Brussel wil dit in natuurlijke vorm afschaffen en met kunstmest(gewonnen uit gas wat we chronisch tekort schijnen te hebben aanbrengen. Het groen zet CO2(waar we ook teveel van hebben) om in O2. Een koe of varken scheit al 500 jaar . Net zo goed als de politici zelf ook scheiten en hun shit wegspoelen met schoon drinkwater.

Het is op het moment hor en hor droog. Toch staat de natuur er nog best groen bij. Tja, bepaalde mensen hebben ooit met de natura 2000 verzonnen dat we bepaalde bloempjes ook in het wild tegen moeten komen. Die zouden ze dan ook bij de plaatselijke bloemist op kunnen zoeken.

Dan zie je al die lieve politici terugkomen van hun vliegreisjes . Het vliegtuig met hun accijnsloze kerosine is opgestegen vanaf een vliegveld wat tijdens de corona zijn broek niet op kon houden en overeind is gebleven van ons belastinggeld. Jij betaald je blauw aan je diesel en de samenstelling tussen kero en diesel is niet erg veel anders. Een Leopard 1 tank kan als je de kleppen ruimer stekld op kero functioneren. Gunstig Vliegreisje Spanje boeken kom je met de milieu vriendelijke trein nog niet van Dordt naar Zwolle voor dat geld.

Datzelfde vliegtuig mold jou ozonlaag(op 10km hoogte staan geen bomen die co2 omzetten) en de zon gaat jou en mij(en de zonnepanelen) daarna de volle laag geven!

Op de vrijgekomen landbouwgrond kunnen de welgestelden onder ons weer een vervuilend kasteeltje bouwen. Dat vervuild niet toch? Nee, Nederland is nog niet vol genoeg.

Het lijkt me ook logisch dat je met de aanpak van vervuiling ook begint bij de luxe artikelen die een mens overbodig consumeert, en dat is nogal wat hoor. NIET BIJ DE VOEDING!

Als je je nu al scheel betaald aan brood, melk kaas boter eieren en vlees in een supermarkt. Wat gaat dat kosten als dat ingevlogen moet worden uit het buitenland als we geen boeren met melk producerende koeien meer hebben?

Zo, ik ben het weer ff(op een milieu vriendelijke manier) kwijt, scheelt een bezoek aan de psych haha.

En zal eens snel ruimte moeten maken voor mn Series want de huizenbouw rukt op richting mijn stalling.

Koffie! groetjes Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2022, 17:43 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Mark,

natuurlijk nog even het nuttige van alle info laten bezinken.

Jou spoorstangbeschermer lijkt me de meest logische oplossing! 4 mm dik soort u profiel is dik genoeg. Zal wel eens kijken waaraan ik hem vast krijg.

Bedankt man, en de groeten van een na de koffie weer vrolijke niet politieke Nico.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2022, 18:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
nico1970 schreef:
natuurlijk nog even het nuttige van alle info laten bezinken.

Jou spoorstangbeschermer lijkt me de meest logische oplossing! 4 mm dik soort u profiel is dik genoeg. Zal wel eens kijken waaraan ik hem vast krijg.

Bedankt man, en de groeten van een na de koffie weer vrolijke niet politieke Nico.

Toen ik vanwege iets anders naar stabilisatorstangen keek dat er stabilisator-stang nokken geleverd worden, nokken die je aan de as moet lassen. Je hebt die nokken nodig als bevestigingspunt voor de PSP-bescherm-koker. Wellicht is dit de eenvoudigste route.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2022, 18:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
nico1970 schreef:
@ Marc. ....
Stukje biologie ,natuur en schei(t)kunde? Groen(waar we te weinig van hebben) groeit denk ik harder met stikstof. Brussel wil dit in natuurlijke vorm afschaffen en met kunstmest(gewonnen uit gas wat we chronisch tekort schijnen te hebben aanbrengen. Het groen zet CO2(waar we ook teveel van hebben) om in O2. Een koe of varken scheit al 500 jaar . Net zo goed als de politici zelf ook scheiten en hun shit wegspoelen met schoon drinkwater.

Het is op het moment hor en hor droog. Toch staat de natuur er nog best groen bij. Tja, bepaalde mensen hebben ooit met de natura 2000 verzonnen dat we bepaalde bloempjes ook in het wild tegen moeten komen. Die zouden ze dan ook bij de plaatselijke bloemist op kunnen zoeken.

Tja ... dat groen is toevallig mijn vak en daar is het nodige over te zeggen.

Even bij het begin, of juist het (achter)eind: Koeien en varkens scheiten al net zo lang als herten en geiten en ook wijzelf, da's niet het probleem.
Het probleem begint wanneer je die koeien en varkens bijvoert met soja etc uit verre landen, en/of met gras dat alleen zo hard wil groeien als je er kunstmest op strooit en de waterstand het hele jaar door jaar je hand zet. Het probleem wordt nog groter wanneer je dan de melk(poeder) aan China verkoopt en de varkens aan Duitsland, Italië en eventueel ook aan China ... dan is de kringloop ver te zoeken, dan produceer je hier een probleem, je maakt geld en shit om de marktprijzen laag te houden zodat ze elders onze varkens eten. (O ja, de traditionele Franse geiten-houder wordt ook al beconcurreerd door onze turbo-geiten-boeren - die dan in de marge ook nog een Q-koorts verspreiden.)

Dan het andere eind: In het steeds intensievere agrarische landschap komen alle "leuke" (= beschermenswaardige) soorten in de knel <waar zie je nog een Wielewaal, een Leeuwerik, een Patrijs, een Ortolaan, om maar een paar vogeltjes te noemen -- als ik hier ga fietsen zie ik nauwelijks nog een vogel, we zien er meer in de tuin als gedurende 60 km kleine weggetjes buitengebied>. Om nu die laatste bedreigde soorten toch een plekje te geven hebben ze reservaatjes, Natura 2000 gebieden aangewezen ... dat was al een lapmiddel, het is al zoiets als een kwast Tectiel over een vrijwel doorgeroest chassis.
En nu klagen de boeren - die in 50-60 jaar vrijwel het hele agrarische gebied tot een ecologische woestijn hebben gemaakt over die natuurgebiedjes, die laatste resten van wat vroeger gewoon was.
< Het is een beetje als met al die leuke zandpaden: vroeger waren die gewoon, steeds weer wordt er eentje geasfalteerd en uiteindelijk klaagt men over de laatste verbindende kilometer modder. >

En dan de paradox van mest en tere plantjes (waarom zijn het plantjes en niet gewoon planten):
Er is geen plant die niet van een beetje mest houdt, alleen is het zo dat die bedreigde "tere" planten door de eeuwen heen aangepast zijn aan het zuinig omgaan met de mest, ze groeiden vroeger op magere grond, de ouderwetse boer was er blij mee ook al waren het niet de meest voedzame planten, het waren wel planten die hooi voor zijn vee opleverden. Geef je een "mager" terrein een stevige mest-douche (en dat kan al door een varkensschuur 100den meters verderop dan groeien alleen een paar oportunisten lekker hard, de rest houdt het niet bij en zo krijg je bijv. dat de hei over de kop groeit, en het tzt alleen maar pijpestrootje is.

O ja, leuk (of misschien wel triest) dingetje: Sommige planten hebben een heel leuke oplossing om onder zeer magere omstandigheden toch te kunnen groeien: ze vangen vliegjes en verteren die vliegjes als bijvoeding. Op deze wijze kunnen ze met heel weinig mest toch groeien: geef je ze mest dan groeien ze ook alleen groeit het pijpestrootje dan zoveel sneller dat die vleesetende plant binnen enkele jaren het onderspit delft.

Overigens ... uiteindelijk snijden de boeren in hun eigen vlees: Als we zo doorgaan gaat de bodemvruchtbaarheid achteruit, al het bodemleven verdwijnt en puur zand met veel mest is toch echt niet genoeg voor de toekomst.
De boeren snijden ook op een andere manier in hun eigen vlees: Als de prijzen dalen gaan ze meer produceren ... en dan zakken de prijzen nog weer meer ... een "race to the bottom" uiteindelijk is niemand daar blij mee, nu ja alleen die grote supermarkt-ketens zijn blij want die maken alleen maar meer winst.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug 2022, 23:12 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
dag,

Het zal er idd wel op neer komen dat om de beschermkoker (voor de prijs van een gegalverniseerd product van PSP kan je zelf niet veel en lang bezig zijn) te bevestigen ergens een paar lipjes aan gelast moeten worden. Geen idee hoe lang de PSP koker eigenlijk is. Inkorten om tussen de bladveren te passen is wel weer zonde.
Soms kom je ook spontaan ergens wat tegen wat er verdacht veel op lijkt en probeer je het zelf wat te maken.
En de stuurdemper die er nog netjes uitziet zal er dan ook wel gewoon onder blijven. Het stuur systeem met een bekrachtigd P38 huis waarbij je dan het hulpstuurhuis kwijtraakt en de demper erbij zullen wel heel anders aanvoelen als een standaard serie stuurgedrag. Kijken of ik mn slagen in het stuur naar links en rechts gelijk krijg. Was vroeger best een gepuzzel als er al dingen als pitmanarm etc verkeerd waren weggezet. De bredere banden op 6.5J zullen wel weer iets van het positieve te niet doen . Ik heb er 30 jaar geleden genoeg afgesteld en goed gekregen. Zal toch nu ook nog wel lukken?

En dat we juist Landrover willen rijden om de mooie natuur te kunnen bereiken is gaaf! Ik denk dat het gewoon veel te vol(dicht op elkaar gepropt_ en te veel schaalvergroting word op alle gebied in een klein Nederland. Mn dochter was laaiend enthousiast over Zweden.

maar weer eens slapen. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug 2022, 09:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
nico1970 schreef:
Het zal er idd wel op neer komen dat om de beschermkoker (voor de prijs van een gegalverniseerd product van PSP kan je zelf niet veel en lang bezig zijn) te bevestigen ergens een paar lipjes aan gelast moeten worden. Geen idee hoe lang de PSP koker eigenlijk is. Inkorten om tussen de bladveren te passen is wel weer zonde.

Ik kan je de maat tussen de eindplaten melden: ± 787 mm ... dus ± zo breed als de buitenkant van het Defender-chassis.
Zoiets zal gemakkelijk de bladveren in de weg zitten. Je zal dus een smallere variant willen.
Wellicht een domme gedachte maar ik kan me een platte U-koker voorstellen die op de bladveren ligt (aangenomen dat de spoorstang dan net iets boven die bladveren langsgaat.

Kleine toegift:
Ik ben nog even op straat gaan liggen (voordat die straat te heet is) en heb nog even naar de "hoogte" van een en ander gekeken.
Bij mijn montage steekt de koker ongeveer 6 cm onder de as (dwz het rechte, buisvormige, gedeelte van de as). Met een paar ringetjes minder gaat ie nog wat omhoog. Ik heb voor die extra ringetjes gekozen omdat anders de spoorstang heel diep onderin de bescherm-koker ligt en dus modder + steentjes klem kunnen komen te zitten, nu zit er een vingertop ruimte onder de spoorstang ... ik heb liever dat rommel er ± vanzelf uitspoelt en/of rammelt. Bij mij zit de spoorstang overigens op ongeveer 4 cm onder de as. Het differentieel steekt altijd nog een stuk dieper naar beneden.


nico1970 schreef:
En de stuurdemper die er nog netjes uitziet zal er dan ook wel gewoon onder blijven. Het stuur systeem met een bekrachtigd P38 huis waarbij je dan het hulpstuurhuis kwijtraakt en de demper erbij zullen wel heel anders aanvoelen als een standaard serie stuurgedrag. Kijken of ik mn slagen in het stuur naar links en rechts gelijk krijg. Was vroeger best een gepuzzel als er al dingen als pitmanarm etc verkeerd waren weggezet. De bredere banden op 6.5J zullen wel weer iets van het positieve te niet doen . Ik heb er 30 jaar geleden genoeg afgesteld en goed gekregen. Zal toch nu ook nog wel lukken?

Bij de "moderne" Defender heb je zowel stuurbekrachtiging als ook een stuurdemper ... en dan nog steeds kans op de beruchte "Death Wobble". Als mijn auto wat langer stil gestaan heeft heb ik soms ook ineens een zachte "wobble" - als de verschillende onbalansen precies in fase zijn - zo'n zachte "wobble" kan in een bocht nog best lastig zijn. Na ruim 100 km rijden, als de banden weer een beetje warm en rond zijn, is die zo nu en dan "wobble" weer weg (of minstens ondergeschikt).

Wil je een probleemloze auto dan koop je een Toyauto Landcoerser ... nu ja ... met wat pech ontploft ie en ben je in één klap wereldnieuws.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.