Land Rover Prikbord
http://www.laroprik.nl/

krikken
http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001683
Pagina 2 van 2

Auteur:  sjaak109 [ vr 26 aug 2022, 10:51 ]
Berichttitel:  Re: krikken

tjoh. wat een verschil.
had ik jaren eerder moeten doen. mannetje van de gls was er minder blij mee :D
Afbeelding

Auteur:  GatheRRoveR [ vr 26 aug 2022, 11:41 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Zo, goede investering, was als ik het zo bekijk ook wel nodig :mrgreen:

Die rechtse moet toch wel historische waarde hebben, zo zie je ze niet vaak.

Afbeelding
Als je je flensjes gevonden hebt kan je eindelijk “pijpen” :P onder je otootje

p.s.
doe je voorzichtig, ik had laatst een vage kennis die erg veel geluk had toen zijn auto onbedoeld naar beneden kwam.

Auteur:  Marc-my-Words [ vr 26 aug 2022, 14:10 ]
Berichttitel:  Re: krikken

sjaak109 schreef:
tjoh. wat een verschil.
Afbeelding

Gaat het krikken ook gladjes wanneer je vanachter werkt ? No pun intended.
Met mijn eenvoudige 2 tons Kijkshop krikje moet ik altijd op de knieën en ook nog eens op mijn knokkels letten.
Ik doel dus op: Krik onder de as (om even snel/makkelijk wielen te wisselen).

Zo te zien moet het een stuk beter gaan ... toch een gevalletje van "Size matters", in dit geval met name "Length matters".

Auteur:  Marc-my-Words [ vr 26 aug 2022, 20:14 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Sjaak,
Nog even een vraagje: Waarom het je voor de 1525E gekozen en niet voor de 1525C ?
Als ik naar: https://www.automotive-line.nl/product/ ... xtra-laag/ kijk dan zijn ze vrijwel gelijk, de "C" lijkt iets meer aluminium en heeft PU-wielen.

Auteur:  Jamaar [ vr 26 aug 2022, 22:21 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Vreemd genoeg geen gewicht verschil volgens de gegevens. Beide 28.8 kg terwijl de C deels alu is.

Auteur:  Marc-my-Words [ vr 26 aug 2022, 23:06 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Jamaar schreef:
Vreemd genoeg geen gewicht verschil volgens de gegevens. Beide 28.8 kg terwijl de C deels alu is.

Wil je de krik even solide maken heb je meer materiaaldikte nodig dus verbaast het mij niet dat er weinig gewichtsverschil is.
Met aluminium kan je wel winst maken ... bijv. omdat er bijv. voor staal een ondergrens is bij dun plaatmateriaal (bijv. bij vliegtuigen, of bierblikjes) en soms ook omdat je aluminium makkelijker van 3d versterkingsribben kan voorzien (toch valt dat laatste soms nog vies tegen: de zg lichtmetalen velgen zijn soms nauwelijks lichter als de weinig subtiele stalen tegenhangers).

Verder ... vrees ik dat de specificaties op de website niet uitblinken in precisie -- bij de "aluminium" staat vervolgens dat ie "een mooie combinatie van aluminium en staal" is, en dat staat ook bij de stalen tegenhanger.   De plaatjes zijn wel verschillend, het "chassis" van de aluminium variant is duidelijk verschillend van dat van de stalen variant.

Auteur:  GatheRRoveR [ vr 26 aug 2022, 23:21 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Dat prijsverschil voor staal en aluminium per kilo anders is is wel duidelijk.
Maar aluminium is een naam net als ijzer…

Op de hoogovens hebben ze het over staal 58 (of was het 56 ?) wat gewoon ordinair (nee hoogwaardige staal zal een tatsteel-fiel roepen) constructie staal is, als je dan de polytechnisch zakboekjes erop naslaat zal het je gaan duizelen als je krachten wil berekenen terwijl je niet weet waar het echt van gemaakt is.

Dan zal ik maar niet over aluminium of titanium beginnen, want daar gaan ze over grades beginnen. Ook die worden niet vermeld…..

In de vliegtuigbouw gebruiken ze juist gaten met “gerilde “ randen waardoor het geheel sterker wordt dan juist de vlakke plaat die het ervoor was. Dus lichter en sterker…. Minder kilo”s dus goedkoper qua materiaal maar duurder qua bewerking ….

Appels, peren…. En tja website blinken niet uit in het presenteren van de juiste specificaties, ze kopieren de fouten van andere site.

Auteur:  Jamaar [ za 27 aug 2022, 00:01 ]
Berichttitel:  Re: krikken

En dan nog rvs, verkeerde uitspraak roest vrij staal, wat dus niet bestaat. 304 316 enz, magnetisch en niet magnetisch.
Als bouten en moeren A2 A4, oftewel er zijn vele duizende metaal legeringen met alle hun specifieke eigenschappen.
Oja rvs staat voor roest vast staal want het roest ook, alleen vormt de oxidatie een laagje dat de eigenschap heeft zuurstof ondoordringbaar te zijn waardoor het roest proces niet verder gaat.
Voor de puristen, roest is een oxidatie proces maar een oxidatie is niet altijd roest.
Om het nog onbegrijpelijk te maken, er staat ergens een ijzeren pilaar die niet schijnt te roesten, weet niet meer waar en hoe oud hij is maar het is een raadsel voor de wetenschap.
Gevonden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IJzeren ... _van_Delhi

Auteur:  Marc-my-Words [ za 27 aug 2022, 10:12 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Jamaar schreef:
Om het nog onbegrijpelijk te maken, er staat ergens een ijzeren pilaar die niet schijnt te roesten, weet niet meer waar en hoe oud hij is maar het is een raadsel voor de wetenschap.
Gevonden   https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IJzeren ... _van_Delhi

Tja, die ijzeren pilaar is dus van een soort CorTen-staal avant la lettre. Dat roestkleurige CorTen-staal is een traag roestend staal, onder invloed van water (en meer nog zuren) wordt de beschermende roestlaag weggespoeld en "roest" zelfs CorTen-staal uiteindelijk weg ... maar dan zonder die krokante koeken die je van gewoon roestend staal kent.   (Dat wegspoelen is een probleem wanneer CorTen-staal als gevel-bekleding wordt gebruikt, niet omdat het gebouw uiteindelijk ontkleed raakt maar omdat het afspoelend roest-water de stoep een roestkleur geeft en bijv. een fiets die in de drup staat sterk versneld aan het roesten gaat ... zodat ieder voordeel weer z'n nadeel heeft.)
Anyway, de pilaar in Delhi zal beslist ook profiteren van het klimaat aldaar.   Klimaat doet veel (zowel goed als kwaad) ... berucht roestende auto's kan je in de warme zuidelijke klimaten nog 10-tallen jaren nadat ze hier weggeroest waren in een vrijwel roestvrije toestand aantreffen.

Auteur:  albert [ za 27 aug 2022, 13:06 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Met alle respect, maar die pilaar doet het qua roesten stukken beter dan dat Cortenstaal. Het laatste roest gewoon, maar dan zonder het afbladderen wat we van andere soorten ijzer kennen. Cortenstaal roest op den duur ook gewoon weg. Die pilaar roest daarentegen nauwelijks, en dat al meer dan 1500 jaar. Klimaat is natuurlijk een factor, net als (zure) regen en het eventueel afgedekt worden door vallende bladeren.
On topic: ik gebruik voor het krikken een 10tons potkrik uit een militaire 109. Kostte me E10 bij Ron B. Best ding, is zijn geld wel waard.

Auteur:  sjaak109 [ za 27 aug 2022, 16:52 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Marc-my-Words schreef:
Sjaak,
Nog even een vraagje: Waarom het je voor de 1525E gekozen en niet voor de 1525C ?
Als ik naar: https://www.automotive-line.nl/product/ ... xtra-laag/ kijk dan zijn ze vrijwel gelijk, de "C" lijkt iets meer aluminium en heeft PU-wielen.


klopt, ik ging ook voor de c versie. zag er ook "gelikter"uit. maar volgens die meneer waren de pu wieltjes meer voor een gladde vloer.
de techniek is verder hetzelfde. ik heb beton tegels 60x40 die hier en daar verzakt zijn dus waren stalen wielen beter volgens de verkoper..
de gewichten kloppen niet. dat klopt. ik kreeg dan ook 2 pakketjes. 1tje van 30.5 kilo en eentje van euhhhh nog wat kilo.
gls verzend alleen tot max 30 kg. maakt mij niet uit was gratis verzenden volgens hun eigen gewichten op de site.

Auteur:  Marc-my-Words [ za 27 aug 2022, 20:20 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Hmm ... daar noem je (en noemt de verkoper) net mijn twijfel:  Die PU-wieltjes leken mij direct al een kwetsbaar "dingetje".
Een vlak wordt bepaald door drie punten en afhankelijk van de krikhoogte komt het grootste gewicht vóór dan wel achter op de krik, dus kan er maar zo tot een kleine ton op zo'n PU-wieltje komen te staan.
't Mooiste zou het zijn wanneer de wieltjes verend waren en de krik bij een wat grotere belasting op solide pootjes zou komen te rusten. Bij gewichten groter dan dat van een versnellingsbak of motorblok wil de krik toch niet meer rollen, met welke wieltjes dan ook.

Nu heeft de gemeente een deel van onze oprit van prachtige, dikke 30x30 tegels voorzien -- jammer genoeg kozen ze voor de andere helft voor 10x30 beton"klinkers" met een brede voeg.
Om nu twee verschillende krikken te bestellen, voor iedere ondergrond één ... dat maakt het nogal begrotelijk.

Auteur:  Jamaar [ za 27 aug 2022, 21:14 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Als het echt lastig is met de ondergrond heb ik kunstof rijplaten. Bij een rijplaat verhuur bedrijf gekocht. Ze verkopen de beschadigen en heb er 4 gevonden die nog heel redelijk waren. Weet alleen de prijs niet meer maar kan niet duur geweest zijn :roll:
https://www.molenaarhaarlem.nl/

Auteur:  Geert 88 SIIID [ zo 28 aug 2022, 14:01 ]
Berichttitel:  Re: krikken

Goede keuze,
Die krik van Cranenbroek heb ik gehad en net een paar weken geleden terug gebracht om na te laten kijken omdat hij de landrover niet meer omhoog kreeg. 5 keer gebruikt en reparatie was te duur, weggegooid geld dus, want de garantie termijn was natuurlijk verlopen. Ook moest ik 7,5 onderzoekskosten betalen, die zoj ik terug krijgen bij een nieuwe krik
Ik wil zo'n goede kopen nu.

Groetjes

Geert 88 S III D

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/