Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 03:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: krikken
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 17:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
al veel over geschreven hier en op het net.
maar misschien zijn er nog nieuwe tips en of aanbiedingen.
ik heb onder mijn 109, rubberen euuuhh dingessen gezet tussen mijn bladveren en chassis om het overhangen wat tegen te gaan.
werkt redelijk. foto is niet van mijn auto, maar dit is het idee.
Afbeelding
maar dat was niet de vraag.
ik kwam er achter dat mijn oude trouwe garage krik van 20 jaar oud te laag was om het chassis op te krikken. onder assen gaat prima.
ik heb 2 potkrikjes en nog een andere werkplaats 2 tons krik.(en een schaarkrik) Nu ik het zo schrijf blijkt dat ik een verzameling van 5 krikken heb.
maar er kan nog 1 bij.
ik wil een hogere krik. want om met een krik op houten blokjes met stukken hout/rubber/plakband en tyrewraps een 109 van 2000 kg te tillen is niet echt veilig. oke het ging wel met een dikke balk onder de hele bumper door maar toch?
nu kost een knappe krik die minimaal 50 cm haalt toch echt wel goed geld.(heb ik er niet voor over)
je hebt ze ook van ronde 100 euro. 20 merken wo. goede namen, maar allemaal dezelfde aliexpress krik.
ook heb ik gekeken naar zo,n farm/high/krik ding. niet te duur. maar wat ik zag op het internet ook niet echt veilig.
Deze komt wel weer lekker hoog, dat dan weer wel.

ik neig nu naar zo,n high lift/farm krik. is alleen voor op de oprijlaan, want lekke band etc, heb ik de rest van mijn assorti krikken voor.
in het terrein zal ik hem niet gebruiken want ik zit nooit vast. :mrgreen:

suggesties of aanbiedingen?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 18:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
de farm jack of highlift vind ik persoonlijk gevaarlijk om je auto mee op te krikken. schuift makkelijk weg. En je heft het chassis dus wielen blijven groot deel op de grond. een goede potkrik kan ook de hoogte aan (heb in mijn 101 standaard een potkrik liggen). natuurlijk overbodig om te zeggen: onder de auto werken = assteunen.
Ook een goede garagekrik vind ik lekker werken. ooit eentje bij de aldi gekocht.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 18:33 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Sjaak, ; wat Jeroen zegt…

Voor de lekke band een potkrik voor onder je plaat van je bladveer, als de krik te hoog is rijd je je reserve wiel op en dan krikken…
Voor thuis een garage krikje, onder je chassis heb je extra balk(en) nodig of je moet een vrachtwagen uitvoering zoeken.

En zo’n farm-krik of hoe je die ook noemt…. Nooit gebruiken of je moet er een adapter voor hebben die ergens in past.
Gewoon onder je bumper is een ‘killer’ , je mag die van mij wel eens testen als je wilt..

ps
Ooit een nieuwe 2 ton schaarkrikje “even snel” gebruikt, daar ben ik goed mee weggekomen.
Nooit meer ..


Laatst bijgewerkt door GatheRRoveR op ma 03 jan 2022, 18:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 18:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ha die van de aldi heb ik al 20 jaar of zo.
maar ik kom zo,n 10 cm elke keer te kort als ik het chassis omhoog wil hebben.
potkrik haalt het ook niet en is ook niet erg stabiel.
vandaar mijn zoektocht naar hogere krik die niet te duur is. ben klaar met houtje touwtje blokje hout gepruts.
steunen gebruik ik altijd. ook bij wiel wissel.
zat te kijken naar zoiets. https://www.amazon.nl/GOODYEAR-10640-garagekrik-voor-terreinwagens/dp/B086QHCK9P

maar dezelfde krik is er onder vele namen. deze wordt dan goed beoordeelt. dezelfde krik onder andere naam erg slecht.
het is allemaal dezelfde chinese troep. zelfs die van datona is een kopie van een chinees ding. maar dan 2x zo duur ivm de naam.
vandaar mijn vraag of er ervaringen zijn of nieuwe inzichten.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 20:44 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb veeeeeel krikken in de loop van jaren verzameld.

Maar mijn meest gebruikte zijn de dubbelcilinder pot krik, even een plaatje

Afbeelding

Zo een hi jack is ook al weet je er mee om te gaan gewoon gevaarlijk, ja ik heb hem en gebruik hem ook maar ben meerdere malen de dans ontsprongen aan een tochtje ziekenhuis of erger.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 21:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, vlgs mij is die Goodyear krik gewoon een 2 tons Aldi/Kijkshop krik met een iets hoger "torentje".
Bij mij ligt er een blokje op de Kijkshop-krik, daarmee kan ik de as opkrikken, net genoeg voor de bandenwissel.

Ik heb bij een collega wel eens even met de "hoogheffer" gewerkt: zo'n hoogheffer wil ik ook ... alleen ...
... ze zijn prijzig als je al een goeie ziet.
Zo'n hoogheffer is gewoon hetzelfde principe als de goedkope 2 tons hebbedingetjes maar dan in alle richtingen een frose maat groter en vooral ook een stuk langer waardoor ie ook hoger komt.
Mijn oude RockSliders wilden slecht passen onder de nieuwe auto. Rocksliders provisorisch gemonteerd, hoogheffer eronder auto aan een kant van de grond, daarna wat schommelen aan de auto zodat alles voorzichtig richting passend zakte. Voor zoiets heb je een echt hogere en vooral ook beslist stabiele krik nodig. Voor het wielen wisselen is het ook handig want voor mijn kleine 2 tonnertje moet ik toch echt op de knieën.

Ja, Ja, het wielen wisselen gaat ook met een potkrikje, maar daarvoor moet je nog meer op de knieën, dat krikje staat onder de as, achter een wiel, daar kan je toch niet lekker bij.

En dan de Farm-Jack. Een gevaarlijk ding, maar in geval van echt hoog tillen, of in moeilijke omstandigheden of noem maar op ... is het wel een rap werkende krik. Ik kocht de mijne, een nette tweede handse, voor € 75,- incl. een LandRover verloop-pen, daarmee was ik niet bekocht.
Tot nu toe heb ik de Farm-Jack vooral voor andere klusjes gebruikt: Een kast opgetild zodat ik de vloer eronderdoor kon leggen, en onlangs de stoep voor de deur - die verzakt was - opgetild. De mede-dader bij deze laatste klus stond verbaasd over het gemak waarmee je met zo'n Fram-Jack kon werken ... en die mede-dader was bepaald geen debutant in dit soort van bouwkundige klusjes. Overigens scheelt het nog wel wat: bij het stoepje ging het om 200-250 kilo, bij een LandRover zit je een factor 10 hoger.

Of te wel: Als er iemand is die een leuke aanbieding "hoogheffers" weet ... dan denk ik dat er wel klandizie is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 09:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Marc-my-Words schreef:
Of te wel: Als er iemand is die een leuke aanbieding "hoogheffers" weet ... dan denk ik dat er wel klandizie is.


tja dat bedoel ik dus, al die verhalen over rubber doppen/onveilig/ potkrikken/etcetcetc. had ik al vermeld.
ik wil een goeie niet te dure hoogheffer. oftewel een krik die hoger kan als 50 cm.
maar de keuze is niet best of te duur.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 10:16 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Naar verwachting leverbaar 21 jan
https://www.ho-michielsen.nl/automateri ... -ton-135cm


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 11:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:

Tja, zoiets heb ik al, en dan incl de adapterpen, zo'n ding werkt wel maar dan vooral voor het moment dat je in een greppel vaststaat, of wanneer je een omgevallen boom opzij wilt zetten.

We zoeken een betaalbare hoogheffer.
En dan niet zo'n bakbeest dat ze er vanwege de onhandelbaarheid niet meer dan de oud-ijzerprijs voor vragen (tweede-hands zie je ze soms, de overtollige vrachtauto-garage-krik ... die zo groot en zwaar is dat je er ook een vrachtauto bij nodig hebt).

Wat je niet of nauwelijks tegenkomt is die handige tussenmaat: groot genoeg om stabiel te zijn, en zo hoog (ver)heffend dat ie zelfs onder de bumper of Rockslider z'n werk kan doen ... en nog (net) normaal hanteerbaar. Ik snap het wel: als je er zo eentje hebt dan zet je die niet gauw aan de straat, hij neemt weinig plek in en komt altijd wel van pas ... misschien moet je heel goed opletten, kom je ze wel tegen bij faillissementsverkopen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 13:12 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Begrijp niet zo goed wat voor krik er gezocht wordt, plaatje?
Vind die high-lift niet duur, 74 euro!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 13:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Jamaar schreef:
Begrijp niet zo goed wat voor krik er gezocht wordt, plaatje?
Vind die high-lift niet duur, 74 euro!


Sjaak bedoelt zo iets..

Afbeelding


Maar dan beter :mrgreen:

:mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 13:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik denk dat Sjaak zoiets bedoelt ... ... maar dan voor een leuker prijsje.

Max gewicht 3 ton, Minimaal 140mm, Maximaal 670mm ... en loodzwaar.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 14:18 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb ik uiteraard ook ;) 3 ton
Maar wel iets meer geld voor uitgetrokken, heeft ook een snel lift systeem, dat betekent dat de eerste slagen tot hij gaat tillen meer volume pompt. Dat werkt wel fijn. Ik duik soms toch onder de auto met alleen de krik er onder, dan wil ik wel een beetje betrouwbaar spul :shock:
Schaarkrik komt er bij mij niet in, heb er één uit elkaar zien knallen en die was NIET overbelast, niet oeroud en geen aldi kwaliteit. Gelukkig was de man net onder de auto uit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 17:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Kijk ff bij hbm rond
bv: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... garagekrik
Je hoeft overgens geen 3 ton te hebben. tenzij je heel je waggie in een keer opkrikt. 2 ton is voor een serie genoeg.

Of de orginele series 3 krik. maar dan moet je wel schildpaddengeduld hebben
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 17:41 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik ben het wel met Marc eens over die Farm-Jack. Vroeger heetten die dingen trouwens gewoon een dommekracht. Het zijn gewoon gevaarlijke krengen, maar soms verrekte handig. Ik gebruik hem om de boot op zijn kant te krikken om de onderkant te teren. Voor de laro gebruik ik hem dus echt niet, dan nog liever een potkrik en dan gelijk op steunen zetten. Bij hbm hebben ze nog een hi lift tot 2ton, net onder de E50....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 18:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Marc-my-Words schreef:
Ik denk dat Sjaak zoiets bedoelt ... ... maar dan voor een leuker prijsje.

Max gewicht 3 ton, Minimaal 140mm, Maximaal 670mm ... en loodzwaar.


yup Marc, zoiets. en dan inderdaad voor leuk prijsje. en zo zwaar hoeft ook niet perse, alhoewel er wielen onder zitten.

de farmkrik heb ik al van mijn lijstje afgehaald. heb wat youtubjes gezien waar je niet vrolijk van wordt.
heb ook grote potkrikken gevonden, kunnen rond de 50 cm hoog. redelijke prijs.
maar dan zit je volgens mij nog met een kleine voetprint wat wankel is.

en dan dit chineesje https://www.marktplaats.nl/v/auto-diversen/krikken/m1792091638-nieuwe-zware-garagekrik-garage-krik-4-ton-extra-laag
wordt verkocht onder diverse namen van 100 tot 175 euro. maar is allemaal dezelfde,
volgens mij is er een container vol van deze aangekomen want ze staan overal te koop.
zelfs de zogenaamde "betere" zaken verkopen deze onder eigen naam voor dik geld.

ik blijf gewoon rondkijken heb de tijd want niet direct nodig.

ps. deze is wel erg handig, https://www.bahco.com/nl_nl/rolkrik--1-t-pb_bh1m1000_.html
maar die prijs he?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 19:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
.....
Je hoeft overigens geen 3 ton te hebben. tenzij je heel je waggie in een keer opkrikt. 2 ton is voor een serie genoeg.

Of de originele series 3 krik. maar dan moet je wel schildpaddengeduld hebben.

Die "originele" Series krik is wellicht ook die die ik origineel bij mijn Td5 kreeg ? Een lange spindel-krik ?
Die spindel-krik is ook niet ongevaarlijk, heeft ook het gevaar in zich dat de auto de verkeerde kant opzij valt.
Die spindelkrik heeft me al wel eens uit een benarde positie geholpen (wel mede dankzij de krikgaten in de Rocksliders.

De toch best dure hoogheffer-krik die ik hiervoor noemde is 3 ton ... echter die van 2 ton is maar weinig goedkoper, en ook niet aanmerkelijk lichter of hanteerbaarder.

En ... de echte dommekracht is vlgs mij een zuilvormige krik met tandwielen en een tandheugel.
(Maar goed, in het Zweeds heet iedere krik een "domkraft".)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 23:04 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Je hebt wel gelijk, Marc, dat de echte dommekracht anders in elkaar steekt, maar ik doelde meer op het gebruik en de (on)veiligheid.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 23:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
albert schreef:
Je hebt wel gelijk, Marc, dat de echte dommekracht anders in elkaar steekt, maar ik doelde meer op het gebruik en de (on)veiligheid.


Ik denk dat de Farm-Jack nog een heel stuk gevaarlijker is.
Je hebt te maken met de instabiliteit (maar die geldt voor veel typen krik) maar je hebt ook het systeem met pallen (dat in theorie veilig is maar de praktijk is niet zelden weerbarstig) en ... door de pallen is het een systeem dat stapsgewijze en niet geleidelijk werkt.

Blijft staan dat zo'n Farm-Jack ook veel vermag, en onder allerlei omstandigheden, en dat in combinatie met een bescheiden gewicht, omvang en prijs. Als je de keuze hebt tussen niks of een Farm-Jack op het moment dat een boom of iets anders gevaarlijk dicht bij de carrosserie komt, op op het moment dat je met twee wielen in een diep spoor staat dan heb ik liever iets dan niets.

Voor het wielen-wisselen en andere klussen onder de auto zou ik dus graag zo'n hoogheffer hebben. Met een Kijkshop krikje, of met een Farm-Jack ga je geen achter-veren wisselen, althans niet gemakkelijk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2022, 00:08 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
IDD

HBM Moordrecht heeft soms handig spul voor een schappelijke prijs. HermanBuitelaar stuurt gewoon een stuk merk gereedschap naar China en krijg er een container vol van terug. Hij controleerd de kwaliteit en die is meestal best wel goed genoeg als je er niet dag in dag uit mee bezig bent. Voor het transopt van zware goederen vraagt hij wel stevig geld als je er niet zelf in de buurt komt of nu met het corona gezeik.
Heb zelf een facom 3 ton garagekrik ,aangeschaft na de Aldi krik ergernissen. Het was ff schrikken in prijs maar dat ben ik nu allang vergeten en iedere veilige snelle lift geniet ik er weer van. Heb ook ooit eens 2x de potkrik van een MAN vrachtwagen meegenomen(die de baas verliet en naar Cuba ging) die dus ook het torentje van 2 cilinders maakt. Dat werkt ook prima onder het veerblad ,maar idd het kleine kopje boven(zeker op een ronde as) en de wat wankele voet onder. rechtstandig werken idd wel vereist(met stevige assteunen erbij).

Let op , je zal niet de eerste zijn die klem komt te zitten onder een "waggel". En je laatste hemd(denk dat je nog wel een schone aankrijgt ) heeft geen borstzakje voor het uitgespaarde geld.

groet magere hein


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2022, 12:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Is dit wellicht wat:   https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... n_Koopslim

Draagkracht 2.25 t
Hoogte 18.5 cm
Lengte 71 cm
Breedte 25 cm
Werkhoogte (max.) 53 cm
Werkhoogte (min.) 15 cm

Conrad heeft 'm ook, maar is iets duurder.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2022, 16:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Goede link.
Heb op de website deze gevonden https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... ewicht.htm

Denk dat als ik weer terug ben die ga bestellen tenzij iemand hier hem al kent en slechte ervaringen er mee had.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2022, 16:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
die van westafalia had ik gezien, staat ook op amazon.
alleen de recensies zijn mwoahhhh https://www.amazon.de/-/en/Autozubeh%C3%B6r-11328-Trolley-Jack-Quick/dp/B0136ASAZ2?th=1

zo,n luchtding? kweenie. bij mij gaan condooms ook altijd lek.(niet dat ik die de afgelopen 50 jaar gebruikt heb)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2022, 16:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
die van westafalia had ik gezien, staat ook op amazon.
alleen de recensies zijn mwoahhhh https://www.amazon.de/-/en/Autozubeh%C3%B6r-11328-Trolley-Jack-Quick/dp/B0136ASAZ2?th=1

zo,n luchtding? kweenie. bij mij gaan condooms ook altijd lek.(niet dat ik die de afgelopen 50 jaar gebruikt heb)


Tja, da's in ieder geval een heel stevige waarschuwing ... is het weer eens te mooi om waar te zijn, of schrijven alleen de humeurigen een review ?

Qua condooms: Die zijn in de afgelopen 50 jaar een stuk betrouwbaarder geworden (aangenomen dat je dit niet leest alsof het wijn is, dwz die van 50 jaar geleden is vooral belegen).   PS   Als je veel rondkrikt kan je maar beter een gezinsverpakking van een betere kwaliteit preservatieven meenemen.

Wat betreft zo'n uitlaat-zak: Dat is weer niet zo'n betrouwbaar ding, meer vergelijkbaar met een Farm-Jack, althans dat zeggen de test-resultaten. Zo'n uitlaat-zak is natuurlijk wel interessant in de zandbak, en meer nog in het moeras: de zak heeft een grote voetafdruk, dat maakt de kans op resultaat weer ietsje beter. Het grootste probleem met zo'n uitlaat-zak is de beperkte controleerbaarheid, nog beperkter las met de Farm-Jack. O ja, zo'n uitlaatzak vraag ook om de nodige extra hulpmiddelen om de voertuigbodem veilig omhoog te duwen.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op di 11 jan 2022, 21:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2022, 20:31 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zo'n uitlaat-zak is natuurlijk wel interessant in de zandbak, en meer nog in het moeras: de zak heeft een grote voetafdruk, dat maakt de kans op resultaat weer ietsje beter.

Dat is precies waar ik aan dacht.
Heb een zandtrack gereden van harvesters 8x8 knik en daar liep ik toch vast ondanks de sperren. De sporen waren eenvoudig te diep.
Had er zelf uit kunnen komen met veel werk, banden aflaten, zandplaten van het dak afhalen en auto opkrikken want die hing met zijn buik op het zand. Precies dan is zo een zak handig, beetje zand weggraven zak er onder, plof omhoog die bak :mrgreen:
Gelukkig zijn Portugesen hele sympathieke mensen die bijna allemaal ook het engels goed beheersen en die 8x8 heeft mij weer 1km naar de weg gesleept, voelde mij wel een beetje beschaamd en een domme toerist :oops: :oops:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 11 jan 2022, 22:12 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Een beetje een veilige krik is wel wat waard, vandaag ook weer iets in het nieuw: krik je een auto op om de cat te jatten, valt de auto van de krik. De dader was wel overleden want die lag er net onder...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2022, 09:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
denk dat het tijd is voor een volgende stap: de assteun.
Als ik de wagen op 2 of 3 banden laat staan dan vind ik de assteunen die ik heb veilig genoeg. Maar met 4 wielen eraf blijf ik het wankel vinden. (mede omdat mijn oprit niet geheel vlak is) de 6 tons 3 poot gaat wel, maar mijn kleinere worden wankel. Zijn de 4 poots stabieler? Zit overigens te denken om er zelf een te maken waar er 2 aan elkaar zitten zodat zijdelinkse krachten opgevangen worden.
automateriaalen zijn op amazon.de iets goedkoper.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2022, 10:23 
Offline

Geregistreerd: ma 10 jan 2022, 12:34
Berichten: 12
Woonplaats: Noordwijkerhout
sjeroens schreef:
denk dat het tijd is voor een volgende stap: de assteun.
Als ik de wagen op 2 of 3 banden laat staan dan vind ik de assteunen die ik heb veilig genoeg. Maar met 4 wielen eraf blijf ik het wankel vinden. (mede omdat mijn oprit niet geheel vlak is) de 6 tons 3 poot gaat wel, maar mijn kleinere worden wankel. Zijn de 4 poots stabieler? Zit overigens te denken om er zelf een te maken waar er 2 aan elkaar zitten zodat zijdelinkse krachten opgevangen worden.
automateriaalen zijn op amazon.de iets goedkoper.
J.


Ik denk dat jij voor je Ambu wel een paar redelijke assteunen nodig heb.

Een auto op 4 assteunen zetten doe ik ok niet graag, dat is toch vaak niet helemaal stabiel.
Ik heb wel voor mijn brug een aantal hogere assteunen gemaakt, dan kan ik een kant van mijn auto omhoog zetten als ik de wielen er af wil halen.
Met een 4 koloms brug is dat wel nodig.

_________________
Series 2 1959 88inch
101FC 1976 aan het restaureren
101FC 1976 APK waardig aan het maken
90 300TDI 1988
110 SW 1984
RCC 3,5 efi 1989
RR L322 5.0 SC 2010
P38 in opslag
Discovery 5 3.0 TDV6 2019
Voorheen bekend als Benlaro :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2022, 11:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
denk dat het tijd is voor een volgende stap: de assteun.
Als ik de wagen op 2 of 3 banden laat staan dan vind ik de assteunen die ik heb veilig genoeg. Maar met 4 wielen eraf blijf ik het wankel vinden. (mede omdat mijn oprit niet geheel vlak is) de 6 tons 3 poot gaat wel, maar mijn kleinere worden wankel. Zijn de 4 poots stabieler? Zit overigens te denken om er zelf een te maken waar er 2 aan elkaar zitten zodat zijdelingse krachten opgevangen worden.

Jeroen, is het geen goed idee om gewoon een stapel stoeptegels bij elkaar te sparen (zo nu en dan in de bouwcontainers loeren).
Het is natuurlijk even gratis sportschool als je een stapel onder de as moet leggen ... maar het is goedkoop en stabiel (en zo vaak zal je de auto niet op 4 assteunen zetten, en als je dat doet is het denkelijk niet voor 10 minuten).

Wil je twee assteunen echt degelijk onderling verbinden dan het je een nogal serieus raamwerk nodig, met ook diagonale schoren.
Wellicht loop je daarmee nog meer te sportscholen.
Misschien is het dus handiger een handzaam steekwagen-ding te knutselen zodat je de stoeptegels (of een basis-stapel) in een keer onder de as kan rollen.   Als je één as op stoeptegels zet dan kan de andere natuurlijk goed op assteunen: de kans dat de stoeptegel-steunen omgaan is klein (zolang je ze niet kaal in het veen zet), en daarmee maak je dat die twee losse assteunen veel minder op kantel-krachten belast worden.

Dan de 3 tegen 4 poten assteunen: In theorie (en de praktijk) wordt een vlak bepaald door drie punten, omgekeerd staat dus een steun al goed stabiel op 3 poten. Toch kan de praktijk ook hier weerbarstig zijn: die drie poten mogen dus ook op geen enkele wijze hun steun verliezen ... vanwege die drie punten regel kijkt de assteun dan namelijk ineens een andere kant op.
Intuïtief lijken mij de vierhoekige, vaste, torentjes solider. Wil je zo'n vierhoek extra stabiel op een niet echt vlakke ondergrond neerzetten dan is het wel handig om een paar dunne hardhouten wiggen bij de hand te hebben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2022, 13:47 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Stoeptegels vind ik persoonlijk veel te zwaar, heb behoorlijk wat dikkere houtblokken (bielzen afmeting) en dan wat vulplanken. Dat als extra bij 4 2 tons assteunen, 3 voets. Heb nu gelukkig een betonnen vloer in mijn werkplaats die redelijk vlak is.
En heb er een gewoonte van gemaakt dat als er een wiel af is dat die onder de auto ligt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2022, 14:08 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik ben geen voorstander van 4 assteunen, je auto kan nog op de vering bewegen waardoor het zwaartepunt verplaatst met de mogelijke gevolgen van dien.
Assteun is ijzer, ijzer op ijzer kan glijden al is het maar een klein beetje opzij.

Als het echt moet maak ik stapels (tegels/balken) onder het chassis. Dan kan ik er vooraf flink tegen duwen om te voelen of het stevig staat voordat ik aan het werk ga.

Zelfs bij 2 wielen (1 as) gooi ik wielen onder het chassis opgestopt met hout.
Als ruim 2 ton gaat schuiven doe je niets meer, een band/wiel vervangen kan wel even snel op de krik?!
Bij werken aan een rem oid (1 wiel) gebruik ik minstens er een assteun bij terwijl de krik eronder blijft.

Beetje raar misschien: één = geen als je onder dat soort gewichten moet kruipen.

Just my five cents.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2022, 14:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Stoeptegels vind ik persoonlijk veel te zwaar, heb behoorlijk wat dikkere houtblokken (bielzen afmeting) en dan wat vulplanken.

Tja, die stoeptegels zijn zwaar (vooral als je ze met de hand moet verzetten), maar ... je kan ze (met wat ervaring) makkelijk op precies de goede plek al tot een net onder de as hoogte voorgeprogrammeerd stapelen, daarna, na het opkrikken, schuif je er desgewenst dat wat lichtere blok hout tussen (of als het een langer project is pak je nog een paar tegels).
Het basis-stapeltje stoeptegels kan je makkelijk met een steekkarretje verzetten ... en als je zin hebt is er beslist nog een slimmer hef/verplaats systeempje denkbaar, ik kan me zelfs voorstellen dat je in een keer de hele onder de as stapel onder de as rijdt.

En ... als ik gewoon hier op de stoep/straat de wielen wissel ... dan gebruik ik gewoon de goedkope Kijkshop-garage-krik. Ik let dan wel op, en steek geen lichaamsdelen onder de remschijf waarop de auto valt als de krik het opgeeft. Ik hoor o zo vaak dat het potkrikje zo handig en zo goed is: dat potkrikje doet zijn werk misschien wel prima maar qua stabiel en qua onder de auto scoort het bij mij heel laag.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022, 11:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
zit niet echt bij jou in de buurt: https://www.vancranenbroek.com/catalogu ... -zelf/auto
en dan de garage krik rechtsonder, 77 euro, 2500kg, max hoogte 53cm
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022, 12:05 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ziet er toch wel erg alie baba uit, alles een beetje aan de ondergrens gebouwd en de snellift handel zit aan de zijkant en ziet er naar uit dat je de handel er van de andere kant in steekt wat hem in mijn ogen onbruikbaar maakt of op zijn minst zeer onhandig :( :(
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022, 13:35 
Toch maar een stukje mdf onder je krik leggen


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022, 14:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, die CE (=ChinaEngeneering) indruk kreeg ik ook.

Als je dan wat verder rondneust dan is zoiets  aantrekkelijker .... alleen .... vrees ik dat geen prijs op de website staat voor een stevige prijs (met een gewicht van 52 kilo is het in ieder geval een "stevig" ding waarbij je blij bent dat er wieltjes onder zitten).

Overigens lever ik met graagte de snellift-functie in als de krik op de andere vlakken (incl aantrekkelijke prijs) wil deugen.
Het op ongeveer de juiste hoogte brengen doe je maar één keer als je bijv. de winter<>zomerbanden wisselt; d'r is geen enkel voordeel aan het steeds naar "nul" laten zakken van de hef-arm.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022, 16:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
mag ook wel oor dat geld https://www.toolmax.nl/beta-hydraulisch ... 33-3t.html

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2022, 13:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Marc-my-Words schreef:
Is dit wellicht wat:   https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... n_Koopslim

Draagkracht 2.25 t
Hoogte 18.5 cm
Lengte 71 cm
Breedte 25 cm
Werkhoogte (max.) 53 cm
Werkhoogte (min.) 15 cm

Conrad heeft 'm ook, maar is iets duurder.


Tja, zou ik in (of heel nabij) Duitsland wonen dan zou ik deze gok: https://fuerst-autoteile.de/suv-rangier ... k/11328174 wellicht toch maar eens wagen. Conrad verkoopt dezelfde voor € 50,- meer.

Waarmee maar weer bewezen is:   De prijs is wat de gek ervoor betaalt .... de tijd moet leren wat de waarde was.


Overigens: Deze https://fuerst-autoteile.de/priopa-rang ... r=11457657 komt me weer bekend voor .... een andere kleur .... het prijsverschil kan ik niet echt verklaren door de andere afstand tot China.

=====

Nog even verder zoekend vond ik, dichter bij huis, van het merk Omega

https://www.gereedschap.online/nl/garag ... gic-l.html
min. hefhoogte 85 mm
Max. hefhoogte: 500 mm
gewicht: 35,4 kilo
€ 190
&
https://www.gereedschap.online/nl/garag ... ga-28.html
min. hefhoogte 120 mm
max. hefhoogte 456 mm
gewicht: 31 kilo
€ 150

Beide geen super hoogheffers maar wel "hoger" en ook 3 ton
En beide niet die overduidelijke overgoedkope constructie


Het is overigens een verkoper met meer dan één "gezicht" ... wel dezelfde prijzen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2022, 18:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Marc-my-Words schreef:
Marc-my-Words schreef:
Is dit wellicht wat:   https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... n_Koopslim

Draagkracht 2.25 t
Hoogte 18.5 cm
Lengte 71 cm
Breedte 25 cm
Werkhoogte (max.) 53 cm
Werkhoogte (min.) 15 cm

Conrad heeft 'm ook, maar is iets duurder.


Tja, zou ik in (of heel nabij) Duitsland wonen dan zou ik deze gok: https://fuerst-autoteile.de/suv-rangier ... k/11328174 wellicht toch maar eens wagen. Conrad verkoopt dezelfde voor € 50,- meer.

Waarmee maar weer bewezen is:   De prijs is wat de gek ervoor betaalt .... de tijd moet leren wat de waarde was.


Overigens: Deze https://fuerst-autoteile.de/priopa-rang ... r=11457657 komt me weer bekend voor .... een andere kleur .... het prijsverschil kan ik niet echt verklaren door de andere afstand tot China.

=====

Nog even verder zoekend vond ik, dichter bij huis, van het merk Omega

https://www.gereedschap.online/nl/garag ... gic-l.html
min. hefhoogte 85 mm
Max. hefhoogte: 500 mm
gewicht: 35,4 kilo
€ 190
&
https://www.gereedschap.online/nl/garag ... ga-28.html
min. hefhoogte 120 mm
max. hefhoogte 456 mm
gewicht: 31 kilo
€ 150

Beide geen super hoogheffers maar wel "hoger" en ook 3 ton
En beide niet die overduidelijke overgoedkope constructie


Het is overigens een verkoper met meer dan één "gezicht" ... wel dezelfde prijzen.


Niemand een suggestie of mening ?

Hier: https://www.gereedschapland.nl/catalog/ ... agekrikken zie je een ander "gezicht" van dezelfde verkoper.
Met als bonus een aanbieding incl. 2 3 ton assteunen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2022, 19:53 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik heb geen idee, Marc. Wel mooi dat je het allemaal opzoekt, maar ik houd het gewoon bij mijn 10tons potkrik. Als het eenmaal op hoogte is, ondersteun ik de boel altijd met flinke stukken hout. Stenen zijn niet zo mijn ding, dat schuift wat te gemakkelijk, vind ik.
Maar ja, ik ben dan ook niet degene die de vraag gesteld heeft.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2022, 21:45 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 20:14
Berichten: 31
In de Mercedes sprinter zit er bij het voeteneind van de passagier een hele mooie potkrik verstopt. Ik heb twee van deze jongens op de sloop gehaald voor 5 euro per stuk. Deze krik krijgt met gemak mijn 101FC omhoog en is zeer degelijk (lees zwaar) uitgevoerd.
Dus mijn tip, ga eens shoppen op de sloop ;)

Groeten neef Henk


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2022, 22:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
neef Henk schreef:
Dus mijn tip, ga eens shoppen op de sloop ;)

Hmm .. een leuke tip, alleen ... ben ik niet zo gecharmeerd van een potkrik.
Als ouder wordende man vind ik het gesjouw met de wielen mooi genoeg (bij wijze van sportschool) ... ik hoef - als het niet hoeft - niet op mijn knieën om die potkrik achter de wielen te plaatsen en daarna om hoog te zwengelen.  
Met een wat grotere garagekrik is het alleen maar even bukken om de krik goed onder de as te plaatsen. Mijn huidige 2-ton Kijkshop-krikje komt alleen hoog genoeg met een blokje hout erop, maar erger is dat ie net zo klein is dat ik toch ongeveer op de knieën moet.

Volgens mij had Sjaak een deels gelijkluidende "vraag" - hij hoort denkelijk (nog) niet tot de oude mannen - maar ook hij zocht een krik die voldoende hoogte haalt ... wellicht is hij wel geholpen met een grotere degelijke potkrik.

Ik was overigens erg gecharmeerd van de nog weer een stuk grotere hoogheffer bij een collega LandRover-bezitter: Hoogheffer onder de achterbalk was genoeg bij het veren wisselen (natuurlijk wel met aanvullende steunen onder het chassis).
De prijzen van zulke hoogheffers blijken een hobbel, de grootte en ook het gewicht zijn ook "een dingetje" ... daarom ben ik nu dus aan het kijken wat er aan compromis-krikken is. Voor een verenwissel ga ik wel naar die collega. De banden/wielen-wissel en andere net iets minder hoogvliegende klussen zou ik graag net iets comfortabeler willen doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2022, 09:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
@Marc,

yup. goed verwoord, ben uiteraard nog niet zo oud dat ik geen krik kan versjouwen. maar op wieltjes is wel prettig.
al doen die het minder goed op mijn verzakte 60x40 tegels.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2022, 10:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
yup. goed verwoord, ben uiteraard nog niet zo oud dat ik geen krik kan versjouwen. maar op wieltjes is wel prettig.
al doen die het minder goed op mijn verzakte 60x40 tegels.

Een krik van 50 of 80 kilo wil je vast ook niet meer versjouwen, bij 30 kilo wil ik al vooral op de wieltjes vertrouwen. (De wielen gaan overigens richting 40 kilo, maar dat zijn dan ook wielen: ze rollen.)
Mijn knieën protesteerden al wat langer tegen het herhaald "op de knieën ... er blijkt er ééntje versleten ... jammer genoeg is een knie-reparatie niet zo makkelijk, een nieuw fusée-lager is makkelijker. Het gaat allemaal nog wel maar als het allemaal net iets minder buigen en strekken wordt dan kunnen mijn knieën nog wel even mee -- stilstand is ook niet goed.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Je kan je natuurlijk sowieso afvragen wat verstandig is. Ik kocht eerder al een accu-slagmoersleutel, en daarbij dan direct ook een kracht dop+verlengstuk (voorheen gebruikte ik al de accuboormachine voor het gemak, alleen was de gemakswinst maar beperkt), nu ook weer een handiger krik ...
Als je dit bij elkaar legt had ik misschien beter de wielen bij een of andere beun-garagist kunnen laten wisselen ... dat scheelt ook nog al die troep in huis ... ondersteun je ook nog eens de lokale beun-economie.
Maar ja ... zelfs al ben je - zoals ik - geen groot sleutelaar: klussen zelf doen geeft ook voldoening en/of plezier.
Verder denk ik dat het wielen in- en uitladen ook gedoe is, als je daar nog aan toekomt dan is wielen wisselen weinig extra.
Tegen de tijd dat dat echt teveel wordt kan ik beter overstappen op zo'n rood "greenwheels" autootje (of gewoon de regio-taxi).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2022, 08:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
was nog steeds op zoek naar een krik.
heb de volgende niet gekocht ivm. ietsje te duur. maar wat een mooi ding.
https://dirtwheelsmag.com/product-evaluation-pro-eagle-the-beast-jack/

heb het maar iets bescheidener gehouden al vond ik het nog vrij duur.
https://www.automotive-line.nl/product/eagle-pro-e-1525e-garagekrik-2-5-ton-extra-laag-wielen-staal/

kan ik eindelijk krikken :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2022, 10:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
heb het maar iets bescheidener gehouden al vond ik het nog vrij duur.
https://www.automotive-line.nl/product/eagle-pro-e-1525e-garagekrik-2-5-ton-extra-laag-wielen-staal/

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.   't Zie er niet beroerd uit.

We kunnen er nu nog niet aan denken maar het wordt tzt weer winter ... hopelijk nu weer eens een "echte" winter en dan is het weer winterbanden-tijd. Mijn winterbanden hebben nu al twee jaar hoegenaamd niks gedaan, afgelopen winter hebben ze werkelijk alleen maar ruimte in de opslag ingenomen.

PS De slaapkamergeheimen houd je maar gewoon geheim :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2022, 19:46 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Die offroad krik is wat voor mij maar helaas te zwaar om mee te nemen, zit al op 3.5 ton. Hou het dus maar op dubbelwerkende potkrik, zandplaatje en schepje.
Winterbanden? Wat zijn dat :? :mrgreen: :D :mrgreen: :D :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2022, 20:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Die offroad krik is wat voor mij maar helaas te zwaar om mee te nemen, zit al op 3.5 ton. Hou het dus maar op dubbelwerkende potkrik, zandplaatje en schepje.
Winterbanden? Wat zijn dat :?

Je tilt toch eigenlijk nooit die hele 3,5 ton met alleen de krik op. Pas als je de auto ergens op een serieuzere helling zet en dan de krik aan de lage kant onder de auto zet ... dan kan het richting die 3,5 ton gaan. Ik denk dat je toch heel vaak genoeg hebt aan 2,5 ton.
Overigens heb je denk ik voor dat helling-gevalletje beter een farm-jack kan inzetten (die gaan bovendien gewoonlijk tot 3,5 ton).

En dan winterbanden ... dat zijn banden die het heel goed doen in de sneeuw en op verijsde wegen. Met een goede winterband hoef je niet zo gauw de sneeuwkettingen om te leggen. Je moet overigens heel goed opletten met winterbanden ... als je uitstapt !   De betere winterband heeft nog grip daar waar je op de beste bergschoenen onderuit gaat.
Overigens best tricky een verijsde weg + helling ... dan moet je maar hopen dat de band doet waar je 'm voor hebt, zo niet en je gaat scheef wegschuiven dan moet je hopen dat je de snelheid laag kan houden en tegelijk toch de wielen weer aan het rollen krijgt. Voet op de rem werkt alleen als je met minimaal twee wielen grip houdt ... houd je dat niet dan moet je tegenintuïtief van de rem af en hopen op beter en dat dab graag heel snel.

De een gaat naar de woestijn de ander naar de sneeuw (ik ga graag naar streken waar het in het winterse voorjaar van min 20 tot plus 20 kan zijn ... dan blijft er nog wat verrassing).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2022, 21:17 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mark, de 3.5 ton begrenzing laat niet nog meer lading toe dus geen zwaarde krik qua eigen gewicht. Plus waar laat ik dat ding :?:
Til natuurlijk maar 1 as dus een 2 tons krik voldoet. Heb ook zo een Mercedes potkrik, geweldig ding.
Op een helling ga ik helemaal niet krikken, bloedgevaarlijk :shock:
Hi jack heb ik niets aan bij de toyo, sandwich opbouw en voor een afgeronde bumper dus die blijft bij de ambu op de voorbumper.
De ambu opbouw is zo sterk dat daar wel een hi jack onder kan zetten en de auto uit het zand of modder kan tillen.
Ha, winterbanden zijn dus voor dat koude witte goedje waar ik met een boog omheen rijdt :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: krikken
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2022, 23:41 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Mooie krik Sjaak,

Heb hem zo ook in 3,5 T een paar jaar van Facom. Was niet goedkoop maar ik leef nog steeds. Met veel sleutelen gingen de goedkope snel lek of kapot met veel ergernis.
Kan jou dat geld schelen. moet goed zijn.
En onderweg is het toch iedere keer anders wat je aantreft.
Torentjes potkrik heb ik ook in 10T uitvoering uit een MAN vrachtwagen. beetje klein grondvlak tov de hoogte. De wagen dan goed met keggen oid borgen.
Dingen uitbesteden is leuk en gemakkelijk , je ondersteund idd de locale economie. Maar een eigenwijze man die jaren zelf gesleuteld heeft heeft er al weer snel een eigen mening over en doet het dan weer graag zelf. Ook houden ze er vaak niet van als je met je eigen onderdelen aan komt. En die voorraad moet ook eens op haha.
De Anwb maakt ook nogal vaak gebruik van die opblaasbare zitzak. Bergers ook, het beschadigd weinig aan het voertuig en het werkt snel . Goede kwaliteit van zo'n ding zal nog best duur zijn.
Dommekrachten en kelder wing of hoe en wat je het ook uitscheld genoeg mee getobt. Ze wegen als dieplood. En alleen toepasbaar als je er de ruimte voor heeft zodat hij niet scheef weg kan schieten . BV rechtstandig tussen de wielen van een containerchassis (vrachtwagen) met een veerbalg of veerblad vernieuwen of zo werkt het wel goed (je lucht is er dan toch af en alles staat dan gelijk op de rem).

Heb ook wel eens gedacht om een luchtbalg van een vrachtauto op een garagekrik te bevestigen en dan deze te laten heffen(lucht van de compressor.) gedoe en en nooit van gekomen. .

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.