Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 11:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 dec 2021, 12:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb weer wat.
ooit heb ik in mijn 109 zo,n ouderwetse koeiehoorn toeter met lucht ingezet.
grappig, want als ik toeter moeten mensen glimlachen.
soms deed hij het niet. maar dat kwam dacht ik doordat de toeter in mijn wielkast hangt (dat lange chromen ding)
en die vult zich met water en zegt dan alleen blub. dacht ik.
maarrrr nu het winter is en ik mijn kachel op standje 2(fan) zet doet de toeter het niet, kwam ik achter.
op standje 1 fan doet hij wel TOETTTT. op standje 2 doet hij niets. dus ook geen toettt
met de fan uit doet hij ook toetttttt
toeter is aangesloten met een eigen relais en heb vanmorgen de draadjes omgelegd naar een eigen plekje op de zekering kast waar hij rechtstreeks stroom krijgt van de accu.
dusss vermoedelijk achter het dashboard bij 1 van de schakelaars iets mis? maar wat?
kleurcode kachel is groen en toeter is bruin (met streepje en zo). dit heb ik niet verwisseld (denk ik) anders zou de toeter wel toeteren als ik de kachel aan zet toch?
heb geen zin om in deze kou alles uit elkaar te halen dus dan alleen maar toeteren op standje 1 kachel.

oja bytheway heb de kachel ook aangepast zodat ik nu meer en sneller warmte in de cabine heb.
ik heb een lucht aftakking gemaakt naar het blok. zuigt nu meteen warme lucht aan van een oververhit blok.
lekker warm, en nog geen hoofdpijn van de uitlaatgassen. nu nog alle tocht gaten dicht maken.

oja en bytheway 2, was vergeten hoe ku.... het is om de buiten en binnenkant van dat oude lijk te moeten krabben.
heeft ook wel weer wat sneeuw en ijs aan de binnenkant van je auto die niet toetert op kachel standje 2. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec 2021, 13:36 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Compressor neemt best wat amps.
De enige goede manier van aansluiten is een eigen zekering direct van de accu naar het relais met 2.5mm2, ook de min!
Zo staat dat volgens mij ook in de gebruiksaanwijzing :geek:
Eenvoudig een zwevende zekering in de draad opnemen, is die niet mee geleverd?
De draadboom van de LR is helaas niet berekend op hogere stromen en contact overgangen oxidatie gevoelig.
Dus toet en geen TOET als je kachel fan aan gaat op 2.
Afbeelding

Kleine waarschuwing! door het hoge stroom verbruikt van compressor en fan worden je draden warm en heb je kans op kabelbrand :o zoals het nu aangesloten is dus TOET en geen TOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOET :mrgreen: wil je het veilig houden.


Laatst bijgewerkt door Jamaar op di 21 dec 2021, 13:48, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec 2021, 13:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
:lol: :lol: :lol:

Ik wilde eigenlijk vragen of je me binnenkort zin hebt om te helpen met herbedraden van de larobenz. Maar daar ga ik bij nader inzien nog ff een nachtje over slapen :P

Succes met krabben! :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec 2021, 14:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
hij zit op een eigen touwtje vanaf de accu met eigen zekering.(15amp)
2.5 mm. en een eigen aarde draad naar chassis van dik zonnepanelen aarde kabel.
tja handleiding,,, euuuuhhh ik vond dit toetertje in een partijtje Laro onderdelen in bananendozen die Rolf ik en ik ooit gekocht hebben.
was al een oud ding.(heel oud)
het enige wat origineel is, is de bruin en nog wat draad vanaf de TOETER handel. en die zorgt voor de stuurstroom van het relais.

Wil je best helpen hoor Rolf, maar eerst moet je dat virusje even uit je huishouden verbannen.
had je al een kabelboom besteld?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec 2021, 14:45 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
sjaak109 schreef:
hij zit op een eigen touwtje vanaf de accu met eigen zekering.(15amp)
2.5 mm. en een eigen aarde draad naar chassis van dik zonnepanelen aarde kabel.
tja handleiding,,, euuuuhhh ik vond dit toetertje in een partijtje Laro onderdelen in bananendozen die Rolf ik en ik ooit gekocht hebben.
was al een oud ding.(heel oud)
het enige wat origineel is, is de bruin en nog wat draad vanaf de TOETER handel. en die zorgt voor de stuurstroom van het relais.


Dan vrees ik dat je 2 plus draadjes verwisseld hebt op het relais anders is het niet mogelijk dat de fan invloed heeft op de compressor.
De toeter schakelaar IN het stuur verbind massa, je kan de plus stuurstroom van het relais doorverbinden met de hoofdstroom plus kabel, je hebt dan nog maar één draad, massa via de schakelaar naar het ralais voor de bediening.
Stuurt je toeter handel plus of min? Ook als die plus stuurt blijft het staan dat je de 2 plus contacten op het relais verwisseld hebt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec 2021, 15:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
oke????

ga het controleren, volgens mij heeft die handel een + draadje. maar weet het niet zeker.
en heb alles los gehad, dus kan gemakkelijk iets omgedraaid hebben. thanksss

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2021, 08:31 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Wel lekker dat je kachel het nu goed doet!

Maar met al die electrickery moet je waken voor de 3e wet van Kirchhoff :mrgreen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitswetten_van_Kirchhoff waar rook is is de stroom te hoog

Ander wil ik mijn metertje tzt wel even uitrollen hoor Sjaak-mans 8-)
Wel weer een duhsjaak sterk verhaal :lol: in deze donkere dagen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2021, 11:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik houd graag vast aan de 1º Wet van MmW.
Als electrickery gek doet dan is er niets geks aan de hand ... dan is het gewoon fout.
Het lijkt soms wel alchemie of antroposofie, maar er is altijd een min of meer eenvoudige en logische verklaring.

Het is als het virus en vaccinatie: geloof er maar in, dat is voor iedereen beter.
Als je niet in het vaccin gelooft ... dan moet je eraan geloven als je tegen het virus aanloopt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec 2021, 21:40 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Hmm,

Ik had de laatste afslag naar het virus en zijn vaccin nog niet gelezen. Hebben we hier ook niet nodig, want wij hebben hier onze: Laroprik :idea: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec 2021, 22:15 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Er is een vaccin tegen het larovirus, heb mij laten inenten. Is van japans fabrikaat gemaakt door toyota, zal de naam niet noemen. Geen reclame 8-)
Denk dat ik een 2e inenting nodig heb maar dat kan ik mij niet veroorloven :cry:
Conclusie: het larovirus woed nog in mij :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: al 35 jaar :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2022, 19:53 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Kachel uit, het is toch helemaal niet koud watje :|

Ben jij een echte vent 8-)

En dan echte Australian mannen lube erop :mrgreen:

Afbeelding

Schorre kikker .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.