Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 17:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2020, 15:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Het word kouder... :cry:
Vanaf dag 1dat het kouder word start de Santana slechter. Nou snap ik niet zo goed hoe het voorgloei systeem werk.
Ik heb geen aparte knop en ik kan niet voorgloeien met het contact slot. Zou dit bij een Santana automatisch kunnen werken? Het lampje rechts onder op de km teller brand af en toe met een koude start en sta ziet als een gloeispiraal. Hoe werkt dit systeem weet iemand dit? Ik zit inmiddels al wat uren te googlen maar ik komen er niet uit..

Ik heb zo'n weerstands veer ding er in (zie foto) die word heet als het contact aan staat. Het profiel van die veer staat inmiddels vereeuwigd in me hand palm :lol:
Vanaf die spiraal gaat een dikke draad naar alle gloeipluggen in serie en dan als laatste naar het blok voor massa. Weet iemand hoe het werkt?

Om een deel van het slechte starten op te lossen heb ik inmiddels alvast een nieuwe Varta accu 95ah met start amp van 850ah besteld.. de huidige accu is al 14jaar oud en slechts 45ah dat leek me zo wie zo wat karig...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2020, 16:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, qua accu had ik je deze Varta LFD90 willen adviseren, maar je hebt al iets besteld.
Die LFD90 heeft niet de top qua AH's of CCA's maar wel een dubbel aantal ontladingscycli en ... hij weegt meer als de gemiddelde moderne start-accu van dezelfde specs -- of te wel: er zit meer lood in, de platen zijn steviger en minder opgepept om snel die hoge CCA's te halen ... die fraaie hoge CCA's en ook AH's worden bij zo'n lichtere accu gehaald uit platen met een vergroot oppervlak, een oppervlak dat door vaker ont- en opladen op den duur erodeert en zo voor het ineens instorten van de prestaties zorgt.

Maar goed dat was dan even het gepasseerde station, qua accu prestaties (ook van de oude) kan je de voltmeter op de accu-klemmen zetten en dan eens kijken in hoeverre de klemspanning inzakt door het voorgloeien en daarna tijdens het starten. Hoe verder de klemspanning inzakt hoe ongunstiger ... en daarna kijk je ook nog even hoe snel de klemspanning weer opklimt.

En dan tenslotte: het is heel goed mogelijk dat de "gloeipluggen" stuk zijn. Bij een serieschakeling hoeft er maar een stuk te zijn en ze doen het geen van alle. Gewoon even de meter erop: onder ideale omstandigheden neemt iedere "gloeiplug" een kwart van de totale spanningsval voor zijn rekening. Staat er helemaal geen spanning op de "gloeipluggen" dan is de timerschakeling wellicht stuk. Is die timer stuk dan moet je even goed kijken of er geen extra weerstand in het circuit is opgenomen, indien niet dan kan je gewoon 12V op gloeiplug 1 zetten (neem wel een dikke draad, een dunne draad wordt ook zelf heet - don't ask me how I know; I've seen and heard the mechanic who tried this.
Even met het draadje voorgloeien en daarna starten ... ik had ooit een auto waar de voorgloeischakeling kuren had, 't was nog onder garantie, de Belgische garagist die het draadje meegaf (en zijn vingers brandde) had geen vervanger in voorraad.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hnb1965 en 93 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.