Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 28 nov 2020, 06:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 17:24 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 111
Hoi,
wat denken jullie van onderstaande?

Als ik vuldop er weer op zet en de luchtslang weer aansluit, gaat ie olie sproeien bij de eerste bout van het kleppendeksel.
Motorisch heb ik nog niet veel gedaan (kleppen stellen), maar na wat lezen gok ik dat de klepseals wel eens aan vervanging toe zouden kunnen zijn?
De auto heeft ook heel wat jaartjes stil gestaan waardoor de rubbers misschien hard zijn geworden.
Of anders iets met de zuigerveren?

Klik hier voor het filmpie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 18:07 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Ik neem aan dat je met "de luchtslang" het slangetje tussen de carterventilatie (die dop op het kleppendeksel) en het inlaatspruitstuk bedoelt.
Het lijkt mij sterk dat zuigerveren of klepseals de oorzaak van het oliesproeien zijn. Onder het klappendeksel spat de olie rond, het hele kleppenmechanisme heeft immers smering nodig.

Komt de olie langs die dopmoer of langs de pakking er uit? In het laatste geval: nieuwe pakking. In het eerste:
ik vermoed dat je de voorste dopmoer net niet strak genoeg hebt gezet. Zit de bronzen pakkingring onder die moer?

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 21:07 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 111
Luchtslang :)
Ik bedoelde hiermee de slang van het filter naar het inlaatspruitstuk.
Als ik dus alles los heb (carterontluchting, vuldop, slang van luchtfilter naar spruitstuk), dan sputtert hij niet via de dopmoer.
Maar als ik alles aan elkaar geknoopt heb, dan wel.
Ik zal eens kijken of de dopmoer nog wat vaster moet en ik ga op zoek naar de bronzen pakkingring!

Vanwege de uitlaatgassen via het carter, dacht ik dat misschien de seals niet goed meer waren.
Zoveel rook uit carter, wetend dat het natuurlijk een oud blok is, is dat dan normaal?


Laatst bijgewerkt door Pieter K op di 27 okt 2020, 00:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 21:08 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 111
.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt 2020, 18:52 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Ik durf niet te zeggen of die dampen uit de carterventilatie en vulhals normaal zijn, ik heb mijn 2.25 diesel nog nooit zo laten lopen.
Zo te zien op het filmpje zien de dampen er een beetje wit uit. Dit duidt op water. Als je het filmpke gemaakt hebt met een koude motor zal het waarschijnlijk het condens zijn. Film van een warme motor? Dan denk ik aan een lek, ergens (wil je niet bang maken). Verlies je koelvloeistof?

Om nog het een en ander qua roken uit te sluiten: welke olie zit er in het blok? Mineraal of (half)synthetisch?

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt 2020, 21:38 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 111
hoi, ik heb het filmpje gemaakt met nog een redelijk koude motor. Voor zover ik weet, verlies ik geen koelvloeistof. :roll:
Wat betreft de olie: er zit gewoon minerale olie in het blokje.

Ik ga van de week ff de kleppendeksel lichten. Op zoek naar de bronzen ring die je noemde.
Ik zag trouwens in de parts manual dat er behalve een ring, ook een rubber moet zitten. Zal ik meteen dat ook ff bekijken op dat nog allemaal nog een beetje heel is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt 2020, 22:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1033
Pike schreef:
Ik durf niet te zeggen of die dampen uit de carterventilatie en vulhals normaal zijn, ik heb mijn 2.25 diesel nog nooit zo laten lopen.
Zo te zien op het filmpje zien de dampen er een beetje wit uit. Dit duidt op water. Als je het filmpke gemaakt hebt met een koude motor zal het waarschijnlijk het condens zijn. ....


Bij een heel wat modernere motor, met een Euro-4 EGR wordt naast een deel van het uitlaatgas ook de carterventilatie keurig teruggevoerd en ... daar was bij LandRover een modificatie voor de koude landen beschikbaar (en als je volhardend was dan kreeg je die modificatie ook in ons niet zo koude land).
De modificatie bestaat uit een elektriche verwarming daar waar de carterventilatie in de koude aanvoerlucht uitstroomt. Kennelijk was een en ander zo gedimensioneerd dat de carterventilatie kon bevriezen ... of dat dan niet gebeurde bij oudere auto's ??
Anyway, het bevriezen kon zulke vormen aannemen dat de carter-overdruk de olie langs onbedoelde routes het blok uit drukte.
Hoe ik dit allemaal weet: Omdat mijn "Puma" na een wintersverblijf ineens meer dan een liter olie kwijt was terwijl hij verder heel netjes op zijn olie past ... en omdat ik toevallig op de modificatie stuitte (en 'm uiteindelijk door de importeur vergoed kreeg).

Nu de relevantie: De carterventilatie kan kennelijk zoveel waterdamp met zich meevoeren dat die ventilatie kan bevriezen. Bij een warme motor in een niet te koud klimaat is er goede kans dat je niks ziet, "witte" waterdamp zie je alleen wanneer de uitstromende lucht tot voorbij het dauwpunt komt en dus aan "wolken-vorming" doet. Een koud blok geeft dus eerder deze "wolkvorming". Bij een warm motorblok komt er oververhitte "damp" uit de carterontluchting en die mengt niet gemakkelijk tot het dauwpunt.

Dus ... wellicht is er met de witte damp niks mis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2020, 13:17 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 111
Nou... dat zou dan weer een hoofdbreken schelen! Thnx voor de info. Ik zal de motor langer later draaien tot ie lekker warm is. Als ik dan niks meer zie, dan is er dus wellicht helemaal niets mis. Top. Houd jullie op de hoogte.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2020, 19:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 217
Woonplaats: Buchten
Ik ben toch bang dat het blok wat carterdruk heeft als gevolg van blow by gassen. Ik zou de compressie eens meten. Deze moet toch ergens richting 30 bar gaan bij een goede motor.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 petrol 1959 "The Mrs"
https://get.google.com/albumarchive/112374280167817865048


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2020, 23:27 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 108
Hallo,

Hier een heel verhaal van ervaringen.
Ik ben geneigd om ook te denken dat het blok teveel carterdruk heeft.
Maar test vaak eerst andere dingen voordat de boel open gaat.
Natuurlijk kan dat door vervuiling en lang stilstaan dat de zuigerveren en olieschraapveren vast zitten.
Eens een 50KM de auto warm(kartonnetje voor de grille) laten zwoegen met verse motorolie is dan vaak alles of niets.
Bij een vermoeden van een lekke koppakking (witte uitlaat rook)pers ik altijd het systeem ff af. zowel warm als koud omdat ik wel eens een kop heeft gehad die open trok toen hij warm werd.
Bij klepseals rookt de motor vaak (licht)blauw bij het terugschakelen. Hadden vroeger Ford Escort nogal eens last van.

Heb ook wel eens gehad dat de(bronzen) klepgeleiders van de uitlaat erg uitgesleten waren en hij daar olie door snoepte. Kan je alleen voelen als de spanning van de klep af is(dus zonder klepveer).

Verstuivers zou ik ook eens testen als ik jou was. Kan hij ook lelijk blauw van roken soms als de cylinder wel de smeerolie te verwerken krijgt maar er geen ontbrandingstemperatuur komt. En dan idd gelijk ff compressie meten. Is deze vervelend laag? een groot verschil onderling? Dan doe je een cylinder lektest. Auto in zijn 4e versnelling en van de handrem af.
Hierbij zet je dus luchtdruk van de compressor(mag wel 8 bar zijn)op de cylinder bv met een hulpstuk in het verstuivergat als de betreffende cylinder op arbeidslag staat. dus beide (goed gestelde)kleppen gesloten. Als een klep lange tijd te strak(dus te kort gesloten) heeft gestaan kan er een stuk uitgebrand zijn . Bij een auto op LPG slaan de zetels vaak in of rekken de stelen uit. Hogere verbrandingstemperatuur en schrale brandstof. Wel is bij LPG vaak de motor inwendig nog lekker schoon.
Dan hoor/ weet je gelijk waar de druk blijft. Als hij dan in het carter blaast(hoor je met de pijlstok eruit) dan weet je dat het carterdruk is.
Heb de auto neiging om te gaan rijden dan is hij dicht en OK. Zie je koelvloeistof borrelen in de radiator dan is de koppakking goed lek. Hoor je hem in de uitlaat dan heb je een lekke uitlaatklep. inlaat zelfde verhaal. Zit er nog een smoorklep in je systeem om vacuum voor de rembekrachtiger op te bouwen(serie 3) dan kan de afstelling hiervan een rookpluimpje veroorzaken. Zelf heb ik de pest aan smoorkleppen en ben fan van vacuumpomp tussen de riem bouwen. Soms krijg je ook rook doordat de motor olie snoept uit het oliebad luchtfilter. Turbomotor kan niet met een oliebadfilter!
Zo 2 avenden werk dit. succes Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov 2020, 12:20 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 111
Dankjewel voor de je uitgebreide ervaring @nico1970.

Ik heb net de kleppendeksel gelicht en wilde ook maar de kleppen stellen (hoe moet dat ook alweer).
Inmiddels gezien dat er wel ringetjes onder de dopbouten zitten, maar niet van brons en wel heel erg ruim.
Als ik de boel 'dicht' krijg (al is het maar tijdelijk) dan ga ik de auto afbouwen zodat ie naar de APK kan. (Bijna klaar, laatste loodjes)
Dan wilde ik de garage meteen maar vragen de compressie van het blok te meten.... dan weet ik al heel wat meer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov 2020, 15:10 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 111
Pike schreef:
Ik vermoed dat je de voorste dopmoer net niet strak genoeg hebt gezet. Zit de bronzen pakkingring onder die moer?


Ik ben nog wel eens te voorzichtig met vastdraaien omdat ik in het verleden nogal veel kapot draaide.
En inderdaad, de dopmoeren zaten niet voldoende vast gedraaid. :oops: En daarmee was het probleem was opgelost!

Dank jullie allemaal voor het meedenken. Alle tips over carterdruk neem ik mee voor later, als tie door de apk is. Ik wil eerst wel eens stukkie rijden :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.