Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 28 nov 2020, 06:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Krukaspoelie 2.25 diesel
BerichtGeplaatst: za 17 okt 2020, 20:16 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Ik heb een probleem met de distributie van de LW, ik weet nog niet exact wat maar het deksel van het distributiehuis moet er af.
Eerst moet de krukaspoelie er af maar maatje Ap en ik krijgen de startklauw niet los. Ruimte hebben we inmiddels voldoende; radiator, oliekoeler, waterpomp en alles wat er verder in de weg kan zitten is er uit of af.

We hebben twee “speciale sleutels” (zo noemt de 2TH ze) maar deze passen niet goed. Ooit hadden we een passende dop maar deze is gedeserteerd. Is de maat echt 42 mm of iets engels wat in de buurt komt?

Of heeft iemand een prima tip?

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt 2020, 23:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 272
Hallo Pike,
dop 42, wd40 en wat geduld met een luchtsleutel. Wel goed aanduwen anders springt de dop van de moer af.
(been there done that ;) )

oh ja, oordoppen is ook wel prettig voor de oortjes :D

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020, 08:51 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 378
Weet niet, maar kan het zijn dat hij linkse draad heeft? Heb werkelijk geen idee of het zo is.
En wd 40 is matig als roest oplosser, daar zijn betere middelen voor.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020, 08:54 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 472
Inzijn versnelling (4) zetten en iemand op de rem laten staan en dan tegen de klok in losdraaien.

Een wat langere wring ijzer maakt het leven ietwat gemakkelijker. :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020, 15:05 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 108
Hallo, ga er van uit dat de draairichting zoals je de slinger er in zet om de motor te tornen vastdraaien is . Dacht gewone rechtse draad dus linksom los Passend gereedschapen eventueel een klap op de bovenkant van de dop geven terwijl je er de draaispanning op zet. Of hij niet meedraait hangt af of je hem niet door de rem of door de koppeling heen draait. Heb ook wel eens een ketting(zoals bij een oliefilter om de poelie heen gedaan. die word er soms alleen niet knapper van. succes Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020, 15:08 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 108
Oh, als ze er ooit groene Loctite tussen gedaan hebben moet je hem verhitten tot 220 graden. Wel Celcius haha


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020, 16:10 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Iedereen bedankt voor het meedenken. Creatieve ideeën maar ik heb bedenkingen bij de luchtsleutel. Ik heb zo een ding niet maar deze zijn te koop of te huur. Ik vraag me echter af of er voldoende ruimte is tussen de voorste chassisbalk en de startklauw. De 42 mm dop ben ik inmiddels op het spoor maar dat ding is vrij hoog en dan moet er ook nog een adapter tussen de sleutel en de dop. Gaat dit passen? De LW staat 15 km van huis dus even snel meten is er niet bij.

Locktite zit er niet op. Heb de boel 10 jaar geleden zelf in elkaar gezet en weet zeker dat ik geen locktite heb gebruikt. De klauw warm stoken kan altijd nog (kost dan mogelijk wel de voorste krukaskeerring). Omdat ik geen momentsleutel had die de voorgeschreven kracht aan kan heb ik toen de sleutel op de klauw gezet en met een stuk hout er op de klauw vaster gehamerd.

Een methode die we gisteren hebben geprobeerd is de sleutel op de klauw en deze op de chassisbalk laten rusten. Dan een tikje met de startmotor. Na drie mislukte pogingen hebben we het maar zo gelaten. Ik heb de boel wel flink bespoten met IMAL.
Misschien dat de dop, met een wringijzer wel werkt in combinatie met de startmotor. Anders blijft, denk ik, een pijp op de ratel en een flinke dosis 'elbowgrease' over.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020, 19:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 472
Pike, dat verhaal met de startmotor heb ik nooit gedaan omdat ik als de dood was om wat er stuk geslagen kan worden als de dop eraf springt (een radiator is dichtbij).

Ik er maar 2x voor gestaan, een 2.25 psiene torretje en een 2,5 na. Beide keren met twee 1/2 duims verlengstukken door het gat in de bumper en dan de versnelling truc. Het lijkt net of je je auto aan het opwinden ben voordat je echt weerstand heb , je moet eerst alle ruimte in je overbrenging (difs etc.) eruit draaien.

Koste me daarna niet veel moeite om de moer los te krijgen.

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Ik spreek niets anders dan mijn waarheid, ik weet niet beter

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020, 19:54 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 378
Misschien is een ringslagsleutel de oplossing, zowel plat als verzet te koop. Zijn helaas wel wat duur


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2020, 20:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1033
Pike schreef:
....
Een methode die we gisteren hebben geprobeerd is de sleutel op de klauw en deze op de chassisbalk laten rusten. Dan een tikje met de startmotor. Na drie mislukte pogingen hebben we het maar zo gelaten. Ik heb de boel wel flink bespoten met IMAL.
... .


Even een "domme vraag", dwz een vraag zonder verder enige voorkennis:

Draai je de krukaspoelie los met een sleutel erop tegenhouden en dan de motor laten draaien ?

Als het fool-proof geconstrueerd is zou ik denken dat het tegen de motor-draairichting tegenhouden een en ander vaster gaat zitten, de poelie wordt immers aangedreven door de motor en niet omgekeerd.
Bij een fool-proof-constructie zou je met de motor-draairichting mee moeten draaien om de poelie los te krijgen.

NB   Tegen de fool-proof-constructie pleit het feit dat het erg vast moet worden vastgezet.

Er is vast en zeker wel iemand met een werkplaatsboek waar de draairichting in staat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2020, 15:58 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
GatheRRoveR schreef:
snip Beide keren met twee 1/2 duims verlengstukken door het gat in de bumper en dan de versnelling truc. Het lijkt net of je je auto aan het opwinden ben voordat je echt weerstand heb , je moet eerst alle ruimte in je overbrenging (difs etc.) eruit draaien.

Koste me daarna niet veel moeite om de moer los te krijgen.


Die verlengstukken door het gat in de bumper, daar had ik nog niet aan gedacht. Lijkt me een stuk makkelijker kracht uitoefenen dan de ratel rechtstreeks op de dop. Thanx.

Wat betreft de draadrichting, Als je de slinger op de klauw zet om kleppen te stellen draai je met de klok mee. Zou het links draad zijn dan maak je de klauw (een heel klein beetje) los(ser), lijkt mij.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2020, 18:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 217
Woonplaats: Buchten
Is gewoon rechtse draad, zonder twijfel.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 petrol 1959 "The Mrs"
https://get.google.com/albumarchive/112374280167817865048


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2020, 19:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1033
Pike schreef:
GatheRRoveR schreef:
snip Beide keren met twee 1/2 duims verlengstukken door het gat in de bumper en dan de versnelling truc. Het lijkt net of je je auto aan het opwinden ben voordat je echt weerstand heb , je moet eerst alle ruimte in je overbrenging (difs etc.) eruit draaien.

Koste me daarna niet veel moeite om de moer los te krijgen.


Die verlengstukken door het gat in de bumper, daar had ik nog niet aan gedacht. Lijkt me een stuk makkelijker kracht uitoefenen dan de ratel rechtstreeks op de dop. Thanx.


Verlengstukken zij soms verduiveld handig, ook bij een bout of moer waar je moeilijk bij kan kan het soms ineens heel makkelijk worden met een extra lange verlenging (ik gebruikte de extra lange verlenging bijv bij het stellen/vast zetten van de motorkap-sluiting. Je kan daar best aardig bij de onderkant (als de grill weg is) maar je loopt het risico de (intercooler) radiator een douw te geven ... zeker met een ratel maak je maar zo een iets te riante zwieper. Met een lange verlenging blijf je eenvoudig weg bij de kwetsbare radiator (wel even goed mikken met dat lange eind).

En dan verder: De ratel is niet het beste als je veel kracht moet zetten. Een wringijzer / eenvoudig T-stuk is beter bestand tegen grofstoffelijke krachten. Zeker als je nog een eindje buis over de arm steekt loop je het risico de ratel versneld naar zijn "maker" te sturen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2020, 16:50 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Ik gebruik altijd twee verlengstukken als de uitlaatbocht los moet van het spruitstuk. Ik doe dit van onder de auto. Een lekker grote slag met de ratel.
Een ratel heb ik al eens kapot gedraaid met een pijp er op. Dat was wel zo een goedkoop ding van de bouwmarkt.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 13:03 
Maar ik wil nu wel weten of het gelukt is :lol: :mrgreen: :D
(tegen de klok in hè, je auto wil dan achteruit als hij in de versnelling staat)


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 16:13 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Off-l Gath schreef:
Maar ik wil nu wel weten of het gelukt is :lol: :mrgreen: :D

Daar ga ik zaterdag achter komen, heb namelijk een bezigheid die heel veel vrije tijd opslokt. Heb weleens gehoord dat zoiets "werk" heet ;)

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 18:37 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 378
Pike schreef:
Daar ga ik zaterdag achter komen, heb namelijk een bezigheid die heel veel vrije tijd opslokt. Heb weleens gehoord dat zoiets "werk" heet ;)


Dacht dat scheldwoorden verboden waren op dit forum :shock: en dan lees ik w*rk brr :evil: :evil:
;) ;) ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 19:01 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Jamaar schreef:
Pike schreef:
Daar ga ik zaterdag achter komen, heb namelijk een bezigheid die heel veel vrije tijd opslokt. Heb weleens gehoord dat zoiets "werk" heet ;)


Dacht dat scheldwoorden verboden waren op dit forum :shock: en dan lees ik w*rk brr :evil: :evil:
;) ;) ;)


I stand corrected :oops: . Ik wist niet dat het zo gevoelig ligt. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2020, 19:03 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Maar er moet toch brood op de plank, met beleg en garnituur.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 20:00 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Dopje 42 is terug. Deze op de startklauw en met twee lange en een kort verlengstuk voor de ratel een luchtsleutel er op. Niet. Dan de ratel op de verlengstukken en een pijp van ruim een meter op de ratel. Not. De ratel vervangen door een wringstaaf en daar de pijp op. Nope.
Rechtsom stond de pijp op de vloer dus nog een keer een tikje met de startmotor gegeven. De pijp maakte een mooie salto maar de klauw bleef waar die was. Na al dit gedoe hadden we de situatie dat de pijp op 12 uur op het gereedschap niet met 1 persoon tegen de klok in gedraaid kon worden. Ap en ik hebben de pijp verder getrokken en geduwd en plotseling een harde knal. Ik dacht even dat een stuk gereedschap afbrak maar het was de klauw die los kwam. Pffff.

Toen het deksel er eenmaal af was bleek de distributieketting gebroken en is er nog meer schade. Dde komende zaterdagen hoef ik me niet te vervelen.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 okt 2020, 22:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1033
Pike schreef:
.... . Ap en ik hebben de pijp verder getrokken en geduwd en plotseling een harde knal. Ik dacht even dat een stuk gereedschap afbrak .... .


Ik ken dat angstige moment ... ook al was het bij mij slechts een wielmoer die met een onredelijk geweld was vastgezet.
Slechts een klein metertje verwarmingsbuis als hefboom ... de benodigde kracht bleek bescheiden ... maar de knal was onbescheiden.
Het klinkt echt alsof je iets geruïneerd hebt ... zelfs op kleine schaal kan het beangstigend knallen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 18:53 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Te strakke wielmoeren, hou op en schei uit. Die bandenboeren met hun luchtsleutels zetten die dingen altijd veel te strak.
Ik zet de wielmoeren met de momentsleutel vast, 120 Newton per meter. Heb monteurs gesproken die dit veel te weinig vinden maar na ruim 14 jaar ben ik nog nooit een wielmoer verloren of is er een los gelopen.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2020, 20:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1033
Pike schreef:
Te strakke wielmoeren, hou op en schei uit. Die bandenboeren met hun luchtsleutels zetten die dingen altijd veel te strak.
Ik zet de wielmoeren met de momentsleutel vast, 120 Newton per meter. Heb monteurs gesproken die dit veel te weinig vinden maar na ruim 14 jaar ben ik nog nooit een wielmoer verloren of is er een los gelopen.


Laat dit nu ook mijn indruk zijn. Naar het schijnt horen HD (= Wolf) velgen met 140 Nm vastgezet ...
Ik vind 120 Nm meer dan genoeg, na een paar maanden krijg je de moeren dan niet eens gemakkelijk zonder verleng-buis los.
De kans dat ze onbedoeld loslopen ... die loopt dus wel los.
Gelukkig heb ik nog nooit onderweg een wiel moeten wisselen - ik wil er niet aan denken dat je dan staat te worstelen met een letterlijk moervaste wielmoer.

Wel check ik de wielmoeren na enkele dagen na de bandenwissel nog even, een heel enkele keer is er eentje die kennelijk bij de eerste keer 120 Nm toch niet volgens het boekje vast zat.

NB  Die wielmoer die met een gevaarlijke knal loskwam ... die was af fabriek zo vastgezet :ugeek:
      Ik checkte de wielmoeren omdat ik me afvroeg of de standaard wielmoersleutel afdoende zou zijn ... niet dus


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 okt 2020, 19:59 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Ik weet niet anders dan stalen (LaRo) velgen met 120 NM vast gezet moeten worden en licht metalen velgen met 130 Nm.
Heb al een aantal maal aan de kant van de weg een wiel moeten wisselen. Een moer die met 120 Nm vast zit duw je niet zomaar los. Dan dus de wielmoersleutel er op en een flinke duw uit de heup. Eitje. Moer los, dan de ratel er op om deze makkelijk los te maken, heb ik ooit eens afgekeken van iemand van de WegenWacht.
Oja, eerst de moeren los en dan pas de auto omhoog :lol: :lol: :lol:

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 okt 2020, 20:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1033
Pike schreef:
Ik weet niet anders dan stalen (LaRo) velgen met 120 NM vast gezet moeten worden ...


Precies, dwz ik heb ook wel eens 110 Nm zien staan.

De Heavy Duty (Wolf) velgen (die dus enorm overengineered zijn) die schijnen echter voor 140 Nm aan de lat te staan.
Met 120 Nm zitten ze ook vast, en bij de winterbandenwissel steek ik gewoon een buis op de moersleutel.
Zonder die buis gaat het ook maar ik ben niet zo los in de heupen.
Het feit dat je ze niet maar zo los krijgt is voor mij bewijs genoeg dat ze met die 120 Nm voldoende vast zitten.

Bij de winterbandenwissel gebruik ik overigens verder (ook) de accuboormachine, die 23 moeren zijn een heel gedraai.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.