Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020, 11:53 
Offline

Geregistreerd: za 10 okt 2020, 11:43
Berichten: 3
Hallo, ik ben totaal nieuw hier en nieuw in de LR scene. Ik heb een Santana 88 bj. 1980. Diesel. Nu wil ik er een Mercedes 190 benzine motor met automatische bak in bouwen. En alleen aandrijving op de achterwielen. De motor en bak heb ik al. Maar nu nodig een achteras met cardan in het midden. Wie heeft een oplossing?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020, 18:47 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb je er aan gedacht dat het chassis in de weg zou kunnen zitten?
Doordat er bij santana een tussenbak zit komt de aansluiting van de cardan lekker laag, dat heb je bij een normale bak niet. Je zal waarschijnlijk een uitsparing in de dwarsbalk moeten snijden en een versterking daar lassen.
Achteras oplossing weet ik niet voor je, ook nooit van iemand gehoord die zo een plan had.


Laatst bijgewerkt door Jamaar op zo 11 okt 2020, 09:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt 2020, 20:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Het redelijke alternatief lijkt mij: Kijken of je de automaat aan een tussenbak kan knustelen.
Het lastige is dan wellicht de lengte; een 88 heeft in de standaard-set-up al geen lange cardan achter, veel korter kan het niet.
Voordeel is dan wel weer dat je een standaard as kan gebruiken (en eventueel ook 4x4 hebt).

Overigens heeft LandRover zelf voor de "Puma" een Mustang versnellingsbak aan de gebruikelijke tussenbak geknusteld.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2020, 12:00 
Offline

Geregistreerd: za 10 okt 2020, 11:43
Berichten: 3
Dank voor alle info. Misschien een oplossing cardan as laten maken met dubbele kruiskoppelingen of homokineet koppelingen. Dan zou het onder een hoek moeten lukken?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt 2020, 15:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
RLL schreef:
Dank voor alle info. Misschien een oplossing cardan as laten maken met dubbele kruiskoppelingen of homokineet koppelingen. Dan zou het onder een hoek moeten lukken?


Je hebt dan een tussen-steunlager nodig ... met alle ongemakken van dien.

De automaat aan een tussenbak "fröbelen" is waarschijnlijk makkelijker.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2020, 13:28 
Offline

Geregistreerd: za 10 okt 2020, 11:43
Berichten: 3
Hallo, wie weet of een vbak van een series3 (santana)achter een 190 mercedesblok (w201)kan. Waarschijnlijk met een pasplaat. Wie levert een pasplaat?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2020, 15:16 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
RLL schreef:
Hallo, wie weet of een vbak van een series3 (santana)achter een 190 mercedesblok (w201)kan. Waarschijnlijk met een pasplaat. Wie levert een pasplaat?


Zover ik weet niemand meer. Een goede machinefabriek kan er wel één voor je maken.
Mercedes blok is nooit populair geworden in LR maar misschien vind je er één gebruikt uit een mislukt project :?:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 09:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
...
Mercedes blok is nooit populair geworden in LR maar misschien vind je er één gebruikt uit een mislukt project :?:


Eigenlijk zijn "vreemde" blokken maar zelden "populair".

Er zijn in het verleden toch aardig wat Mercedes-ombouw-projecten geweest.
Indertijd werden met name de iets grotere diesels als donor-motor gebruikt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt 2020, 14:56 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Eigenlijk zijn "vreemde" blokken maar zelden "populair".

Toch, het kleine broertje (4.203) van mijn perkins (4.236) is in engeland veel ingebouwd, die was echt populair.
Komplete set, was met vliegwielhuis, motorsteunen enz zo te koop.
De conversie naar andere auto motoren voldeed in het terrein niet omdat dat korte slag was of met turbo, niet genoeg koppel in laag toeren bereik.
De motor uit de Mercedes 508 en 608 (OM 314) is te hoog en heeft een diepe carterpan zodat hij eigenlijk niet past.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2020, 19:11 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Je zoekt neem ik aan naar een as waar de dif in het midden zit.
Die oude fordjes (escord, mustang etc) hebben de dif ook zo een beetje in het midden.
De achterwiel aangedreven opeltjes ook wel vermoed ik.

Ik heb daar zelf nooit goed naar gekeken, je cardan passend maken is geen probleem, er zijn bedrijven zat die voor een redelijke prijs wat voor je samenstellen.

Kan je daar niet iets mee? Aangezien je een automaat bak met alleen achterwiel aandrijving wilt bouwen heb je niet een hele zware as nodig.

Denk dat je wel even op je spoorbreedte moet letten als je een rondje gaat shoppen.
Want zoals die smartjes door de sporen van de door vrachtwaggel veroorzaakte sporen zwalken lijkt mij geen pretje.
(Hier zal ik wel weer een hoop commentaar op krijgen)

Er is vast wel in de oude “Olielagers” de overbreng verhouding te achterhalen van zo’n dif.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt 2020, 19:55 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Die oude fordjes (escord, mustang etc) hebben de dif ook zo een beetje in het midden.
De achterwiel aangedreven opeltjes ook wel vermoed ik.


Gaat hem niet worden :( hoe wil je op die assen 16 inch velgen monteren :?:
En 13 inch velgen onder een santana :cry: :cry: :cry:
Misschien een oude 207, 307 Mercedes bus, die hebben achterwiel aandrijving maar kan zijn dat de velgaten niet overeenkomen met de LR velgen en die van Mercedes zijn max 15 inch


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 okt 2020, 08:29 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Jamaar schreef:
Die oude fordjes (escord, mustang etc) hebben de dif ook zo een beetje in het midden.
De achterwiel aangedreven opeltjes ook wel vermoed ik.


Gaat hem niet worden :( hoe wil je op die assen 16 inch velgen monteren :?:
En 13 inch velgen onder een santana :cry: :cry: :cry:
Misschien een oude 207, 307 Mercedes bus, die hebben achterwiel aandrijving maar kan zijn dat de velgaten niet overeenkomen met de LR velgen en die van Mercedes zijn max 15 inch


Ik weet niet wat hij wil bouwen, een Hot-rod ?

Een Santana en Mercedes (mooie spaanse-schone naam) in de echt verbinden?

Hij maakt er zowiezo een 2wd van, waarom dan met een santana beginnen? Ik weet het niet.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 okt 2020, 09:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Ik weet niet wat hij wil bouwen, een Hot-rod ?

Een Santana en Mercedes (mooie spaanse-schone naam) in de echt verbinden?

Hij maakt er zowiezo een 2wd van, waarom dan met een santana beginnen? Ik weet het niet.

Precies, de overwegingen kennen we ook niet.

Echter, een 2x4 is geen nieuw idee, denk aan de Belgische 2x4 LandRovers.
Die hadden een aangepaste tussenbak en een Limited Slip differentieel.

Mocht er toch nog een zekere terrein-kwaliteit gewenst zijn dat is die tussenbak en zo'n Limited Slip (of een Ashcroft ATB) differentieel geen gek idee. Natuurlijk kan een automaat heel veel overbruggen qua vermogen, koppel en toeren, maar langdurig veel koppel en weinig toeren is het recept voor oververhitting/overbelasting.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 okt 2020, 22:55 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Alle info ff laten zakken.
Even omgekeerd denken dit.
Kan niet bestaat niet ook al is het doel niet duidelijk en gebruikelijk.
Mijn vermoeden is dat het idee ontstaan is uit de goedkope beschikbaarheid van het MB benzine blok en de automaat bak.
Dit financiele voordeel gaat snel verloren als je de tijdsfactor gaat rekenen.
De OM603 of OM606 zijn wel bruut hoor in een Landrover. Dan red je het niet meer met een standaard series bak haha.
Ook niet met een gemiddelde bankrekening.

Zelf ooit gekeken of ik een Landrover Versnellingsbak en tussenbak en landrover assen onder mijn bladgeveerde Ford Transit van 1973 kon zetten.
Stevig beetje ophogen en ruige bandjes hadden een transit 4x4 moeten geven. Die zijn er wel origineel maar zeldzaam.

Zijn ook allebei in GB gemaakt(al heeft Ford ze overal in de wereld tot Turkije aan toe gemaakt)Daar van afgezien omdat ik er een Land Rover bij kreeg en op dit forum terecht kwam!

Terzake

punt 1 zou Rutte zeggen

Toepassen transit achteras.

Spoorbreedte en bevestiging met veerstroppen zijn redelijk hetzelfde. Cardan van een Transit zit in de midden! Is in diverse verhoudingen beschikbaar. Engelse benzine ambulance had de snelste 1 op 3,96.
Je kan met de hoogte van je banden (omtrek) ook nog wat compenseren.
Tot aan de mk3 in 1986 allemaal redelijk hetzelfde. Als je 16 inch (stalen) velgen 6.5 jot breed wil(heb ik ook onder de transit) dan kan je die van een Transit custom van omstreeks 2014 gebruiken. Als je dan voor de voorzijde een (immitatie) wolf velg pakt die ook 6.5x16 is dan kom je aardig uit. Hebben beide het gaatjespatroon. Ik heb eventueel nog een Transit as los staan die je met een kop koffie erbij op 1,5 m mag bekijken.

Als je anders een diff in het midden van een Land Rover as wilt krijgen moet je zelf een ashuis gaan bouwen. Is gewoon buis hoor wat te lassen is. Probleem waar je wel tegenaan loopt is dat je de juiste passende lengte steekassen moet vinden . Deze zelf inkorten met passingen(50-70 mm mannetje - vrouwtje) aan maken en weer lassen ga ik voor mijn vooras doen.

Tja, een passende aandrijfas tussen de as en bak. In Nieuwerkerk aan de ijssel heb je bv Wijlhuizen. Die konden destijds heel veel bij mijn Transit aandrijf as.

Diff eigen plek houden? In de landbouw laten ze hun aandrijfassen ook best onder gekke hoeken werken.

Ff wat items die me zomaar te binnen schieten van afgelopen jaren getob haha.

Snap niet waarom je een pasplaat nodig heeft als je ook de MB automaat(die ging bij mijn kennis juist aan Yoghurt met de zware kar) achter de motor freubelt??
Motor- en versnelingsbak steunen maken en de uitlijning van de motor. Anders trilt en schud het heerlijk.
Denk dat topic starter tegen meer problemen aanloopt met een MB motor inbouwen als hij vermoed. Plaats radiator en ventilator? Alle koelslangen, ook die van de kachel . Alle Elektra(voor je ontsteking) praat een MB temp sensor met een Land Rover temp meter etc.. Uitlaat pasmaken. Luchtfilter pasmaken. Past de carterpan bij de vooras? Carterpannen Oliepompen en aanzuigbuizen veranderen kost veel tijd en zonder die pap krijgt hij het een beetje warm met wat gevolgen. Soms kan je niet meer bij de pijlstok en oliefilter en dat soort grappen. Soms komt ook je dynamo en dat soort artikelen op een plaats te hangen waar hij kwetsbaar zit. Oooh je gaskabel is meestal ook een beetje anders als de enigszins aparte Laro stangen.

Ieder zijn eigen ideeen.
Maar een oude terreinwagen naar benzine terug(velen gedwongen door de oldtimer regeling mar die van TS is van 1980 wat tob je dan?) is al tegen mijn geweten in. , automaat in een terreinwagen vind ik niet fijn met terrein en zware kar erachter. Heb er veel brons achtig gruis uit zien komen.
Beter een Iveco Massif slopen haha. 150 pk Iveco motor met 6 bak erin meubelen! De krim 4x4 had laatst nog onderdelen.

AL MET AL KOST HET ZEEEN VAN TIJD. BEN GEEN DOMINEE MAAR WEET HET UIT ERVARING. denk dat je met 5x 14 dagen lockdown een eind moet komen.

Succes en groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.