Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 05 dec 2020, 02:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2020, 21:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 208
Woonplaats: Utrecht
Hoi!, het Land Rover gebeuren stond door omstandigheden hier op laag pitje (de auto was zelfs een tijdje weg) maar ik ben er weer!

Zoals sommigen misschien weten ben ik een tijdje terug begonnen aan een EV conversie. Mijn motor hangt al in de auto maar ik heb de kriebels gekregen en wil toch voor een andere opzet gaat. Is dit geen goede motor dan?, jawel maar ik wil natuurlijk weer iets aparts.

Wat is nu mijn vraag?

Wel mijn elektromotor heeft een Short 'Stumpy' R380 bak. Om de potentiele koper van dienst te zijn wil ik een lijstje maken met Land Rover modellen waar de motor (evt met bak) in zou passen.

Met R380 bak er aan zou ik zeggen: Alle modellen met een LT230 (Defender/RRC vanaf ~1984, Discovery 1/2) en volgens Ashcroft sowieso alles met een 2.5 benzine/diesel of een LT77.

Maar ik vraag me nu af, is het boutpatroon van 2.5 motor hetzelfde als van een 2.25 motor, en hoe zit het met het vliegwiel? Het zou mooi zijn als mijn set ook in een Series 2/3 zou passen.

Wie wil even meedenken?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2020, 23:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1039
Lucas,
Aangezien er aan die R380 gewoon een LT230 past zou ik denken dat je best ook zo'n opzet in een Series hangt.
Dat betekent dan wel een andere vooras (of andere assen), maar ik denk dat je met het koppel van de e-motor beter permanent 4x4 hebt.
Met alleen achterwiel-aandrijving zou het koppel gemakkelijk het differentieel en/of steekassen kunnen slopen.
Voordeel van een LT230 is denkelijk ook de grotere keuze aantussenbak-verhoudingen, je kan relatief makkelijk de gunstigste totaal-overbrenging kiezen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2020, 05:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 382
Zelfs als het in een originele S2 zou passen heeft Marc een punt.
Ook met de standaard diesel gaan al veel steekassen kapot en het diff is ook een zwak punt.
Series 3 is iets beter maar ook daar zou ik met jou opzet versterkte steekassen in zetten.
Ik heb met mijn perkins 250 n/m bij 1200 rpm, in 30 jaar 1 steekas gebroken en heb best wel rare dingen gedaan waarbij alles flink op zijn donder gekregen heeft.
Maar een elektro moter is toch een heel ander verhaal.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2020, 08:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 208
Woonplaats: Utrecht
Heren, dank voor het meedenken!

Goed nieuws alles m.b.t. koppel is configureerbaar dus de aandrijflijn hoeft er niet onder te lijden.

Hebben jullie een idee of de boutpatronen van een 2.25 en 2.5 motor gelijk zijn?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2020, 13:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 273
Hallo Lucas,

Ik heb een los vliegwiel huis van een 2,25 diesel uit een series 3 liggen. Meten is weten ;)

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2020, 14:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1039
lucasvanlierop schreef:
Heren, dank voor het meedenken!

Goed nieuws alles m.b.t. koppel is configureerbaar dus de aandrijflijn hoeft er niet onder te lijden.

Hebben jullie een idee of de boutpatronen van een 2.25 en 2.5 motor gelijk zijn?


't Is natuurlijk mooi dat je het koppel kan beperken, misschien ook gewoon goed omdat je ook normale Defender steekassen stuk kan draaien, en bij een versterkte steekas waarschijnlijk direct het differentieel moet versterken ... maar het is ook jammer om juist het pluspunt van de electromotor af te zwakken. (Dat de Stage1 met zijn V8 permanente 4x4 heeft gekregen was juist vanwege het koppel dat te groot was voor alleen de achteras ... toentertijd was permanent 4x4 nog echt iets bijzonders.)

En dan verder het boutenpatroon: Ik heb 0,0 hands on ervaring maar je leest "altijd" dat je "moeiteloos" een 2,5 of zelfs een 200Tdi in een Series krijgt (bij die laatste dan weer makkelijker zonder de turbo, dus als 200di).


Maar dan iets anders:   Wat is het nieuwe andere plan ?   Tussen de regels door lees ik dat je wel de R380 wilt behouden.
Ik vraag me af wat de soepelesse van een goede e-motor is, heb je al die versnellingen wel nodig ?
Er gaat heel wat warmte = verlies in een versnellingsbak verloren. 't Zou mooi zijn als je met een weinig versnelling-tussenbak toe zou kunnen.
Een e-locomotief heeft een heel enkele keer twee verschillende overbrengingen, meestal is het slechts één vaste overbrenging.
Een moderne e-locomotief kan - in theorie - de stoplichtsprint van een Aston-Martin winnen, en hij trekt een trein van vele tonnen weg, en rijdt ook een sneltrein.
Enige "dingetje" is dat een trein hekel heeft aan hellingen, dus daarvoor heb je dan iets zoals een tussenbak nodig.   Je wilt net als op de fiets een "bergverzet" (overigens is de krachtbron op een fiets een mal ding: je kan wel vermogen leveren, zelfs heel veel bij een heel laag toerental, maar het rendement is dan rampzalig laag, de recreatieve fietser draait aardige rendementen bij 60 rpm, bij de topsporter ligt het optimum een stuk hoger ... maar de range tussen maximaal rendement en maximaal vermogen wegtrappen blijft heel klein - daarom wil een fietser ook graag veel versnellingen)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2020, 20:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 208
Woonplaats: Utrecht
fenix2 schreef:
Hallo Lucas,

Ik heb een los vliegwiel huis van een 2,25 diesel uit een series 3 liggen. Meten is weten ;)

groetjes, Fenna


Ow handig, goed om te weten. Momenteel zit de complete combinatie nog ingebouwd dus ik kan het niet direct meten, maar mocht je een fototje hebben dan hou ik me aanbevolen!

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2020, 22:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 208
Woonplaats: Utrecht
Marc-my-Words schreef:
Goed nieuws alles m.b.t. koppel is configureerbaar dus de aandrijflijn hoeft er niet onder te lijden.

Is natuurlijk mooi dat je het koppel kan beperken, misschien ook gewoon goed omdat je ook normale Defender steekassen stuk kan draaien, en bij een versterkte steekas waarschijnlijk direct het differentieel moet versterken ... maar het is ook jammer om juist het pluspunt van de electromotor af te zwakken. (Dat de Stage1 met zijn V8 permanente 4x4 heeft gekregen was juist vanwege het koppel dat te groot was voor alleen de achteras ... toentertijd was permanent 4x4 nog echt iets bijzonders.)


Ja dat is toch wel ideaal, max koppel wordt bereikt vanaf ~50 toeren maar dat hoeft dus niet, het kan ook geleidelijker op komen. So wie so kun je kiezen of het pedaal koppel of snelheid regelt, in de meeste gevallen is koppel regelen wat je wilt en daar volgt dan vanzelf een snelheid uit, is die snelheid te laag dan trap je het pedaal verder in. Eigenlijk wat je kent van een verbrandingsmotor maar dan hetzelfe koppel bij nagenoeg zonder dat het af kan slaan.

Marc-my-Words schreef:
En dan verder het boutenpatroon: Ik heb 0,0 hands on ervaring maar je leest "altijd" dat je "moeiteloos" een 2,5 of zelfs een 200Tdi in een Series krijgt (bij die laatste dan weer makkelijker zonder de turbo, dus als 200di).


Precies dat hoor ik ook vaak (maar geen ervaring) daarom lijkt me dit potentieel best een goede match, deze motor is namelijk veeel compacter dan een normaal blok dus past altijd wel.

Marc-my-Words schreef:
Maar dan iets anders:   Wat is het nieuwe andere plan ? Tussen de regels door lees ik dat je wel de R380 wilt behouden.
Ik vraag me af wat de soepelesse van een goede e-motor is, heb je al die versnellingen wel nodig ?
Er gaat heel wat warmte = verlies in een versnellingsbak verloren. 't Zou mooi zijn als je met een weinig versnelling-tussenbak toe zou kunnen.


Goede vraag, ik ben er nog niet helemaal uit. de R380 wil ik niet perse houden en kan - indien de koper daar emplooi voor heeft - kan meegeleverd worden (een nieuwe heb je zo besteld).

Volgens de leverancier van de set (https://www.newelectric.nl/nl/drive-train/) zou het rijgedrag zonder bak en met mijn zware Disco of bij optrekken of bij inhalen op de snelweg misschien net niet zo sportief zijn als je van een relatief moderne auto zou verwachten. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik een vergelijkbaar voertuig met deze motor in de 4e versnelling heb zien weg rijden. Voor iemand die een series gewend is misschien niet eens zo boeiend.
maar rij je regelmatig terrein en/of wil je gewoon de klassieke Land rover setup dan is een bak toch wel ideaal. Ik verwacht dat je in de praktijk vooral tussen 2/4 of misschien 3/4 zal schakelen.

De reden dat ik toch rondkijk naar een andere set is dat ik nog een stapje verder wil gaan, ik heb (na 1+ jaar Tesla rijden) geleerd dat ik set wil die ik (zelf) echt tot het maximale kan tweaken en bij voorkeur nog tijdens het rijden kan aanpassen, misschien ook zonder (hoofd)bak? De set die ik nu heb kan veel maar niet alles wat ik wil, de configureerbaarheid overstijgt iedere brandstofmotor (b.v. mijn oude 300Tdi) ruimschoots maar als je eenmaal aan zo'n touchscreen gewend bent wil je weer nieuwe dingen :)

Mijn ideale koper is dus iemand die minder van het experimenteren is en graag aan de slag wil met een complete aandrijflijn, misschien wat meer off road komt dan ik en/of wat meer originaliteit wil behouden. Uiteraard zou de set ook in een ander voertuig of zelfs vaartuig passen.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2020, 22:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1039
lucasvanlierop schreef:
...
De reden dat ik toch rondkijk naar een andere set is dat ik nog een stapje verder wil gaan, ik heb (na 1+ jaar Tesla rijden) geleerd dat ik set wil die ik (zelf) echt tot het maximale kan tweaken en bij voorkeur nog tijdens het rijden kan aanpassen, misschien ook zonder (hoofd)bak? De set die ik nu heb kan veel maar niet alles wat ik wil, de configureerbaarheid overstijgt iedere brandstofmotor (b.v. mijn oude 300Tdi) ruimschoots maar als je eenmaal aan zo'n touchscreen gewend bent wil je weer nieuwe dingen :)
....


Ahh ... dat reusachtige scherm ... levensgevaarlijk, je vergeet op het verkeer te letten (en in de bergen bijv. rijdt de Telsla toch niet echt betrouwbaar zonder humane besturing).
Ik wil ook zo'n scherm maar dan vooral voor de GoogleMaps luchtfoto ... met de LandRover kan je dan ook werkelijk overal komen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 08:14 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 382
Ik wil ook zo'n scherm maar dan vooral voor de GoogleMaps luchtfoto ... met de LandRover kan je dan ook werkelijk overal komen.


Ik ook :mrgreen: moet alleen de data in Europa goedkoper worden zodat je niet in elk land van sim kaart wisselen moet :? groot nadeel, als veel mensen dat hebben dan worden de mooiste plekken helaas te druk bevolkt.
Zie je nu al met de app camp for night :cry: vrienden hadden een droomplek gevonden, nodigen andere uit en zeggen er bij déze plek niet verder te vertellen, 2 dagen later staat alles op internet omdat ze alle foto's zo nodig moesten delen.
Smartphone :evil: wil er geen en haat ze :twisted:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 11:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1039
 
Tja, daarom wil ik ook zo'n scherm ... om die plekken te vinden die nog niemand gevonden heeft (en waar niemand kan/wil komen).

En wellicht die app om te voorkomen dat ik op zo'n drukke instagtam-plek kom (ik heb slechts een Nokia 1209 dus 0,0 apps, wel een week accu-life).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 22:18 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 108
Hallo Lucas,

Alle respect en bewondering voor je gedachten etc.
Alleen altijd mijn bedenkingen bij onze overheid die natuurlijk altijd inkomsten uit mobiliteit wil plukken.
Eerste hybride waren belastingvrij etc. Ff later betaalde je blauw aan MRB met het zware accu pakket.

De serie, dus 2.25, 2,5 en 200(T)DI hebben hetzelfde koppelingshuis/vliegwiel. Van de 300TDI en TD5 is ook allemaal wel in de goede proporties te krijgen met pasplaten etc.
LT230 en een standaard serie vooras vinden elkaar maar kort aardig. Zeker met een hoog koppel op de kruisjes. Defender / RRC assen hebben homokineten.
Werk op een machine fabriek. Met wat constructie inzicht en zoveel ruimte als de gewone motor eruit is , is er al snel een en ander aan elkaar te knopen.
Vind elektra wel een hele mooie schone oplossing. Maar hoe is de actieradius met zo'n minder ergonomisch model als een Land Rover(en dat is wel erg netjes uitgedrukt haha). En dan zeker nog eens met het aanspreken van hoog koppel met terrein rijden (de lier ook nog eens erbij etc), Ff je maatje uit de prut trekken etc. Dat zal best een aanslag op het accupakket geven. Als ik hoor van collega's met een E Golf dat ze het zelfs al flink merken als ze tegenwind hebben op de Afsluitdijk en dit met lagere temperaturen verder verergert? Karretje van 3500 KG mag ook achter een Defender. Zeg maar alle factoren die op diesel een 1 op 6 en zwarte pluim gaven.
Ben het met Mark eens dat het trekt als de beste.
Voor personenvervoer en stadsauto of motorfiets woon werk ben ik zeker om. Maar voor de lange reizen en dat brute geweld? Op een tank diesel van 1000 liter/800KG rijd je met een vracht waggel met 40 Ton treingewicht ongeveer 3500Kilometer. Hoe groot is je accupakket hiervoor en wat blijft er nog aan lading /gewicht over? Je zou dan aan stroomgeleiding boven de snelweg kunnen denken met een hulp accu pakket voor het laatste stuk van de snelweg af. Maar dat betekend dat je "onherbergzame landen en oorden" echt niet gaat bereiken.
Of het allemaal echt zo milieu vriendelijk is om alle conventionele auto's nu zo snel af te schrijven en te recyclen en voor alle mensen Tesla's te produceren? Dat kost nogal wat grondstoffen en energie. Daarom hulde voor de mensen die gewone auto's ombouwen!
Hou vol, groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 09:01 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 382
Maar heeft het zin om mijn camper om re bouwen?

Tot zuid spanje kan je denk ik wel komen als je alles goed uitvogeld.
Bevolkte gebieden in Marokko zal ook nog wel gaan al zal je dan vaker afhankelijk zijn van een 230 v stopcontact en dus minimaal 24 uur laden.
Maar dan de woestijn in, waar ook al geen normale tankstations zijn.
Ok zonnepanelen.
Heb nu 500 watt op het dak en wil niet eens uitrekenen hoeveel dagen het duurt voor je 10 km verder kan rijden.
Dan super dure hoog rendement panelenen, het hele dak vol en losse uitvoerbare, kom ik misschien op 2 kw.
Ben daar in de winter, 9 uur zon (als het weer mee zit) lage zonne stand dus mag je blij zijn als je 5 kw per dag laad.
Met 3.5 ton auto heb je een 200 kw accu nodig dus sta je 40 dagen voor je accu vol is of je rijd elke dag je 5 kw op, waarschijnlijk sta je na de eerste zanduin weer stil.

Geloof dat ik voorlopig blijf diesellen :evil: :evil: :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 18:16 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 108
Dat bedoel ik dus met de toepasbaarheid. stedelijk werk prima, rimboe en brute geweld en kracht zal niet meevallen op stroom. De eerste Benz in 1898 op stroom reed ook in de stad .Rudolf Diesel was echt geen domme man en zijn maatje Elsbett ook niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 19:26 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 478
Electrische auto zijn al stokoud.. wat vooruitgang? :mrgreen:

Alleen ...volgens mij hadden die electrische auto’s toen een andere naam :shock:

Iets met trollen, trolly...

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 19:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1039
GatheRRoveR schreef:
Electrische auto zijn al stokoud.. wat vooruitgang? :mrgreen:

Alleen ...volgens mij hadden die electrische auto’s toen een andere naam :shock:

Iets met trollen, trolly...


In Arnhem rijden al ruim 70 jaar trolley-bussen, naar het schijnt heeft Arnhem inmiddels één van de grootste trolleybus-bedrijven van W-Europa.

Toen in september 1944 het trambedrijf door de oorlogshandelingen ongeveer integraal in ruïnes verdween heeft men heel verstandig de restanten van de tram-expertise en tram-infrastructuur gebruikt om met de trolleybus terug te komen.
En Arnhem heeft nog steeds de trolleybus, er is zelfs sprake van succesvolle uitbreidingen. Eerder hadden ook Groningen en Nijmegen trolleybussen maar daar werden deze bussen de deur uitgedaan (en daar hebben ze nu spijt van, net als men inmiddels spijt heeft van het opdoeken van allerlei tram-bedrijven).

O ja, de eerste Arnhemse trolleybussen hebben bijna het eeuwige leven, dwz ze reden ruim 20 jaar, en zelfs aan het eind van hun economische leven reden ze nog heerlijk, geruisloos en comfortabel. Enkele leuke details: om te beginnen was de trolleybus belastingvrij want volgens de toenmalige regels was het geen motorvoertuig, ander leuk detail: de eerste bussen hadden een karakteristiek halve-maan-vormig achterraam, en tenslotte: die eerste bussen hadden achterin een rook-afdeling (wellicht ter compensatie voor het gebrek aan uitlaatgassen?)

PS   Die "trolley" slaat op de stang die met een wieltje onder tegen de draad contact maakt - dat wieltje is de naamgever: "trolley" = karretje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 20:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1039
En dan nog even terug naar de "camper-vraag".

Ik heb ook nog steeds de nodige twijfels: De energiedichtheid van een tank vol diesel of benzine is vooralsnog onovertroffen.

Echter, het lukt al om met de Tesla + een niet al te lichte caravan naar de Vogezen en zelfs Kroatië te rijden.
En ... op de camping krijg je de auto ook weer opgeladen.
De keurige Tesla-rijder betaalt dan wat extra bovenop het normale camping-elektriciteitstarief.

Als oplossing voor de soms zeer licht gezekerde camping-stopcontacten heb ik al een (theoretische) stekker-spin bedacht: een kastje met een veelheid aan aansluitsnoeren en dat dan zodanig geschakeld dat het totaal-amperage toch nog acceptabel is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 21:29 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 382
Afbeelding

Uit
https://www.classiccarsmagazine.nl/nieuws/eerste-elektrische-auto-is-ouder-dan-denkt/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 21:44 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 382
Als oplossing voor de soms zeer licht gezekerde camping-stopcontacten heb ik al een (theoretische) stekker-spin bedacht: een kastje met een veelheid aan aansluitsnoeren en dat dan zodanig geschakeld dat het totaal-amperage toch nog acceptabel is.

Heb je er aan gedacht dat als je van verschillende paddestoelen stroom afneemt je wel eens met meerdere fases te doen kan krijgen? Wil niet weten wat er gebeurt als je twee fasen zo aan elkaar koppelt.
Kan natuurlijk ook zijn dat één paddestoel al meerdere 230 volt aansluiting op verschillende fasen heeft.
Zie de camping baas al met een vuurrood hoofd, stoomblasend naar de boosdoener zoekken :mrgreen: :mrgreen:

Je kan natuulijk altijd even meten :idea: 400 volt = probleem :geek:
3X400 volt is wel leuk, krachtstroom uit de camping paddestoel :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2020, 11:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 208
Woonplaats: Utrecht
nico1970 schreef:
Hallo Lucas,


Hoi!

nico1970 schreef:
Alle respect en bewondering voor je gedachten etc.
Alleen altijd mijn bedenkingen bij onze overheid die natuurlijk altijd inkomsten uit mobiliteit wil plukken.
Eerste hybride waren belastingvrij etc. Ff later betaalde je blauw aan MRB met het zware accu pakket.


Ah maar de reden is ook niet MRB, ik vind elektrisch heerlijk stil en comfortabel rijden, thuis op kunnen laden is heel fijn en het is aangetoond schoner. Ter info voor iedereen die de discussie hierover aan wil gaan: Ik ben niet op zoek naar die discussie, iemand daar wel heel goed in is is [Auke Hoekstra](
https://twitter.com/AukeHoekstra)

nico1970 schreef:
De serie, dus 2.25, 2,5 en 200(T)DI hebben hetzelfde koppelingshuis/vliegwiel. Van de 300TDI en TD5 is ook allemaal wel in de goede proporties te krijgen met pasplaten etc.
LT230 en een standaard serie vooras vinden elkaar maar kort aardig. Zeker met een hoog koppel op de kruisjes. Defender / RRC assen hebben homokineten.


Ah dan had ik het toch goed, dankjewel!, Dus in principe zou mijn set dus ook zo in een Series passen, alleen een kwestie van de koppelcurve netjes instellen zodat alles heel blijft.

nico1970 schreef:
Werk op een machine fabriek. Met wat constructie inzicht en zoveel ruimte als de gewone motor eruit is , is er al snel een en ander aan elkaar te knopen.
Vind elektra wel een hele mooie schone oplossing. Maar hoe is de actieradius met zo'n minder ergonomisch model als een Land Rover(en dat is wel erg netjes uitgedrukt haha). En dan zeker nog eens met het aanspreken van hoog koppel met terrein rijden (de lier ook nog eens erbij etc), Ff je maatje uit de prut trekken etc. Dat zal best een aanslag op het accupakket geven. Als ik hoor van collega's met een E Golf dat ze het zelfs al flink merken als ze tegenwind hebben op de Afsluitdijk en dit met lagere temperaturen verder verergert? Karretje van 3500 KG mag ook achter een Defender. Zeg maar alle factoren die op diesel een 1 op 6 en zwarte pluim gaven.


Tot nu toe valt het mij mij erg mee hoeveel energie je nodig hebt om een auto te bewegen. Een E Golf zie ik niet als een serieuze EV, maar met de auto's van Hyundai, Kia en Tesla kom je al een heel eind. Ter info onze Tesla Model 3 is uiteraard een zeer gestroomlijnde auto met een hele simpele aandrijflijn maar toch, ik reed onlangs met zeker 2150kg totaalgewicht en zat nog op ~135 wh/km bij 100km/h.

Wat betreft lier en blubberen en die pluim, dat kost uiteraard allemaal energie maar vergeet niet dat een Diesel al energie verbruikt als je stil staat en maar in een heel klein toerenbereik efficiënt is. Een elektromotor kan ook langzaam draaien en veel koppel leveren maar niet perse veel vermogen.

nico1970 schreef:
Ben het met Mark eens dat het trekt als de beste.
Voor personenvervoer en stadsauto of motorfiets woon werk ben ik zeker om. Maar voor de lange reizen en dat brute geweld? Op een tank diesel van 1000 liter/800KG rijd je met een vracht waggel met 40 Ton treingewicht ongeveer 3500Kilometer. Hoe groot is je accupakket hiervoor en wat blijft er nog aan lading /gewicht over? Je zou dan aan stroomgeleiding boven de snelweg kunnen denken met een hulp accu pakket voor het laatste stuk van de snelweg af. Maar dat betekend dat je "onherbergzame landen en oorden" echt niet gaat bereiken.
Of het allemaal echt zo milieu vriendelijk is om alle conventionele auto's nu zo snel af te schrijven en te recyclen en voor alle mensen Tesla's te produceren? Dat kost nogal wat grondstoffen en energie. Daarom hulde voor de mensen die gewone auto's ombouwen!
Hou vol, groeten Nico


Lang en ver reizen, zal voor de korte termijn waarschijnlijk lastiger te zijn, maar wees eerlijk dan hebben we het over miniem aandeel van alle auto's en zelfs Land Rovers. Voor het gros zal het geen probleem zijn. Stroomgeleiding en hybride geloof ik niet in, accu's worden steeds efficiënter, beter te recyclen. Praktisch gezien is het op termijn waarschijnlijk makkelijker om in onherbergzame gebieden lokaal elektriciteit op te wekken dan er Diesel naar toe te brengen ;)
Wat betreft conventionele auto's in de praktijk rijdt het gros van Nederland in een vrij nieuwe (lease) auto die sowieso regelmatig vervangen wordt.
Wat betreft de elektrische truck: gezien het succes van de Tesla Model S/X en vooral de Model 3 geloof ik wel dat het ze gaat lukken om de https://www.tesla.com/nl_NL/semi een succes te maken.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2020, 11:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 208
Woonplaats: Utrecht
Marc-my-Words schreef:
En dan nog even terug naar de "camper-vraag".

Ik heb ook nog steeds de nodige twijfels: De energiedichtheid van een tank vol diesel of benzine is vooralsnog onovertroffen.

Echter, het lukt al om met de Tesla + een niet al te lichte caravan naar de Vogezen en zelfs Kroatië te rijden.
En ... op de camping krijg je de auto ook weer opgeladen.
De keurige Tesla-rijder betaalt dan wat extra bovenop het normale camping-elektriciteitstarief.

Als oplossing voor de soms zeer licht gezekerde camping-stopcontacten heb ik al een (theoretische) stekker-spin bedacht: een kastje met een veelheid aan aansluitsnoeren en dat dan zodanig geschakeld dat het totaal-amperage toch nog acceptabel is.


Om hier even kort op in te gaan, ik heb inmiddels 15.000 km EV ervaring in Nederland, België en Frankrijk. Los van dat het heerlijk rijdt, zeker/juist ook in de bergen is opladen echt heel goed te doen. Thuis op 3 fase, onderweg vaak een stopje van 10-20 minuten op max 150kWh DC. Dat lijkt wellicht langer dan tanken maar in de praktijk is ons gezin altijd langer bezig met bennen strekken, boterham eten, toiletbezoek etc dan dat de auto moet laden. Ook hoef je niet bij de auto te blijven terwijl ie laadt en hoef je niet af te rekenen aan de kassa. Verder regelmatig 1 fase (5-13A instelbaar) geladen bij (schoon)ouders, op de camping, vakantiepark etc.

Sinds we EV only rijden heb ik nog 3 getankt voor onze grasmaaier en dat voelde plots heel omslachtig: je moet ineens naar een pompstation, klooien met pasjes etc. Ik ben echt om, het enige wat ik nu is een auto met veel laadruimte waar je niet echt zuinig op hoeft zijn en die enige karakter heeft.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2020, 13:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1039
Ja, Ja, ik weet het: het is geen e-forum dus wil ik geen e-discussies starten ... maarrr ...

Wie graag wild kampeert, en wie bijv. in de binnenlanden van Dalarna (en dat is niet eens daverend ver weg van de bewoonde wereld) toch zo nu en dan moet opletten hoe vaak er een diesel-pomp is (en ik rijd dat tot 900 km op één tank, je moet soms bij een halfvolle tank al denken over waar vind ik weer een pomp) ... dan, dan is de nu beschikbare e-infrastructuur nog verre van adequaat.

Mijn benen-strekken- en boterhammen-momenten zijn ook nooit op plekken met toiletten, maar juist op plekken waar je de kat ook kan uitlaten (dus ergens rustig achteraf).

Maar goed, hopelijk komt er ook een waterstof-infrastructuur, en dan is H2 => elektriciteit een interessante optie.   Eens zien wat dan de energie-dichtheid kan worden.   k blijf overigens grimlachen mbt de fijnstof-uitstoot van een Tesla Modell X: afgezien van dat wat er uit de uitlaat komt is mijn Defender een stuk schoner.  < Hoe dat komt: Die Tesla weegt meer en heeft meer vermogen, en zo komt het dat hij ruim meer banden opslijt ... en versleten banden = rubber- en wegdek-fijnstof.>

't Rijdt overigens prachtig, en met een Modell X kan je zelfs de caravan van je moeder naar verweg trekken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2020, 15:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 208
Woonplaats: Utrecht
Update: de motor en controller zijn verkocht en gaan in een Volvo 245.

Binnenkort (onder andere) te koop:
- R380 bak short bellhousing versie (kan een LT77 vervangen)
- 300Tdi Heavy duty koppeling (https://www.ashcroft-transmissions.co.u ... h-kit.html)
- 300Tdi blok (248.000 km)

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2020, 16:33 
ach, project gestopt? of is de 245 van jezelf?


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2020, 16:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 208
Woonplaats: Utrecht
@Sjaak, nee die 245 is van echte Volvo fan, ik ga verder met (nog te bepalen) andere setup!

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.