Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: verfkleuren
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 16:14 
Offline

Geregistreerd: wo 07 okt 2020, 16:04
Berichten: 1
Hallo,
Ik ben nieuw hier maar rijd al heel lang Landrover.
Ik ben er nu voor het eerst een helemaal aan het opknappen en nog aan het afbreken maar ben toch al bezig met de kleur:).

Nu ben ik op zoek naar de kleurcodes van de G star raw edition en de vraag is waar ik die kan vinden?

Groet Jeroen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: verfkleuren
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 19:12 
Jeroen schreef:
Hallo,
Ik ben nieuw hier maar rijd al heel lang Landrover.
Ik ben er nu voor het eerst een helemaal aan het opknappen en nog aan het afbreken maar ben toch al bezig met de kleur:).

Nu ben ik op zoek naar de kleurcodes van de G star raw edition en de vraag is waar ik die kan vinden?

Groet Jeroen


Hoi Jeroen,
Dat is een gave kleur, heb hem weleens gegoogled en het heet pennine Grey, lrc476 volgens mij.
Moet je daar even op door zoeken.. misschien dat je daar een ral code aan kunt vinden.
Succes!
Gr Rolf


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: verfkleuren
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2020, 20:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
 
Ahh ... daar hebben we het weer RAL.
RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen en is dus een Duits systeem.
In ieder geval is het RAL classic coderingssysteem eigenlijk geen systeem maar gewoon een praktische leverantie-standaardisering.
Zaken als de kleur voor de posterijen, de trein, of een camouflage-kleur zijn erin vastgelegd.

En dan de LandRover ... da's een Engels produkt en heeft dus niks met RAL ... hoogstens zit er een RAL-kleur op een LandRover omdat het een levering aan de Duitse overheid betreft (of een toevallige bestelling waarbij een RAL-kleur vereist werd), of anders gewoon door een toevallige overeenkomst tussen de Britse kleur en eentje in de RAL-reeks.

Een goeie verfmenger moet overigens gewoon een LandRover-kleur kunnen mengen, gewoon op basis van de LandRover codering.
Een goeie verfmenger kan gewoon iedere kleur mengen, ook eentje aan de hand van een voorbeeld dat je meebrengt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: verfkleuren
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 18:21 
Marc-my-Words schreef:
 
Ahh ... daar hebben we het weer RAL.
RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen en is dus een Duits systeem.
In ieder geval is het RAL classic coderingssysteem eigenlijk geen systeem maar gewoon een praktische leverantie-standaardisering.
Zaken als de kleur voor de posterijen, de trein, of een camouflage-kleur zijn erin vastgelegd.

En dan de LandRover ... da's een Engels produkt en heeft dus niks met RAL ... hoogstens zit er een RAL-kleur op een LandRover omdat het een levering aan de Duitse overheid betreft (of een toevallige bestelling waarbij een RAL-kleur vereist werd), of anders gewoon door een toevallige overeenkomst tussen de Britse kleur en eentje in de RAL-reeks.

Een goeie verfmenger moet overigens gewoon een LandRover-kleur kunnen mengen, gewoon op basis van de LandRover codering.
Een goeie verfmenger kan gewoon iedere kleur mengen, ook eentje aan de hand van een voorbeeld dat je meebrengt.



Jemig Mark :shock: ... Ik wist niet dat het zo gevoelig lag om hier de afkorting RAL te gebruiken :shock:
:D :lol: :lol: :D

Toch heeft het wel ze voordelen als je een ral code hebt die de kleur benaderd. Je kunt dan echt overal de verf laten maken, zowel in blik, als in spuitbus. Meeste RAL kleuren zijn vaak gewoon uit voorraad leverbaar.
Ik ben zelf met deze land rover kleurcode naar meerdere verf speciaalzaken geweest en niemand die hem maken kon. En met een fotootje van dit model land rover op je telefoon komen ze ook niet ver...

Maar goed dit ter zijde, het was goed bedoeld ;) en ik hoop dat ik de vraagsteller in ieder geval verder heb kunnen helpen..
Groeten Rolf


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: verfkleuren
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2020, 19:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Rolf schreef:
Marc-my-Words schreef:
 
Ahh ... daar hebben we het weer RAL.
RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen en is dus een Duits systeem.
In ieder geval is het RAL classic coderingssysteem eigenlijk geen systeem maar gewoon een praktische leverantie-standaardisering.
Zaken als de kleur voor de posterijen, de trein, of een camouflage-kleur zijn erin vastgelegd.

En dan de LandRover ... da's een Engels produkt en heeft dus niks met RAL ... hoogstens zit er een RAL-kleur op een LandRover omdat het een levering aan de Duitse overheid betreft (of een toevallige bestelling waarbij een RAL-kleur vereist werd), of anders gewoon door een toevallige overeenkomst tussen de Britse kleur en eentje in de RAL-reeks.

Een goeie verfmenger moet overigens gewoon een LandRover-kleur kunnen mengen, gewoon op basis van de LandRover codering.
Een goeie verfmenger kan gewoon iedere kleur mengen, ook eentje aan de hand van een voorbeeld dat je meebrengt.

Jemig Mark :shock: ... Ik wist niet dat het zo gevoelig lag om hier de afkorting RAL te gebruiken :shock: :D :lol: :lol: :D

Toch heeft het wel ze voordelen als je een ral code hebt die de kleur benaderd. Je kunt dan echt overal de verf laten maken, zowel in blik, als in spuitbus. Meeste RAL kleuren zijn vaak gewoon uit voorraad leverbaar.
Ik ben zelf met deze land rover kleurcode naar meerdere verf speciaalzaken geweest en niemand die hem maken kon. En met een fotootje van dit model land rover op je telefoon komen ze ook niet ver...

Maar goed dit ter zijde, het was goed bedoeld ;) en ik hoop dat ik de vraagsteller in ieder geval verder heb kunnen helpen..
Groeten Rolf


Ha, Ha, ... nog gevoeliger is dat je Marc met een c moet schrijven, en niet zoals de voormalige munteenheid in dat land achter onze oostgrens.

Natuurlijk klopt het: een RAL-kleur is makkelijk kopen. Maar een betere verfmenger zoekt gewoon het recept voor een LandRover-kleur op (en wellicht weet ie zelfs welke RAL-kleur dezelfde of bijna dezelfde is).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: verfkleuren
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 07:56 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
LR heeft van oudsher hele mooie namen voor de kleuren.

Als je daar op gaat Googelen kom je vaak een heel eind.
Bij de nieuwe modellen gaat het wel maar hoe ouder de bolide hoe minde de kleur erop lijkt.

Als je de juiste naam hebt, kan een beetje goede verfmenger deze vaak toch wel terug vinden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: verfkleuren
BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2020, 11:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
LR heeft van oudsher hele mooie namen voor de kleuren.

Als je daar op gaat Googelen kom je vaak een heel eind.
Bij de nieuwe modellen gaat het wel maar hoe ouder de bolide hoe minde de kleur erop lijkt.

Als je de juiste naam hebt, kan een beetje goede verfmenger deze vaak toch wel terug vinden.


Hmm ... " maar hoe ouder de bolide hoe minde de kleur erop lijkt " ...

Volgens mij komt dat door twee zaken: de tijd en de tijd.
1º Met de tijd verkleurt zowat iedere kleur
    Je kan er geen pijl op trekken: niet ieder pigment verkleurt even snel, en bijna iedere kleur is een mix van pigmenten
2º Door de jaren heen zijn de lakken steeds beter geworden
    De oudere lakken hebben sowieso een mindere duurzaamheid, ze verweren

De enige oplossing is dan met je auto, of met een representatief carrosserie-deel naar de verfmenger gaan.
Heb je een oud genoege auto dan zijn vrijwel zeker de flanken anders verkleurd als de motorkap etc etc
De verf dan precies daarbij mengen is een optie, maar reken erop dat die lak ook weer (traag) verkleurt.

Het matte patina en de verlopende verweringskleuren van een mooie oude doorleefde auto namaken is overigens heel moeilijk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dyngo en 92 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.