Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 05 dec 2020, 00:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 08:19 

Hallo,
Zijn er mensen met een uitlaatrem op hun 200tdi?
Zou een 200tdi zo veel compressie aan kunnen?
M.v.g. maarten

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Uitlaatrem
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 09:01 

Voor zover ik weet kan dit op een 300tdi blok niet.
en aangezien dat de blokken op elkaar lijken...
Maar technische onderbouwing heb ik er niet voor.
J.

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 09:06 

Maartenlaro schreef:
Hallo,
Zijn er mensen met een uitlaatrem op hun 200tdi?
Zou een 200tdi zo veel compressie aan kunnen?

Maarten,
De compressie is denkelijk voor het 200Tdi blok het probleem niet.
Helling op heb je nl de werkslag met de compressie en daarna de min of meer gecontroleerde diesel-explosie.
Sowieso loopt de druk niet oneindig op, wil je een remwerking houden moet er zelfs een deel van de tegendruk weer weglopen.
Of het uitlaatspruitstuk (incl de pakking) tegen de overdruk kan is wellicht meer de vraag.
En verder weet ik niet of de 200Tdi standaard al de diesel-toevoer op 0 zet bij nul gas helling af.
(modernere auto's doen dat in ieder geval wel)

Iets minder effectief, maar ook minder belastend en verder ook makkelijker is een vlinderklep in het inlaat-traject.

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2020, 20:52 

ik weet niet of een vlinderklep in je inlaat wel zo'n briljant idee is ....je motor wil namelijk gewoon inlaatlucht hebben .... en dat gaat hij wel ergens vandaan halen , dus ik ben bang dat hij de motorolie langs je zuigerveren en klepstelen naar binnen slurpt ...

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2020, 17:20 
Gerben schreef:
ik weet niet of een vlinderklep in je inlaat wel zo'n briljant idee is ....je motor wil namelijk gewoon inlaatlucht hebben .... en dat gaat hij wel ergens vandaan halen , dus ik ben bang dat hij de motorolie langs je zuigerveren en klepstelen naar binnen slurpt ...

je kan een vlinderklep in je uitlaat plaatsen ,maar die mag je niet gebruiken op hoge toeren,door de grotere druk gaan je kleppen zweven

Meld dit bericht

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2020, 18:34 

Gerben schreef:

Tja, bij een otto-motor is een gasklep normaal (wat dan ook maakt dat zo'n motor beter remt) ... ja ja een otto-motor verbruikt dan ook makkelijker olie, maar het hoeft niet zover te komen bij goed onderhoud.
Bovendien ... de defensie-diesels kregen een vlinderklep om vacuĆ¼m te trekken (en dat dan voor de rembekrachtiging).
Er zijn dus redenen om aan te nemen dat het kan werken ... of het goed werkt en wellicht aanvullend problemen geeft ? ... 't is natuurlijk ook weer een gevalletje: alles wat erop zit kan ook stuk gaan (en vraagt in ieder geval aandacht).

Ik kan me er overigens wel wat moois bij voorstellen: Een knop oid waarmee je op een langere (of een heel steile) helling de motor-remwerking kan instellen. Gewoon terugschakelen doet maar weinig, dwz op een gegeven moment krijg je het gevoel dat zuigers en tandwielen binnenkort om je oren zullen vliegen, maar qua afremmen heb je meer aan de remmen zelf (waarbij ik dan gezegend ben met rondom schijven).

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]