Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 10:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 aug 2020, 12:25 
Offline

Geregistreerd: di 14 jul 2020, 19:57
Berichten: 6
HH,

Een volgende vraag mbt de rembekrachtiging van onze serie 33 88.

Er zit een 2.5N/A in onze serie met de"originele" vacuumpomp. Deze werkt en trekt vacuum op de slang aansluiting van de bekrachtiger.

Nu zakt het rempedaal niets na in trappen van de rem en aansluitend starten van de motor.
Ik verwacht dat hij stuk is/ lekt.

Is er nog een manier om dit uit te sluiten? Bijvoorbeeld door overdruk op de aansluiting van de bekrachtiger te zetten en dan met zeepsop te bespuiten of heeft dit geen zin?

Iemand een idee?

Remco


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug 2020, 16:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
aansluiting is onderdruk, dus de zeepsop word naar binnen gezogen.
Je kunt wel controleren of er onderdruk is op de slang naar rembekrachtiger. Je hebt het over een vaccuumpomp, misschien is die kapot
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug 2020, 16:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
hoe remt hij verder.
Rolf zijn Santana is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed apk gekeurd.
maar zijn pedaal zakt ook niet en daar zit een nieuwe booster etc op.
maar hij remt als een euhhh (tja wat remt heel hard?)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 10:00 
Offline

Geregistreerd: di 14 jul 2020, 19:57
Berichten: 6
HH,

De vaccumpomp is goed.
Als ik de slang bij de ronde trommel loshaal en mijn vinger op de aansluiting hou dan kan ik het vacuum goed voelen.

De remschoenen staan allemaal slepend, remt redelijk gelijkmatig.
Zou wat fanatieker mogen remmen, rempedaal is meteen hard bij intrappen.

Ik had zou gedacht als ik nu op de vacuum aansluiting van de ronde trommel juist wat overdruk zet dan kan ik met zeepsop, of het gehoor, of terugloop druk zien of het ergens lekt. Of zie ik dit verkeerd.

Ik neem aan dat bij apk de keurmeester voelt/ kijkt of het rempedaal zakt om aan te tonen of de bekrachtiger werkt? Of is dit geen eis?

Remco


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 11:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Mudseeker schreef:
...
Ik neem aan dat bij apk de keurmeester voelt/ kijkt of het rempedaal zakt om aan te tonen of de bekrachtiger werkt? Of is dit geen eis?


Remco,

Het best zoek je de APK-keuringseisen (en de permanente voertuig eisen) op.

Het is heel goed mogelijk dat er vooral (of zelfs uitsluitend) een eis is mbt de pedaal-druk.

Die "rempedaal zakt" methode is niet zo betrouwbaar: je moet met een constante en niet te grote druk op het pedaal duwen om het zakken ten gevolge van een vacuüm te kunnen voelen.

Denkelijk is betrouwbaarder om de pedaaldruk te voelen als de motor loopt, en daarna de motor uit ... als je dan herhaalt op de rem trapt dan komt er ineens een moment dat het pedaal heel veel harder wordt ... dat is het moment dat het resterende vacuüm uitgeput is.
Zet je dan je voet met een bescheiden druk op het pedaal en start je de motor dan zou je ook dat zakkende pedaal ook moeten voelen (maar zoals gezegd, het is een subtiel effect en constant een lichte druk geven is niet iets waar je spieren goed in zijn).

PS   Wees blij dat je geen Mazda-rempedaal hebt ... ze maken reclame met een gaspedaal met 0,2 sec vertraging opdat de spieren zicht kunnen voorbereiden op wat er komen gaat .... met zo'n rempedaal kunnen de spieren zich voorbereiden op het moment dat het mis gaat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 12:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Mijn Santana werd in eerste instantie ook afgekeurd op het feit de de bekrachtiger niet zou werken. Vacuüm is door de keurmeester getest en ok bevonden. De keurmeester keurde hem af op het "gevoel". En niet om het feit dat het pedaal niet naar beneden zakt.
Ik heb uiteindelijk gewoon een nieuwe bekrachtiger gekocht (moeite om te vervangen is het niet en voor het geld hoef je het niet te laten want die dingen kosten de wereld niet).
Het pedaal zakt niet naar beneden, maar met de nieuwe booster remt ie als een wilde!
Ik denk dat de gemiddelde keurmeester genoeg ervaring heeft om te beoordelen of een bekrachtiger het wel of niet doet.

Dus mijn idee, vervang je bekrachtiger, super simpel en je weet het gelijk zeker.
Succes!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 15:13 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Simpelste methode
Eerst rijden en remmen met de vacuüm slang er aan en dan nogmaals met de slang los.
Dat verschil moet je merken, zo niet bekrachtiging stuk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 15:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Je hoeft de vacuumslang niet los te nemen.
Gewoon een lichte helling af laten rollen - graag een helling zonder obstakels onderaan.
Eerst bovenaan een paar maal remmen zodat het vacuüm verbruikt is en dan onderaan remmen.
Daarna motor starten, terug naar boven, en met draaiende motor dezelfde remproef.

Merk je dat het de tweede keer makkelijker gaat dan werkt de rembekrachtiging.
Of het genoeg is is dan de vraag aan jezelf en/of aan de APK-meester.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 18:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc-my-Words schreef:
Je hoeft de vacuumslang niet los te nemen.
Gewoon een lichte helling af laten rollen - graag een helling zonder obstakels onderaan.
Eerst bovenaan een paar maal remmen zodat het vacuüm verbruikt is en dan onderaan remmen.
Daarna motor starten, terug naar boven, en met draaiende motor dezelfde remproef.

Merk je dat het de tweede keer makkelijker gaat dan werkt de rembekrachtiging.
Of het genoeg is is dan de vraag aan jezelf en/of aan de APK-meester.


Lijkt mij dat een slangetje lostrekken veeeeeeeeel simpeler is :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 18:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Marc-my-Words schreef:
Je hoeft de vacuumslang niet los te nemen.
Gewoon een lichte helling af laten rollen - graag een helling zonder obstakels onderaan.
Eerst bovenaan een paar maal remmen zodat het vacuüm verbruikt is en dan onderaan remmen.
Daarna motor starten, terug naar boven, en met draaiende motor dezelfde remproef.

Merk je dat het de tweede keer makkelijker gaat dan werkt de rembekrachtiging.
Of het genoeg is is dan de vraag aan jezelf en/of aan de APK-meester.

Lijkt mij dat een slangetje lostrekken veeeeeeeeel simpeler is :?


Tja, een kwestie van onbetwistbare smaak:
Heb je een hellinkje bij de hand dan is even heen en weer rijden mijns inziens het handzaamst.
De motorkap hoeft daarvoor niet eens los.
Heb je geen geschikt hellinkje in de buurt dan ligt het lostrekken van de vacuümslang meer voor de hand.

Op een zelfde manier is een mooie vlakke groene grasberm een heel handige ondergrond voor een remproef.
Als het goed is zie je dan in het gras een mooi symmetrisch aangrijpen (blokkeren).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug 2020, 18:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Marc-my-Words schreef:
Tja, een kwestie van onbetwistbare smaak:
Heb je een hellinkje bij de hand dan is even heen en weer rijden mijns inziens het handzaamst.
...
Op een zelfde manier is een mooie vlakke groene grasberm een heel handige ondergrond voor een remproef.
Als het goed is zie je dan in het gras een mooi symmetrisch aangrijpen (blokkeren).


Het aardige is dat je over het jaar heen deze "truuk" heel makkelijk even uitvoert.
Met de motor af een eindje laten rollen en voelen of de rembekrachtiging wegvalt tgv het uitputten van het vacuüm.
Daarna motor aan en de bekrachtiging bijna direct weer terug voelen komen.

Eenmaal per (twee) jaar een APK een controle is wat weinig als het om de remmen gaat.
Kapotte lampjes of klaxon is tot daar aan toe (en afkeur) maar zwakke remmen zijn levensbedreigend.

Mijn "Puma" heeft prima remmen, toch check ik ze zo nu en dan ... en als het een beetje glad is check ik ook de ABS eventjes.
Voor de laatste APK heb ik zelfs de remklauwen vóór even onderhanden (laten) nemen: Ze waren nog APK-waardig maar de remblokken sleten erg ongelijk, en na even wat langer stilstand remde hij wat ongelijk -- tenminste als je rustig remde. Of te wel: de zuigertjes waren wat "moe", ze bewogen niet zo vrij als bedoeld. Dan liever een nette revisie (en RVS-zuigertjes). Er komt immers het moment dat je met staal op staal gaat remmen (met zuigertjes die blijven hangen en dus remblokken die ineens weg kunnen slijten hangt dat in de lucht). Met staal op staal rem je slecht en bovendien verspeel je daarmee de remschijf.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.