Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2020, 10:29 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ik ben de bak van de lightweight een beurt aan het geven, want hij lag er toch al af.
Maar nu kom ik twee roestige beugels tegen 'in de onderrand' van de bak.
Ze waren aan het roesten, zaten niet gebout, maar zaten wel vast aan de bak zelf door de bergen tectyl/bitumen die er ingesmeerd waren :lol:
Heeft iemand een idee waar deze voor dienen?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2020, 14:45 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Bij mijn LW is er ooit ook zo eentje naar beneden gekomen. Ik was de ruimte tussen de twee platen van de achterban aan het schoonmaken (zand en klei er uit stoten) met de steel van een handstoffer, lag dat ding opeens op de grond.

Heb met militaire onderdelenboek er even op na geslagen en dit meldt: "steun". Volgens mij zijn het verstevigingsbalkjes voor de bak. Voor zover ik kan nagaan zitten die boven in de ruimte tussen de twee platen en worden bevestigd met popnagels. Daar is ook een restantje van te zien aan de linker kant van de bovenste steun.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2020, 22:34 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Het zijn wel aparte dingen hoor. Inderdaad sporen van popnagels. Maar in het midden zit iets van schroefdraad. Op de plek waar de steun zat, is dit schroefdraad van 'binnenuit de bak' bereikbaar. Dus blijkbaar was het bedoelt om iets iets in de bak mee vast te zetten?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2020, 22:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wellicht heeft het te maken met de oorspronkelijke bedoeling dat de LightWeight ook nog verder "afgeslankt" kon worden.
De standaard LightWeight was met alles erop en eraan nog steeds te zwaar voor de helikopters uit de periode van het ontwikkelen.
Toen de LightWeight eenmaal van de band ronde waren heel snel de helikopters zo krachtig dat ze zelfs een "Heavy Weight" 88 of 110 konden tillen.

Het is - gezien de LandRover traditie - heel best mogelijk dat een ooit nuttig attribuut ook toen het onnuttig bleek nog jarenlang gemonteerd werd.
Sowieso was de LightWeight een voorbeeld van die LandRover traditie: het ontwerp was leuk maar toen 't eenmaal productie klaar was eigenlijk achterhaald (en het volharden in de productie van een afwijkend ontwerp .... paste vooral in de traditie).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2020, 11:08 
Offline

Geregistreerd: za 07 jan 2017, 21:07
Berichten: 24
Ik denk dat het onderdeel 346144 is. Als je dan daarop gaat zoeken zie je dat Blanchard hem in zijn shop heeft staan met de vermelding "Seat Belt Mount".

https://pablanchard.co.uk/Captive-Nut-P ... ody-346144


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2020, 11:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Leendert schreef:
Ik denk dat het onderdeel 346144 is. Als je dan daarop gaat zoeken zie je dat Blanchard hem in zijn shop heeft staan met de vermelding "Seat Belt Mount".

https://pablanchard.co.uk/Captive-Nut-P ... ody-346144


Tja, dat lijkt mij gezien de productie-periode een erg futuristisch gedachtegoed.

Omgekeerd zou het wél kunnen horen bij de montage van "riemen".

Oorspronkelijk moesten diverse "body-parts" gedemonteerd worden om onder het max gewicht te komen: De Wessex helikopter kon 1.134 kg tillen en een standaard Light-Weight kwam op 1202 kg.
Zonder al die "body-parts" is er weinig body over dus heb je riemen nodig om om het even welke lading in het terrein binnenboord te houden.

I know, een zuiver speculatieve gedachte: ik vond zo gauw geen plaatjes van een gestripte Light-Weight in actie (of een "in actie" statieportret), zulke plaatjes zouden uitsluitsel kunnen geven.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2020, 18:34 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Interessante ideeën hier boven en het een en ander zou kunnen kloppen.

Ik heb een aantal hersenspinsels:

Dat ding van mij wat op de grond viel zat in het midden van de bak. Op de boven rand van de bak, in het midden, zit een kunststof (plastic oid) dopje.
Dit gegeven met de schroefdraad in het midden van het deeltje geeft de mogelijkheid een oog in dat ding te draaien. Dat oog kan dan dienen om een veiligheidsgordel aan te haken, maar wat wordt dan het andere bevestigingspunt?
Lading vast zetten zou ook kunnen maar dan voor grotere delen. De binnenkant van de bak heeft broekkrammen (die van mij tenminste) om kleinere dingen te zekeren.
Of zou het een handigheidje zijn om de bak er met een kraan of motortakel af te tillen?

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2020, 21:50 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Interessante gedachten allemaal! Dat kunst dopje (oid) zit er bij mij niet meer op. Maar samen met het onderdeelnummer een heel aardige aanwijzing voor mogelijke bevestiging van gordels.
Om dit vervolgens toch maar niet te gebruiken...
Marc-my-Words schreef:
Het is - gezien de LandRover traditie - heel best mogelijk dat een ooit nuttig attribuut ook toen het onnuttig bleek nog jarenlang gemonteerd werd.

:lol: :lol: :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2020, 23:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Pieter K schreef:
Interessante gedachten allemaal! Dat kunst dopje (oid) zit er bij mij niet meer op. Maar samen met het onderdeelnummer een heel aardige aanwijzing voor mogelijke bevestiging van gordels.
Om dit vervolgens toch maar niet te gebruiken...
Marc-my-Words schreef:
Het is - gezien de LandRover traditie - heel best mogelijk dat een ooit nuttig attribuut ook toen het onnuttig bleek nog jarenlang gemonteerd werd.

:lol: :lol: :lol: :lol:


Ik denk alleen niet dat het iets met een "gordel" van doen heeft (gezien de productie-periode), maar meer met riemen ("webbing") oid waarmee je de lading in bedwang kon houden indien de auto verder gestript was van alles wat teveel was onder de Wessex helikopter.
De laadbak-rand ging er namelijk ook af (dus niet alleen de huif en de deuren).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2020, 00:15 
Offline

Geregistreerd: za 07 jan 2017, 21:07
Berichten: 24
Waarom zouden er in 1976 nog geen autogordels bevestigingspunten kunnen zitten. De gewone civiele serie 3 modellen hadden toe allemaal (personenwagens) riemen.
Deze beugel zit aan de onderbak die niet verwijdert wordt met afslanken.
Ik kan geen foto's plaatsen maar op het achterbak schutbord (paneel achter de stoelen) van een Nederlandse Lightweight zit ook beugel 335848 die als "seatbelt bracket"beschreven word.
In de parts catalogus van de Nederlandse Lightweight staan deze onderdelen als zodanig vermeld.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2020, 07:58 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mijn ambu uit 72 had ook gordels, heb ze er uitgegooid.
Maar daar waren andere bevestigingspunten voor zover ik mij herinneren kan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wat is dit?
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2020, 08:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Leendert schreef:
Waarom zouden er in 1976 nog geen autogordels bevestigingspunten kunnen zitten. De gewone civiele serie 3 modellen hadden toe allemaal (personenwagens) riemen.
Deze beugel zit aan de onderbak die niet verwijdert wordt met afslanken.
Ik kan geen foto's plaatsen maar op het achterbak schutbord (paneel achter de stoelen) van een Nederlandse Lightweight zit ook beugel 335848 die als "seatbelt bracket"beschreven word.
In de parts catalogus van de Nederlandse Lightweight staan deze onderdelen als zodanig vermeld.


Het zou natuurlijk kunnen, maar als je ziet wat er aan veiligheidsriemen in de laadbak van een civiele zit (niks dus totdat ze verplicht worden) zet ik er vraagtekens bij. Daarenboven moet je niet naar 1976 kijken maar naar de 60-er jaren.

En ja waarvoor ze ook bestemd zijn, het is meer dan logisch, en zelfs juist passend, dat ze aan de onderbak zitten.
Het is de onderbak die overblijft na het afslanken, en die onderbak biedt minder steun aan lading, en die lading zou ik dan graag willen zekeren.
Zou het in de laadbak om gordels gaan die personen moeten zekeren dan heb je toch weer iets als een rugleuning nodig (of anders geen normale veiligheidsgordel maar een heel veiligheidsharnas).

Maar goed, zoals eerder al opgemerkt:
Het is allemaal speculatief totdat je info hebt over de overwegingen ten tijde van het Light-Weight ontwerpproces ... dus in de 60-er jaren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.