Marc-my-Words schreef:
Tja, een kwestie van onbetwistbare smaak:
Heb je een hellinkje bij de hand dan is even heen en weer rijden mijns inziens het handzaamst.
...
Op een zelfde manier is een mooie vlakke groene grasberm een heel handige ondergrond voor een remproef.
Als het goed is zie je dan in het gras een mooi symmetrisch aangrijpen (blokkeren).
Het aardige is dat je over het jaar heen deze "truuk" heel makkelijk even uitvoert.
Met de motor af een eindje laten rollen en voelen of de rembekrachtiging wegvalt tgv het uitputten van het vacuüm.
Daarna motor aan en de bekrachtiging bijna direct weer terug voelen komen.
Eenmaal per (twee) jaar een APK een controle is wat weinig als het om de remmen gaat.
Kapotte lampjes of klaxon is tot daar aan toe (en afkeur) maar zwakke remmen zijn levensbedreigend.
Mijn "Puma" heeft prima remmen, toch check ik ze zo nu en dan ... en als het een beetje glad is check ik ook de ABS eventjes.
Voor de laatste APK heb ik zelfs de remklauwen vóór even onderhanden (laten) nemen: Ze waren nog APK-waardig maar de remblokken sleten erg ongelijk, en na even wat langer stilstand remde hij wat ongelijk -- tenminste als je rustig remde. Of te wel: de zuigertjes waren wat "moe", ze bewogen niet zo vrij als bedoeld. Dan liever een nette revisie (en RVS-zuigertjes). Er komt immers het moment dat je met staal op staal gaat remmen (met zuigertjes die blijven hangen en dus remblokken die ineens weg kunnen slijten hangt dat in de lucht). Met staal op staal rem je slecht en bovendien verspeel je daarmee de remschijf.