Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 05 dec 2020, 02:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2020, 22:21 
Offline

Geregistreerd: di 07 jul 2020, 08:56
Berichten: 3
Twee vliegen in één klap. Ik ben Robin, sinds 2008 in het bezit van een SIII Lightweight, ex Defensie. Auto staat in de kop van Noord Holland, zelf woon ik in Lisse. Heb in het verleden veel gebruik gemaakt van het forum hier om tips voor reparaties te vinden en meestal met success. Door wegval van de belastingregeling is het groene wagenpark gestald en dus werd het stil. Komende januari mag de auto weer de weg op maar er is nog wat werk te doen. Ik dacht maar te beginnen met het grootste euvel: De versnellingsbak.

Situatie:
Bij schakelen van 1 naar 2 raspt de bak in 2 behoorlijk. Een schrapend geluid, geen geratel. Dat geratel is er echter wel bij 2-3 en 3-4. Achteruit geen probleem. Eenmaal in de versnelling dan blijft hij er in.
Achtergrond:
De auto is rijdend weggezet maar de problemen werden wel meer en meer merkbaar. Ik hikte nogal tegen het project aan omdat de auto vaak niet lang in de werkplaats kan staan en dan weer naar de stalling moet. Een hoop organisatorisch gedoe en dus niet geschikt voor grote projecten. Nu wil ik graag de auto in topconditie aanbieden voor keuring en dan natuurlijk met een betrouwbare auto onderweg zijn.
Analyse:
Lastig vast te stellen terwijl de bak onder de auto zit is of het alleen speling en slijtage is, of dat er meer aan de hand is. De bak moet er dus af. Ik wil de auto rijdend houden en we hebben nog wat meer van dat groene spul, dus een reserve bak in het rek is niet verkeerd.
Aanbevelingen:
Daar hoop ik op jullie steun ;)
- Waar koop ik het best de onderdelen?
- Waar vind ik de speciale gereedschappen (bijv dop voor kroonmoer) nodig voor de klus?
Alvast hartelijk dank voor jullie input.

Voor de oplettende lezer, ja ik heb bovenstaande ook in de rubriek Gevraagd gepost, maar omdat ik niet alleen iets zou willen kopen en ook hoop op de hulp van mensen die niets te verkopen hebben post ik hetzelfde verhaal hier nog eens. :geek:

Groet,
Robin


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2020, 22:55 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 382
Hi
Heb verschillende bakken gekocht bij van Dam in rheenen. http://www.vandamrhenen.nl/
Goede ervaring, ga wel voor een sufix D. C kan ook maar A en B laten staan.
Kroonmoer sleutel heb ik zelf gemaakt van een oude dop maar die heeft van Dam misschien ook, verder is een speciale sleutel voor de cardanas ook niet verkeerd, heb ik bij Budget parts gouda gekocht en die heeft de kroonmoersleutel ook vast wel.
Verder zal ik maar de eerste zijn die je droom verstoord, Landrover betrouwbaar :shock: :? :lol: :lol: :cry: :oops: :P :evil: :roll: :geek:
Lang geleden dat ik zo gelachen heb :lol:
Heb zelf al 35 jaar een ambu S2a en nog nooit een langere reis gehad zonder te sleutelen :? Rij nu een landcruiser en al 3 jaar geen sleutel aangeraakt op v snaar spannen en olie verversen na 8-) beetje saai :oops: :oops:
Veel succes


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2020, 23:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1039
Jamaar schreef:
....
Heb zelf al 35 jaar een ambu S2a en nog nooit een langere reis gehad zonder te sleutelen :? Rij nu een landcruiser en al 3 jaar geen sleutel aangeraakt ....


Kom nu niet met al die masochistische zelfdestructie ... ik heb 2x 10 jaar een Defender (2x nieuw) en hoegenaamd geen gedoe.
Met de eerste heb ik een keer stilgestaan vanwege een batterijtje in de key-fob (de Td5 is wat gevoelig voor een zwakke key-fob).
Daarna stond ik stil toen hij na ruim 10 jaar op z'n gepoetste kant lag.
Mijn huidige "Puma" heeft met nog nooit laten staan (behalve toen de accu na 8 jaar toch echt moe werd). Maar goed, de "Puma" moet nog een maand voordat ie 10 jaar oud is.

Verder moet je blij zijn dat er soms wat vervangen moet worden:
De LandRover spare-parts zijn gemiddeld goedkoop, LandCroerser spare-parts zijn gemiddeld nogal prijzig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2020, 08:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 507
Woonplaats: wwerf
welkom,

versnellings- bakken weet ik niks van. maar mankementen aan de wagens wel.
mijn 109, die ik nu 10 jaar heb, heb ik zelf onderhouden, incl heeeeeeeeeeeeeeel grote beurt voor zo,n 2000 euro totaal in 10 jaar tijd.
echter!!!!!!!!!!!!!!! nu ben ik hetzelfde bedrag en nog wat meer kwijt aan het nissan blok wat onverwoestbaar is. :cry:
mag ook wel na meer als een miljoen km,s.
dat er wel eens wat los rammelt of in brand vliegt valt bij mij niet onder mankementen. :mrgreen:

lekker sleutelen en dan de 1e keer rijden? heerlijk!

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2020, 10:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1039
 
Tja, Sjaak109 "bewijst" dat die Japanse onverwoestbaarheid ook maar betrekkelijk is.

De beste garantie op géén autoproblemen (en ook de laagste auto-kosten) is géén auto.

Je moet ± een Balkenende-plus inkomen hebben wil de tijdwinst die een auto kan geven ook lonend worden.
Met zo'n inkomen heb je dan ook geen auto meer, maar een auto met chauffeur.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2020, 13:28 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 478
Het is allemaal betrekkelijk, ik ga tot nu toe (ik wil het niet op me afroepen) met vertrouwen op weg.

En ja er is bijna altijd wel iets wat het begeeft, al zou het maar een uitlaatbeugel zijn.
Maar om je daar nu druk om te maken, een beetje olie bijvullen o.i.d. stelt ook niets voor.
Bij een moderne auto moet je ook af en toe kijken of alles nog voldoende is, dan is het een kleine moeite om even wat bij te vullen.

Ik heb de afgelopen jaren redelijk zorgeloos vele kilometers gereden maar wat betreft een LT76 :
Ik dacht eerst aan DIY van Ashcroft maar die stopt in de verleden-tijd met de LT77 verder gaat hij niet.

Maar zo een LT76 die wat rare geluiden maakt :mrgreen: :lol: :D :mrgreen: is toch normaal.
Met de jaren wordt het erger, ga je er op letten totdat je aan je zelf begint te twijfelen :oops:

Maar soms, heel soms.... zou ik willen dat ik de oude bak met asynchrone 1 en 2 erin had laten zitten.
Was wel eigenwijs, die had alleen de eigenschap dat je de 4e moest vasthouden :mrgreen: :lol: best wel lastig :mrgreen:

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Ik spreek niets anders dan mijn waarheid, ik weet niet beter

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2020, 16:54 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Tja, Landrover en betrouwbaarheid... Ik heb mij LW nu 14 jaar en ben twee keer afgesleept door de Wegenwacht en 1x door de AA. De laatste keer is 10 jaar geleden.
Het begint natuurlijk met onderhoud. Keurig op tijd de olieën verversen, kruisjes smeren en elk probleempje wat je in de tussentijd tegen komt zo snel mogelijk verhelpen.
Ook op vakantie gaat de gereedschapskist mee, met bussen motor- en bakolie, remmenreiniger en de vetspuit. Ik heb al eens op een camping de kleppen gesteld. Leuk voor de sociale contacten :D

Binnen de KL hebben de LaRo's nog steeds een slechte naam. Dit heeft volgens mij een aantal redenen. Dienst Materieel heeft rare dingen gedaan met een voertuig wat de Britten al lang zonder grote problemen gebruikten. De 6x16 banden die er in de beginperiode onder kwamen.
De chauffeurs waren allemaal dienstplichtig (ik ook) en de meesten interesseerde het geen lor. Dat geldt ook voor veel tweede echelon monteurs. Ik kan mij een Moto Guzzi monteur herinneren die na elke onderhoudsbeurt een handje vol onderdeeltjes over had, dat ging allemaal in het vierkante archief.
Verder heeft de Series meer onderhoud nodig dan men binnen defensie dacht.

Om terug te gaan naar het topic van Robin; Van Dam is inderdaad een goede leverancier. Zij hebben ook specifieke LW delen (deurscharnieren bijvoorbeeld). Heb ook goede ervaringen met Landro.nl.
Ik bestel al jaren niks meer bij Paddock. Ze zijn goedkoop maar de onmderdelen zijn het vaak net niet. Passen niet goed of zijn van bedroevende kwaliteit.
Paddock is goed. P.A. Blanchard heeft ook veel militair spul, net als LRSeries, maar ze zijn echt niet goedkoop (schijnen vader en zoon te zijn).

Een propshaft tool om de bouten van de aandrijfassen los of vast te maken is handig. Het kan echter ook met een slanke dop op een verlengstuk voor de ratel. De maat is zo uit mijn hoofd 9/16".

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul 2020, 11:58 
Offline

Geregistreerd: di 07 jul 2020, 08:56
Berichten: 3
@Jamaar: Goed punt, maar ik probeer toch wel een beetje veilig de weg op te gaan. Ik zal bij Van Dam gaan kijken.
@Pike: Ik ben in de war. Paddock wel of niet? De anderen ga ik ook even bekijken voor revisiedelen. Landro heeft naar mijn mening teveel after-market namaak er tussen zitten van middelmatige kwaliteit. Die propshaft tool ga ik zelf knutselen :D
@GatheRRoveR: Een LandRover die niet rammelt staat stil, en LandRover die niet lekt is leeg.

Dank voor de bijdragen allen!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul 2020, 16:39 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 382
Een landrover lekt niet :!: hij markeert zijn territorium :idea:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul 2020, 17:28 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 134
Jamaar schreef:
Een landrover lekt niet :!: hij markeert zijn territorium :idea:


Lang geleden dat ik die gelezen of gehoord heb maar nog steeds helemaal waar :mrgreen:.

@Robin: ik ga niemand vertellen waar je wel of niet onderdelen moet kopen. Ik geef alleen maar aan dat ik niks meer bij Paddock bestel.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.