Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2020, 15:51 
Offline

Geregistreerd: di 09 jun 2020, 13:42
Berichten: 2
Ik ben bezig met de restauratie van mijn twee deurs range rover Classic.

Nu hou ik heel veel van originaliteit maar ik twijfel over deze om hem wel of niet terug te plaatsen .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2020, 16:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Dag Jacco,

Als originaliteit prioriteit heeft dan is het antwoord makkelijk (of het makkelijk is een goede Boge-unit te vinden is een andere vraag).
Als bruikbaarheid prevaleert dan is het antwoord ook makkelijk, nl weglaten en wat zwaardere veren monteren.

De Boge-unit was een leuk idee maar had een fundamenteel gebrek: Deze derde zelf-oppompende veer (want dat is het) gaat meer bijdragen aan de ondersteuning van de achterzijde van de koets naar mate er meer gewicht op rust. Waar bij een lege auto de twee zijdelingse veren de koets ondersteunen komt een belangrijk aandeel op de in het midden geplaatste Boge-unit als er meer gewicht in de auto ligt. De relatieve zijdelingse stabiliteit neemt dus af met een toenemend gewicht, de koets wordt meer en meer een duikelaar.

Bij de Defender 110 CSW werd gedurende een aantal jaren dezelfde constructie gebruikt en bij bijna iedereen is de Boge-unit voorbij zijn uiterste houdbaarheid en vaak zelfs verwijderd. Als het goed gedaan is zijn er achter zwaardere veren geplaatst.

En ... wil je toch een (zekere) niveau regeling dan is de poor-mans-solution het plaatsen van lucht-hulpveren in de achterveren, wil je het wat luxer dan heb je een compressor en een bedieningspaneeltje aan boord ... en "over-the-top" zijn moderne luchtveren incl een bijpassende ECU.

Het is overigens wel even goed kijken welke zwaardere veren je zou moeten willen. Voor een 110 weet ik het wel, maar een 90, Disco en RR hebben achter andere veren. Kijk ook even hier Spring Specs.
Wellicht zijn de tweetraps Discovery veren de beste keus (dat zijn overigens bij de 110 de voor-veren). Je hebt dan tweetraps-veren waardoor je voldoende comfort hebt zonder lading en niet direct diep doorveert bij veel lading etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun 2020, 12:40 
Offline

Geregistreerd: di 09 jun 2020, 13:42
Berichten: 2
bedankt voor de info

Marc-my-Words schreef:
Dag Jacco,

Als originaliteit prioriteit heeft dan is het antwoord makkelijk (of het makkelijk is een goede Boge-unit te vinden is een andere vraag).
Als bruikbaarheid prevaleert dan is het antwoord ook makkelijk, nl weglaten en wat zwaardere veren monteren.

De Boge-unit was een leuk idee maar had een fundamenteel gebrek: Deze derde zelf-oppompende veer (want dat is het) gaat meer bijdragen aan de ondersteuning van de achterzijde van de koets naar mate er meer gewicht op rust. Waar bij een lege auto de twee zijdelingse veren de koets ondersteunen komt een belangrijk aandeel op de in het midden geplaatste Boge-unit als er meer gewicht in de auto ligt. De relatieve zijdelingse stabiliteit neemt dus af met een toenemend gewicht, de koets wordt meer en meer een duikelaar.

Bij de Defender 110 CSW werd gedurende een aantal jaren dezelfde constructie gebruikt en bij bijna iedereen is de Boge-unit voorbij zijn uiterste houdbaarheid en vaak zelfs verwijderd. Als het goed gedaan is zijn er achter zwaardere veren geplaatst.

En ... wil je toch een (zekere) niveau regeling dan is de poor-mans-solution het plaatsen van lucht-hulpveren in de achterveren, wil je het wat luxer dan heb je een compressor en een bedieningspaneeltje aan boord ... en "over-the-top" zijn moderne luchtveren incl een bijpassende ECU.

Het is overigens wel even goed kijken welke zwaardere veren je zou moeten willen. Voor een 110 weet ik het wel, maar een 90, Disco en RR hebben achter andere veren. Kijk ook even hier Spring Specs.
Wellicht zijn de tweetraps Discovery veren de beste keus (dat zijn overigens bij de 110 de voor-veren). Je hebt dan tweetraps-veren waardoor je voldoende comfort hebt zonder lading en niet direct diep doorveert bij veel lading etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun 2020, 14:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
...


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op di 16 jun 2020, 14:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun 2020, 14:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
jacco schreef:
bedankt voor de info
Marc-my-Words schreef:
Als originaliteit prioriteit heeft dan is het antwoord makkelijk (of het makkelijk is een goede Boge-unit te vinden is een andere vraag).
Als bruikbaarheid prevaleert dan is het antwoord ook makkelijk, nl weglaten en wat zwaardere veren monteren.

De Boge-unit was een leuk idee maar had een fundamenteel gebrek: Deze derde zelf-oppompende veer (want dat is het) gaat meer bijdragen aan de ondersteuning van de achterzijde van de koets naar mate er meer gewicht op rust. Waar bij een lege auto de twee zijdelingse veren de koets ondersteunen komt een belangrijk aandeel op de in het midden geplaatste Boge-unit als er meer gewicht in de auto ligt. De relatieve zijdelingse stabiliteit neemt dus af met een toenemend gewicht, de koets wordt meer en meer een duikelaar.

Bij de Defender 110 CSW werd gedurende een aantal jaren dezelfde constructie gebruikt en bij bijna iedereen is de Boge-unit voorbij zijn uiterste houdbaarheid en vaak zelfs verwijderd. Als het goed gedaan is zijn er achter zwaardere veren geplaatst.

En ... wil je toch een (zekere) niveau regeling dan is de poor-mans-solution het plaatsen van lucht-hulpveren in de achterveren, wil je het wat luxer dan heb je een compressor en een bedieningspaneeltje aan boord ... en "over-the-top" zijn moderne luchtveren incl een bijpassende ECU.

Het is overigens wel even goed kijken welke zwaardere veren je zou moeten willen. Voor een 110 weet ik het wel, maar een 90, Disco en RR hebben achter andere veren. Kijk ook even hier Spring Specs.
Wellicht zijn de tweetraps Discovery veren de beste keus (dat zijn overigens bij de 110 de voor-veren). Je hebt dan tweetraps-veren waardoor je voldoende comfort hebt zonder lading en niet direct diep doorveert bij veel lading etc.

Misschien nog nuttige info:

De standaard 110 tweetraps-voor-veren worden met een zekere regelmaat vervangen door zwaardere veren.
Zowel een 130 (die dezelfde veren heeft) als een 110 met een zwaardere lier voorop wil nogal "op z'n neus staan", en eventueel zelfs doorslaan tot op de blokken.
Bij een "zware neus" zijn die tweetraps-veren zinloos, de eerste trap is bijna continu samengedrukt (alleen bij sterke articulatie veert dan één veer uit)
In zulke gevallen zijn zwaardere voor-veren de enige oplossing ... de Defender voorveren = Disco-achterveren blijven dan dus over.
Wellicht even zoeken of rondvragen en met wat geluk ben je voor weinig de eigenaar van een setje prima veren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.