Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 16:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2020, 12:20 
Offline

Geregistreerd: wo 18 sep 2019, 19:18
Berichten: 13
Hallo,
Ik heb een land rover 110 200tdi. (discoblok) nu wil ik hem gaan ombouwen van rhd naar lhd. heeft iemand een lijst met wat je precies voor onderdelen nodig heb?
Alvast bedankt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 11:16 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 816
Woonplaats: De Zijpe
Ik zou het werk de moeite niet waard vinden.
Je went er best wel snel aan en ik vond het wel eigenwijs.
Voordeel is ook dat als je naar de UK gaat dat je opeens nergens last van hebt :D

Wat heb je nodig buiten een dashboard en aanpassing van je electra in je dashboard.
Snelheidsmeter kabel zal wel lang genoeg zijn (?).

Verwarming moet over en die is ook in spiegelbeeld dus gaat niet passen met de bij behoordende leiding werk en de inlaat.
Pedalen kan je volgens mij zo omzetten, maar dan begin je met je rem en je koppeling leidingen.

Stuur
- weet niet van welk jaar je auto is, maar kijk even of je rechter swiffelbol een arm voor je stuurstang heeft. Stuurstang weet ik niet, bevestiging voor stuur demper?
Je stuurhuis zal je moeten vervangen, tevens zal je even moeten kijken of je Disco turbo, intercooler en je uitlaat niet in de weg zitten. Je leidingen van je stuur bekrachtiging moeten aangepast worden.
(Word wel lekker korter)

En verder, och nog wat kleine dingertjes :lol: die ik vast wel vergeten ben.

Maar ik denk dat je het lijstje zelft zal moeten maken.

Pak gewoon de onderdelen lijsten van Land Rover erbij, zie je snel genoeg of er LHD of een RHD versie van is.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 12:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Waarschijnlijk is het het makkelijkste als je ruim sleutel-ruimte hebt en je een LHD Defender(oïde)-wrak (of kentekenloos of anderszins gestrand) kan gebruiken als donor.

Naar verluid is het 1º veel werk, en 2º meer onderdelen als je om te beginnen denkt.
Een 110 met Disco ombouw is waarschijnlijk nog uit de tijd dat de voortrein werkelijk LHD of RHD is uitgevoerd.
De latere Defenders zijn qua swivels al symmetrisch, en daar zijn vlgs mij ook allerlei montagepunten symmetrisch voorbereid.

En, zoals GatheRRoveR ook noemt:
Een Disco 200Tdi ombouw past (kennelijk) makkelijk bij een RHD, terwijl bij LHD de Disco-uitlaat-zijde knelpunten geeft omdat de besturing en die uitlaat dezelfde plek "wil" gebruiken. Je moet dus ook zoeken naar hetzij de passende delen uit een 90/110 danwel de ombouw-delen zoals die vaker gebruikt worden (ik meen een SAAB downpipe).

Of te wel: Het is veel gedoe voor een beperkte winst.
Zuiver financieel kan je waarschijnlijk beter je 110 verkopen en een LHD 110 naar wens terugkopen -- immers: de LHD delen zijn veelgevraagd en de RHD delen juist niet, dus is de ombouw van RHD naar LHD niet alleen vrij veel werk, maar het is ook een relatief kostbare onderneming.
Leg je het spaargeld dat je in de ombouw moet steken bij de verkoopwaarde van je RHD 110, dan weet je in welke prijsklasse je kan zoeken.
O ja: RHD uit Engeland is (nog) relatief goedkoop, zoek je LHD dan kan je ook eens kijken wat er in bijv. Duitsland en Spanje te koop is (in ieder geval is er in Duitsland vanwege de diesel-schaamte en de diesel-uitstoot-beperkingen een relatief interessant aanbod).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 17:57 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
en vergeet niet je ruitenwissers om te bouwen , anders zie je vrij weinig als je aan het rijden bent ... (en het ziet er ook nogal hobby-bob uit als je een LHD auto hebt met de ruitenwissers verkeerd om ....)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 18:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Als ervaren RHD rijder kan ik zeggen dat het inderdaad snel went en pas problemen oplevert als je weer eens in een LHD stapt :D (vooral in het begin, maar na 2 rechter buiten spiegels kapot heb je het wel door ... )

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 19:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, het moet kunnen, er zijn immers landen waar RHD normaal is.
Ik zou het zelf toch lastig vinden, maar dat komt ook doordat ik ultra-rechts ben (qua motoriek dan, qua politiek ligt dat anders).
Ik heb het nooit geprobeerd ik denk evenwel dat voor mij links schakelen tot een acute besturings-crisis zou leiden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 20:27 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 816
Woonplaats: De Zijpe
Het meest vervelende is dat je “de eerste prijs lullig kijken” wint als je weer eens aan de “stuurloze” kant zit :lol: :D :mrgreen:

:idea: Ook de bijrijder ervaart het vaak niet even prettig, tegemoet komend verkeer wat opeens op je af komt razen. Als je pas in een RHD rijdt gebeurt het nog wel eens dat je dicht tegen de middenstreep aan rijdt. (Oeps)

Ik ben normaal zelf de chauffeur (ook in links rijdende landen) en heb het één keer mogen ervaren als bijrijder in de UK en kon er niet aan wennen. Ten eerste staat de binnenspiegel verkeert, stuur ontbreekt etc :shock: :? :shock: :shock: :(

Maar als het je dagelijkse auto is maakt het snel allemaal niet meer uit. :geek:

Maar inderdaad, volgens mij staat de investering niet in verhouding met de waarde(vermeerdering) van je auto. Het is een hoop werk, maar kan me voorstellen dat als het je “erbij” auto is dat je soms in de war bent.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2020, 21:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
... .
Maar inderdaad, volgens mij staat de investering niet in verhouding met de waarde(vermeerdering) van je auto. Het is een hoop werk, maar kan me voorstellen dat als het je “erbij” auto is dat je soms in de war bent.


Daarom dus ook mijn suggestie om eens de knopen te tellen en te kijken welk budget je hebt wanneer je de ombouwkosten optelt bij de verkoopwaarde van de RHD. Wellicht koop je daar een minstens zo aardige LHD voor.
Je hebt dan als bijkomende winst dat je de ombouw niet hoeft te doen, en dus al die tijd over hebt voor andere klussen, of gewoon om te rijden.

Nadeel is dat je die uitgespaarde ombouwkosten dan heel zichtbaar kwijt bent (die ombouwkosten was je toch kwijt, maar er is altijd de hoop dat het stukje bij beetje mee zal vallen ... meevallen doet het nooit echter als ik de verschillende recensies moet geloven).

PS   Ik kreeg eens een lift van een Mehari, een NL-auto die Engeland-Wales overdwars deed. De chauffeur was blij met de extra ogen rechts op de weg ... ik was blij dat hij op mijn oplettendheid vertrouwde ... een Mehari is nu bepaald niet het toppunt van veiligheid mocht er iets mis gaan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: zo 05 jan 2020, 12:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Maarten,
Het is geen antwoord op je vraag, maar ook gezien het bovenstaande: Het enige voordeel van een lhd in nederland dat je ziet wat er aan komt als je een tractor inhaalt. Ik rij zelf een s3 rhd en ik vind het eigenlijk relaxter rijden dan een lhd. bij de tractors blijf ik gewoon erachter hangen. De "boze" blikken van mensen die mij dan toch willen inhalen kijken toch naar de verkeerde plaats.
Nou kan ik niet in jouw portemonnee kijken en de reden waarom je wilt ombouwen (als je 4 keer per dag een tolhuisje passend?), maar zoals marc zegt overweeg het nog eens.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Rhd naar lhd
BerichtGeplaatst: zo 05 jan 2020, 13:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
Nou kan ik niet in jouw portemonnee kijken en de reden waarom je wilt ombouwen (als je 4 keer per dag een tolhuisje passend?), maar zoals marc zegt overweeg het nog eens.

Ik zeg vooral: Als je per se wilt ombouwen, overweeg dan inruilen en investeer de ombouwkosten in de "nieuwe".

Ik heb het nooit geprobeerd maar ik zou denkelijk niet blij zijn met links schakelen.

Aan de verkeerde kant zitten is verder vooral lastig bij tolhuisjes ... maar bij de Defender stap ik meestal ook uit omdat de tolhuisjes meestal geen rekening houden met de hoogte van rijdende tuinhuisjes.
Bij het inhalen kan het stuur aan de verkeerde kant lastig zijn, maar als je verstandig inhaalt houd je toch al afstand om veiliger snelheid te kunnen maken. Uit de ervaring met het in Engeland rijden kan ik verder vooral zeggen dat LHD aldaar weinig extra ongemak geeft. Het lastigst nog was het fietsen aan de wrong side. Na een lange dag en dus vermoeid kom je makkelijk aan de verkeerde kant van de weg uit als je op smalle weggetjes links of rechts afslaat. Na een week Engeland terug fietste ik in Zeebrugge ook aan de wrong side ... maar terug naar de right side was snel weer ingeprent.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.