Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 16:49 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Dubbele Solex C32 PHHE


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2019, 20:39 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Vraagje aan Rolf.Heeft deze Santana ook een zescilinder?Op marktplaats staat er een te koop met lange wielbasis met een zescilinder vn 3,3 ltr.Gewoon het 2,25 blok met twee cilinders verlengd


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2019, 21:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Ik ben Rolf niet ... maar vlgs mij was de 3,3 6 cylinder een luxe Santana ... de verschillende luxere "Series IIIa" Santana's dateren van de late jaren 70 en de "Serie IV" dateert van de jaren 80.
In 1981 (toen was ik voor het eerst, en langdurig, in NW-Spanje) zag je al heel wat Santana's met een "Stage I" front, en met een doorlopende voorruit.
Toentertijd vond ik dat allemaal maar nieuwlichterij. Seat 127 koplampen waren ook zo'n "dingetje".

Kijk ook even hier de weinig lezers-vriendelijke LRCH-kennisbank


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2019, 22:24 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bedankt voor de info.Maar die bewuste Sana op mplaats is toch echt geen luxe uitvoering.maar misschien een keer ingebouwd dus niet ori,zal kijken of ik hem kan terugvinden.ondertussen ben nieuwsgierig geworden naar die lezersvriendelijke lrch-tennisbank.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2019, 22:34 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ja,heb het gezien,wordt erg moe vn dit soort nonkennisbanken.vindt ook niks dat als je reactie of bericht stuurt dit eerst goedgekeurd moet worden.Net een kleuterschool.Weet iemand nog wel wat een kleuterschool is?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 09:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Mijn Santana is inderdaad gewoon een 2.25(helaas). Volgens mij is die op MP wel degelijk een orginele. Voor zover ik weet is de Santana militair wel uitgevoerd met een zes cilinder. Heb wel eens gebeld voor dat ding, maar er Is helemaal niks aan papieren bij, ook geen spaans kenteken. Vind het wel een enorm gaaf ding.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 15:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
88 is je ware schreef:
Bedankt voor de info.Maar die bewuste Sana op mplaats is toch echt geen luxe uitvoering.maar misschien een keer ingebouwd dus niet ori,zal kijken of ik hem kan terugvinden.ondertussen ben nieuwsgierig geworden naar die lezersvriendelijke lrch-tennisbank.


Tja ...
Ik ben ook niet echt goed op de hoogte van de verschillende Santana-producties, maar ik weet wel dat er "veel" waren.

De Spaanse Sanatana wikipedia geeft een beetje info, maar is ook niet erg uitvoerig.

De 6 cylinder is nog in de "pure" Series III tijd op de markt gekomen.
Ik zet dat "pure" wel tussen "aanhalingstekens" want de Santana Series III begon al af te wijken van die uit Solihull.

In ieder geval had je in 1981 al een heel scala aan Santana LandRovers op de (Spaanse) weg.
Natuurlijk de Series II & IIa, de gewonere Serie III, maar ook de varianten met een Stage I frontje en ongedeelde voorruit.
Die met ongedeelde voorruit (maar misschien ook al eerdere) hadden ook een ander dak.
En al eerder hadden ook die met een traditioneel dak een achterdeur die onder een rechte dakgoot bleef.

Ik herinner me ook een "Carzola" variant, vlgs mij met een luxer interieur.
En je had ook - dat was toen net in de mode - versies met plastic beplating op de onderrand van de deuren.
En dus ook de variant met de rechthoekige Seat 127 koplampen (een in mijn ogen bedenkelijke "verbetering").
Al met al was de variatie aan LandRovers toen in Spanje een heel stuk groter als die alhier.

Of ik toentertijd ook Ligero's gezien heb, anders dan in militaire dienst ? ... ik geloof het niet.
Interessant is dat je de Forward-Control 109/110 slechts zo hier en daar "veel" zag, deze variant "deed" het misschien wel vooral goed daar waar ze de auto als een soort muilezel gebruikten, ik heb ze wel gezien geheel verborgen onder 4 meter hooi.

Het blijft lastig die herinnering:  Ook al heb ik een groot hoofd, een hoofd dat heel veel opslaat, het probleem blijft dat je eerst het nodige moet weten voordat je ook ziet wat er te zien is ... het was toentertijd vooral een verrassende veelheid.
... toentertijd had ik overigens maar een marginale notie van het verschil tussen de Series II & III. Ja, de koplampen in de grill, dat was duidelijk iets anders ... maar het plastic Series III grilletje moet je eigenlijk al oog voor hebben om het te zien. Verder was het verschil tussen diesel en benzine vooral de zwarte roet-pluim (die toen typisch was achter iedere diesel die Spaanse brandstof tankte).

Anyway: Eigenlijk was men in Spanje een heel stuk meer bij de tijd als het moederbedrijf.
Zowel qua techniek als qua comfort timmerde Santana blijvend aan de weg.
In Engeland stond de ontwikkeling langdurig stil, pas toen er subsidiegeld te verspijkeren was kwam men met de Stage I.
(Goed beschouwd was die Stage I ook een stukje broddelwerk: een geknepen V8 uit de RangeRover en een halfweg aangepaste aandrijflijn.)

Sowieso had men in het Spanje van toen allerlei "interessante" ideeën.
Wat dacht je van een Renault 7 .... een Renault 5 met een kofferbak, en zo was er ook een Seat met kofferbak waarvan we hier alleen de hatchback kende. En verder waren de streched Fiat/Seat 1500 ook voorbeeldjes van fraai carrosserie-werk, vooral de begrafenis-auto-variant was indrukwekkend (met dakrails die nu in de bling-bling wereld niet zouden misstaan).


PS Begin 80er jaren zag je ook nog heel wat EBRO-jeeps (incl een forward-control). Iets later in de 80er jaren kwam EBRO met een EBRO/Nissan Patrol (waarbij de longwheel-base ook nog een extra hoog dak kreeg).
Opvallen is dat die Patrols weer vrijwel geheel uit het straatbeeld zijn verdwenen terwijl je nog steeds Santana's ziet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 15:36 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ja,en wij maar denken dat ze in Spanje achterliepen.Maar wat ik al dacht is die Ligero op mplaats een ex-militair en wat Rolf al schreef ontzettend gaaf maar er voordat je deze op de weg hebt ben je wel wat tijd en geld kwijt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec 2019, 15:41 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Tijd geleden ook een Spaanse Viasa jeep op mplaats zien staan.Leuk ding,plaatwerk en softtop moest onderhanden genomen worden maar had splinternieuw Perkinsblok.Later kwam ik hem tegen op een veilingsite


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2020, 19:57 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
71D24A48-5AD2-4AEB-8067-250C6F639D1C.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2020, 20:01 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
583D58D7-18C2-4FD7-8187-108B24CCFFD0.jpeg
nog wat foto’s


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan 2020, 20:02 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Nog wat foto’s


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2023, 18:39 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Hallo allemaal!Is weer een poosje geleden.We hadden hier die discussie over 6 cilinder Santana’s.Is al meer dan 30jaar een droomwens van en voor mij,maar is mij nu toch gelukt om een Ligero 6 pitter uit Duitsland te importeren.Nu nog op kenteken zetten en rijden.Ik zal voor foto’s kijken om te plaatsen.Nu zal ik in plaats daarvan een foto plaatsen vn hoe het motorcompartiment vn de Campagnola er nu uitziet.Oude ontsteking is vervangen door 123 ignition waarvan je de vervroegingscurve zelf met de laptop of mobiele telefoon in kan stellen.Carburateur gereviseerd en dat originele doorzichtige benzinefilter met wateraftap vervangen door inlinefilter en op de plaats vn oude filter een electrische benzinepomp gemonteerd vn een bekend Amerikaans merk.Oude bobine vn magneti Marelli vervangen door nieuwe Bosch en uiteraard nieuwe bougies met kabels


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2023, 20:30 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Hierbij up to date foto’s vn machinekamer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2023, 22:39 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Sorry.Gaat iets mis


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2023, 15:09 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_0014.jpeg[/[attachment=0]IMG_0014.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2023, 15:30 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_0018.jpeg


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2023, 13:05 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Wil maar niet lukken om foto te plaatsen.zegt:de bijlagequota is bereikt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2023, 13:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
88 is je ware schreef:
Wil maar niet lukken om foto te plaatsen.zegt:de bijlagequota is bereikt

Kijk op het gebruikerspaneel en zoek dan het bijlagen-overzicht.

Gooi wat oude(re), minder nuttige (en liefst grotere) bijlagen weg.
Maak de nieuwe foto's klein genoeg, dan kan je er weer even tegen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2023, 15:46 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ga ik proberen Marc.Bedankt voor de hulp


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2023, 11:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
88 is je ware schreef:
...
Oude ontsteking is vervangen door 123 ignition waarvan je de vervroegingscurve zelf met de laptop of mobiele telefoon in kan stellen. Carburateur gereviseerd en dat originele doorzichtige benzinefilter met wateraftap vervangen door inlinefilter en op de plaats van oude filter een electrische benzinepomp gemonteerd van een bekend Amerikaans merk. Oude bobine van Magneti Marelli vervangen door nieuwe Bosch en uiteraard nieuwe bougies met kabels.

Nog even een "dingetje".
Heb je die elektrische benzinepomp zo geschakeld dat ie bij een niet lopende motor vrij snel uitschakelt?
Ofwel, alleen aan bij 1º lopende motor of 2º tijdens het starten.

De kansen zijn natuurlijk klein, maar je wilt niet dat de benzinepomp blijft pompen terwijl een slangetje is losgesprongen.
Een van de (nettere) oplossingen is een door de oliedruk bediende onderbreker (en een kortstondige overbrugging tijdens het starten).
Als dan het contact de tweede schakelaar in het circuit is dan is de kans op een "run-away" benzinepomp geminimaliseerd.

't Zou toch eeuwig zonde zijn als zo'n zeldzame "dwaalgast" in vlammen op gaat (om maar niet te denken aan een ongevalssituatie waarbij een benzinebrand acuut levensbedreigend kan zijn).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2023, 22:48 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ik snap wat je bedoelt Marc.Ik de mogelijkheden overwogen en diverse schema’s bekeken.zoals het nu is staat brandstof pomp gewoon door te pompen bij ingeschakeld contact.Ik overweeg een oliedrukcontact icm een tijdschakeling.Bedankt dat je me daarop gewezen hebt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2023, 22:59 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_0021.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug 2023, 22:52 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_0030.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug 2023, 22:59 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_0256.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug 2023, 23:27 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_0032.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 aug 2023, 23:37 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Bijlage:
IMG_0034.jpeg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.