Citaat:
Maar alles wat ik bijvulde spuugde ze weer uit ..
Dat lijkt wel een LandRover design-feature.
Tot en met de Td5 en "Puma" zijn de expansie-vaten te klein en daarbij hangen ze ook nog steeds (te) laag.
Als je het koelmiddel afvult tot het niveau dat "bedoeld" lijkt dan merk je vanzelf hoe de auto daar over denkt.
Een reservoir zoals in het PDFje (uitgewerkt voor een Series) zou waarschijnlijk iedereen helpen.
Bij een min of meer trechtervormig reservoir heb je met name als er wat "overloop" is niet direct het daadwerkelijke weglopen van het koelmiddel.
Bij een reservoir dat iets hoger kan hangen (dat bovendien door die trechtervorm ook iets hoger kan worden afgevuld) heb je bovendien ook veel minder kans op luchtbellen op "hoogste punten" (zoals de kachel) elders in het systeem.
Ik hoop dat er nog eens een "plug and play" alternatief voor de zielige Td5/"Puma" expansie-bolletjes opduikt.
Het gaat wel altijd (of althans tot nu toe) goed, maar het is tegelijk nogal minimaal qua reserves, en eigenlijk is zo'n minimaal bodempje koelmiddel in het expansievat ook niet goed controleerbaar, het is meer "het zal wel deugen", en dat "het zal wel" wordt dan weer bewezen als je er toch iets bijgooit, dat gooit ie er daarna namelijk weer uit.
Maar goed, bij Sjaak's 109 zit er wellicht een Nixan-expansievat in en dat is vast en zeker beter.