Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2019, 14:33 
Offline

Geregistreerd: vr 07 apr 2017, 12:11
Berichten: 11
Hoi,

Ik heb 2 vragen over mijn versnellingsbak.
Ik heb een tijd geleden met pech langs de weg gestaan, het koppelingspedaal had geen druk en hing los op de bodem.
Nu heb ik de versnellingsbak los en zie ik onderdeel 576203 clutch release staple los in het bellhouse liggen.
Ik kan dit onderdeel zo terug plaatsen maar dat lijkt mij te simpel.
Gebeurd het vaker dat dit onderdeeltje los komt? en zouden jullie voor de zekerheid ook meer vervangen zoals de clutch release fork en het druklager?

Verder had ik nog de vraag hoeveel speling er op de aandrijfflensen van de versnellingsbak mag zitten...ik kan ze ca. 1cm heen en weer draaien.
Is dit normaal of moet ik hier iets aan doen?


Groet Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2019, 18:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Erik,

Als je schakelvork nog goed is en het druklager ook, zie ik geen bezwaar om het nietje zo terug te plaatsen. Met het nietje los, heb je wel gelijk de mogelijkheid om je druklager van dichtbij te bekijken en te testen. Als het soepel, stil en stabiel draait en verder geen zichtbare slijtage heeft, is het lager nog goed.
Sommige dingen moet je niet moeilijker maken dan nodig is ;)

Hoe heb je die 1cm speling gemeten?

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2019, 20:04 
Offline

Geregistreerd: vr 07 apr 2017, 12:11
Berichten: 11
Hoi Fenna,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb nu sowieso de versnellingsbak eraf dus het nietje is nu zo terug geplaatst... het lijkt mij wel vervelend als de boel straks in elkaar zit en het nietje gaat er weer uit.

Die ca 1cm speling bedoel ik in de draairichting... de flens kan ik 1cm vrij draaien.

Groet Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2019, 20:26 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
:geek: Dat nietje is er om alles op zijn plaats te houden tijdens montage. Zit het in elkaar doet het niet veel meer en kan je goed zonder.
Bij gebrek aan nietje heb ik vaker een stukje 2.5mm2 koperdraad in vorm gebogen.
Druklager zou ik ondanks dat de oude nog goed kan zijn toch vervangen en toplager in het vliegwiel na meten is ook belangrijk.
De holte in de vork nakijken of de bol er niet te diep in gaat want dan kan het gebeuren dat je de bol er op een gegeven moment doorheen trapt.
Heb even bij een reserve bak gekeken en die heeft 5mm draai speling op de buitenrand van de remtrommel, dus ja 10 mm op een flens vind ik redelijk veel.
Succes


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2019, 21:14 
Offline

Geregistreerd: vr 07 apr 2017, 12:11
Berichten: 11
oke , dus dan moet ik even verder kijken wat er bij mij kapot was...dat nietje kan dan nooit de oorzaak zijn geweest als het uiteindelijk niet veel doet.
ik ga kijken of ik niet door de vork heb getrapt zoals je aangeeft.

als je de speling in de flens wilt verhelpen - verminderen is daar een tip voor in welke richting ik dat moet zoeken?
wat moet daarvoor nagekeken worden?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2019, 22:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Clutch release staple. Ook wel Clutch release bearing securing clip.
De benaming is groter dan het onderdeel zelf. :lol:
Zoals Jamaar al aangeeft dient dat kunstof U'tje alleen om het druklager op zijn plek te houden tegen de koppelingsvork bij montage van de bak tegen het blok. Als alles op zijn plek zit is heeft hij geen nut meer. Die dingen liggen meestal onder in het koppelingshuis. Als je geen druk meer hebt op het pedaal is mijn eerste idee de slavecilinder. Als die vervangen niets uitmaakt dan de hoofdcilinder. Je kan ook gelijk beide cilinders vervangen + de flexibele slang. Dan ben je voorlopig ff klaar.
Let bij het vervangen van de hoofdcilinder wel op de voorgeschreven vrije slag van de pushrod. Staat die te strak dan komt de koppeling niet helemaal vrij meer als de koppelingsvloeistof opwarmt en de druk in het systeem daardoor wat oploopt.

En radiale speling op de uitgaande flens(en) van 10mm moet je je bij een LandRover serie totaal niet druk om maken.
De totale speling op alle spiebanen en tandwielen is wat je voelt en 10mm is nog zeer acceptabel bij zo'n oud ding/ontwerp.
Klapperen van de aandrijflijn moet je voorkomen met het juiste samenspel tussen gas en koppeling. Dat is een deel van de charme van zo'n oud Engels hondenhok.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 aug 2019, 14:25 
Offline

Geregistreerd: vr 07 apr 2017, 12:11
Berichten: 11
Bedankt Eric,

Ik heb beide cilinders liggen en zal deze vervangen.
Blij te horen dat er dus geen onderdeel in de bak kapot kan zijn, voor mij is het beter dat ik deze niet los ga halen :-)

Ik kan weer voorruit.

Groet Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 111 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.