Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 01:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 jul 2019, 20:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ben benieuwd naar jullie mening/ervaring. Toen ik een 300tdi reed is mij wel eens verteld dat een turbo diesel bij het uitlaat systeem eigenlijk gebaat is bij zo min mogelijk tegendruk. En dat diesel motor zonder turbo (zoals nu mijn Santana 2,25) juist gebaat is bij zoveel mogelijk tegendruk in de uitlaat het liefst dicht bij de motor. Klopt dit?

Nu het laswerk aan het schutbord en chassis er bijna opzit kan ik eindelijk aan de leuke dingen beginnen. Een nieuwe uitlaat is noodzaak dus ben ik aan het kijken voor of origineel (waarbij ik twijfel of Santana Ligero 1 op 1 is met land rover) of zelf maken (ook omdat ik dat leuk vind). Korte uitlaat/side pipe met enkel een midden demper onder de voorstoel (tegen advies sjaak109 in :D ) of juist niet.

Maar wat is wijsheid en dan vooral kwa demper ten opzichte van het motorvermogen? Ik begrijp uiteraard dat een side pipe meer herrie in de cabine genereerd maar ik hou wel van een beetje geluid. Ben benieuwd naar jullie menig...

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 07:30 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hoi Rolf

Zo ver ik weet:
Een uitlaat hoeft geen tegendruk te hebben. Sterker nog, tegendruk verhindert het afvoeren van de verbrande brandstof waardoor er minder nieuw mengsel naar binnen kan.

Maar een open pijp;
Binnen zal je er niet veel van merken, herrie genoeg.
Maar om nu met een brulende pijp met een 2.25 bij een verkeerslicht van start te gaan . :o :D :lol: :cry: :cry: :cry: wel een anti climax :oops:
Ik heb geen begrip voor mensen met brullende pijpen.

Mijn advies is om gewoon “een” standaard uitlaat te gebruiken, eventueel met of zonder tussendemper.
Dan weet je dat het bij je torretje hoort en als je “tor” niet lekker loopt dan hoef je daar niet aan te twijfelen.

Uitlaat aan de zijkant vind ik wel stoer, maar je hebt wel veel meer last van je eigen uitlaatgassen.
Ik ban blij dat hij aan de achterkant zit :mrgreen:
Er zijn er maar weinig oudjes die proper ruiken.

Wanneer is dat “orgel” klaar? :)

Edit:
? Een 88 inch (2.25 liter motor) heeft toch maar één demper ?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Laatst bijgewerkt door GatheRRoveR op zo 21 jul 2019, 08:15, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 08:12 
Tegendruk
Een uitlaat geeft tegendruk aan de motor. Het verbrandingsproces wordt bepaald door het juiste mengsel van brandstof en lucht. Daardoor krijg je een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik. Echter hangt het ook af van de snelheid waarmee de verbrandingsgassen worden afgevoerd. De uitlaat zorgt voor deze tegendruk.

etcetcetc. google is je vriendje.
doe nou niet zo eigenwijs en zet er een zo goed als origineel op. desnoods bestaande uit in elkaar geflanste onderdelen.
of je past deze aan https://www.paddockspares.com/sd13lhd-88in-diesel-full-exhaust-system-3-bolts-to-manifold-left-hand-drive.html

groetjes uut wwerf


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 08:19 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
sjaak schreef:
doe nou niet zo eigenwijs en zet er een zo goed als origineel op. desnoods bestaande uit in elkaar geflanste onderdelen.


:lol: :shock: :D
Môge Sjaak


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 08:59 
mogge


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 09:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Maar soms moet je ook gewoon even lekker eigenwijs zijn ;)
En Sjaak, zeg jij nou iets over originaliteit? :P

Ik had een stukje op een Engels forum gelezen dat juist de 2.25 diesel beter loopt en beter presteert met een juiste demper dichter bij de motor. Vandaar dat ik twijfel. Ook omdat ik toch sterk het idee heb dat een Santana ligero uitlaat niet 1op1 het zelfde is als de Landrover. Als ik dan een dure uitlaat bestel die ik vervolgens weer moet aanpassen had ik hem net zo goed zelf kunnen maken.

Het "orgel" is nog lang niet klaar overigens. Maar het laswerk zit er zo goed als op. Nu ben ik het schutbord spuitklaar aan het maken. Dan chassis verder ontroesten en coaten. En dan kan ik beginnen aan remleidingen/uitlaat/schokbrekers/rubbers enz enz. Tussenbak lekt behoorlijk, 1 swivelbol lekt dus dat zijn ook nog ff aandachtspunten :?

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 09:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
sjaak schreef:

etcetcetc. google is je vriendje


Google is helemaal niet me vriend, Daan is me vriend.
Ik kan juist altijd vinden met Google wat ik graag wil vinden als antwoord.. dat is altijd mijn probleem als ik Google. En waarschijnlijk doe ik toch lekker eigenwijs want dat vind ik meestal toch het allerleukste ;)

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 09:19 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Rolf,

Dan is het nu mooi weer om met een biertje (of kopje koffie) om je project te lopen, op een kratje te gaan zitten.

En verder filosoferen over al het mooie (werk) dat Land Rover je gebracht heeft.
En origineel, daar geloof ik niet in, heb jij wel eens een bladgeveerde zonder aanpassing gezien?

Bijlage:
5C90741C-3730-4198-9A8C-916CEC38D4D0.jpeg


Ennuh, ik weet het niet beter hoor
Gewoon door sleutelen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 09:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Rolf schreef:
sjaak schreef:

etcetcetc. google is je vriendje


Google is helemaal niet me vriend, Daan is me vriend.
Ik kan juist altijd vinden met Google wat ik graag wil vinden als antwoord.. dat is altijd mijn probleem als ik Google. En waarschijnlijk doe ik toch lekker eigenwijs want dat vind ik meestal toch het allerleukste ;)


daarom vinden we je ook zo,n leuke schoonzoon. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 10:14 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Een 4 takt motor wil geen tegendruk, mijn oren willen dat wel en de wet ook.
Ik heb bij mijn perkins een sidepipe, dempt maar als ik door een stad rij gaan er verschillende auto alarmen op tilt. :oops: :shock:
bij de toyo heb ik ook een sidepipe maar daar zit nog een cat voor en is het geluid aanvaardbaar, heeft ook een TUF goedkeuring.
voordeel van een sidepipe, je kan extra tanks onder de auto bouwen.
Als je wat zelf bouwt, zo groot mogelijke diameter zo min mogelijk bochten, een flexibel stuk direct aan het spruitstuk en alles in rubber ophangen, scheelt een hoop herrie in de cabine.
Kijk eens bij een tractor boer voor een demper, die heeft meestal wel iets dat als sidepipe te gebruiken is en betaalbaar.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 17:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Het is volgens mij een complex verhaal wat niet altijd over tegendruk gaat.
Je wilt ook een bepaalde flow in je uitlaatpijp. als je de uitlaatpijp te kort maakt valt de flow weg, zeker bij lage toerentallen en dan mis je de zuigende werking en heeft dat weer effect op je spoelslag.
Diameter uitlaat heeft wel effect, al denk ik dat dat bij een n/a motor wel mee valt. Bij een turbo heb je dan minder weerstand en een betere flow, al word soms gezegd dat bij te grote diameter je turbo op hol kan slaan (betwijfel ik bij normale setting/ gebruik).
Bij mijn 101 heb ik de uitlaat van de 300tdi veranderd in die van een td5 (is iets groter) mede omdat ik een wat grotere turbo heb en ik teveel last had van warmte ontwikkeling in de downpipe. Ik merk het verschil.
Ik Had er een middendemper van een 300tdi er op zitten (schottendemper) en die heb ik vervangen door een einddemper td5 (open pijp met dempingmateriaal er om heen) zo heb ik geen last van tegendruk en de buren geen last van mijn geluid als ik 's ochtends weg rij.
Mijn tip: kijk wat er ongineel onder hoort, (voor de normale series zijn ook verschillende versies gebruikt) en bestel bv bij paddocks een setje. (kosten zijn te overzien en je zal het setje toch een beetje moeten verbuigen). zelf maken kost een hoop tijd en je bent waarschijnlijk duurder uit.
Sccs!,
Jeroen

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 19:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Waarschijnlijk een open deur, maar als je de prestaties van een 2.25 diesel wilt verbeteren, kun je beter naar een andere motor kijken dan een andere uitlaat. Ik ben destijds met mijn 109 overgestapt naar een Perkins Prima 2.0 Tdi. Dat was prestatie verbeteren. Kruissnelheid 120 met overdrive zonder problemen, zelfs in de hellingen niet.
Mijn idee is dat elke Euro die je in een 2.25 diesel stopt er een teveel is, maar ik ben duidelijk geen fan van dit blok.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul 2019, 18:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Oké oké, duidelijk. Bestel ik toch maar een orginele uitlaat.

Andere motor heb ik ook nog over na zitten denken maar lukt net niet binnen me gestelde restauratie budget :D ik loop al een beetje over budget heen volgens mijn vriendin 8-)

En als ik dan toch bezig ben doe ik wel gelijk RVS denk ik. Kan het maar 1 keer goed doen.
Bedankt voor de adviezen en het meedenken!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul 2019, 19:03 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Weet niet of rvs voor dat oude blokje een goed idee is.
Kan problemen geven met de kleppen omdat rvs de warmte niet goed afvoert, hoeft niet maar misschien heeft iemand ervaring met rvs uitlaat.
Komt bij dat je vele gewone uitlaten kan kopen voor de prijs van 1 rvs en hoe lang kunnen we nog diesselen?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul 2019, 07:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
rvs vind ik weggegooid geld voor een standaard uitlaat.
hij word er niet beter van en zo'n pisbakkenstalen uitlaat gaat ook jaren mee.
Wedden dat er uiteindelijk toch een ander blokkie in komt? dan heb je niks aan een te dure rvs standaard uitlaat.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul 2019, 08:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Geen RVS dus ;)

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jul 2019, 16:33 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Gewoon bij Paddoc origineel bestellen. Erin meubelen zolang je met de 2.25 rijd, RVS maakt scherper geluid en kost knaken. Weerstand alleen belangrijk bij een 2 tact motor. met een turbo zo min mogelijk weerstand. Op hol slaan lijkt me sterk. Dat deed een oude motor vroeger op zijn carterventilatie. Sidepipe moet je van houden, pracht gezich maar je zit zelf in de herrie. groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jul 2019, 07:59 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
nico1970 schreef:
Weerstand alleen belangrijk bij een 2 tact motor.

Niet correct, ook een 4-takt motor heeft een zorgvuldig berekende tegendruk nodig, benzine zowel als diesel, alleen een geblazen diesel, of eventueel een benzine met blower of turbo is een ander verhaal.

Zo gaan toch een hele hoop misvattingen rond op internet op technisch vlak, als je precies wil weten hoe het nou het zit even een Scuderia oftewel renstal vragen, of gewoon, een uitlaten fabrikant, die geven vele tienduizenden zo niet honderdduizenden uit om uitlaten te ontwikkelen en zeker niet alleen maar voor tweetakt motoren, juist ook voor ook benzine en diesel viertakt motoren.

De enige die echt geen tegendruk nodig hebben zijn de elektrische auto's :lol:

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jul 2019, 09:32 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
;) :D :D :D
Neen, een beperkte tegendruk .... :o
2 takt, 4 takt.. het is de bedoeling om soepel de uitlaatgassen eruit en het verse mengsel erin te laten. :?

8-) lekker in de zon, voeten in een teiltje dicht bij de koelkast 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2019, 22:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Hmmm ... mij lijkt dat een diesel maar in een geval gebaat is bij tegendruk, nl alleen als je de helling afrijdt en op de motor wilt remmen.

Het principe van de dieselmotor is dat hij altijd op een overmaat aan lucht draait.
Hoe meer frisse lucht hoe beter is het expansie-resultaat.
Alleen bij deellast gebruiken ze dan soms nog weer een EGR, maar dat is om bij deellast een trager vlamfront te krijgen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2019, 17:31 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja, mijn antwoord was wel een beetje te kort door de bocht. Beetje gebaseerd op ervaring in de praktijk. Verwacht dat een 2.25 Diesel zelfs even hard zonder uitlaat vanaf Gibraltar naar Kaapstad knort als je diesel om te tanken en je water om zelf te blijven zweten onderweg niet gejat word en je je carterpan niet op een steen lek rijd. Beetje spare parts kan ook nooit kwaad.
Maar is het soms raadzaam om alle jaren gestudeerde motortechniek hier weg te typen? Doet ook zo'n pijn om het over het leergeld te hebben haha.
Uitlaatfabrikanten zullen in samenwerking met wat andere "geleerde"mensen idd wat genuanceerder met druk en geluidgolven omgaan in samenspraak met de beschikbare ruimte die er is.. Bij een geblazen diesel is idd de druk in de downpipe (dus na de turbo) belangrijk in samenspel met de diameter van de buis en de juiste schoepen voor het opspoelen van de turbo(turbogat). Word altijd jammerlijk om zeep geholpen door "milieuartikelen"als EGR klep en roetfilters.
Verder heb ik mij alleen druk gemaakt over tegendruk bij de 2 tact brommer gewerkt omdat het hier wel veel ter zake deed bij met name tegenwind. Heb dan met het spoelproces te maken. Je verse mengsel moet overigens niet te snel je cylinder uit. Het moet nog wel ff op het juiste tijdstip ontbranden. Anders krijg je het effect van een doodgevijlde cylinder(iemand die de uitlaat naar beneden vijlde en de inlaat omhoog haha). Had zelf een expansieuitlaat waar ik in de achterste demper met steenwol de druk aanpaste.
Dit spoelproces word aangestuurd door de stand van je poorten/zuiger. Dit in tegenstelling tot een 4 tact met kleppen en nokkenas.
Het afremmen op de motor doe je niet op de tegendruk in de uitlaat maar op de compressie van de motor(opgebouwd tijdens de arbeidsslag met in- en uitlaatkleppen dicht
Natuurlijk komt nu geheid de inkopper van een motorrem in de uitlaat zoals ze bij een (oudere)vrachtwagen(4 tonner defensie knopje op de vloer) kunnen zitten .
Groeten nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2019, 17:39 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Oh, los van het feit dat ik geen fan ben van elektrische auto's heeft ook die te maken met tegendruk. Daarom maken ze hem ook zo gestroomlijnd mogelijk.
En rol weerstanden heeft hij ook. En ook alle onderdelen in zijn aandrijving hebben rolweerstand. Maar onze landrovers zijn ook elektrisch te bereiden. Zet hem maar in een versnelling(2 of 3), haal de handrem er maar af en draai maar aan je contactsleutel.

nog een keer groeten van een flauwe Nico(bijna zes dus etenstijd)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2019, 12:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Dan toch nog even wat "tegendruk/tegenwind" ...

Voor de werking van de dieselmotor is géén tegendruk nodig, de diesel profiteert van zoveel mogelijk verse lucht.
Voor de geluiddemping is wel een zekere tegendruk nodig, voor de geluiddemping heb je een min of meer afgestemde uitlaat nodig, omdat evenwel de motor in een breed toerengebied werkzaam is is die afstemming "slordig" en dat betekent dat je heel wat kan veranderen voordat het geluidniveau echt ernstig uit de hand loopt.

Voor de werking van een turbo (die voor extra verse lucht in de cilinder zorgt) is het nog meer van belang dat er ná de turbo een minimum aan tegendruk heerst, de uitlaatgas-stroom (en dus druk) vóór de turbo kan dan maximaal vermogen afgeven in die turbo. In de praktijk speelt hier ook dat een en ander goed moet werken in een breed toerengebied, snel oppakken is heel belangrijk, en tegelijk mag de turbo zelf weer niet zoveel efficiëntie hebben dat de druk vóór de turbo te hoog wordt ... want dat vermindert dan weer de efficiëntie van de motor (door die hoge weerstand).

En ja, de tegendruk zou als motorrem kunnen werken, bij een diesel is het op de motor remmen verder maar matig want de diesel draait ongeremd op een overmaat lucht, na de compressie- komt er een expansie-slag ... de remmende werking kamt dus vooral uit de verschillende draaiweerstanden en de thermische verliezen bij compressie-expansie.
<Voor wie dit niet gelooft: probeer maar op een lange helling, 5º, 4º of 3º versnelling schelen vooral in toeren, en weinig in remwerking.>

PS Ik zou een motorrem wel leuk vinden maar qua ombouw is dit te bewerkelijk.
Een vlinderklep in de inlaat geeft risico's op te grote onderdruk en dus risico's op lekkages omdat de motorconstructie niet berekend is op onderdruk.
Een vlinderklep in de uitlaat is misschien haalbaar maar dan moet je wel zeker weten dat de overdruk geen problemen gaat geven.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2019, 13:16 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
:ugeek: Een uitlaat slag van een motor heeft standaard ongeveer 1 atm tegendruk, gelukkig hebben ze dit bij de inlaat bij een NA gestandaardiseerd naar ook een druk van circa 1 atm.

Doordat de koude inlaat lucht meer zuurstof bevat heeft dit meer tijd nodig om de cilinder te vullen.
De verwarmde verbranden uitlaatgassen bevatten minder zuurstof en dit nieuwe mengsel wordt doordat de uitlaat als deze op de juiste operationele temperatuur is door het schoorsteen effect snel afgevoerd. Het enige wat hierin hindert is het fijnstof en de zware metalen die zich in de uitlaatgassen bevinden.

Door de frequentie van uitlaat “explosies” in de juiste formaat kamer(s) te laten expanderen zal het geluid (luchtdruk golven) gedempt worden. De motor heeft verder geen weerstand (tegendruk) nodig.

Als we snel genoeg zouden rijden kunnen we achter de auto een onderdruk creëeren waardoor de uitlaatgassen nog sneller weg kan.
Aan de inlaatkant zouden we ook nog een trechter kunnen plaatsen om overdruk te creëeren.

Maar goed, een hele discussie om een uitlaatje van een 2.25 blokje...
Zit geen turbo, motorrem of luchtfiltertje op. Enkel een duims fluisterpijpje en een oliebad. Lekker simpel. :lol: ;)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug 2019, 16:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
:D maar er mocht allang een slotje op want ik heb een originele uitlaat besteld..

Bedankt voor alle reacties!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.