Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 jun 2019, 16:19 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Vandaag van iemand een setje achter parabolen overgenomen voor de 109.
Geen idee wat voor merk of type.
Zoals te verwachten liggen hier de bussen uit.
Zijn er hier wat mensen met ervaringen met soorten bussen.
Nu zie je bij Paddoc 3 soorten en prijsklasses. Britpart, Flo Flex en nog een fors duurdere jongen.
Mijn vraag is of er erg veel verschil in lengte van levensduur zit tussen nr 1 en 2.
Mijn hart neigt naar de Flo Flex set.
Geen idee hoe stug mijn aangeschafte exemplaren zijn. Het zijn 3 bladen dus ik denk dat dat wel meevalt.
Ik ben van plan om de onderste twee bijna rechte bladen van mijn oude veerpakket er aan toe te voegen zodat hij in beladen toestand deze er ook bij pakt.
Kijken wat de schokbrekers gaan doen. Als je er b.v. de 1 ton schokbrekers bijzet? Of is dat te grof?
Als het zover is zien we wel weer.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun 2019, 20:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 21:49
Berichten: 27
Beste Nico,

Bussen zijn er inderdaad in diverse soorten en maten.
Is ook een beetje afhankelijk van het comfort wat je kiest. Is dat er bij een 109 ? :)
Ik heb ooit voor mijn 88 de TIC veren gekocht. Veertje prettig en staan nog steeds mooi hoog.
Door de militaire shackles heb ik toendertijd wel aangepaste schokbrekers eronder geplaatst. Dit i.v.m. wieluitslag.
En daarnaast de remleidingen aangepast door langere versies.
Inmiddels ben ik mijn Disco 300TDi aan het opknappen en heb toch weer gekozen voor de traditionele bussen.
Deze hebben er 240K in gezeten en lijken mij qua duurzaamheid toch de beste keuze.

Over het bijplaatsen van oude veerbladen bij paraboolveren heb ik geen ervaring.
Ik weet wel dat de parabool een andere veerkarakteristiek heeft dan de traditionele. Dus of een combi gaat werken zoals jij
bedacht had weet ik niet.

Succes.

Groet Laurens


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2019, 13:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb onder mijn 109 4 blads parabool. naar wat ik begrepen heb nog de goeie.
staat mooi hoog en om lekker comfortabel te rijden moet ik er eigenlijk 100, 60-40 tegels in gooien. (geintje)
maar is vrij stug dus.
de bussen heb ik een allegaartje van wat ik van mensen heb gekregen en/of in mijn garage heb gevonden.
de originele zijn een ramp om er in of uit te krijgen maar kosten geen drol.
de gele (weet niet wat voor merk) hebben het zo,n 4 jaar vol gehouden. en de originele ook trouwens.
als ik weer moet vervangen gooi ik weer van die gekleurde dingen er in. desnoods maar wat vaker vervangen, maar het er in en uit krijgen is mij ook wel wat waard.
schokdempers moet ik zelf ook nog uitzoeken. heb het idee dat die van mijn na 12 jaar niet zo braaf meer zijn.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2019, 19:36 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik heb voor flo-flex achtige gekozen, kleine voordeel is dat als je ze ooit weer moet vervangen je de bussen er niet meer uit hoeft te zagen.

Ik ben heb onder mijn 109 parabool veren gezet, had ik veel eerder moeten doen.
Geen dure, ook geen extra zware oid. Dit in combinatie met pro-com gas-schokbrekers, die trouwens langer zijn dan de standaard schokbrekers. Die lengte heb je wel nodig.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun 2019, 23:41 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
hallo,

Bedankt voor de input.

Comfort bij een 109 moet wel wat te creƫren zijn. Vering in je stoel haha. Soepele wangen van je banden en niet te hard oppompen?

De vorige eigenaar heeft de 3 blads parabool voor de 109 er zelf achter onder gehad en had ze dacht hij bij Vis gekocht. Comfort was prima maar bij beladen te slap. Hij is terug gegaan naar ouderwets origineel bladveerpaket. IK hoop met mijn combi keuze het beste van 2 te maken.
Betreffende de bussen ga ik voor de middenweg bij Paddoc met de Flo Tec. Ben er nog niet helemaal aan toe, eerst het chassis restaureren.
Wel moet ik om de rrc vooras exact op maat te maken(spoorstang en fuse hoek en schuinte van de flens van het diff) met de aangepaste schijfremmen mijn veerbladen er onder hebben hangen zoals het definitief word. Maar je maak zomaar ff geen as op serie spoor breedte. Heystee is duur(boven budget met gezin) maar wel een solide en snelle oplossing.
Met de prijs is Paddoc verleidelijk met de GME springs. Maar blauwe British Springs zijn misschien beter?
Schokbrekers neigt mijn hart naar Bilstein of iets van dien aard maar weet niet of de lengte dan goed is met die langere 1 ton shackles. Als iemand ervaring heeft met de juiste stugheid en lengte? Zijn er ooit passende koni;s voor een serie geweest? of iets wat past uit de Ford pickup wereld of zo?

eerst meuren, groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 105 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.