Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 01:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 mei 2019, 21:15 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
In gevraagd zoek ik een oude vooras van een series om deze met rrc asstompen aan te passen naar schijfremmen.

vragen en opmerkingen altijd welkom. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei 2019, 22:02 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Van Dam in Rheenen, als je verteld wat je wilt heeft hij misschien wel wat voor je


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2019, 13:39 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
heeey,
Dat adres weet ik wel te vinden. Weet ook zijn prijzen haha. Door geen haast te hebben hoop ik het betaalbaar te houden. Beter als iemand nog wat op te ruimen heeft liggen en het mes dan aan 2 kanten snijd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun 2019, 15:45 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
http://www.heystee-automotive.com/webstore/index.php?route=product/category&path=64_61

Afbeelding

http://www.heystee-automotive.com/parts/dicsbrks/DB-set-02.JPG

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun 2019, 21:31 
Tja,

Dat is idd de mooiste oplossing.
Die sites had ik dus al bekeken. En ook de prijzen die er bij horen.
Dat is een maandloon en in die maand moeten wij als gezin ook eten en de hypotheek betalen. De 2A is wel een ingrijpend virus maar mag niet dodelijk zijn.
Wil er eigenlijk diep in mijn hart nog steeds niet aan dat de RRC as met homokineten en goede schijven en blokken mij niet de juiste ingrediënten kan geven.
Heb op Ebay al wel een nette serie 3 pedal box met bekrachtiger gekocht.
Als je ook de constructie van de originele onbekrachtigde pedal box ziet??? Zeg niet dat remmen onmogelijk was maar .............(beschermengeltje extra)
Hij krijgt een eigen vacuüm pomp op het blok.
Achter verwacht ik dat ik de originele trommels houd. Dus een hoofdremcylinder van een vroege defender erop.
Mijzelf kennende verwacht ik dat ik toch ga proberen om de complete RRC asstompen er oer solide aan te meubelen en de steekassen in te korten aan de diff kant en van nieuwe splaines(10) te voorzien.
Hopelijk lukken de splaines op mijn werk. Anders eens vragen wat dit bij een collega machine fabriek kost. Waarschijnlijk laat ik er dan ook van elk eentje reserve maken.
Nogmaals een constructie is hier ook echt 2x te sterk berekend op zijn doel. Geen grappen daarmee. Jaren vrachtauto's ADR gekeurd bij de RDW.
Gisteren nog een van de laatste Defenders bekeken.
Leuke auto maar wat een plastic zit er aan!
Nu weet ik dus helemaal zeker dat die van mij helemaal PUUR blijft met gazen terug liggende grille , bladveren ,spoorbreedte en velgen zoals 50 jaar geleden!
Ga zelfs scheuren, deuken en krassen zien te behouden! Niet constructieve hinderlijke roestige delen krijgen een likje Owatrol om niet af te geven aan kleding.
Eerst maar eens zorgen voor een keihard chassis en bulkhead met een paar goed sluitende harde deuren.
Dan eens afwachten hoe de bak het houd straks met een 92 PK Indenor ervoor en de RRC diffs.
Natuurlijk blijven de oude vertrouwde 2.25 diesel en as- en rem onderdelen die eraf komen bewaard, terug naar origineel moet mogelijk blijven.
Plannen genoeg voor 3 levens haha. Nog ideeën erbij? hoor ze graag!

groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun 2019, 08:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
stuurbekrachtiging?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun 2019, 21:04 
Sjaak,

Daar ben ik bij mijn andere oldtimer bus mee bezig. Dit met behulp van een elektrisch stuurhuis van een Opel Corsa die ze ook in de autocross gebruiken tussen je stuur en het stuurhuis in te zetten. Dan kan je tot het originele systeem in tact houden en hoef je geen extra pomp en hydraulisch stuurhuis te plaatsen. Bij die bus word dat onzichtbaar in het dashboard. Bij mijn van binnen mega kale serie 2A is dat echter geen gezicht! Neem aan dat latere types (serie 3 of defender?) af fabriek voorzien zijn van een hydraulisch systeem? Ik heb zelf nog een passende pomp liggen die er bij de Ford Scorpio waar mijn motor uit komt op zat. Blijft het hydraulische stuurhuis over. Die zal je niet bij de zegeltjes krijgen denk ik.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019, 07:59 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/the-series-vehicle.html deze hoge overbrenging tandwielen set bevalt mij veel meer dan RR diffs
Maar je moet wel een machine fabriek weten want de complete set is al een tijd niet leverbaar.
2 gaten moeten dicht gelast worden in de alu behuizing en daarna spadzuiver verplaatst weer geboord worden 8-) anders gaat hij :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019, 11:25 
Citaat:
Nu weet ik dus helemaal zeker dat die van mij helemaal PUUR blijft


Met een indenormotor, schijfremmen, rangerover assen blijft er weinig puurs over lijkt mij.

Maar even serieus. Je hebt nogal wilde en kostbare plannen plannen denk ik. Plannen die de rijdbaarheid en veiligheid van de auto misschien niet altijd bevorderen.

De ingenieurs die de series twee landrover ooit ontwikkeld hebben waren heus niet gek. Die hebben met de toenmalige technische mogelijkheden een goed rijdende en toendertijd ook veilige auto ontwikkeld. In die auto is alles dusdanig op elkaar afgestemd dat alle componenten goed kunnen werken. Een schijfrem conversie is leuk, kostbaar en als je alles zelf gaat maken een tijdrovende klus. Alleen voor de veiligheid en betrouwbaarheid nergens voor nodig.

Een andere motor is een lastige en zware klus die nog wel eens verkeerd uitpakt. Ik heb mijn landrover nu 15 jaar en kwam laatst het lijstje tegen met dingen die ik wilde veranderen en dacht te gaan verbeteren. Dat lijstje had ik dus 15 jaar geleden gemaakt dat ik de auto net had.

De dingen die ik wilde veranderen waren bijvoorbeeld:

Stuurbekrachting
Paraboolveren
Overdrive
Andere sterkere motor.
Chassis verzinken.
Lampen vervangen door moderne leds
Schijfremmen.

De dingen die uiteindelijk gebeurt zijn:

Chassis en alle kleine stalen onderdelen aan de onderzijde zijn verzinkt.
Andere motor (is 2,5NA) geworden.
Veren vervangen door nieuwe maar dezelfde. Dus weer heavy duty militaire exemplaren.

Dingen die ik nog wil doen zijn:

Overdrive. Ik heb een complete maar die moet gereviseerd worden. Zoek nog een reviseur.
Stuurbekrachtiging en dat wordt dan een elektrische.

Al die andere dingen ga ik niet doen omdat de wagen er niet beter van wordt.

Waarom doe ik al die veranderingen niet?

Gewone verlichting vervangen door ledverlichting voegt verdomd weinig toe en staat niet zo mooi op een oldtimer vind ik. Verder kan de clignoteur niet goed overweg met ledverlichting waardoor er loadweerstanden moeten worden bijgeplaatst. Het spaart op deze manier dus ook geen energie en destijds waren ledlampen nog erg duur en niet zo betrouwbaar. En hoevaak moet je nu eigenlijk een lampje vervangen in je auto? En verse lampjes kun je bij elk tankstation waar ook ter wereld kopen. Met ledlampen is dat toch lastiger.

Trommels door schijven vervangen maakt de auto niet beter. Schijven en trommels remmen in principe gewoon even goed. Mits zowel de schijven als de trommels juist gedimensioneerd zijn en op de juiste manier worden onderhouden. Schijven hebben een voordeel dat het onderhoud makkelijker is en dat ze sneller afkoelen na een stevige rempartij. Trommels zijn beter beschermt tegen vuil en steenslag en ander mechanisch geweld. Bij de ParijsDakar rally zijn veel deelnemers niet voor niets van de schijven afgestapt en weer naar trommels gegaan. Schijven gingen te snel stuk.

Mijn 109 met trommelremmen voldoet ruimschoots aan de apk eisen en remt heel mooi. gelijkmatig en recht. Mijn 88 nu 57 jaar remt ook goed maar die heb ik wel ge-upgrade naar een series drie rem systeem met rembekrachtiger. Deze auto was door verkeerd onderhoud heel slecht en levensgevaarlijk. Drie maanden na aanschaf brak het chassis in tweeën. Er zit dus nu een nieuw chassis onder. De remmerij was een rare levensgevaarlijke in elkaar geknutselde zooi van onderdelen uit andere auto's. En een enkellijns systeem. De series twee assen waren zo slecht dat ik de asstuds (schroeven waar het wiel mee vast zit) met de hand kon afbreken. Ik heb voor weinig twee series drie assen gekocht en die helemaal opnieuw opgebouwd met nieuwe landrover onderdelen. Het remsysteem is nu dubbel werkend en bekrachtigd zoals in een series drie. Dat betekend dus twee verbeteringen. Op de series drie assen zijn de bouten of draadeinden veel beter dan die van de series2. Deze zullen nooit afbreken. Het remsysteem is dubbel uitgevoerd. Mocht er iets lek raken dan ben je niet meteen remloos.

Als je combinatie van trommels achter en schijven voor maakt zul je goed moeten uitrekenen hoeveel remkracht elk systeem heeft. Als je voor achter verhouding niet goed is sta je bij stevig remmen achterstevoren. De remdruk in het hydraulisch systeem is bij schijfremmen veel hoger dan bij trommels. De vloeistof verplaatsing is echter weer een stuk kleiner. Bij schijven heb je dus een hoofdremcilinder nodig die een kleiner oppervlak heeft maar een hogere druk geeft dan bij trommels. Als je dus overgaat naar schijven moet je dus ook je hoofremcilinder aanpassen naar een cilinder die wat vloeistof verplaatsing, slaggrootte en druk geschikt is voor schijfremmen. Wil je dit veilig en goed doen moet je echt weten wat je doet. Anders is het plaatsen van een set zoals die van Heystey (Er zijn/waren er meer.) echt het makkelijkste en
veiligste.

Een ander motor:
In principe zijn de landrovermotor en de versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn goed op elkaar afgestemd. Veel PK's zijn er niet inderdaad. Maar door de goede match werkt het zo goed samen dat een landrover zowel off- als on-road goed weg kan komen. Zelfs in vergelijking met het hedendaagse moderne motorgeweld komt het inmiddels 50 jaar oude ontwerp nog steeds redelijk mee. Waarom landrover gekozen heeft voor een motor met maar 63PK in een bijna twee ton zware wagen weet niemand maar feit is dat de landrovers in Africa erg geliefd waren omdat ze naar verhouding erg zuinig in het brandstof gebruik waren. Vergelijkbare toyota's waren ook erg geliefd maar dan omdat ze een wat sterkere motor hadden dan de landrover. Die toyota's waren alleen een enorme slokop wat op lange ritten door onbewoonde gebieden een nadeel was. De landrovermotor is geen slechte keuze om te behouden. Gezien het huidige antidiesel beleid zou je beter kunnen overwegen om over te stappen naar een twee en een kwart benzine motor van landrover. Die heeft een paar pk meer en is veel minder lawaaiig.
Er zijn afgelopen jaren zeer veel mensen geweest die een andere niet landrover motor hebben ingebouwd en daar later op zijn teruggekomen. Er zijn mensen geweest 5 cilinder mercedes motoren, indenor motoren, daf motoren er uit gooit hebben omdat het gewoon niet lekker reed. Je kon geen vijftg km/u rijden omdat die snelheid net tussen twee versnellingen zat. Of de motor was zo lawaaig dat je alleen met oordoppen kunt rijden Of mensen moesten elk jaar aan nieuwe V-bak, of er waren veel andere technische problemen.

De mensen die wel tevreden met een ander motor rondrijden hebben meestal de hele aandrijflijn uit een andere auto overgenomen. Dus de assen, de versnellingsbakken en de motor helemaal compleet. Ikzelf ben van een 2,25Na naar een 2,5Na gegaan. Dat heb ik alleen gedaan omdat ik twee dure mislukte motorrevisies achter de rug had en ik dat niet meer zag zitten. Ik kon toen voor niet al te veel geld deze motor kopen en die is bijna hetzelfde als de 2,25 en die kon ik er zo inschroeven.

Ik heb geen paraboolveren genomen omdat de wagen mij teveel gaat doorhangen in de bocht en omdat ze naar het schijnt minder duurzaam zijn. Met paraboolveren haal je Kaapstad niet. Veel overlanders zijn ook op andere (vaak originele landrover) veren terug gekomen.

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen ideeën over het aanpassen en veranderen en moderniseren van de auto. Over bijna alle dingen in een auto is echter door een groep zeer ervaren ingenieurs goed nagedacht. Het is niet makkelijk om die groep ingenieurs als amateur te evenaren of te verbeteren. En nieuwe technologie is niet alijd beter.

Mijn 109 moest een overlander worden en geen trial wagen die op een aanhanger van en naar een evenement gebracht wordt. Hij moet dus een alle wettelijke eisen voldoen en veilig en heel betrouwbaar zijn. Dat is redelijk gelukt. Alles is ook zo standaard mogelijk. Alle bedrading is nieuw maar wel origineel volgens het originele schema. Remsysteem is origineel maar bekrachtigd met een vacuumpomp op het motorblok en niet zoals ooit met het motorvacuum. Veren, schokdempers zijn allemaal nieuw maar wel origineel landroverspul.Alles is eigenlijk nieuw maar origineel landroverspul. De enige consessies zijn de motor die nu een 2,5 is, de gordels die ik erbij gemaakt heb.
De indeling is wel anders. Ooit was het een militaire wagen met een huif. Nu is het een hardtop met tropendak en geel kenteken en een achterbank, keuken enz. achterin.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019, 11:37 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Citaat:
Nu weet ik dus helemaal zeker dat die van mij helemaal PUUR blijft


Met een indenormotor, schijfremmen, rangerover assen blijft er weinig puurs over lijkt mij.

Maar even serieus. Je hebt nogal wilde en kostbare plannen plannen denk ik. Plannen die de rijdbaarheid en veiligheid van de auto misschien niet altijd bevorderen.

De ingenieurs die de series twee landrover ooit ontwikkeld hebben waren heus niet gek. Die hebben met de toenmalige technische mogelijkheden een goed rijdende en toendertijd ook veilige auto ontwikkeld. In die auto is alles dusdanig op elkaar afgestemd dat alle componenten goed kunnen werken. Een schijfrem conversie is leuk, kostbaar en als je alles zelf gaat maken een tijdrovende klus. Alleen voor de veiligheid en betrouwbaarheid nergens voor nodig.

Een andere motor is een lastige en zware klus die nog wel eens verkeerd uitpakt. Ik heb mijn landrover nu 15 jaar en kwam laatst het lijstje tegen met dingen die ik wilde veranderen en dacht te gaan verbeteren. Dat lijstje had ik dus 15 jaar geleden gemaakt dat ik de auto net had.

De dingen die ik wilde veranderen waren bijvoorbeeld:

Stuurbekrachting
Paraboolveren
Overdrive
Andere sterkere motor.
Chassis verzinken.
Lampen vervangen door moderne leds
Schijfremmen.

De dingen die uiteindelijk gebeurt zijn:

Chassis en alle kleine stalen onderdelen aan de onderzijde zijn verzinkt.
Andere motor (is 2,5NA) geworden.
Veren vervangen door nieuwe maar dezelfde. Dus weer heavy duty militaire exemplaren.

Dingen die ik nog wil doen zijn:

Overdrive. Ik heb een complete maar die moet gereviseerd worden. Zoek nog een reviseur.
Stuurbekrachtiging en dat wordt dan een elektrische.

Al die andere dingen ga ik niet doen omdat de wagen er niet beter van wordt.

Waarom doe ik al die veranderingen niet?

Gewone verlichting vervangen door ledverlichting voegt verdomd weinig toe en staat niet zo mooi op een oldtimer vind ik. Verder kan de clignoteur niet goed overweg met ledverlichting waardoor er loadweerstanden moeten worden bijgeplaatst. Het spaart op deze manier dus ook geen energie en destijds waren ledlampen nog erg duur en niet zo betrouwbaar. En hoevaak moet je nu eigenlijk een lampje vervangen in je auto? En verse lampjes kun je bij elk tankstation waar ook ter wereld kopen. Met ledlampen is dat toch lastiger.

Trommels door schijven vervangen maakt de auto niet beter. Schijven en trommels remmen in principe gewoon even goed. Mits zowel de schijven als de trommels juist gedimensioneerd zijn en op de juiste manier worden onderhouden. Schijven hebben een voordeel dat het onderhoud makkelijker is en dat ze sneller afkoelen na een stevige rempartij. Trommels zijn beter beschermt tegen vuil en steenslag en ander mechanisch geweld. Bij de ParijsDakar rally zijn veel deelnemers niet voor niets van de schijven afgestapt en weer naar trommels gegaan. Schijven gingen te snel stuk.

Mijn 109 met trommelremmen voldoet ruimschoots aan de apk eisen en remt heel mooi. gelijkmatig en recht. Mijn 88 nu 57 jaar remt ook goed maar die heb ik wel ge-upgrade naar een series drie rem systeem met rembekrachtiger. Deze auto was door verkeerd onderhoud heel slecht en levensgevaarlijk. Drie maanden na aanschaf brak het chassis in tweeën. Er zit dus nu een nieuw chassis onder. De remmerij was een rare levensgevaarlijke in elkaar geknutselde zooi van onderdelen uit andere auto's. En een enkellijns systeem. De series twee assen waren zo slecht dat ik de asstuds (schroeven waar het wiel mee vast zit) met de hand kon afbreken. Ik heb voor weinig twee series drie assen gekocht en die helemaal opnieuw opgebouwd met nieuwe landrover onderdelen. Het remsysteem is nu dubbel werkend en bekrachtigd zoals in een series drie. Dat betekend dus twee verbeteringen. Op de series drie assen zijn de bouten of draadeinden veel beter dan die van de series2. Deze zullen nooit afbreken. Het remsysteem is dubbel uitgevoerd. Mocht er iets lek raken dan ben je niet meteen remloos.

Als je combinatie van trommels achter en schijven voor maakt zul je goed moeten uitrekenen hoeveel remkracht elk systeem heeft. Als je voor achter verhouding niet goed is sta je bij stevig remmen achterstevoren. De remdruk in het hydraulisch systeem is bij schijfremmen veel hoger dan bij trommels. De vloeistof verplaatsing is echter weer een stuk kleiner. Bij schijven heb je dus een hoofdremcilinder nodig die een kleiner oppervlak heeft maar een hogere druk geeft dan bij trommels. Als je dus overgaat naar schijven moet je dus ook je hoofremcilinder aanpassen naar een cilinder die wat vloeistof verplaatsing, slaggrootte en druk geschikt is voor schijfremmen. Wil je dit veilig en goed doen moet je echt weten wat je doet. Anders is het plaatsen van een set zoals die van Heystey (Er zijn/waren er meer.) echt het makkelijkste en
veiligste.

Een ander motor:
In principe zijn de landrovermotor en de versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn goed op elkaar afgestemd. Veel PK's zijn er niet inderdaad. Maar door de goede match werkt het zo goed samen dat een landrover zowel off- als on-road goed weg kan komen. Zelfs in vergelijking met het hedendaagse moderne motorgeweld komt het inmiddels 50 jaar oude ontwerp nog steeds redelijk mee. Waarom landrover gekozen heeft voor een motor met maar 63PK in een bijna twee ton zware wagen weet niemand maar feit is dat de landrovers in Africa erg geliefd waren omdat ze naar verhouding erg zuinig in het brandstof gebruik waren. Vergelijkbare toyota's waren ook erg geliefd maar dan omdat ze een wat sterkere motor hadden dan de landrover. Die toyota's waren alleen een enorme slokop wat op lange ritten door onbewoonde gebieden een nadeel was. De landrovermotor is geen slechte keuze om te behouden. Gezien het huidige antidiesel beleid zou je beter kunnen overwegen om over te stappen naar een twee en een kwart benzine motor van landrover. Die heeft een paar pk meer en is veel minder lawaaiig.
Er zijn afgelopen jaren zeer veel mensen geweest die een andere niet landrover motor hebben ingebouwd en daar later op zijn teruggekomen. Er zijn mensen geweest 5 cilinder mercedes motoren, indenor motoren, daf motoren er uit gooit hebben omdat het gewoon niet lekker reed. Je kon geen vijftg km/u rijden omdat die snelheid net tussen twee versnellingen zat. Of de motor was zo lawaaig dat je alleen met oordoppen kunt rijden Of mensen moesten elk jaar aan nieuwe V-bak, of er waren veel andere technische problemen.

De mensen die wel tevreden met een ander motor rondrijden hebben meestal de hele aandrijflijn uit een andere auto overgenomen. Dus de assen, de versnellingsbakken en de motor helemaal compleet. Ikzelf ben van een 2,25Na naar een 2,5Na gegaan. Dat heb ik alleen gedaan omdat ik twee dure mislukte motorrevisies achter de rug had en ik dat niet meer zag zitten. Ik kon toen voor niet al te veel geld deze motor kopen en die is bijna hetzelfde als de 2,25 en die kon ik er zo inschroeven.

Ik heb geen paraboolveren genomen omdat de wagen mij teveel gaat doorhangen in de bocht en omdat ze naar het schijnt minder duurzaam zijn. Met paraboolveren haal je Kaapstad niet. Veel overlanders zijn ook op andere (vaak originele landrover) veren terug gekomen.

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen ideeën over het aanpassen en veranderen en moderniseren van de auto. Over bijna alle dingen in een auto is echter door een groep zeer ervaren ingenieurs goed nagedacht. Het is niet makkelijk om die groep ingenieurs als amateur te evenaren of te verbeteren. En nieuwe technologie is niet alijd beter.

Mijn 109 moest een overlander worden en geen trial wagen die op een aanhanger van en naar een evenement gebracht wordt. Hij moet dus een alle wettelijke eisen voldoen en veilig en heel betrouwbaar zijn. Dat is redelijk gelukt. Alles is ook zo standaard mogelijk. Alle bedrading is nieuw maar wel origineel volgens het originele schema. Remsysteem is origineel maar bekrachtigd met een vacuumpomp op het motorblok en niet zoals ooit met het motorvacuum. Veren, schokdempers zijn allemaal nieuw maar wel origineel landroverspul.Alles is eigenlijk nieuw maar origineel landroverspul. De enige consessies zijn de motor die nu een 2,5 is, de gordels die ik erbij gemaakt heb.
De indeling is wel anders. Ooit was het een militaire wagen met een huif. Nu is het een hardtop met tropendak en geel kenteken en een achterbank, keuken enz. achterin. Verder heb ik electrisch verwarmde voorruiten en spiegels. Deze dingen heb ik gedaan voor de veiligheid en rijcomfort. Winterritten naar de noordkaap moeten ook mogelijk zijn.

Ps: Ik weet niet wat er verkeerd gaat maar om een een of andere reden sta ik ook gepost als gast? Die post kan dus wel weg.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019, 13:02 
Heb er in mijn diensttijd bij de KL 3,5 jaar 3e echelon aan gewerkt
Soms zaten er idd exemplaren bij de 109 die weinig problemen met de remmen hadden. Andere hebben mij een monteur met grijze haren en veel geduld gemaakt. Een 2A remsysteem is niet veilig ontworpen , misschien vroeger nog net maar het huidige verkeer hier in de randstad word hem niet. De duurdere RRC heeft dat wel vandaar dat de defenders die assen kregen. De eerste types met trommels achter. Dat systeem ga ik dus bouwen .
Bij de Kl heel veel motoren verwisseld. Concept van 2.25 is niet happy.3x gelagerde krukas etc. Indenor xd3t. Is doorontwikkeld


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019, 17:14 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
De Peugeot motor is geen lange slag motor zoals de LR motor, dat werkt wel op de weg maar ofroad is het geen goede keuze, max koppel ligt bij een te hoog toerental.
Ben zelf zeer te vrede met mijn perkins 4.236 rij daar al 31 jaar mee en kan mij geen betere motor wensen maar de bak moet top zijn anders sta je zo met panne.
Heb er veel uitzonderlijke dingen mee gedaan, zwaar ofroad, campers van 5 ton uit zand getrokken en ja de bak af en toe vervangen of moeten repareren in de woestijn.
Heb ook de s3 remsysteem, achteras en heb de hystee stuurbekrachtiging in mijn 2a ambu

Ken een Duitser die de 2.5 peugot ingebouwd heeft maar met de 5 bak van santana en hij is tevreden

Verder kan ik je echt heel erg aanraden om als de motor er uit is het schudbord kaal te maken en met rubber te bekleden, ik heb daar 1.5 cm transportband ruber voor gebruikt en ik kan naar de radio luisteren op standje 20 van 50 en dat met de lawaaiigste tractor moter die er bestaat. :mrgreen:
Het is zelfs zo dat mijn garmin mij verstaat :!: tijdens het rijden. Vrouw heb ik op dit moment niet maar als er weer een mee zou rijden sloop ik de isolatie er weer uit :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019, 17:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
en vergeet ook niet de chauffeur. das toch de zwakste schakel.
ik heb een 6 cil nissan diesel(dubbel aantal pk,s) er in. ik rijd niet echt euhhhhhhh. voorzichtig.
maar bijv. nog nooit een steekas kapot gehad in mijn 109. als je soms leest dat ze 1 x per jaar nieuwe steekassen nodig hebben?
mijn remtrommels werken net zo goed als schijf remmen. na 4 x apk waarvan sommige met steekproef blijkt inderdaad dat trommels echt hard kunnen remmen. Ja je hebt meer onderhoud. als ik in de prut heb gespeeld/gewerkt moet je ze theoretisch even schoonmaken. en dat merk je met remmen. echter luie donder die ik ben doe ik dat niet vaak.
maar nog steeds als ik vol op de rem trap vliegen de klinkers om je oren. en hij remt ook "redelijk"recht. (hangt van de hoeveelheid prut af in de trommels)

en wat is origineel? een blok van chevrolet er in? of van Bmw? of een ford transit? die hebben allemaal al in Land rovers gezeten.
de koplampen etc.?? zitten ook in andere auto,s. zijn gewoon standaard koplampen die je overal ziet.(nu wat minder natuurlijk)
ik heb mijn stuurpomp op de bumper zitten. naast een niet standaard lier. origineel? naaaah.
maar valt niet op en alleen een kniesoor die er op let en wat van zegt.
maar het stuurt verdomd lekker.

lekker lang stukkie getikt. maar dat is hoe ik er over denk over origineel. :mrgreen:

euhhhh lees net je stukkie. ik wil ook rubber op mijn schutbord, ben getrouwd.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2019, 18:52 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Moet dan een zeer goed huwelijk zijn :? Ik hoor de bijrijders liever niet, stop kijk uit dat is te gevaarlijk als je nu niet een normale weg vindt dan stap ik uit en vlieg naar huis :evil: :twisted: :evil: :twisted:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun 2019, 17:48 
Tja,

Zelf best een stevige scholing van oude grijze wijze mensen gehad op de Kromhout kazerne. En in wat jaren(15) praktijk met bedrijfswagens toch best veel ervaring opgedaan.
Kwam iedere week 2 ochtenden voor mijn werk om vrachtauto's ADR te keuren bij de RDW. Heb dus redelijk wat ervaring met remmen bij de bank in het hol van de precieze leeuw haha.
Ben fan van trommels achter maar blij dat bijna iedere recente (bedrijfs)auto voor schijfremmen heeft. Afstellingen en scheeftrekken reduceer je bijna tot nul. Ook de trillingen in het stuur(vooral vrachtauto's) ben je van verlost . Ook bij Land Rover zijn de ingenieurs waarschijnlijk niet voor niets overgestapt(voortschrijdend inzicht en ontwikkeling).
Maar ben het zeker eens dat een goed afgesteld ,vetvrije, luchtvrije en alles zuivere trommelrem van een serie 3 zal waarschijnlijk met de constructie en remkracht niet onderdoet voor een schijfrem van een Defender. Maar soms is het lastig om dit te bereiken en goed te houden. Heb dat in de 3,5 jaar 3e echelons onderhoud bij de KL wel ervaren.
Ben daar hopelijk een geduldige kundige monteur van geworden, misschien daar wel de eerste grijze haren toen al mee opgelopen. En Tja, sommige in 1 x goed, andere echt alles nieuw erop,dagen tobben en stellen en proefrijden en nog ................lelijk woord.
Bij mij komt er dus een pedalbox serie 3 in met bekrachtiger die een eigen pomp op de motor krijgt.
Hoofdremcylinder van een vroege Defender. Deze had voor ook schijven en achter trommels. Dit moet zeker kloppen want een trommelrem heeft restdruk nodig en een schijf mag dat juist NIET hebben.
Voor Defender remmen. Mocht een last afhankelijke remdrukverdeler nodig zijn omdat hij standaard achter leeg te hard remt dan komt die er tussen.
Trommelremmen gaan minder remmen als ze warm worden door uitzetting minder zelf bekrachtiging(afstand schoenen groter ten opzichte van trommel.
Een schijfrem zet uit en de afstand tot de blokken word kleiner dus meer zelf bekrachtiging. Dus ook eens met het verhaal bergafdalingen.
Bescherming in terrein is bij trommel idd beter. De ankerplaat dicht goed af. Beschermkap bij schijf is niet echt sterk. Nu gaat de velg wel krap langs de klauw maar is kwetsbaarder punt.
Hoeveel en wat de RDW destijds gezopen heeft om het remsysteem van een serie 2A(en daarvoor)veilig genoeg te vinden om er ook nog eens 2 ton achter te mogen hangen . EEN lekje en overal is je druk verdwenen. En je koppeling ook haha. Met alle respect voor iedereen maar dit systeem vind ik niet veilig , ook niet voor destijds toen het verkeer minder was. Een RRC konden ze in 1970 wel zo uitrusten(zelfde remmen als de vroege Defender) zodat dat flat gebouw bij 170 km/h stil kwam. Dus de materialen hadden ze al wel in huis!

indenor XD3T motor.

Veel respect voor de oude 2.25 die na 18 jaren in weer en wind na 8x rondgaan na het ontluchten zonder gloeien op zijn oude diesel aansloeg.
Maar hoor veel verhalen van oude mensen die er dag en nacht mee gewerkt hebben dat ze hem helaas te kort vonden schieten met 62 PK en hij erg veel toeren moet draaien om het allemaal bij te benen. Ze vonden het nooit leuk als de vrachtwagens de neiging kregen om ze de tunnel uit te duwen.
Overigens heb ik best veel(denk 20)motoren vervangen bij de KL. Geen idee of daar de krukas al meer als 3x gelagerd van was.
Kan me voorstellen dat een dikke Perkins het beter doet en gezien zijn ouderwetse bouw dit jaren blijft doen.
De Indenor(150000km) die ik nog heeft staan heeft 250 euro gekost,92 PK en het maximum koppel is bij 2000 toeren. Heb reeds alle bijbehorende conversiedelen behalve de uitlaat, die maak ik zelf(RVS?) . Zelfs een stuurbekrachtigingspomp heb ik er zo passend voor liggen. In mijn transit van 1973 zit er ook eentje alleen dan een XD3TE van 105 PK met een aluminium 5 bak van een Scorpio.
Heb nog een reserve draaiend gedeelte met kop en pomp liggen. Heb er verder alles voor, verstuivertester, micrometer pompafstelling etc. Heb ruime ervaring(ook met revisie) met diesels van half tachtig tot half 90. We gaan het zien of het indenor verhaal me bevalt. De oude blijft op voorraad en kan altijd weer terug haha.

Wat is puur ?

Zoals al eerder opgemerkt heeft landrover zelf ook wel eens over de plas heen geshopt. Zou overigens voor geen goud een moderne puma motor er in willen hebben. Dus afdwalen naar de 2,5 Indenor die aan de buitenkant er best aardig op lijkt?
Tja, er blijven gewoon bladveren onder(misschien parabool) met de originele velgen en spoorbreedte. Gewoon een rover as. Echt geen lelijk plastic aan de spatborden maar ordinaire krassen in de 40 jaar oude lak. Als enige is dat je een paar schijven kan zien vanuit de binnenkant. Alle oude delen worden bewaard. De deukjes kloppen we terug maar krijgen zeker geen plamuur. Roest krijgt owatrol zodat het niet afgeeft aan kleding. Gewoon H4 lampen en gewone andere standaard verlichting met een bolletje.
Idd overal open te schroeven en te vernieuwen.
Waar ik de originele bedrading kan hergebruiken zal dat gebeuren, zo niet dan vernieuwen we het met de meest dichtbij komende kleur. Zekeringkast zal een nieuwe in moeten, er waren landbouw splitpennen gebruikt haha. Maar als er een update van een nieuw relais nodig is om een originele schakelaar een zorgelozer pensioen te geven dan passen we dat gewoon toe.Is de schakelaar op de vloer van het groot licht of van de ruitensproeier? Ach, veel poespas zit er niet in. Vind de grote rode lamp links naast de stuurpen wel geniaal.Is deze van de richtingaanwijzer?

Zit nog ff te denken wat ik met het soort zittingen aan wil of dat er de wat luxere versies in komen.

eerst eten en sleutelen. groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2019, 00:04 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ik heb een rvs side pipe van landcruiser er onder aangesloten met flex stuk en 60mm rvs kachelpijp, die vond ik bij valkenpower, waren van militaire tent kachels 90gr bochten en rechte stukken pasten zo in elkaar en het maakt een mooi geluid.
Geen lange pijp onder de auto dus plaats voor een derde tank achter de achteras van 120 liter, zelf gemaakt van 0,7mm gegalvaniseert blik, zit er nu 15 jaar onder en lekt nog steeds niet, je moet wel weten hoe je de naden last, een 90gr hoeklas gaat niet werken, foutje gaat juist werken en de las breekt door trillingen.
Verder heb ik wel andere velgen met een grotere offset omdat de ambulance gewoon gevaarlijk is met die 7.50 banden.
Probeer hem maar overeind te houden in de eland proof.
Bedrading heb ik helemaal vernieuwd, met moderne steek zekeringen en gelijk in de kabine zodat ze niet meer nat kunnen worden.
Vloer schakelaar is groot, dimlicht.
Heb een extra schakelaar aan de stuurkolom, handel naar beneden flash groot licht handel omhoog 1x ruitenwisser. Miste bij de 2a dat ik niet een groet met de grootlicht kon geven.
Zittingen van S3 voldoen bij mij, hou het 1000km vol op 1 dag wel een schapen vachtje er over heen.
Mijn lak heeft een fantastische patina en alle vervangen delen heben hun eigen kleur van de donor auto, drie kleuren dus gepoetst is hij nooit in de laatste 32 jaar. De spatborden krijgen langzaam hun groene kleur terug na dat ik die 34 jaar geleden op het strand in Marokko met een kwast geverfd heb.
Die peugot motor is ok maar de perkins is beter 90 pk, max koppel 250nm bij 1200 en direct ingespoten dus zuiniger maar niet iedereen wil in een tractor rijden al haalt hij dik 107 km/u met of zonder 2 ton aanhanger. Tja 3.8 liter.
Radiator van een fort capri, paste mooi en elektrische fan van een dahatsie, gezondheid!
Heb nog iets heel eigenaardigs, heb het schudbord aan de binnenkant gedeeltelijk kaal, niet behandeld en dat is na 15 jaar nog steeds niet geroest, heb ook geen lekkage, een droge landrover? :o


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2019, 23:47 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Heey,

Ken dat type Perkins wel, oersterk en klinken vanwege hun directe inspuiting wat ruw ja. Heb wel de ervaring(heftrucks en dergelijke) dat sommige erg lastig brandstof ontluchten. Altijd wel ff op een verstuiverleiding nodig als hij per ongeluk helemaal leeg is gereden of zo.
Je hoort het sporadisch dat ze in laro of jeep zitten. idd wel heel groot koppel onderin.
Hoe ik de uitlaat gaat doen met wat voor pot eronder weet ik nog niet. Geen idee of een side pipe mag van de RDW, auto "slaapt"nog en moet door de heren daar op papier uit zijn droom gehaald worden. Hoeveel liter tank dat ik maak weet ik ook nog niet, het kleine tankje van nu onder de rechter stoel is wel erg minimaal. Snap het wel want de boer die er ooit(20 jaar geleden nog) mee reed kwam de polder niet uit en had een gasolietank naast de schuur.
Omdat er bij mij twee zittingen kapot zijn overweeg ik om de luxere versie bij paddoc te bestellen. Misschien later de rugleuning met hoofdsteun er bij.
Het heeft toch laatste dagen stevig geregend , de mijne staat gewoon met ventilatie kleppen open en blijft ook kurk droog. Maar waar dat er misschien water binnen zou kunnen komen loopt het er ook gelijk weer uit met de vele roestgaten overal .
Daarom heb ik nu ff huiswerk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jun 2019, 17:20 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Grappig :? je kent de motor inderdaad, ontluchten gaat prima maar dan start hij nog niet zonder de voorste 2 verstuiverleidingen los te draaien. Standgas wat hoger, starten dan pruttelt hij op 2 poten en dan snel de 2 wartels aandraaien.
Je komt deze motor over de hele wereld tegen diep in de binnenlanden waar een boer nog zo een oude massey ferguson in gebruik heeft omdat die krengen eenvoudig niet dood te knuppelen zijn.
De sidepipe heb ik 20 jaar na de rdw keuring er onder gebouwd en bij apk kijken ze alleen of hij gas dicht is, politie kan je geluid controleren maar bij zo een oude ambu moet je wel een hele erge zijksnor treffen wil hij daar aan beginnen. :evil:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2019, 21:27 
hallo,

Ik zat nog te kijken naar de vooras van een Iveco Massif. Deze heeft parabool bladveren(geen idee hoe ver uit elkaar), vrijloopnaven en schijfremmen. Alleen de spoorbreedte is ook breder (153 cm ) als een series(134).
Tot nu toe weet ik er geen onderdelen van te vinden. Als iemand aanvullende gegevens en mogelijkheden heeft? Zit ook een handgeschakelde zesbak met inschakelbare tussenbak in. groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun 2019, 13:00 
Gast schreef:
hallo,

Ik zat nog te kijken naar de vooras van een Iveco Massif. Deze heeft parabool bladveren(geen idee hoe ver uit elkaar), vrijloopnaven en schijfremmen. Alleen de spoorbreedte is ook breder (153 cm ) als een series(134).
Tot nu toe weet ik er geen onderdelen van te vinden. Als iemand aanvullende gegevens en mogelijkheden heeft? Zit ook een handgeschakelde zesbak met inschakelbare tussenbak in. groet nico


Nico,
Weet niet of je nog zoekende bent. Maar ik heb een Santana Ligero, deze heeft standaard een parabool geveerde vooras met Vrijloopnaven en schijfremmen van schijnt een mercedes g-klasse. Zelfde sporing als een land rover as. En nou weet ik toevallig dat ter horst in de Krim nog een Santana militair sloper heeft staan voor onderdelen. Weet niet of daar zo'n zelfde as onder zit maar je kunt altijd informeren. Succes!


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2019, 13:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Gast schreef:
Gast schreef:
hallo,


Weet niet of je nog zoekende bent. Maar ik heb een Santana Ligero, deze heeft standaard een parabool geveerde vooras met Vrijloopnaven en schijfremmen van schijnt een mercedes g-klasse. Zelfde sporing als een land rover as. En nou weet ik toevallig dat ter horst in de Krim nog een Santana militair sloper heeft staan voor onderdelen. Weet niet of daar zo'n zelfde as onder zit maar je kunt altijd informeren. Succes!


dat is toevallig heeft mijn schoonzoon ook :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2019, 15:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
sjaak109 schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:
hallo,


Weet niet of je nog zoekende bent. Maar ik heb een Santana Ligero, deze heeft standaard een parabool geveerde vooras met Vrijloopnaven en schijfremmen van schijnt een mercedes g-klasse. Zelfde sporing als een land rover as. En nou weet ik toevallig dat ter horst in de Krim nog een Santana militair sloper heeft staan voor onderdelen. Weet niet of daar zo'n zelfde as onder zit maar je kunt altijd informeren. Succes!


dat is toevallig heeft mijn schoonzoon ook :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Ik was het niet hoor.. ;)

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul 2019, 01:04 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Even nog over die Perkins.Perkins was een van de eerste snellopende diesels voor utilitaire mobielen.zoals Mercedes dat was voor gewone luxe auto’s vooral taxi’s.ze zijn bekend geworden door een systeem waarvan ik niet zo gauw op naam kan komen.gogelen helpt ook niet zal me oude boeken weer tevoorschijn moeten halen maar is een kombinatie van voorkamer en directe inspuiting.verstuiver blaast rechtstreeks in verbrandingsruimte en een hulpstraal in voorkamer.de 4.203 die ik in laro had was een van de laatste afstammelingen met dit systeem.4.203D had directe inspuiting maar was een echte trekkermotor.grote broer 4.236 was ook direct ingespoten maar zonder D toevoeging simpel omdat er alleen een directe versie was


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 01:55 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ben er inmiddels achtergekomen hoe dit systeem heette:Aeroflot combustion system.uitgevonden door frank perkins en ene chapman waarvan ik vermoed dat die de uitvinder was en perkins meer de commerciële man.aeroflot moet natuurlijk zijn Aeroflow


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 16:03 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ooooooh,

Ik ga zeker informeren bij De Krim.
Dit is hele interessante informatie. Ga ik zeker mee verder.
Dit had ik eigenlijk een maandje eerder moeten weten.
Heb natuurlijk ook wel naar Toyota assen gekeken en zo.
De Mercedes G-serie had ik niet aan gedacht.
Ben ongeveer op de helft met het bouwen mijn eigen vooras met RRC/Defender flenzen en asstompen.
Maar om daar vrijloopnaven op te krijgen moet je de AVM 446 aanschaffen en dat is prijzig en lastig.

Van die Perkins vinding is mooi. Zo vond Elsbett de zonnebloemolie motor uit maar ook de TDI (van Volkswagen) en de bolvorm in de zuigerkop van MAN.

koffie groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 22:48 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Elsbeth was geniaal.maar man bolvorm?volgens mij was gardner de eerste met bolvom of eigenlijk halve bol.man had kogel.kan je ook het boek die dieselrevolution vb christian bartsch aanbevelen maar weet niet of dit in Nederland te koop is.groet


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2019, 22:16 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Bedoelde dat de verbrandingskamer in de kop van de zuiger de vorm had van een halve bol. Ooit overwogen om een Elsbett motor in mijn 124 Mercedes te bouwen.
Motor was compact,had ook geen vloeistof koelsysteem en keramische zuigers. Er ging minder energie verloren en reed in zo'n grote bak makkelijk tussen de 1 op 35 en 40.
Er is 1 Mercedes 190 officieel bij de RDW mee geregistreerd. Heb de man aan de telefoon gehad. Was niet vrijgesteld van MRB.
Plantaardige olie werd echter kunstmatig duur gehouden en de motorenfabriek was in 1 keer spontaan verdwenen. Grote oliemagnaten actie?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul 2019, 00:44 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ja is voor mij ook raadsel.zijn zo van die uitvindingen en producten die veelbelovend zijn en waar je plotseling niets meer over hoort.zo kan ik me nog duidelijk herinneren dat Saab een koelsysteem ontwikkeld had dat de warmte opsloeg in een soort van thermosfles om het zomaar ff de noemen.zou een barium oplossing zijn.maar als je de warme motor savonds afzette was de inhoud van de thermosfles volgende ochtend nog steeds warm.en kon je direct starten en binnen korte tijd wegrijden met warme motor.ook nooit meer wat van gehoord.achteraf denk ik aan 1 aprilgrap.weet maat niet precies ergens rond 1980.ik bedoelde trouwens met halve bolvorm ook dat deze n de zuiger uitgespaard was en niet in de kop.dat gaat moeilijk bij dieselmotor ivm compressie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2019, 17:10 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Even gebeld met De Krim. Ze hadden geen parabolen en geen schijfrem vooras . Staat wel een complete Santana serie 3 LW op hun site.
Dus gaan we gewoon verder met mijn eigen project.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 91 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.