leetpilson schreef:
Geert, zo simpel was ook mijn redenatie. Het laatste stukje opladen gaat moeilijk, dus van 90 moeizamer dan van 70Ah. Ruimte is geen probleem want het ding zit onder mn stoel. De reden dat ik er ook geen verwarminkje naast plaats want stoelverwarming vindt ik wel zo iets smerigs. De reuzel loopt uit je naar. Brrr
Het is een simpele redenering maar ook een foute redenering.
Meer cold-crank-amps (de zogenaamde
crampertjes) helpen veel.
Een oude accu - met name eentje die al een paar winters heeft meegemaakt zonder echt goed vol te zitten - heeft inmiddels al heel wat amps verloren. Dus lever je je oude vermoeide 90 Ah accu in en neem je een betere 55 Ah dan voelt dat als een verbetering.
Echter wat betreft het weer vullen is er een misverstand. Je laadt niet met standaard emmertjes maar die "emmertjes" zijn afhankelijk van de grootte van het te vullen reservoir (de accu) en ook afhankelijk van hoe hoog het reservoir (die accu) staat.
Een grotere accu verliest bij het starten even veel Ah's (nl startstroom x starttijd) ... met de aantekening dat zodra de accuspanning teveel inzakt de start-tijd onevenredig veel toeneemt dus met een zwakke accu verlies je ook nog eens de meeste start Ah's.
De grotere accu verliest dus procentueel minder maar objectief even veel (of dus zelfs minder als het komt tot inzakkende klemspanning).
Dan komt het laden: Een grotere accu (mits verder gelijk qua constructie en chemie) verdraagt een grotere laadstroom, een grotere accu heeft een evenredig lagere inwendige weerstand. (Of in emmertjes bewoording: de emmertjes waarmee je de accu vult zijn groter.)
Daar tegenover staat dan dat die grotere accu wel procentueel minder leeg is geraakt ... je moet die emmertjes dus naar een hoger niveau tillen om de accu nog te kunnen vullen. Echter ... ook die kleine accu komt na een tijdje laden op dat procentuele niveau en is vanaf dan net zo moeilijk laden.
Je ziet dus ... met een kleinere accu sta je per definitie op achterstand.
Dat Geert iets anders ervaart zit niet in kleiner of groter maar in meer
"Crampertjes" (=CCA's) - die start-ampères komen niet uit de lucht vallen, die potentere accu heeft een andere opbouw en/of chemie, en dus een lagere inwendige weerstand. Die nieuwe accu zal dus (zie hierboven) door die lagere inwendige weerstand naast beter zijn start-ampères afgeven ook weer makkelijker opladen.
En verder heb je natuurlijk het verschil tussen een nieuwe tov oude accu, bij die oude zijn de platen deels geërodeerd door laden en ontladen en ze zijn wellicht ook deels gesulfateerd.
Wat betreft die accu-veroudering: Even wat langer doorladen - en rustig laden, niet met reusachtige stromen, maar juist kalm - en dan bovendien ook nog eens met een lichte overspanning de accu opschudden wil zelfs oude vermoeide accu's nog weer een derde leven geven.
Zijn de platen echt aan het hemelen ... dan helpt niks meer.
O ja, nog even een aanvulling, voortbordurend op de emmertjes.
Als je alternator te krap is, dwz een heel groot deel van de 45 Amp op gaat aan "normale" verbruikers < 10 Amp voor de koplampen, 5 Amp voor de overige lichtjes, X Amp voor de aanjager, X Amp voor ruitverwarming ?? > dan heb je een nieuwe situatie. Als de alternator te klein is dan blijf je veel langer emmeren met (te) kleine emmertjes (maar dan nog krijg je de grotere accu minstens even snel vol als de kleinere).
En als de max klemspanning die de alternator wil leveren te laag ligt ... dan is het alsof je het reservoir (de accu) probeert te vullen met een te korte ladder. Er is altijd een beetje extra lengte ladder nodig om de emmertjes ín het reservoir te krijgen. Ofwel met 13,4 V haalt de accu misschien max 12 V en daarmee raakt ie nooit vol. Met 14,4 V laad je de accu op tot - direct na wegnemen van de laadstroom ± 13 V - en dat zakt daarna dan terug naar uiteindelijk ± 12,3 V (bij een gezonde accu).