Land Rover Prikbord
http://www.laroprik.nl/

Bandenmaten vs diff vs tussenbak (document)
http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2000014
Pagina 1 van 1

Auteur:  lucasvanlierop [ ma 08 sep 2014, 09:09 ]
Berichttitel:  Bandenmaten vs diff vs tussenbak (document)

Lees regelmatig wat over bandenmaten en welke diff of tussenbak overbrenging je dan nodig hebt. Ik ben (op basis van mijn standaard Disco 1) hiervoor een documentje gaan maken met alle maten omgerekend naar standaard maten. Misschien ook handig voor anderen:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing

Suggesties/verbeteringen zijn welkom.

Auteur:  Marc-my-Words [ ma 08 sep 2014, 11:01 ]
Berichttitel:  Re: Bandenmaten vs diff vs tussenbak (document)

Opmerking 1: Het schemaatje is gebaseerd op de standaard Disco-bandenmaat en een Disco tussenbak.

Opmerking 2: 'k Moest effe "mee-rekenen" om de laatste twee kolommen te doorgronden, in principe staat daar een gelijksoortig getal: De Benodigde* Diff-ratio of de Benodigde* Tussenbak-ratio (die je op verschillende manieren berekend hebt -- gelukkig zijn de uitkomsten corresponderend op wat afrondingen na).
    * Met "Benodigde ...-ratio" bedoel ik: die ratio die je nodig zou hebben om de originele Diff- en Tussenbak-ratio's terug te krijgen.
Benodigde* Diff-ratio en Benodigde* Tussenbak-ratio spelen natuurlijk niet tegelijk, je hebt bij een grotere bandenmaat maar één keer de vergrotingings-factor (=circumference percentage) in de aandrijflijn.

Opmerking 3: Je gaat van de nominale banden-maat uit. In de werkelijke wereld wijken de banden soms een aardig eindje af van de nominale waarden. 7.5x16 en 235/85x235 schelen bijvoorbeeld maar weinig, gewoonlijk minder als de nominale verschillen. (En als je naar loopvlakbreedten kijkt zijn de verschillen nog doller -- maar dat doet er hier verder niet toe.)

Opmerking 4: De Ashcroft Calculator <http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html> doet heel veel voor je als je de totale ratio wil doorrekenen en dus een inzicht wilt hebben in toerentallen + corresponderende snelheden.

Marc

PS Mbt de "Benodigde ratio's" : Voor alledaags gebruik is het veelal geen enkel probleem dat de totaal ratio een beetje verandert.
Voor de meeste gevallen zitten LandRovers nogal laag in deze ratio's (zo kan je bij een Td5 zondermeer en bij een Tdi met wat beperkingen) de 1:1,4 tussenbak door een 1:1,2 disco-tussenbak vervangen. De schakel-momenten verschuiven dan maar hellingen en ladingen zijn ook niet 1:1 afgestemd op één bepaalde ratio+motor-karakteristiek, bij iedere combinatie is er vast wel één optimale oplossing, gelukkig heeft iedere motor een zekere soeplesse (de een meer als de ander, maar zonder kan je niet rijden).

PS2 Ik lees nu pas de "toelichting" van Mr Ashcroft: Gesuggereerd wordt dat 2700 rpm bij 112,5 km/u in de hoogste versnelling de streefwaarde zou zijn. Als je niet steeds zwaar beladen, met roof-racks of aanhangers rijdt dan kan een Td5 zelfs een tuinhuisje (=Defender) makkelijk toe met minder, zelfs 2500 rpm bij 120 km/u zou je dan als streefwaarde kunnen kiezen, afhankelijk van de wensen van de chauffeur.

Auteur:  lucasvanlierop [ ma 08 sep 2014, 11:06 ]
Berichttitel:  Re: Bandenmaten vs diff vs tussenbak (document)

Had al gehoopt dat je er even in zou duiken, ik ga je suggesties even meenemen. Die theorie praktijk verschillen zijn idd hinderlijk met name 9x16 slaat in de praktijk helemaal nergens op maar dat wil ik hier dan ook in verwerken.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/