Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 09:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Startmotor 200/300TDI
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2022, 13:08 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Hoi!
Ik wil graag een 2e startmotor als reserve mee als we op reis gaan. Ik heb een 200(t)DI en zoek dus een 2ehandsje. Zijn de startmotor van een 200 en 300 tdi hetzelfde? Defender/Discovery, zijn die ook uitwisselbaar, of is er voor elk model en motortype een andere starter...?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2022, 15:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
ja, onderling uitwisselbaar. Ik weet niet wat voor reis je gaat maken maar een startmotor zou ik thuis laten ivm gewicht. Als je twijfelt over je huidige deze preventief vervangen en dan kun je weer een tijdje mee. je oude op een plek leggen die waar iemand hem kan versturen in geval van nood. Als je naar koude gebieden gaat loont het om je startkabels (de plus en de massa) te vervangen voor een wat dikkere. Heb je meteen een inspectie gedaan hoe de kabels verbonden zijn. Ik heb op mijn 2.25L benzine series goede ervaringen met Powerlite, in mijn 300tdi heb ik een gewone zitten.
Als je een 2e hands koopt weet je niet wat je in handen hebt, tenzij je hem uit elkaar haalt en hebt getest.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2022, 16:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
....Ik weet niet wat voor reis je gaat maken maar een startmotor zou ik thuis laten ivm gewicht. Als je twijfelt over je huidige deze preventief vervangen en dan kun je weer een tijdje mee. ....

Een tijdje ?? .... Hoe lang gaat een startmotor mee ?  
Ik heb slechts een n=2 ervaring, en daarbij als uitkomsten >10 jaar of > 11 jaar en > 180.000 of >150.000 kilometer ... waarbij de > staat voor nummer één waarvan ik niet weet hoeveel meer (want de auto na ruim 10 jaar verkocht), van de tweede kan ik zeggen ... hij doet het nog steeds (die tweede zou misschien eens schoongemaakt kunnen worden, het zou maar zo kunnen dat iets meer dan gewoon stroom trekt).

Ik zou niet graag 200.000 kilometer met een reserve-startmotor rondrijden (ik neem namelijk aan dat als je een wereldreis gaat maken die startmotor het eerder lichter dan zwaarder zal hebben (langere dag-afstanden, kortere tijden stilstand tussentijds).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan 2022, 19:08 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Gaat om vakanties met onze ouwe series 3. Geen wereldreizen van 200.000 km! Ik heb maar 3 weken aaneengesloten vakantie. Ik vervang dus liever zelf een meegenomen startmotor, dan dat ik er een week op moet wachten ivm versturen.
Gewicht is ook geen issue, die paar kilo extra zal ze weinig van merken! En ik rijd dingen liever op dan preventief vanalles vervangen wat nog lang niet op is!

Mijn idee is om een extra startmotor op de kop te tikken en zelf te reviseren. Als de huidige dan de geest geeft, dan is die ook wel weer op te lappen!

Maar heb mijn antwoord gevonden, ga nu op zoek...!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2022, 12:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
HPS schreef:
Maar heb mijn antwoord gevonden, ga nu op zoek...!

En ... is het antwoord dat je een goeie monteert en de goed gereviseerde thuis laat ?
D'r zijn wel meer onderdelen die stuk kunnen en waar je een week op zou moeten wachten ... en het klopt: een week is lang op een vakantie van 3 weken. Het enige wat daar iets aan kan helpen is het meenemen van een complete reserve-auto.

Ik heb ooit (voor een Renault) een gereviseerde dynamo laten opsturen door de ANWB: die dynamo was in ± 18 uur in Stockholm ... alleen had de ANWB geen erg betrouwbare leverancier: de opgestuurde dynamo deed niets, de kapotte deed wel iets (2/3 en ongeregeld, je moest dus alle verbruikers aanzetten om de boordspanning te beheersen). Terug naar huis hadden we dus een extra dooie dynamo bij ons, was de gereviseerde wel goed geweest dan had de oude ook mee terug gemoeten.
Of te wel: als je niet al te ver van huis bent kunnen de reservedelen in geval van pech nog best rap nagezonden worden.

Overigens: je kan natuurlijk ook kijken naar een verzekering die dit soort ongemakken dekt (wel goed opletten hoe dat bij een oude auto uitpakt) ... je kan evenwel ook je knopen tellen: hoe vaak komt zoiets voor, wat zijn de kansen, en wat zijn de kosten. Heb je een kleine financiële buffer (sowieso handig bij een LandRover) dan stort je daar - al dan niet virtueel - ieder jaar een aandeel pechhulp/vervangend vervoer in ... dan ben je heel snel eigen-baas. Bedenk dat je er dan zelf de baas over bent. Als voorbeeld, een kleinere vervangende auto via de ANWB, 11 jaar geleden, ruim een week + in Frankrijk huren en in Nederland teruggeven (dus bij een duurder verhuurder) kwam toen op € 800. Je repatriering zit al gauw in je (reis)verzekering, dus komt alleen het aandeel vervoer ter plekke voor je eigen rekening.
O ja, vervangend vervoer kost (ook) tijd, maar zelf sleutelen aan de auto is ook verloren tijd als het vakantie-tijd is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2022, 12:56 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Zo het nu lijkt goeie kopen, met "garantie", de huidige zelf reviseren, en dan zie ik het wel. Reserve auto aan onderdelen is een beetje overdreven, maar ik snap je punt. Het meeste is wel te fixen onderweg met wat creativiteit, maar een startmotor is best wel specifiek. Afgelopen zomervakantie helemaal geen onderdelen meegekregen en dat ging ook goed. Maar dat was in NL, en daar liggen de onderdelen wel voor het oprapen, bij wijze van...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2022, 14:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
HPS schreef:
.... een startmotor is best wel specifiek. ...

Zeker, maar er is meer dat toch min of meer specifiek is ... en een startmotor houdt maar zelden zonder voorwaarschuwing er mee op.

Bovendien ... is er altijd nog de Indiaase methode.   Ik ben er nooit geweest, maar het verhaal was dat de (oude) bussen en vrachtauto's altijd boven aan een helling geparkeerd staan, of de startmotor het doet is de vraag, belangrijker is dat de accu meestal voorbij zijn uiterste houdbaarheid is: Op de zwaartekracht kan je een auto gemakkelijk starten (uit balorigheid doe ik dat als het zo uitkomt, het het werkt prima, alleen niet vergeten het sleuteltje ver genoeg te draaien).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2022, 15:41 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Ja, die methode is mij ook bekend! Ik parkeer bij ons op scouting mijn Land Rover ook altijd voor de gein met de kont omhoog op een flinke bult... Vertel ook niemand waarom, alleen de "echten" weten waarom...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2022, 16:02 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zeker, maar er is meer dat toch min of meer specifiek is ... en een startmotor houdt maar zelden zonder voorwaarschuwing er mee op.

Mijn probleem daarmee is dat ik de waarschuwingen negeerde en verkeert interpreteerde, dacht dat accu en kabels het slechte starte veroorzaakte want ik had de starmotor er toch nieuw ingezet :? Ja 25 jaar geleden :mrgreen: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan 2022, 11:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
de waarschuwingen negeerde en verkeert interpreteerde, dacht dat accu en kabels het slechte starten veroorzaakte want ik had de startmotor er toch nieuw ingezet

Tja, nieuw is niet altijd goed/beter ...  

Net als bij de LandRover zelf geldt voor de spare-parts dat het er soms op lijkt dat de laatste stap - de kwaliteitscontrole - naar de eindgebruiker verlegd is (waarmee je in het algemeen wel weer een heel goede kwaliteitscontrole hebt).   :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan 2022, 20:12 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc, over een startmotor die het 25 jaar uithoud in een 3.8 liter diesel hoor je mij niet klagen 8-) ben zelf zo dom geweest om hem niet preventief uit elkaar te nemen om de borstels te controleren :geek:
Enige verontschuldiging die ik heb dat hij er heel lastig uit te halen is en ik ben uit principe LUI :mrgreen: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.