Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 17 nov 2019, 02:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Plaatdikte Lightweight
BerichtGeplaatst: za 02 nov 2019, 19:43 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 66
Ik heb weer een roestauratieklusje aan de Lightweight. Het paneeltje links, bij het onderste scharnier is flink aangetast. Ik kan hier een reparatiedeel in lassen maar ik weet niet hoe dik dit stukje staal is. Zie het plaatje.

Afbeelding

Hoe dik is dit deel?

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 nov 2019, 21:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 385
Woonplaats: wwerf
ik heb gewoon 3mm gehaald en daar alles mee gedaan.
alleen schutbord iets dunner anders smolt de rest.
zijn lightweigt deuren/carrosserie van staal trouwens?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2019, 09:59 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 195
3mm? Voor plaatdelen, waarom niet gelijk panserstaal gebruiken? :shock: :shock: het gaat hier dan niet meer over een lightweight :lol:
Bij reparatie van het chassis kan je 3mm gebruiken, wat al te veel is want 2mm is voldoende maar bij plaatdelen is 0,7mm al dik. 8-)
Als dat smelt dan kan je het lassen beter aan een vakman overlaten want dan weet je of niet wat voor lasapparaat je gebruiken moet of je hebt wel de goede maar weet niet hoe je hem in moet stellen :cry:
neem dit niet persoonlijk Sjaak ik bedoel dit niet slecht tegenover jou :?

Dat stukje plaat ziet er helemaal niet zo slecht uit, eerst maar eens verf verwijderen, geen gaten, niets lassen :P

Heb een 110 liter dieseltank gemaakt van 0.6mm, die hangt al 12 jaar onder mijn ambu en is nog steeds dicht :ugeek:
Waar ik ook verhalen lees van mensen die 2 of 3 mm daar voor gebruiken omdat ze niet weten hoe je zo iets maken moeten :P


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2019, 10:26 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 312
Chassis van een series is rond de 2.5mm. maar die engelse maken er een potje van. Een nieuwe achterbalk die je besteld (of outrigger) kan bijna elke maat zijn.
Dus dan zit je of aan 2 of aan 3 mm plaat. Bulkhead repareren met 3 mm is volgens mij overkill :?

Maar als ik zo kijk is dat plaatje ge-spot-last. Gaatje boren en gat tegen het bulkhead vollassen.
Dat kan rustig met een dun plaatje, het heeft verder niet zo veel te houden. :ugeek:


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2019, 11:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 385
Woonplaats: wwerf
dat schreef ik ook, voor het plaatwerk heb ik dunner gebruikt.(0, nog wat)
mijn 109 is geheel van aluminium, dus alleen het schutbord is van plaatwerk en dus dun materiaal.(oja en de deurposten)(maar daar heb ik ook gewoon ingelast wat ik voor handen had)
vandaar ook mijn vraag of een leightweight van staal is? dan is hij toch ook niet licht meer?

en yup ik kon 3 mm niet in 0.7 mm lassen zonder de dunne af te fikken. k,heb het wel geprobeerd maar inderdaad dat ging mijn las capaciteiten te boven. :oops:
k,was ooit chef kok he? (en bottelier/hofmeester/duiker/heliredder/bibliotheek beheerder/boarding team lid/videoteam/financieel controller/ict beheerder/chef logistieke dienst/medische actiedienst/etcetcetc. maar geen lasser. :mrgreen:
heb pas leren te bakken en braden toen ik met die oude zut begon. :D

ik zou in geval van pike inderdaad gewoon de slijpschijf met lamellen er op zetten en kijken wat er achter zit en daarna handelen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019, 18:56 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 66
Dank voor de reacties.

@ Sjaak: Motorkap, wings en de plaatdelen van de laadbak zijn aluminium. De doortops zijn dezelfde als op de Series en de onderdeuren zijn niet meer dan een stalen frame met een plaat aluminium er op gepopt. Schurbord en voetenbakken (en chassis natuurlijk) zijn staal. Maar niet de beste kwaliteit zoals we allemaal weten :cry:

@ GatheRRoveR: Roest onder verf laat zich altijd zien als de blaasjes op bovenstaande foto. Pas als je de lamellenschijf op de slijptol zet zie je wat er aan de hand is. Ik werd er niet echt vrolijk van.

Afbeelding

En dan de binnenkant:

Afbeelding

En het onderste scharnier er af, ik flink achteruit gebeden tijdens het demonteren van dat scharnier en het voorste boutje van de sill:

Afbeelding

Dit brengt mij bij het volgende. Ik heb al wat geknutseld om een reparatiedeel te maken maar met hamer en bankschroef krijg ik geen haakse hoek in het stukje plaat. Heeft iemand een zetbank die ik een paar minuten mag gebruiken? Hoef het ding niet te lenen, even langskomen met een plaatje, zetten en klaar. Omgeving Nijmegen.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019, 19:52 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 312
Hoi leuk die foto’s. Maar eren wie te eren is, was SjaakI met de lamellen-schijf.

Ik ben al jaren weg van dit model, maar nooit beseft dat dit deel net als je voetenbak staal is :shock:
Tja, kunsje is misschien een hoekstukje zetten en dit verjongen maar daar heb je extra gereedschap voor nodig.
Maar hoe je dit nu moet doen, alles wat je doet is zichtwerk. Rommel je aan de binnekant dan blijft dat ook zichtbaar.

Hoe is de onderkant van je voetenbak?

Is zoiets als dit niet de manier om te gaan?
https://shop.classicbulkheads.com/index.php?route=product/product&product_id=123
(Sorry zo even snel een link)

Want dit is niet leuk om te vinden. (Ben benieuwd) :oops:

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door GatheRRoveR op di 05 nov 2019, 19:56, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019, 19:53 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 195
Altijd welkom maaaaaaar ik woon in de voormalige ddr en ben het eerste half jaar niet thuis :? Niet helemaal correct, de toyo is mijn huis nu. :lol:
Maar als je 2 stuk 50-50-5 hoek profiel staal in een bankschroef klemt met het blik er tussen kan je heel mooi een kant omzetten, 40-40-4 mag ook.
Niet gelijk met de eerste klap 90 graden willen maar langzaam stukje voor stukje om kloppen :geek: en met een hand blik in de gewenste richting op spanning houden.
:shock: bin there doen that, met een goed Mig lasapparaat veel dicht geprut en gelapt :mrgreen:
Heb nu wel een zetbank :roll:

Succes


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov 2019, 21:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 385
Woonplaats: wwerf
ik heb kleine stukjes ook in de bankschroef gedaan. en als dat niet lukte deed ik passende stukken staal aan elkaar puntlassen, er in zetten en dan af lassen en veel schuren daarna natuurlijk.

in dit draadje kun je stukjes zien van mijn gepruts. viewtopic.php?f=9&t=2001065

maar al zeg ik het zelf (een ander doet het toch niet) je ziet er niets meer van :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 nov 2019, 20:41 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 66
Wederom dank voor de reacties. Ik heb weer een paar ideetjes.

@ GatheRRoveR: Die voetenbak heb ik 2 jaar geleden al gezien maar al die puntlassen staan me tegen. Tussen de plaatdelen krijg je opsluiting van vocht.

@ Jamaar: Dank voor de uitnodiging maar het is me iets te ver weg en niet snel genoeg. De tip van 2 hoekprofielen in de bankschroef is een goeie! :)

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 08:57 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 195
https://valkenpower.com/hout-en-metaalb ... 760mm.html


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 09:30 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 312
Pike schreef:
@ GatheRRoveR: Die voetenbak heb ik 2 jaar geleden al gezien maar al die puntlassen staan me tegen. Tussen de plaatdelen krijg je opsluiting van vocht.


Hai Pike, ik snap je reactie, toch is dit een heel veel gebruikte manier.
Als je goed kijkt is veel laswerk bij LaRo’s “ge-puntlast” . Zelfs aluminium puntlassen ze, zie bijvoorbeeld de Tub.

https://carosserierepair.weebly.com/plaatlassen.html

Je kan haast niet anders, als je dun plaat helemaal wil dichtlassen gaat het snel golven/vervormen door de hitten.

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 10:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 734
GatheRRoveR schreef:
..... . Zelfs aluminium puntlassen ze, zie bijvoorbeeld de Tub.


Ik zou zelfs zeggen: het is juist het duidelijkst bij het aluminium.

Bij mijn vorige was ooit een bus wat onnadenkend met zijn "staart" uitgezwaaid en had mijn laadbak wat gekreukeld.
Na de reparatie waren die "mooie" puntlassen verdwenen .... :(


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 19:48 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 66
Jamaar schreef:
https://valkenpower.com/hout-en-metaalbewerking/metaalbewerking/zetbanken/zetbank-mini-760mm.html

Dat is een stuk gereedschap wat doet wat ik wil. Dank voor de tip :) Jammer dat het ding niet op voorraad is :cry: Ik heb al een mailtje gestuurd voor de levertijd. Maar... misschien is de kleiner versie groot genoeg. Moet ik zaterdag even meten.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 nov 2019, 20:02 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 66
GatheRRoveR schreef:
Pike schreef:
@ GatheRRoveR: Die voetenbak heb ik 2 jaar geleden al gezien maar al die puntlassen staan me tegen. Tussen de plaatdelen krijg je opsluiting van vocht.


Hai Pike, ik snap je reactie, toch is dit een heel veel gebruikte manier.
Als je goed kijkt is veel laswerk bij LaRo’s “ge-puntlast” . Zelfs aluminium puntlassen ze, zie bijvoorbeeld de Tub.

https://carosserierepair.weebly.com/plaatlassen.html

Je kan haast niet anders, als je dun plaat helemaal wil dichtlassen gaat het snel golven/vervormen door de hitten.


In de autoindustrie werd (wordt?) heel veel gepuntlast. Een perfecte manier om dunne platen aan elkaar te lassen maar naar mijn mening niet de beste. Ja, de boel zit goed vast. Proplassen met een MAG apparaat is een vervanging voor reparaties. Er blijft toch altijd een kiertje...

Puntlassen is vooral goedkoop voor de fabrikant. En dunne plaat dichtrupsen is inderdaad heel erg lastig.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 nov 2019, 10:18 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 195
Dat zitbanken ziet er zo simpel uit dat als je een goede ijzerboer kent je het zo nabouwt in de maat die je wilt. Misschien iets dikker staal gebruiken.
Daarna stuur je de gekochte weer terug :arrow: of je past de originele aan door er een stuk tussen te lassen. :?
Dat het niet op voorraad is heb ik helaas niet gezien :|


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.