Eric&Betty Boop schreef:
5 ton moet zijn 4 ton en dat is de trekkracht. Het hijsvermogen is 3,2 ton.
Een 1,6 ton heeft een trekkracht van 2,4 ton. Als je een auto van dik 2 ton die op zijn buik ligt helling op uit de modder wil trekken kon je met die 2,4 ton wel eens tekort schieten. aangezien ik geen zin had om vaak breekpennen te wisselen heb ik de zwaarste versie genomen. Het gewicht van die zwaarste versie is goed te beuren.
Blijft de vraag. Heb je er ooit mee gewerkt.
Vanwege de trekkracht en de optie van "plat op de buik in de modder" zou ik kiezen voor die 1,6 ton (met 2,4 ton trekkracht) en een klapblok (dat theoretisch voor een verdubbeling van de trekkracht zorgt). Vanwege het alleen incidenteel gebruik en vanwege het gewicht en volume van een zwaardere handlier zou ik niet kiezen voor een 3,2-4 tons versie.
Zoals VeeTee al zegt: nee, ik heb er nog steeds geen, nog steeds niet nodig gehad ...
Ik let ook een beetje op, probeer uit de "lierproblemen" te blijven, ook dat is een "sport" -- het terrein "lezen" ligt ook in het verlengde van mijn professie, dat helpt wellicht. (Vroeger, langer geleden, moesten artilleristen allerlei "rare" dingen leren opdat ze hun stukken niet in de modder verspeelden, toen moesten ze het dan ook doen met alleen die paardenkrachten die ze in vlees en bloed hadden.) Maar goed, zo nu en dan speelt het in mijn hoofd, met een handlier als "achtervang" zijn er momenten dat je iets onbezorgder onderweg kan zijn.
Wat me al eerder is opgevallen: Het is ook een cultuur-dingetje. In de Francophone landen is een "tirefort" veel geaccepteerder. Weliswaar heeft iedereen die veel moet lieren zo'n electriek ding (vaak omdat ze zelf hun kachelhout uit het bos halen, dat zou ik ook niet dagenlang op alleen handkracht volhouden), vaak hebben ze ook een "tirefort", en wie de lier niet voor het hout gebruikt heeft vaker alleen een handlier (omdat die qua trekrichting universeler is). Zolang het alleen voor incidenteel gebruik is is de spierkracht geen probleem.
Marc
PS Ik ben echt niet te beroerd om nuttige spullen te kopen. Ik had ooit twee sneeuwkettingen, sinds één winter met sneeuw en dus eenmaal uitproberen heb ik er vier, en die gebruik ik met plezier als het "nodig" is. Je kan natuurlijk ook alleen schoongemaakte wegen berijden en ter dekking van de wettelijke eisen twee kettingen achterin leggen (NB in Scandinavië zijn er bij gebruik van kettingen wél 4 verplicht.)
Tegelijkertijd geldt voor mij als basisregel (waaraan ik me soms niet houd): Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen zolang het het niet nodig hebt, en dat wat je nodig hebt heb je liever bij je. Tot nu toe is de lier-noodzaak nog steeds op z'n best marginaal en dit dan in tegenstelling tot sneeuwkettingen en waffle-boards - met name die kettingen hebben me al veel plezier gegeven (en dus soms even koude handen).