Sue schreef:
Dank voor jullie reactie Jo, Marc.
LPG/Diesel, 80% vermindering van fijnstof staat er, en dan kan je ook nog een katalysator inbouwen om verdere uitstoot te beperken.
Ben benieuwd wat de kosten zijn, kon ik zo gauw niet vinden.
Roetfilter van IMSO, 75 tot 90% minder roet......... benieuwd of de kosten voor een LR net zo hoog zijn als voor machines die in de industrie gebruikt worden, want er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan..... € 2000,--
Zal die prijzen eens opvragen.
Als je een "schone" auto wilt kan je beter gaan fietsen.
Second-best is een heel oude LandRover en third-best een recente "Puma".
Die heel oude LandRover is second-best omdat die waarschijnlijk meestentijds stil staat
Een 200tdi wordt nooit een "frisse" diesel. Echter ... er is ook een olijke paradox: die vette roetwalm heeft ook een goeie kant. Bij moderne wordt de diesel beter verbrand ... in een zoektocht naar vermindering van het roet-aandeel, je krijgt daarbij dan wel in ruil steeds hogere
fijn stof-aandelen in dat resterende roet. De ouderwetse vette roetwalm slaat sneller neer en omdat je het ook goed ruikt adem je het niet vrijwillig in .... die ultra-fijne roetdeeltjes komen veel verder -- uiteindelijk zijn beide ongezond.
Maar terug bij het beperken van het roet.
Wellicht is het nakijken (afstellen, reviseren en/of vervangen) van je inspuitpomp en de injectoren een effectievere investering in de roetbedstrijding ... en dit is in ieder geval geen "end-of-pipeline" oplossing.
Bedenk dat met een (goed passende) aardappel in je uitlaat de auto nl ook schoner wordt.
Marc