Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 13 mei 2024, 06:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 18:48 
Beste prikkers,

Wellicht een bekend probleem bij lpg.

Na een koude nacht start ie meteen en loopt prima stationair. Gas geven (in P of N) gaat goed. Loopt mooi hoog op in de toeren. Gas geven geen probleem.

Nu zet ik 'm in D. Als ik bij het weg rijden ook maar iets teveel gas geef slaat ie af. Het lijkt wel of ie verzuipt of juist te weinig lpg krijgt. Ik kan wel weg rijden maar dan met een heel precies voetje. Zet ik 'm terug in P/N dan kan ik wel weer veel gas geven waarop de motor prima reageert.

Als de motor warm wordt, wordt het probleem minder. Totdat de motor helemaal warm is, dan is het probleem weg.

Op benzine geen koude start problemen.

Iemand enig idee welk onderdeel aan het eind van z'n latijn is?

Gr.

Stefan

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 08:20 
Mijn ervaring is de brandstof pomp.

Gr. neef henk



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 08:32 
Brandstofpomp? Op benzine geen problemen zegt ie toch?

Ik zou ontsteking nakijken. Die is voor lpg meer kritischer dan op benzine. Heb zelf al heel vaak meegemaakt dat er op benzine geen problemen zijn terwijl op lpg problemen komen vanwege brakke ontstekingsdelen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 08:55 
Overigens kan als ontsteking goed is de verdamper blijven plakken inwendig. Wellicht aan vervanging toe omdat membranen en rubbers koud niet meer zo soepel zijn. Na opwarmen functioneert alles weer naar behoren


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 10:09 
Of een bevroren verdamper door lucht of te weinig koelvloeistof.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 15:31 
Heren,

Dank voor de reacties. Ik heb zelf helaas te weinig ervaring met LPG om te op te lossen. Ik heb wel even gekeken. Ondanks dat ik een projectje niet uit de weg ga heb ik besloten de rrc volgende week toch naar de LPG garage te brengen. HPO in Oostelbeers. Heb ik goede ervaringen mee. Ik zal de oorzaak en oplossing posten zodra het euvel is opgelost. (ik ook heb het vermoeden ouderdom...)

Gr.

Stefan

RRC Vogue SE 3.9 EFI '90




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 15:39 
HPO is een goeie. Maar ten eerste moet de basis goed zijn, ontstekingstijdstip (mag op gas best enkele graden vroeger), vacuum vervroeging, centrifugaal vervroeging, bougies, bougiekabels, verdelerkap, bobine (je hebt ook extra krachtige) en rotor. Daarna kun je kijken hoe de gasafstelling is, ook beter iets te rijk dan te arm.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 17:19 
Als je verdamper in het koelsysteem in serie aangesloten is met je kachel, dan wordt de verdamper alleen verwarmt als je kachel ook open staat, kachel dicht is meteen bevriezen van je verdamper waarbij een beetje extra rijwind de trigger kan zijn. In serie aansluiten ipv met een t-stuk is wél de makkelijkste manier van aansluiten, én vlot te checken. Grtz.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 18:01 
Oke, ik denk dat ik maar even bel Bart spinning smiley sticking its tongue out

Maar.....Als ie warm is dan loopt ie wel lekker, alleen als ik 'm helemaal intrap (als ie warm is) trekt ie net niet lekker door. Iets minder gas dan wel. Zou het dan nog te maken kunnen hebben met ontstekingstijdstip / vacuüm vervroeging / centrifugaal vervroeging / bougies / bougiekabels / verdelerkap / bobine of rotor? Als 1 van deze onderdelen niet goed zou functioneren dan zou het probleem toch ook bij warme motor moeten voordoen?

Of de verdamper in serie is aangesloten weet ik niet. Ik kan niet herinneren of het verschil maakt of de kachel nu wel/niet aan staat. Straks ff proberen.

Gr.

Stefan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2015 19:17 door Stefan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 23:17 
Je zegt eerst dat ie het warm goed doet maar nu blijkt dat ie warm bij hoge toeren en hoge belasting ook niet lekker loopt. Is dit nu op LPG of op benzine?

Als hij op benzine bij hoge toeren niet lekker loopt is ontsteking eerste verdachte. Uiteraard loopt ie dan ook niet lekker op LPG onder dezelfde omstandigheden en eerder.

De meeste LPG boeren trekken eerst alle oude ontstekingsdelen er af om die te vervangen voor nieuwe voordat ze ook maar iets aan het lpg systeem gaan doen.

Het kan de verdamper zijn maar die werken vaak lang probleemloos. Ze moeten vaak echt heel oud zijn of veel km hebben gedraaid willen ze storing geven.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 23:48 
Op benzine loopt ie perfect, ook hoog in de toeren, koud en warm. Ook als ik doortrek.

Het probleem is vooral bij koude start op lpg, maar ook een beetje als de motor warm is en ik doortrek. Beetje minder gas dan gaat ie wel. Met gevoel dus grinning smiley

Gr.

Stefan



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/03/2015 21:51 door Stefan.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 00:14 
Ik heb bijna ditzelfde probleem ook gehad.

Eerst verdelerkap, vervangen. Verdelerkap heeft een koolstiftje. Die kan ook versleten zijn of los zitten in zijn huisje. Dat was bij mijn ook zo maar vervangen ervan gaf nog niet foutloze ontsteking.

Ik heb de verdelerkap er toen af gehaald. Daaronder zit een doorzichtig kapje waarop staat dat het niet los mag tongue sticking out smiley . Daaronder zit een soort van hall-gever. Die heb ik opnieuw afgesteld. Die mag een speling hebben van dacht ik 0.15-0.25mm. Staat in de Haynes. Daarna opnieuw met stroboscoop op tijd gezet.

Verder natuurlijk ook rotor vervangen. Toen was het goed.

Daarna nooit meer last gehad.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Koude start RRC lpg
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 09:11 
Ik zou echt eerst naar de onsteking kijken. o.a. tijdstip en bougies. Bij lpg kun je de bougies iets groter zetten zodat je een grotere vonk krijgt.
sommige verdampers hebben een aftapplug, eventueel wat kruipolie erin spuiten.
Groet,
Jeroen


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.