Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 13 mei 2024, 22:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 23:45 
Ben nog steeds bezig mijn 90' om te bouwen naar benzine met een BMW M52.
Ik heb de motor al ingebouwd gehad maar er weer uitgehaald omdat hij met de standaard LT77 te dicht op het schutbord zit.
Ik zit er aan te denken om een langere Lt77 uit een RRC/Disco in te bouwen zodat de motor 14 cm verder naar voren komt maar dat geeft weer ellende met de seatbase (poken zitten verder naar achten en andersom)
Praktisch krijg ik hem er wel in alleen mooi word het dan niet. Misschien een optie om alleen de priceas en bellhousing om te zetten op mijn originele Lt77 of ziet iemand daar andere beren op de weg?

Tinus "90" Tiid-Rôver (wordt BMW M52)


En Larocamper 300TDI



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 11:23 
Hoi Tinus,

Helaas is overzetten de priseas en de bellhoude geen doe het zelf klus, zelfs bij Ashcroft doen ze dit eigenlijk nooit, je kunt dan dus beter een andere bak zoeken.

Wel was ik nog benieuwd hoe jij de M52 aansluit op de bak? past dit 1 op 1 of heb je een pasplaat gemaakt?

Cheers Bowy




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 14:09 
Bowy,

De M52 heeft geen vliegwielhuis dus heb ik een vliegwielhuis van een 2,25D pas gemaakt op de M52 en het vliegwiel van de BMW behouden met een pas gemaakte koppelingsplaat van een 200TDI. Het bellhouse van een Lt77 past weer op het vliegwielhuis. FF heel kort door de bocht. als je het precies wilt weten kan ik het (met foto's) wel uitleggen. Als je het wilt zien kan nu nog zolang de motor er nog uit ligt.
Volgens de geruchten zou een vliegwielhuis van een RRC 2,4 TD (met de BMW M51 diesel) rechtstreeks op de M52 moeten passen. Enig speurwerk geeft al aan dat het vliegwiel/koppelinsplaat van de RRC groter zijn dan die van de M52 dus of dat past is ook maar de vraag.

Tinus "90" Tiid-Rôver (wordt BMW M52)


En Larocamper 300TDI




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2015 12:15 door Tinus.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 18:38 
Goed bezig!

Als je nu in plaats van een LT77 een R380 van een diesel monteert, dan kom je waarschijnlijk 3 cm naar voren!
Het huis van de vijfde versnelling van de R380 is namelijk 3 cm langer.

Is dat niet precies de ruimte die je zoekt?

Om nu het hele zaakje 14 cm naar voren te halen is een beetje zonde voor het zwaartepunt.

Een price as wisselen zou op zich moeten kunnen.
Het is dacht ik alleen niet zo dat je een price as van een diesel kunt uitwisselen met die van een V8.
Dan moet je de layshaft plus een aantal andere tandwielen ook wisselen.
Het zou alleen kunnen als de overbrengingsverhouding van het tandwiel dat de layshaft aandrijft gelijk is.

Een mainshaft wisselen is wat dat betreft makkelijker.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2015 16:41 door JoostKenya.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart 2015, 18:44 
Sander, een jongen die LT77 en R380 bakken doet reviseren (héél goed!) heeft wel eens een R380 van een Disco omgebouwd voor montage in een Defender, de bediening is dan omgebouwd. Als je met hem in contact wilt komen: nextgear@hotmail.com


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2015, 23:00 
JoostKenya Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je nu in plaats van een LT77 een R380 van een diesel monteert, dan kom je waarschijnlijk 3 cm naar voren!
> Het huis van de vijfde versnelling van de R380 is namelijk 3 cm langer. Is dat niet precies de ruimte die je zoekt?

De short bellhouse R380 is uitwisselbaar met de LT77 omdat de prise-as en bellhouse juist korter is.
Makkelijker lijkt het me om de LT77 te monteren als een R380. 5cm naar voren. Tunnel van een R380 en klaar.

Langere prise as en bellhouse wisselen is te doen als je weet wat je doet. Zoek wel de juiste as bij de bellhouse, want er zijn meerdere lengtes dan alleen lang en kort, meerder tantwiel verhoudingen en diameters lager.
Mocht je een LT77 willen met een lange prise-as, ze zijn wel bij Ascroft te bestellen (zelf ook wel eens gedaan)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2015, 23:10 
En denk je dat een LT77 sterk genoeg is voor een BMW 6 cylinder benzine? Ik zou zeker voor een R380 gaan, laten reviseren en een oliekoeler erop.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2015, 23:55 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> En denk je dat een LT77 sterk genoeg is voor een
> BMW 6 cylinder benzine? Ik zou zeker voor een R380
> gaan, laten reviseren en een oliekoeler erop.

Zou ik ook doen, gewoon R380 van een Defender. Eventueel iets naar achteren monteren met de tunnel van een LT77.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2015, 00:02 
R380 of LT77 hebben dezelfde afmetingen volgens mij


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2015, 14:21 
Uit het feit dat een R380 met "short bellhousing" een directe vervanging is voor een LT77 met standaard "long bell housing" concludeer ik dat de R380 dan wel langer moet zijn.
Maar ik moet toegeven dat ik het nooit zelf nagemeten heb.

Of heeft een LT77 altijd een korter vliegwielhuis? Nee toch?
Het is lang geleden dat ik het het vliegwielhuis van een LT77 diesel gemonteerd heb.
Dat was, hoe ik het me herriner, best wel een lang vliegwielhuis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2015 12:28 door JoostKenya.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 maart 2015, 22:09 
Joost, het klopt dat het huis van de R380 langer is dan het huis van de LT77.
Ascroft heeft daarom een set prise-as en bellhouse voor de R380 ontwikkeld die iets korter is zodat hij direct uitwisselbaar is met de LT77.

Mijn versie voor de 88 zou dan een LT77s zijn met de kortere set van Ascroft winking smiley

Zo heb ik ook het plan om een P38 differentieel in de achteras te zetten voor een zo lang mogelijke aandrijfas !


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 15:12 
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> R380 of LT77 hebben dezelfde afmetingen volgens mij

[www.ashcroft-transmissions.co.uk]

"The "Stumpy" or short bellhousing R380 was made by Landrover as a direct replacement for the 4 Cyl LT77. The bellhousing is 30mm shorter than the LT77 one as the 5th speed housing is 30mm longer"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2015 19:54 door Scratch.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 16:09 
Scratch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zo heb ik ook het plan om een P38 differentieel in
> de achteras te zetten voor een zo lang mogelijke
> aandrijfas !

Past een shortnose P38 diff wel 1 op 1 in een rover ashuis(serie,90/110,RRC,disco)?
Staat me iets van bij dat het gaten patroon anders is of dat het iig ergens niet uitkomt.
Is wel een gevalletje "klok en klepel" hoor. Het fijne weet ik er niet van.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 21:51 
Nee, dacht niet dat het zo paste. Er was zeker iets met het patroon van de bouten, en volgens mij ook iets met de zijkant van de klok !?

Ik duik er even in !!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart 2015, 21:52 
Natuurlijk kun je ook meteen een Wolf XD of Puma achteras pakken. Of zou een P38 ook aan te passen zijn !? (Voor bladveren)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.