Al vele en vele jaren mag ik zo nu en dan de besneeuwde bergpassen van Oostenrijk berijden en zo nu en dan ook de heuveltjes in Scandinavië.
Uiteraard altijd sneeuwkettingen bij gehad en op eigen inzicht gemonteerd bij gebruik op de 2WD auto's. Erg handig op sneeuw hoewel met winterbanden eigenlijk niet nodig. Echter wel zeer bruikbaar op ijs of op sneeuw waar ijs onder ligt.
Auto's met 4WD/winterbanden? Sneeuwkettingen heb ik nooit nodig gehad en dat is echt fantastisch rijden. Iedere dag besneeuwde bergen op en af rijden is echt genieten en ik moet me dan zelf ernstig bedwingen om niet overmoedig te worden. Heb je een auto met ondersteunende elektronica dan kun je de grenzen iets verleggen maar houdt dan goed de lampjes op het dashbord in de gaten want dit is geen vrijwaring om in een slip te geraken.
Tsja, dan de sneeuwkettingen borden in Oostenrijk. Meestal staan ze zomer en winter open dus dat zegt helemaal niets.
Onder aan een bergpas kan het sneeuwvrij zijn en de eerste kilometers lijkt dat heel de rit waarna de hoeveelheid sneeuw steeds meer en meer wordt. Vervolgens sta je schuin met kettingen te klooien om ze er onder te krijgen. Andersom van boven naar beneden is wat duidelijk omdat er boven op de berg meer sneeuw ligt dan in het dal.
Een beproefde methoden is gewoon onder of boven aan een bergpas even te staan wachten op tegemoetkomend verkeer. Niet naar de lokale kentekens kijken want die scheuren kettingloos met snelheden die wij toch niet bij kunnen houden maar kijk in Oostenrijk naar bv Duitse of Italiaanse kentekens en of ze sneeuwketting aanhebben.
Heeft de meerderheid kettingen aan dan kun je aan de slag want dan weet je dat het echt nodig is.
Vertrouw niet op de Nederlanders met sneeuwkettingen aan en ik heb al vaak genoeg achter Nederlanders gereden die het asfalt aan het slopen waren met sneeuwkettingen aan zonder dat er sneeuw lag.
Gezond verstand gebruiken dus en de situatie goed inschatten. Snelheid matigen is altijd goed en stoor je vooral niet aan de bumperklevers die denken harder te kunnen maar niet durven in te halen. Gewoon je eigen snelheid hanteren en de locals waar mogelijk in laten halen door een knipperlichtsignaal te geven zodat je laat zien dat je ze gezien hebt.