Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 15:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 11:48 
Goedemorgen,

Me oom heeft een 110 td5 waarbij de koppeling hort en stoot, duk duk doet, hij komt niet mooi glad op, alsof je te weinig gas geeft, het is afhankelijk van de gebruiker en toerental en alleen bij optrekken uit stilstand.



Wat kan dit zijn en kan je er nog even mee doorrijden? Ik had al gelezen dat het misschien het toplager of dual mass vliegwiel kan zijn.


Punt is dat hij donderdag voor een week naar Schotland gaat en afvroeg of hij deze tocht nog kan maken en wat het risico is?


Alvast bedankt!



Groet, Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 12:37 
als het je vliegwiel is kan je nog wel even door rijden
het kan ook zijn dat er een motor rubber gescheurd is, even met een breekijzer onder de auto en alle ophang rubbers nakijken. ken iemand die daar een half jaar mee rondgereden heeft zonder wezenlijke problemen alleen schudde alles bij het opkomen van de koppeling, was trouwens een zware fiat camper




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 14:31 
Ik vermoed je vliegwiel of je drukgroep kapot, mijn advies: zo snel mogelijk maken en niet naar Schotland gaan.

Gr, bart


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 15:04 
Geen risico nemen, zal inderdaad zomaar het dual mass vliegwiel kunnen zijn.
Als je het spul laat/gaat vervangen, geen massief vliegwiel nemen en ook geen imitatiespul!
Doe maar ff een zoekfunctie.

Groet, Paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 15:12 
Valeo dual mass vliegwiel is volgens mij wel goed. Ik hoor idd slechte verhalen over het massieve vliegwiel. Gelukkig rij ik in een luie automaatgrinning smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 15:18 
Bedankt voor de snelle reacties!


Wanneer het toplager slecht wordt betekend dat dat de lagers van layshaft van de bak wat meer op zijn donder krijgen begrijp ik. Wat zijn de gevolgen van een slecht vliegwiel of drukgroep? Alleen dat het wat meer in onbalans is of dat het daadwerkelijk '' uit elkaar'' valt?



Ze laten nu de diagnose stellen bij het land Rover Centre in Zwolle, dus ben benieuwd wat die ervan zeggen.


Dus als er zaken vervangen moeten worden dan is dit het lijstje? : (OEM)
- Dual mass vliegwiel
- koppelingsplaat
- toplager
- druklager
- what else?




Groet Tom



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2014 13:20 door TVR.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 15:27 
Drukgroep zou ik ook maar doen....


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 15:27 
Misschien heeft Andrew nog tijd?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 17:11 
het is van veel TD5's bekend dat het toplager, dat niet meer dan een bronzen busje is, gaat protesteren binnen 50k na montage van nieuw (oem) vliegwiel.
Het zeurende lagertje hoef dus zeker niet het eind van je vliegwiel te betekenen.
Het horten en stoten wel. Maar nogmaals doe ff googlen en mn op de engelstalige fora heb je de hele dag leesplezier!

Groet, Paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 20:58 
als je vliegwiel er toch af is dan gelijk je olie keerring controleren, weet niet hoeveel die gelopen heeft maar er zijn wel andere die je kunnen vertellen of dat ook zinnig is
ik heb het bij mijn buurman wel preventief vervangen op zijn aandringen




Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jul 2014, 02:54 
Met horten en stoten bedoel je denk ik dat de motor inkakt, wat je hoort voelt lijkt net alsof een cilinder niet mee loopt.

als je net dat beetje meer gas geeft is er niks aan de hand.

dit zelfde zal hij ook doen als je uit rolt in een versnelling ( gen gas dus ) en de motor bijna laat afslaan ( te laat bent met de koppeling intrappen ) Probeer het maar eens.

Jij denkt aan de koppeling/vliegwiel etc , maar ik denk en weet vrij zeker dat je injector harnas verzadigd is met olie grinning smiley
Het zou ook kunnen dat je lucht massa meter het begeven heeft, hierdoor loopt de motor met een basis waarde en werkt de anti stall niet effectief, waardoor je deze problemen krijgt.

Die zou ik als eerst eens controleren, zwarte kap van de motor af ( 3 x M8 bout 2 x Links 1 x rechts) en dan de stekker van het injector harnas los maken en bekijken, het kleppen dksel hoeft voor deze simpele controle er niet af!

Als deze stekker vol olie zit is je injector harnas in elkgeval toe aan vervanging ( alles reinigen met remmen reiniger )

Een ander mogelijkheid is een vet geslagen koppelings plaat, dit komt omdat een langdurig lekkende klepdeksel pakking wordt genegeert. een vette plaat hapt en geeft de kracht van de motor niet soepel over aan de bak.

Wat heeft de auto gelopen, de meeste vliegwielen zijn op zo rond de 250.000 -- 300.000 KM.

Je toplager zal een joelend geluid geven, en dan soms wel en soms niet, maar enkel als je de koppeling bediend.

Als je besluit alles te vervangen dan is dit je boodschappen lijstje.

Valeo dubbelmassa vliegwiel ( OEM )
Valeo of borg&beck koppelings set (drukgroep, plaat en druk lager )
Toplager
Drukstift voor de werk cillinder ( die slijten )
Bouten voor je vlieg wiel
evt het nietje voor de druklager
clipje voor de push rod
cupje en borg plaat voor de kopelings vork ( cupje slijt ook )

Zorg dat iemand met verstand van deze klus aan je auto werkt dan kun je weer jaren en 200.000 - 300.000 km vooruit.

In het ergste geval kan een slecht vliegwiel vast slaan ( de twee massa delen ) als de motor dan loopt denk je dat deze uit de auto wil springen zo veel onbalans kan dat veroorzaken, en dat is heel erg slecht voor de motor en kan zelfs motor schade tot gevolg hebben.

Ik kan deze operatie uitvoeren met alles er op en aan voor een vaste prijs, aleen ga ik zelf over een week ook naar schotland en heb voor die tijd geen tijd, Ik zou enkel even kunnen mee kijken als je langs wilt komen met de auto, injectro harnas heb ik op vooraad en ook diagnose aperaat ( die zal ook aangeven dat een injector sluiting heeft )

Bart heeft er inmiddels ook een aantal vervangen en is bekend met de punten die aandacht nodig hebben mocht je het toch willen ( laten ) uitvoeren.

Maar kijke eerst eens naar je stekker van de injector harnas.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/07/2014 00:55 door Andrew Colville.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: 220.000 km
BerichtGeplaatst: wo 16 jul 2014, 15:24 
Bedankt voor je reactie Andrew,

De auto heeft ongeveer 220.000 gelopen.

Verder zag ik in de bak onder de bijrijder wel wat olie/vettigheid liggen, dan kan ik denk ik met zekerheid wel stellen dat die kabelboom lekt? Misschien rij ik straks even naar me oom om te kijken.

Helpt het (tijdelijk) om de connectoren schoon te maken met remmen reiniger?




Groet, Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 220.000 km
BerichtGeplaatst: wo 16 jul 2014, 15:49 
Vervangen is beter, niet kostbaar en zo gebeurd. De boom is op veel plekken tussen 45 en 60 euri te krijgen.
Op internet staan complete fotoverslagen hoe je dat moet doen. Je zal ook onder je bijrijdersstoel de stekker moeten loshalen om te beoordelen hoe het daar gesteld is.

Vervang meteen de klepdekselpakking; er zijn 2 type pakkingen, afhankelijk van de leeftijd van de motor.

Groet, Paul


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014, 01:59 
Bedankt allemaal voor de reacties en uitgebreide uitleg Andrew!

Ben vanmiddag even bij me oom langs gegaan. De auto heeft al 250.000 gelopen. Volgens mijn oom is de koppeling e.d. al een keer vervangen bij de dealert(wist ik niet).

Verder heb ik de kabelboom gecontroleerd en deze was olie achtig. De rode stekker bij de ECU zat flink onder de olie, de stekker aan de voorkant van de motor een klein beetje. Beide heb ik geprobeerd schoon te spuiten met remmenreiniger als tijdelijke oplossing maar ik ga een nieuwe kabelboom bestellen en kleppendekselpakking en dan vervangen.



Is deze OEM versie voor de kabelboom goed genoeg(en van beter ontwerp zodat de olie er niet meer langs kan?): AMR6103 [www.paddockspares.com]
Dit is trouwens het andere deel van de kabelboom waaraan de ECU stekker zit: YSB106901 (Voor de geïnteresseerden)
Dit is het part nummer voor de kleppendeksel pakking: ERR7094 (tot 1a736339) of LVP000020 (vanaf 2a736340)

Begreep namelijk dat het er dan nog steeds (heel langzaam) er langs heen lekt;
he only permanent cure is to fill the connector shell of the new harness completely with a suitable oil-resistant silicon sealant so that the shell is completely sealed to prevent oil ingress into the connector in the first place

Verder zal ik na de reparatie de connector bij de ECU in de gaten houden en het laatste eruit laten lekken en schoonmaken.


Hier nog wat foto's:




Had ook nog een filmpje gemaakt, maar daarop hoor je het niet zo goed.
Zonder gas wegrijden gaat prima, en als je het gas los laat blijft hij mooi rijden en verlies je geen snelheid. (was wel na het schoonmaken; dus wellicht heeft dat een beetje geholpen)


Groet, Tom

PS Andrew; veel plezier in Schotland en bedankt voor je advies. We wonen helaas nogal uit de buurt. Dus ik ga zelf eerst proberen de kabelboom te vervangen en hopen dat dat verbetering geeft. (heb ook al een revisie setje in de brandstofdruk regelaar gezet, dus zo leer ik ook nog wat van de td5) Anders komen we wellicht een keer langs!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jul 2014, 03:42 
Het kabel boompje vervangen, de komende maanden zul je telkens olie treffen bij de rode ECU plug, gewoon volhouden en regelmatig schoon spuiten en laten drogen, na verloop van tijd zal de olie uit de motor draadboom gelekt zijn en stoppen.

Andere oplossing is de motor kabelboom vervangen, en dat is een redelijke klus en ook redelijk kostbaar, zeker aangezien het probleem vrijwel altijd de injector harnas is.

Aan je ECU nummer te zien heb je een euro 3 motor waarschijnlijk een 15P met gekoelde EGR , latere cillinder kop met de brandstof retoer leiding extern ( tussen kop en inlaatspruitstuk loopt een rubber slang van voor naar achteren ) en is de auto gebouwd na + - juni 2002.
als dat zo is heb je de latere kleppendeksel pakking nodig LVP000020

Er is volgens Landrover een vernieuwde versie, in werkelijkheid is die er niet je moet het ding zien als een verbruiks onderdeel die je eens in de X tijd moet vervangen, hier zijn veel factoren van op invloed, staat motor gebruik onderhouds intervallen etc etc. de ene Td5 kan jaren rijden op 1 harnas de ander heeft er om de 2 a 3 jaar een nieuwe nodig.

Landrover is niet de enige fabrikant met dit probleem o.a. VW, merc, volvo en in de vrachtwagen wereld is het een probleem, de meeste moderne motoren hebben positieve carter druk an dat maakt het probleem aleen erger.

Via de zoekfunctie "Td5 injector harnas" vind je een bericht van mij met fotos ik heb er een tijd geleden eentje ontleed.

Aangezien je probleem met reinigen al verholpen is dan weet ik zeker dat je het probleempje hebt gevonden.

Maak van die stekker aan de voorzijde van de motor een regelmatige controle punt , dan voorkom je dat de motor kabelboom in de toekomst vol olie loopt omdat je tijdig een injectorharnas kunt bestellen en monteren ( eentje op de plank hebben of in de auto is evt ook mogelijk. ) en maak de stekkers van de pomp verstuivers ook telkens schoon als je de harnas wisselt of om welke reden ook de kleppendeksel los hebt, daar begint de olie met zijn weg naar buiten vinden.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2014, 14:22 
Kwam het net tegen, voor de volledigheid zie hier;

http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16545085/16572289/re-injector-kabel-td5-de-autopsie-!#msg-16572289




Groet, Tom


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.