Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier een voorbeeld van banden met 7j ( smalle velg
> ) en 8j ( brede velg.
>
>
>
> Dat is even de makkelijkste manier om te laten
> zien wat ik bedoel, ik heb er geen foto's van
> helaas.
>
> Maar dat het profiel meer in het midden afsleet (
> haartjes op de nieuwe banden waren in het midden
> van het loopvlak weg, maar aan de zijkanten waren
> de restanten nog zichtbaar)
>
Tja, da's wel een erg vereenvoudige blik op de wereld.
Hier een tabelletje van een bandenfabrikant
Eerste kolom is duidelijk
Tweede kolom is de aanbevolen velg-breedte-range
Derde kolom de gebruikte velgbreedte, en
Vierde kolom de daarbij horende bandbreedte
215/85R16 | 5.5-7 | 6 | 8.4
235/85R16 | 6–7 | 6.5 | 9.3
255/85R16 | 6.5-8 | 7 | 10.0
225/75R16 | 6–7 | 6 | 8.5
245/75R16 | 6.5-8 | 7 | 9.8
265/75R16 | 7–8 | 7.5 | 10.5
265/75R16 | 7–8 | 7.5 | 10.6
285/75R16 | 7.5-9 | 8 | 11.3
315/75R16 | 8–10 | 8.5 | 12.9
305/70R16 | 8-9.5 | 9 | 12.3
Hoe lager de band hoe minder bol de wangen en dus hoe dichter de velgbreedte bij de bandbreedte komt, maar steeds is de velgbreedte smaller als de band zelf. Anyway, uit dit tabelletje volgt eerder de "regel van 70" als die van 65, of te wel: 70% van de bandbreedte is de "ideale" velgbreedte.
Uit get vereenvoedigde "gardentractor" plaatje volgt ook dat een band op een erg brede velg geen wangen meer heeft en dus zich erg stug gaat gedragen, en ... niet echt realistisch: de bandenproducenten maken een loop-VLAK terwijl de band van binnen ± rond is, dat kan ook niet anders want er zit 2-3 atm in die band en de ronde vorm is de gunstigste om de druk binnen te houden.
Marc