Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 14 mei 2024, 11:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 21:47 
Nu wil mijn 2,5N/A iets sneller maken met name de top iets hoger leggen.
Niet door de motor te tunen of de bak te veranderen maar door de diff verhouding te vervagen.

Nu zit er de standaard 3.58 in. KAM bied een 2.83 ratio aan (27% stronger staat er achter??)

Je hebt dus minder omwentelingen van het diff nodig om de banden 1 keer rond te krijgen. Gaat mijn theorie op dat de auto hiermee sneller wordt of ga ik dan vermogen missen?

Graag jullie mening en advies.




Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 22:11 
Ik denk dat je dan voortaan in de 3 kan gaan rijden.

Een 2.5 heeft dus echt never nooit niet de kracht om een 2.83 overbrenging te trekken, helemaal niet icm met jouw 34" JT's

Je kan beter gaan kijken naar een Tdi, heb je veel maar aan op veel meer vlakken dan alleen snelheid.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 22:22 
Was al bang ja dat de lagere overbreging meer kracht van de motor vraagt.

Ander blok is altijd afwachten wat je koopt en hoe die zich houdt. Blijf dan liever deze rijden. Nu weet ik wat ik heb. Als deze het begeeft kan ik altijd nog gaan kijken.




Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 23:10 
ik vind het verschil best groot zo op het gevoel.

Je kunt als je nu de topsnelheid weet redelijk eenvoudig uitrekenen wat de theoretische topsnelheid is met andere overbrenging. (even terugrekenen welk toerental je cardanas nu draaid op topsnelheid)
Dan krijg je een idee of dat je dat ooit gaat halen, zo niet dan kom je niet op toeren.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 23:28 
Idd een slim idee bedankt. Zal er is mee aan de slag gaan. (alleen moet ik wel weten wat mijn toeren zijn heb geen toerenteller)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 23:38 
Als je je wieldiameter weet dan kun je uitrekenen hoeveel meter je auto af legt als je wiel 1 keer rond draait.
Je kunt ook je ventiel beneden zetten en dan een streep op de vlakke weg zetten.
Dan de auto vooruit zetten totdat je ventiel weer onder is en de lengte opmeten. Misschien nog wel nauwkeuriger.

Die met die waarde en de snelheid kun je je toerental uitrekenen smiling smiley


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 23:55 
Leuk allemaal,..

maar zelfs op iets grotere wielen komt een N/A al adem te kort,.. laat staan met een andere diff verhouding.

Komt trouwens bij dat die dingen zo duur zijn dat je voor dat geld bijna een disco 200tdi motor er in kan hangen met een 1.2 tussenbak (als je kleine tot 31" inch wielen houd) Dan heb je meer snelheid als jou en je 90 lief is winking smiley

grtn

RoLandRover


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 00:17 
Helemaal mee eens Roland(hoe staat het eigenlijk met je V8?Leeft hij nog na dat bevriezings akkefietje van afgelopen winter?)
.
Op 7,5X16 of 235X85X16 en een 1,6 tussenbak heeft een 2,5NA al pony's te weinig en zakt hij bij de minste geringste steiging in,dus zodra je de gearing langer gaat maken is de gang er helemaal uit.

Maar als je het toch wil doen kan je er beter een 1,4 tussenbak onder hangen ipv 2 diffs te vervangen(al raad ik dat ook af).
Het voordeel is dan dat in de lage gearing de overbrenging wel gelijk blijft aan de oude situatie waar je dus in het terrein weer een hoop profijt van hebt.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 00:52 
Ook helemaal met jou eens Eric smiling smiley

met m'n V'achtje gaat het weer de goede kant op al word het tijdelijk een 3.9 ipv een 4.6.
ben de auto na 10 maanden andere projectjes en niets te hebben gedaan nu weer aan het opbouwen.

grtn

Roland


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 01:13 
Goed te horen dat je de moed nog niet hebt opgegeven.
ff een beetje pauze is ook wel lekker op zijn tijd.

Groet.
Eric.





Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 11:07 
Nog iemand die in de rij aansluit om in te wrijven: GEEN GOED PLAN.

Die motor is doro zoveel mensen hier op de prik al vervangen door latere tdi's, dat je toch op je vingers zou kunnen natellen dat het blok echt veels te kort komt om er echt serieuze krachten uit te halen. Het is een goed blok hoor, gaat niet snel stuk, prima, maar traag in het verkeer. Klaar uit.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 15:18 
Liggen nu 34ers onder en moet zeggen dat dat behoorlijk goed gaat op de snel weg. Lever nagenoeg niks in op snelheid vergeleken met mijn 235-85-16 banden. Wel is het idd zo dat je bij een stijging van de weg de snelheid ziet zakken, maar goed dat nemen we voor lief.

Andere motor tja. Ben daar niet zo voor omdat ik weet wat ik aan dit motortje heb. Oke hij is niet snel maar wel betrouwbaar en ik weet wat ik er aan onderhoud aan gedaan heb. Ga ik een 200tdi of zelfs een 300tdi erin lepellen dan zal ik ook een hoop aan de motor moeten doen en dan nog is het fingers crossed of hij het goed gaat doen en lang uithoud.

Dus zou het mooi geweest zijn als het op deze manier lukte, maar had al zo'n idee dat ik vermogen te kort zou komen. Kan nu met deze verhoudingen lekker 90 a 100 tutteren op de weg met mijn 34ers.

Ik tutter lekker verder met deze verhoudingen.




Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 15:46 
Toyota motor erin hangenthe finger smiley
Dan weet je wel wat je koopt, kwaliteitgrinning smiley. En meer vermogen uiteraard.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 17:08 
ofwel: je moet nog even leren accepteren dat hogere snelheid niet mogelijk is....

Dat kan een moeilijk maar wel voldoenend proces zijn, als je het eenmaal bereikt hebt. ;-)

Heerlijk relaxed tuffen, zo lekker! Ik kan nu ik een ander blok heb WEL harder, maar dat rammelt nog teveel, waardoor ik het niet doe. Maar dat geeft niet, het rijdt zo lekker joh, met 85 tot 90. Daarboven trilt het, dus alleen als het nodig is voor een korte sprint. En dan natuurlijk effe door naar de 110-120, heerlijk, maar dan wil ik wel gauw weer terug naar de 90 hoor! En als ikd at op dat moment accepteer, wie doet me dan nog wat?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 17:39 
Ik heb er een 300 tdi ingelegd. Als leek met wat hulp aan begonnen. Zit er nu 3 jaar in en buiten de normale dingen niets vreemd.
Blok is in een weekendje gewisseld. De bestaande bakken heb ik gehouden. Dik meer vermogen.
Ik kom de 17e naar Esbeek, kun je even kijken.

Gr Robert


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 20:12 
Oke robert wil graag een keer spieken maar zoals ik al zei komt er voorlopig nog niks anders in




Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 20:39 
Tja, het lijkt wel of sommigen gewoon niet lezen ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 20:42 
Ach laat toch. Als iemand het aanbied is dat ook vriendelijk bedoelt. Ik neem het aan bod van robert graag aan en hoor graag zijn verhaal erbij aan. Daar wordt je nooit dommer van




Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.