Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 25 apr 2024, 23:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 19:53 
Discovery 1 300Tdi automaat 1995

Afgelopen zondag lekker in de bossen gereden, flink wat modder en plassen gezien.
Alles verliep vlekkeloos tot maandagochtend.

Mijn automaat schakelde niet meer over naar zijn 2, hij bleef maar hangen en de toeren liepen maar op.
Als ik het gas los liet voelde je duidelijk dat de druk weg was en weer opgebouwd werd.
Nu ken ik een soortgelijk probleem met mijn serie, als deze in de modder heeft gestaan kan de volgende dag de koppelingsplaat vastzitten.
Dit is simpel op te lossen maar hoe doe je dat met een automaat?
Dus eerst aan de kant paar keer in zijn achteruit dan in zijn vooruit en na 5 km schakelde de automaat weer als nieuw.
Toen ik 's middags na mijn werk naar huis ging had ik weer hetzelfde probleem echter nu was het in 1 km opgelost.

Vanochtend en vanmiddag weer hetzelfde ritueel de eerste km niet schakelen ongeacht het aantal toeren, daarna weer lopen als een zonnetje.

Nu vraag ik mijzelf af wat kan dit zijn?

Een verstopt kanaaltje, een kapotte oliepomp of een verstopt filter.

En belangrijker hoe los ik dit op korte termijn op?

Wie herkent dit probleem en hoe is dit opgelost?

Groet,

Roony


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 19:57 
Controleer eerst eens je olieniveau van de bak.

fb


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 20:12 
Heb ik ook gehad, percies dezelfde syptomen. was bij mij de gouvener (oid). zit ergens achterin de bak.
Kan je vervangen, anders andere bak.
Bij mij was (zeer waarschijnlijk) de oorzaak te heet gelopen.

Je kan nog eens nieuwe olie en oliefilter proberen,


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 20:46 
morgenochtend als alles koel is eerste werk.

De laatste keer dat ik het heb gecontoleerd is een week geleden maar toch.

Groet,

Roony


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 20:57 
Wat doet een governor precies, dat wordt mij niet duidelijk uit het workshop manual.

Groet,

Roony


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 21:10 
Sorry, belangrijkste vergeten,
schijnt zichzelf ook nog wel eens op te lossen, anders idd olie en filter vervangen en eventueel Lucas transmission
oil erbij zoals hieronder beschreven.Heb dat bij mijn bak toen ook geprobeerd, maar die was blijkbaar al te ver heen.
Naar mijn idee beter de olie twee keer achter elkaar vervangen, omdat er veel oude olie in het systeem achterblijft.


Transmission Sticking in First
Some owners have experienced the transmission sticking in first gear. Larry Michelon reports that this is usually due to the governor sticking. Larry had this happen to his rebuilt ZF transmission (with 50K miles). A fluid/filter change and addition of Lucas Auto Transmission treatment made the problem go away. After adding another 3K miles on it, including one 900 mile trip, it was still performing fine.


gecopieerd van: [rangerovers.net]

Nog een stukje van een forum,

Hi
I had exactly that same problem on my old 1991 3.9 and i`me afraid widget is right. Its the governer or as my local auto gearbox place called it the idler valve, it sticks preventing gearchange until things have warmed up releasing the valve. Its a very small part but takes a lot to get to, i was quoted £1000.00 as it was pointless to tear the box down and not replace other possible worn parts. It may be worth trying to source a second hand gearbox.
Good luck
Mark



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2010 19:13 door bram-rrc.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 22:28 
Je zou eens bij een specialist langs kunnen gaan, ik weet dat ze bij [www.power-transmissie.nl] een speciaal apparaat hebben om met een soort van pulserende toestand de bak te spoelen. Is echt niet normaal wat er nog voor troep uit een bak komt die net een olie wissel heeft gehad.

suc6

Vriendelijke groet

Luc

def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b

[www.finaldrive.nl]


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 00:21 
Als ik het goed begrijp is kan het een klep zijn die blijft hangen bij een te lage temperatuur.
Dus als ik de motor eerst warm laat draaien lost het probleem vanzelf op.
Dit komt overeen met mijn ervaring tot nu toe maar of dit een constuctieve oplossing is weet ik niet.

Wat kan er meer stuk gaan als ik deze klep niet vervang?

Te nemen acties die het low-budget oplossen:
- Morgen eerst olie pijlen en eventueel bijvullen.
- Stukje rijden en hopelijk alles weer goed.
- Anders olie en filter vervangen en dan hopelijk alles weer goed.
- Anders alles uitbouwen en onderdeel vervangen.... (wat staat mij dan te wachten?)

Gelukkig heb ik morgenochtend vrij.

Groet,

Roony


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 okt 2010, 11:05 
ls het de governor is (dit onderdeel beperkt het toerental van de bak waarop geschakeld wordt) dan is het vaak een kwestie van goed spoelen en geduld hebben.

controleer eerst of de olie op niveau staat zoals het hoort (koude motor starten, geleidelijk door alle versnellingen schakelen terwijl je stil bljift staan en hem dan draaiend met de automaatknop in P of N peilen). Is hij veel te hoog of laag aanpassen.

Controleer de kleur en geur van de automaatolie. Bruin/zwart en verbrande lucht is oliewisselen. Rood en weezoetig is in orde

Als de olie goed is en het niveau goed probeer dan een automaattoevoeging om je interne kanalen schoon te maken. Misschien helpt het.

Is je olie vies of twijfelachtig wissel hem dan. neem bij het wisselen meteen ook de filter mee die onderin de pan zit. Alleen olie wisselen /spoelen kan ook al verbetering geven maar als je toch bezig gaat zou ik het goed doen. Mijn procedure bij een ZF was de volgende.

Olie aftappen onderin carterpan automaat.
Olievulpijp losmaken van de carterpan.
boutjes los van de carterpan en laten zakken (afh. van montage moet er dan ook een balk of chassissteun los)
Pan goed schoonmaken met een niet pluizende doek en de magneetjes niet vergeten erin terug te plaatsen
Filter (rechthoekig plaatje) losmaken met torx-bits en verwijderen
Nieuw filter met nieuwe oringen plaatsen en vastzetten.
Carterpan met nieuwe pakking monteren.
Oliepijp monteren

De verwijderde hoeveelheid olie aanvullen (dit zal. ca. 6 liter zijn denk ik van de 11 die erin zitten, de rest zit nog in koeler, leidingen en viscokoppeling.
Een van de olie leidingen op de radiator losmaken, bij voorkeur de aanvoer vanuit de bak.
Heldere tuinslang erop zetten en met een hulpje erbij de motor starten tot er schone olie uit de leiding komt of luchtbellen, meestal lucht.
Verwijderde hoeveelheid aanvullen langs de vulpijp. Procedure herhalen tot je schone olie uit de leiding krijgt.
Alles weer vastzetten en rijden maar.

Controleer het niveau de eerste week een paar keer zoals vooraan beschreven.

Als de motor nu koud weer dit probleem heeft na de wissel kan dit komen door vervuiling die door de schone ATf losgeweekt en verplaatst is in de bak. Dit verdwijnt over het algemeen vanzelf na een koude start of vijf.

Succes,

Benno


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.