Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 16 jun 2024, 00:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2003, 22:40 
Beste LR vrienden,
Er is al zooooooo veel over onze rokende troetelkarretjes geschreven, maar ik heb toch nog iets bedacht waar ik tot op heden niks over heb gelezen:
Mijn exleger 109 diesel rookt tijdens het rijden niet echt schrikbarend, maar als ik de koude motor bij mij voor de deur wil starten, wacht ik even tot er niemand in de buurt is. Ook bij het schoolplein wacht ik tot alle ouders met kinderen verdwenen zijn, want anders wordt ik beslist nog eens gelynched.
Mijn dieseltje produceert namelijk echt on-voor-stel-baar veel WITTE rook als de motor koud is of als ie even heeft stilgestaan.
Ik weet dat dat kan duiden op een tekort aan diesel, maar dit is echt genant extreem.
Waar zou het verder nog aan kunnen liggen?
Verras me maar!
Alvast bedankt,
Ernst


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2003, 23:22 
Witte rook kan duiden op een lekke kop(pakking) of een scheurtje in de cilinderwand.
Controleer je koelvloeistofniveau eens.

Na het afzetten van de warme motor staat het koelsysteem nog onder druk, waardoor als je een lekke kop(pakking) hebt, er koelwater door dit lek de cilinder in wordt geperst. Dit water veroorzaakt dan na het starten de witte rook.
Pakt hij wel op alle 4 cilinders aan? Water brandt niet namelijk...

Door dit alles zakt dus je koelwaterniveau.

Succes
Jos


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei 2003, 23:58 
Witte rook pausmobiel geweest??????????

Groeten Theo Kaufmann/Disco aan de koffie(nog zonder neut) en koek


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 mei 2003, 03:09 
Hoi Ernst,

ik heb last van hetzelfde euvel. de punten waar het volgens mij (en anderen) aan kan liggen zijn:

versleten kleprubbers - dan moet je in je kleppendeksel ook wat overdruk aantreffen.

nadrupplelende versuivers - vervangen of laten checken bij een diesel boer.

mijn wagen toet het ook wel eens al'ie een paar minuten stationair gedraaid heeft.
ik ben zeer benieuwd wat jij vind. misschine heb ik er ook wat aan.

succes,

Yuri
SIII 109D


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 mei 2003, 19:27 
Overdruk in het kleppendeksel (=carterdruk) wordt niet veroorzaakt door versleten kleprubbers, maar door versleten zuigerveren. Versleten kleprubbers veroorzaken olieverbruik. Als klepsteelrubbers hard worden dichten ze niet meer af, waardoor olie langs de klepsteel de cilinder in lekt, na afzetten van een warme motor. Als je daarna start krijg je een blauwe rookwolk, want als olie verbrandt krijg je blauwe rook.
Bij lekkende verstuivers (en dus ook) te veel brandstof toevoer krijg je een blauw/zwarte rook.

Groeten
Jos


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2003, 13:39 
Eeeee, Er is toch altijd in je kleppen deksel een lichte overdruk!!!
Als je de slang er aftrekt van de ontluchting dan dient daar toch een beetje (uitlaat)rook uit te komen????
Anders heb ik een probleem!!!!!!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2003, 15:45 
Geen paniek!

Beetje rook is wel OK. Beeeeetje carterdruk ook wel.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 14:02 
Beste Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er van uit dat het klepsteelrubber-verhaal op mijn auto van toepassing is. De motor verbruikt vrijwel geen olie (nee, echt!) en ook geen koelvloeistof, dus dat scheelt al een hoop (potentiele) stress.
Volgens mij gaat het goed komen (alleen nog even wat vrije tijd maken om de boel aan te pakken...)
Vriendelijke groeten van
Ernst


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2003, 20:26 
Dan heb je dus niet goed opgelet, want als de klepsteelrubbers stuk zijn, verbruikt hij dus WEL olie.

Het Beste!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.