Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 19 mei 2024, 23:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 00:21 

Ok, eindelijk heb ik tijd om naar jullie advies te luisteren en de dynamo eruit te vlikkeren en een wisselstroomdynamo in te bouwen, nu nog de vraag: de oude pulley voor de V-snaren past wel op de nieuwe dynamo, maar klopt de omloopsnelheid nog wel? een beetje verschil in diameter en dat ding maakt meteen 50% teveel of te weinig toeren natuurlijk! Ik heb een SIII blok met dubbele pulleys, en had dus ook een dubbele voor de oude gelijkstroomdynamo. Kan iemand die ook een SIIIblok met die dubbele dingen heeft EN een wisselstroomdynamo ( UH, ....dus eigenlijk gewoon een SIII rijder met militair blok?, haha) FF buiten de diameter van de pulley op de dynamo opmeten en die doormailen zodat ik niet meteen de boel opblaas?

Greetz,

Knutselbart-in-de-bocht


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 00:46 
bartje totziens en bouw ze groeten arie en gerard


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 08:51 
Hee Bart,

Kun je de poelie niet gewoon over zetten? (centrale moer los en klaar is bart!)

Groetjes Bowy


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 12:58 

Hij past inderdaad wel op de as van de dynamo, maar ik wil even zeker weten dat er niet een van een andere buitendiameter op hoort want als deze te klein is (dus de buitendiameter he, waar de snaar over loopt, want die bepaald het toerental wat dat ding gaat draaien) kan het gebeuren dat dat ding ineens veel teveel toeren maakt en dat ik m op blaas... Dus als iemand ff buiten kan meten en zeggen: die er bij mij op zit is X centimeter en dat werkt dan ben ik gerust gesteld.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 13:17 
Hoi Bart,

Ik heb net even gemeten bij mijn militair diesel blok met 24V generator.

Generatorpulley buitendiameter 10cm

Krukaspulley buitendiameter 17cm

Succes, Victor


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 13:50 

Ah Victor, dankjewel voor de moeite, maar een 24Volt dynamo is natuurlijk weer een ander apparaat en het kan best zijn dat daar weer een ander (maximaal) toerental bij hoort, dus ik hoop ook nog even op iemand die m van een 12 volt kan meten... OF een zeer deskundig iemand die weet dat dat gewoon altijd hetzelfde is en wel xx centimeter?


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 14:26 
De pulley's van een wisselstroom en een gelijkstroomdynamo zijn niet gelijk. Een wisselstroomdynamo kan veel grotere toerentallen aan (16.000 tpm) en heeft dus een kleinere pulley. De precieze maat weet ik niet. In principe werkt een wisselstroomdynamo ook wel met de grote pulley alleen zal het maximale vermogen niet geleverd worden. Ook zal bij een laag motortoerental het waarschuwingslampje gaan branden. Dit lampje gaat dan weer uit zodra je gas geeft.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 14:29 
is het niet "gewoon" een kwestie van er in zetten en meten met een multimeter?
ze zegge altijd: Mete is wete


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 16:04 
Herman heeft gelijk.
Ik heb ook de gelijkstroom verwisseld voor een wisselstroom en daar zat een kleinere pully bij. Ik weet niet wat de maat is maar als je belt naar Rene G of Ron B dan kunnen ze jou prima helpen denk ik.

Steven


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei 2003, 17:17 
Ik heb even in de serie III handleiding nagezocht hoe het precies zit.
In de handleiding wordt uitgegaan van een Lucas 16ACR wisselstroomdynamo. De maximale snelheid die deze dynamo mag hebben is ongeveer 15.000 tpm.
De nominale output wordt geleverd bij een dynamosnelheid van 6.000 tpm. De motorsnelheid is dan ongeveer 3.000 tpm.
De dynamo levert bij 6.000 tpm 14 volt en 34 ampere.

Kort gezegd moet je er dus voor zorgen dat de dynamo tweemaal zo snel draait als de motor. In de praktijk komt het er dus op neer dat de dynamopulley tweemaal zo klein moet zijn als de krukaspulley. Om er zeker van te zijn dat je de 6.000 toeren van de dynamo haalt zou je kunnen kiezen voor een dynamopulley die meer dan tweemaal zo klein is als de krukaspulley.

Omdat de omtrek van de pulley lineair afhankelijk is van de pulleydiameter kun je de dynamopulley eenvoudig berekenen door de diameter van de krukaspulley te delen door twee (of 2,5)


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.