Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 18 mei 2024, 03:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: S*z*k*-vraagje
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2003, 18:04 
Hoi Prikkers,

Dat 4x4prikbord en het S*z*k*prikbord, daar kan ik niet mee overweg! Wat staat daar geen informatie op zeg... Maar misschien heeft een van jullie wel eens aan een Samurai gesleuteld? De Soez van mijn schoonzusje vertoont namelijk kuren en nu heeft ze gevraagd of ik even wilde kijken... Het is waarschijnlijk het differentieel maar ik heb die auto nog nooit van binnen of van onder gezien, dus ik moet me een beetje orienteren. Het symptoom is dat het lijkt alsof de wielen evenhard draaien in een bocht en daarbij produceerd hij het een en ander aan geluid. Ik wilde beginnen met kijken of er nog wel olie zit in het diff, ik ga er vanuit dat er gewoon ergens een peilgat zit. Dan wil ik de achterkant op krikken (beide wielen tegelijk) en kijken of ik de wielen onafhankelijk kan draaien en voelen of ik speling heb op de aandrijflijn. Als de wielen draaien moet ik het ook horen kraken en dan zou ik moeten kunnen voelen aan de buitenkant of er lagers "vastzitten" of herrie maken.

Heeft er nog iemand tips? Zie ik iets over het hoofd? Moet ik ergens anders beginnen / aan denken?

Alvast bedankt en ik beloof vanavond tien Landrovergebedjes te zeggen voor dat ik naar bed ga...

Groetjes Sue en Leopold


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: S*z*k*-vraagje
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2003, 18:09 
Hoi Sue,

Ik heb ook een Soez gehad. Wat jij zegt lijkt me de juiste remedie. in weze verschild de contstructie van een suz zijn achteras niet zo heel veel van die van een rover achter as.(En ja ik kom aan deze info omdat ik bij mijn Soez een diff had gesloopt......) Succes ermee en als je er niet uitkomt kun je me altijd even bellen/mailen/msn-en!

Groetjes Bowy


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: S*z*k*-vraagje
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2003, 20:11 
Hoi Sue,

Anders bel je toch even naar Suzi´s Place in Buren! Arno wil je dan vast wel een
helpend antwoord bieden.
Ik heb zelf ook een samurai gehad en een 413 voor ik aan de wat echtere 4x4
ben begonnen.

Groet LaRo ´69


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: S*z*k*-vraagje
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2003, 21:30 
woon je in de buurd van zoetermeer, dan heb ik een haynes voor je te leen!!


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: S*z*k*-vraagje
BerichtGeplaatst: wo 07 mei 2003, 21:53 
Vraag eers of er een ander diff in is gekomen, als het zo is kan het een verkeerde zijn, die van de 410 zien het zelfde uit maar hebben 2 tantjes meer. Verder is het mogelijk dat er een duitse as onderlicht dan zit er een wegrij sper in en als die vastzit kan je ook dat geluid krijgen. Ook is het mogelijk dat de lagers zijn vast gelopen, dat test je door hem op te krikken en de wielen rond te draaien, dit moet zonder geluid en speling gebeuren. Het olie pijlen kan je door de dop (zoals bij de landrover) er van af te draaien er mag dan geen olie uit komen maar wel zien (tot aan de rand). Oja ook een veel voorkomend uivel is het lager dat in het diff zit gezien van de aandrijfas, vaak met speling en/of kapot.
Nu 2 jaar laro 88 pickup toen soes 413 (11 jaar met plezier mee gereden) Voor info kan je ook Willem Bouwman van de soes club vragen is daar de man voor dat soort problemen.
groeten Jo Fo


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: S*z*k*-vraagje
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2003, 00:13 
Tja bekend probleem , Naast mijn Landrover ben ik ook nog in het bezit van een soes . En met het sleutelen aan een Samurai heb ik ongeveer 15 jaar ervaring
( trail , avontuurlijk reizen , enz ) . Het probleem komt van of een verrot achterwiel lager , maar dit kun je zo voelen als je een keer aan de wielen trekt en schud of inderdaad de lagers van het diff. .
Het uitgaande lager , wil nog al eens slijten , vooral als er wel eens terrein mee gereden wordt . Kom je er niet uit ? kun je me gerust even bellen of mailen of langskomen in Nijmegen .
Succes

Rob ( landrover 109 ambulance + suzuki Samurai LWB )


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Bedankt, maar...
BerichtGeplaatst: do 08 mei 2003, 10:16 
hij is nog steeds stuk. We weten wel een beetje waar het nu zit, maar waar de Soez nu staat kunnen we er nix mee (geen gereedschap, geen onderdelen, geen ruimte). Hij gaat even op de aanhanger naar een betere locatie. Ik heb hem gister opgekrikt gehad. Het rechterachterwiel zit vast, is alleen nog met het nodige geweld te draaien. Ik had het wiel eraf gehaald om in de as te kijken, maar dat zit niet zo eenvoudig als bij een Laro. Je kan helemaal nix zonder geavanceerd gereedschap. Ik kon ook het oliepeil niet meten want daar zit weer een plug in met een vierkant gat en zo'n sleutel had ik dus ook niet. Toen we het achterwiel er weer op hadden gezet liep het ineens drie slagen vrij en netjes (andere wiel draaide contra) maar toen "schoof"het vanzelf weer vast. We vermoeden dus ergens een kapot lagertje o.i.d.

Eerst maar even een manual op de kop tikken en dan gaan we vrolijk verder!

In ieder geval bedankt, ik ga alle namen die jullie me hebben gegeven eens bellen en uithoren!

Groetjes Sue en Leopold


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.