Frans, jij bent de eerste die zegt dat BLAUWE rook bij het starten duidt op verstuiver problemen. Ik heb altijd gelezen en gehoord, ook van de "zware jongens" (ik reken jou eiegnlijk ook tot deze categorie, vandaar mijn verbazing) dat blauwe rook juist op OLIE wijst bij het staren, en DUS op klepseals die aan het vergaan zijn. Dit werd ook beaamd (maar ja, door wie he) in eerdere draadjes waar jij zelf ook aan meedeed, ik hoop niet dat de arme Apke nu het bos ingaat door ons allen en ook met hulp van BP (overigens, ik lijk het eens te zijn met BP, in dit geval, dat wel...), zie ook: <a href="[
www.prikpagina.nl]; target="_blank">[
www.prikpagina.nl];
Ik vind zelf 1 a 1,5 liter olie per 2000 km acceptabel, ik heb persoonlijk het ingrijpingpunt op 1 liter per 1000 km liggen, maar dat is PERSOONLIJK.
Algemeen, als reactie op eerdere berichten, als een veer inslijt op de wand, wordt het gat aan de zijkant GROTER (waarop je de overmaat bepaalt), en niet alleen de ronding anders. Hierdoor, door dat gaatje, lek je toch al snel vermogen weg (testen op compressie), en ook tijdens het draaien van de motor kan dat merkbaar worden.
Let wel da een compressietest zelf niet zegt WAAR er eventueel verlies is.
Sander Lelieveld
110 "Snorkel"