Een gok blok erin leggen zal waarschijnlijk dezelfde en/of andere problemen opleveren. Al deze blokjes zijn ongeveer even oud en dus een versleten. Een revisieblok kost je 2000,- (waarschijnlijk duurder dankzij de belastingsregels).
Ik zou om eerlijk zijn beginnen met een compressie test. De precieze compressie voor een 2.25 B weet ik niet maar doorgaands zijn benzine blokken ongeveer 10 bar. Belangrijker is dat alle 4 de cillinders ongeveer dezelfde waardes geven. Als er eentje sterk afwijkt is er met die cilinder iets mis.
Je kan er dan een klein beetje olie in laten lopen en kijken of de compressie is toegenomen. Olie dicht de zuigerveren beter af waardoor je hierlangs geen compressie meer verliest. Dus als de compressie is toegenomen zijn je zuigerveren versleten en moet je de cilinders opnieuw honen. Of waarschijnlijker. Cilinders uitboren tot de volgende overmaat en nieuwe zuigers en zuigerveren plaatsen. Kosten ongeveer: opboren 50,- per cilinder en zuigers 50,- per zuiger.
Als het je kleppen zijn meot je (weer) een kop reviesie doen. Dus nieuwe kleppen en slijpen maar. Vergeet ook niet de klep seals te vervangen. Kost niks.
Andere mogelijkheden zijn kapotte koppakking (zie je als je de kop verwijderd). Of je hebt ergens een kleine breuk in het blok zitten. Maar in beide gevallen heb je vaak ook last van je koelvloeistof en witte rook.
Richard78 Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!