Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 10:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een 300tdi? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - Contactslot vraagje Lucas 128sa
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Rolf schreef:
eind conclusie van het verhaal is dat de kachelmotor het begeven heeft, die waarschijnlijk gezorgd heeft dat het contact slot doorgefikt is.

Het hoofd-probleem is natuurlijk dat er teveel (grotere) stroomverbruikers direct via het contactslot geschakeld worden.
Je hoeft maar even een paar grotere verbruikers aan te zetten (of aan te laten staan) en daarna het contact naar aan te draaien en het contactslot moet een forse stroom schakelen.   Zoiets gaat de eerste malen goed, maar er komt een moment dat er iets vervuiling inbrandt en dan gaat het daarna vanzelf van kwaad tot erger.   Als dan bijv. de kachel-aanjager stuk gaat en de stroom nog wat extra verhoogd wordt dan het je zelfs een potentieel brandgevaar onder je dash-board.
Bericht Geplaatst: zo 26 maart 2023, 12:19
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
De eind conclusie van het verhaal is dat de kachelmotor het begeven heeft, die waarschijnlijk gezorgd heeft dat het contact slot doorgefikt is (of andersom...).
Alle zekeringen waren nog heel en ik heb het zelf niet kunnen vinden. Maar een goeie maat van mij, die het leuk vind om met stroom te klooien had het vrij snel uitgezocht..
De Santana rijd weer, alleen moet ik opzoek naar een andere kachelblazer..
Maar het word zomer..
Bericht Geplaatst: zo 26 maart 2023, 08:29
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Rolf schreef:
Een maat van me die elektrische zooi wel leuk vind heeft de sloten even nagekeken/gemeten enz enz.
Maar die trekt toch ook echt de conclusie dat het oude contact slot in ieder geval defect is.

Dus waarom met het nieuwe slot nu niet werkt is me een raadsel.

Als dat oude schakeldeel van het contactslot nu toch op de schroothoop kan ... kan je het wellicht eerst even voorzichtig "slopen".

Het goede van veel van de Lucas producten is dat ze heel knullig zijn opgebouwd ... en dat maakt de werking in het algemeen heel inzichtelijk.

De wereldberoemde lichtschakelaar* bijvoorbeeld heeft messing-klinknagelkopjes als contacten, en die klinknageltjes zitten in een plaatje plastic dat vroeger of later door een minder goed contact het desbetreffende klinknageltje in het plastic laat wegzakken.   Zonder voorkennis zie je niet eens wat er nu mis is, het contact-lipje raakt op een tiende millimeter na de klinknagel.

 *  Als olijke anekdote: Een goede vriend ik Zweden vroeg naar mijn LandRover: Nog steeds Lucas King of Darkness ? ik antwoordde naïef dat ik nog geen klachten had, nergens last van had. Weinig later, op de terugweg naar huis, net in Duitsland merkte ik dat het gedimd (en ook het ongedimde) grootlicht niet meer brandde. Eerst even een sommetje gemaakt hoe hard ik naar het westen moest rijden om de zonsondergang voor te blijven - zo'n 1000 km/u - dat werd het dus niet. Daarna bleek dat met gevoelig de schakelaar tussen stads- en grootlicht te manipuleren het grote licht wel brandde (het klinknageltje was dus kennelijk iets scheef weggezakt). Je kon dat het makkelijkst checken door ongedimd groot licht te kiezen: zodra het grootlicht-verklikkerlampje oplichtte werkte het grootlichtcontact, daarna kon je dimmen en met gedimd licht verder.
Bericht Geplaatst: zo 12 maart 2023, 11:39
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Een maat van me die elektrische zooi wel leuk vind heeft de sloten even nagekeken/gemeten enz enz.
Maar die trekt toch ook echt de conclusie dat het oude contact slot in ieder geval defect is.

Dus waarom met het nieuwe slot nu niet werkt is me een raadsel.
Ben ondertussen ook druk aan het sleutel aan de larobenz en dat heeft even meer prioriteit want die moet weer rijden volgende week. Dus de Santana parkeer ik weer ff aan de kant.
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 18:35
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Fijn he "LUCASJES"..

De geel/groene naar je diesel onderbreker??

Je kan ook met een gloeilampje testen, dit is vaak voor "dummy's" beter te begrijpen.

sluit één kant op de + aan, de andere kant op je draadje geel/groen als het lampje minder licht dan dat je hem tegen een blank staal "aarde" geeft zit er een verbruiker achter. (dat zal in dit geval zo zijn)
Nu zal je bij een contactslot (bijna) nooit een min/aarde tegen komen, wat inhoud dat je even moet uitzoeken wat de verbruiker is.

Dat een deel van de installatie het blijft doen is niet raar, er zijn vaak delen die spanning blijven houden (denk aan paniekverlichting/radio) en dus niet via het contact aangesloten zitten.
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 12:17
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Rolf schreef:
.... . Want ... Lucas ..., ook wel bekend als "prince of darkness" .... .

Ik ken Lucas als gekroonde koning: "King of Darkness".

Een achterruitenwisser is denkelijk bij de Ligero een ongekende luxe.   Weet dat in de 1999 Td5 Defender de achterruitenwisser-schakelaar een museaal stukje knutselwerk was.   Ik geloofde mijn ogen niet dat er achterop het meest primitieve licht-knippertje geplakt zat.   Zo'n lichtknippertje dat je voeger is het snoer van een schemerlampje tegenkwam (en dat als je het uit elkaar haalde in een aantal trieste flutonderdeeltjes uiteenviel).   Verschil met het echte lichtknippertje was dat het ook nog eens alleen bij indrukken contact maakte ook al zat het aan-uit mechaniek er rudimentair in), ander verschil: met het traditionele lichtknippertje liet je het wel uit je hoofd om er meer dan een 60 W gloeilamp te schakelen, de stroom bleef dus beperkt tot nog geen 1/4 Amp - in de achterruitenwisserschakelaar werd de sproeipomp geschakeld met een serieuze aanloopstroom.   Bij de electrickerywinkel (die inmiddels jammerlijk zijn deuren heeft gesloten) hadden ze natuurlijk zo'n schakelaartje niet (nadat ik eerst had geprobeerd met een oud licht-knippertje het sproeischakelaartje te fixen).   Na even doorvragen hadden ze evenwel voor een paar dubbeltjes meer een precies passend schakelaartje dat wél een serieus amperage kon schakelen, en dat bovendien ook nog eens kleiner was, dus beter achter het dash-board paste.   Mijn oude Td5 rijdt nog steeds rond, mocht de nieuwe eigenaar ooit de achterruitenwisserschakelaar moeten vervangen dan hoop ik voor hem dat ie het afwijkende sproei-schakelaartje achterop behoudt.
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 12:13
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Het zit dus zo....

Tijdens een ritje in het terrein stopte opeens mijn verlichting,ruitenwisser en kachelblazer ermee.
Echter bleven de brandstofmeter en temperatuur meter het wel doen. Ook brande opeens het dynamo lampje.
De spanning was tijdens draaiende motor wel gewoon 13,8v.
Van de dynamo heb ik de spanningsregelaar vervangen omdat de koolborstels echt nagenoeg weg waren. Ik hoopte het daarmee op te lossen.. echter niet het geval

Ik dus weer met mijn lievelings onderdeel, de multimeter, aan de gang. En toen leek het erop als of de positie van het contact waarop na starten, de stroom voor de gebruikers word doorgegeven schommelde en af en toe weg viel..
Ik dus contact slot vervangen. Want het Lucas slot, ook wel bekend als "prince of darkness" koste de wereld niet en dan kan ik dat uitsluiten.


Ben er nu wel achter dat de nummers bij de terminals achter op het slot dus niet over een komen. Maar goed, ik weer nu wel hoe ik hem aan moet sluiten.

Ik heb 4 draden naar het contact slot. 1 dikke rode, waarop de stroom binnenkomt. Een stuurdraad voor de startmotor. Die weet ik ook te vinden. Dan nog 1 dikke witte met een dunne witte daarbij (en volgens mij is dat voor de gebruikers. En dan nog een dunne geel groene.

Het gekke is dat alles wat ik zelf later heb aangesloten via een andere zekeringen kast wel gewoon werkt. De auto kan ook gewoon starten.
Alle zekeringen zijn heel. Ik heb geen corrosie op de zekering en dat heb ik allemaal schoongemaakt en nagekeken.

Dus nu weet ik ook ff niet waar ik het zoeken moet..
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 11:39
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Tja Rolf, dan zou je het gewoon kunnen aansluiten met een verloop naar bredere terminals (of andersom)

En dan.......
Even opletten en denken aan de 3e wet van Kirchhoff.. "Waar rook is, is de stroom te hoog".
(dan is het tijd voor een nieuw kabelboompje)

maar of hier echt mee geholpen bent, ik zou het eerst doormeten.. want waarom is die andere stuk? (ouderdom?)
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 11:10
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
GatheRRoveR schreef:
@Rolf : tegeltjes wijsheid
Afbeelding

Ik kan je zo van een afstand niet helpen, heb je wel schema's van de auto? Of weet je waar de huidige draden voor zijn??
Want heeft je oude slot toevallig het zelfde nummer ergen op staan??
Lucas sloten worden/werden overal voor gebruikt EN..

als ik bij Santana werkte en een Spaanse schone voorbij zag komen die veel op het oudere model lijkt ......
Daar zou ik dan wel 14 dagen bank voor over hebben.. :lol:


@Sjaak : weet ik toch :mrgreen:
Ik denk dat Rolf gewoon de BBQ moet ontsteken dan helpen wij hem wel van een afstandje

Afbeelding


Ik heb niet echt een schema bij de auto, ik vermoed ook dat de Santana ooit geboren is als benzine versie en later omgebouwd is naar diesel.
Wat ik bij de larobenz goed gedaan heb is alles eruit scheuren en nieuw erin maken. De Santana heb ik alleen de beschadigingen enz hersteld en daarna gewoon weer aangesloten en werkend gemaakt.
De sloten zijn kwa nummers echt identiek..


Ik vind het nog geen barbecue weer :P
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 11:00
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
@Rolf : tegeltjes wijsheid
Afbeelding

Ik kan je zo van een afstand niet helpen, heb je wel schema's van de auto? Of weet je waar de huidige draden voor zijn??
Want heeft je oude slot toevallig het zelfde nummer ergen op staan??
Lucas sloten worden/werden overal voor gebruikt EN..

als ik bij Santana werkte en een Spaanse schone voorbij zag komen die veel op het oudere model lijkt ......
Daar zou ik dan wel 14 dagen bank voor over hebben.. :lol:


@Sjaak : weet ik toch :mrgreen:
Ik denk dat Rolf gewoon de BBQ moet ontsteken dan helpen wij hem wel van een afstandje

Afbeelding
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 10:36
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
8-) dan las je er ze toch op?
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 10:23
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Doormeten en vergelijken met eentje die vermoedelijk defect is leek mij idd ook niet logisch. Ik moet er toch wel vanuit kunnen gaan dat de terminals die genummerd zijn door de fabrikant overeenkomen.? Het slot is verder identiek, alle nummers zijn gelijk. Het enige wat afwijkt is de maten van de terminals.

En ik heb echt een hekel aan alles wat met stroom te maken heeft.. laat mij maar lassen enz..
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 10:19
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
wist wel dat je zou reageren. :D
had deze nog gevonden oa. viewtopic.php?f=3&t=551175
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 09:54
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Doormeten is een optie, ik zou hem alleen niet vergelijken met de defecte of je moet weten wat deze fout doet.

Normaal zijn dikkere terminal aansluitingen voor zwaardere aders (tbv zwaardere stromen) maar ook dit zal je geen garantie geven.
Dus als enige zou je inderdaad kunnen meten en dan vergelijken met de tekeningen die je (omdat het Santana is waarschijnlijk niet) hebt :lol:
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 09:45
  Berichttitel:  Re: Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
doormeten met ohms?
klik 1 klik 2 klik 3 en klik 4 ?
en dan kijken of het hetzelfde is?
Bericht Geplaatst: za 11 maart 2023, 09:36
  Berichttitel:  Contactslot vraagje Lucas 128sa  Antwoord met een citaat
Ik heb bij mijn Santana ligero het vermoeden dat het contactslot defect is. Zeker weet ik het niet maar ik heb voor de zekerheid een nieuwe besteld, ook om dat uit te sluiten

Op de achterzijde van het slot zijn vier posities, 1 tm 4.
Ik heb exact het zelfde soort slot besteld, merk, type en product nr zijn hetzelfde. Kan ik er dan vanuit gaan dat de cijfers bij de polen aan de achter zijde bij beide sloten de zelfde functies hebben? Want de polen hebben verschillende maten waardoor me schuif stekkers nu niet met 1 op 1 passen.

Weet iemand dat?
Bericht Geplaatst: vr 10 maart 2023, 18:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.