Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een 300tdi? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - zo kan je ook Amsterdam in
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde.

Ik heb (mee) mogen rijden met (een ander merk) electrische auto en moet eerlijk toegeven, luxe en comfortabel. Nu heb ik dat gevoel al snel als ik zelf een keer niet achter het stuur zit :D
Op dit moment wil ik “prive” geen EV, maar wie weet. Niks is zo veranderlijk als een mensch :lol:

Maar net als openbaar vervoer, werksituatie, financiële situatie maar ook je gezin samenstelling heeft invloed op je keuzes.
Nu zal ik niet snel de zelfde mening hebben als een bewoner uit de stad. Ik heb jaren geleden wat meer ruimte gezocht en dat heeft ook een keerzijde, openbaar vervoer is er (nagenoeg) niet dus heb je wel een alternatief nodig.

Maar, als uitdaging zou ik best wel eens een motor of een auto (eendje, R4L of iets als een reliant/scimitar) willen ombouwen.
Gewoon om het te ervaren en de lol die je hebt als je erin rond rijdt.

Alleen vind ik de bouwpakketten nog wat prijzig, zeker als je dat vergelijkt met de waarde van de auto waar je het in zet.

Nou ik ga eerst eens kijken of ik mijn andere klussen af kan krijgen voor ik (weer) aan een volgende begin!

Alvast een mooi weekend ..
Bericht Geplaatst: vr 27 jan 2023, 11:49
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
lucasvanlierop schreef:
... is de integratie van laden en navigatie, reizen is echt een eitje ....

ik mis natuurlijk 4x4 en een trekhaak ...

Tja mijn (mee)rij (en hear-say) ervaring met de Tesla betrof een Model X, met dus 4x4 en trekhaak.

Ik werd er bijna jaloers van, vooral dat prachtige scherm (groter dan dat van mijn laptop) met real-time de auto op de Google-luchtfoto.

Je ziet alle weggetjes en paden die je met de Model X beter niet rijdt -- paden die je graag met de Defender zou willen rijden.
Je moet je overigens niet verkijken op de navigatie: D eigenaar van dit moois zei dat Google hem soms een "alternatief" weggetje suggereert omdat Google dan graag wil weten hoe dat "alternatief" rijdt.   Aangezien het iemand is die een grote oplettendheid met een enorme kennis van de digitale ondoorgrondelijkheden combineert ben ik geneigd hem te geloven - Google gebruikt en misbruikt zijn gebruikers: zo meen ik te kunnen zien daar waar ik de weg goed ken dat Google de fiets- en wandel-info echoot op basis van de teruggeleverde gebuikers-info .... zoiets heeft natuurlijk het risico in zich van een slang die in z'n eigen staart bijt (daar waar ik de weg goed ken zie ik dat Google een aantal handige dwarsverbindingen niet kent, en omdat Google ze niet kent worden ze dan weer niet gebruikt ... Google wordt overigens niet wijzer van mij, ik raadpleeg Google alleen op de "thuisbasis", zo komt het ook dat ik de verschillende "missing links" tegen kom).

Overigens is het ook een gevalletje van humor: De door mij genoemde Tesla-man zegt van zichtzelf dat hij eigenlijk een knopjesman is, en dat dus de Defender veel meer bij hem zou passen.   Hij zei ook vrolijk dat ik gerust als het zo uitkomt mee kan rijden: Heel Nederland betaalt mee aan zijn auto (de belastingregels maken/maakten het voor sommigen heel voordelig), zo doet ie nog iets terug.
O ja, ook een gevalletje humor: Via een 220V-camping-aansluiting laden ... 't levert niet meer dan enkele procenten.
Bericht Geplaatst: vr 27 jan 2023, 11:05
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Ow maar claim ook zeker niet dat EV's goed zijn voor het mileu, ik zeg altijd de beste auto is geen auto en ik loop/fiets/trein ook regelmatig en ik vlieg al jaren niet meer maar voor ons is een auto wel erg praktisch dus we hebben er toch een.

Los daarvan ben ik - echt - onder de indruk van de aandrijflijn: geen speling, altijd koppel, super fijn remmen op de motor. Ik heb jaaaren (turbo)gedieseld, was helemaal gewend aan alle quirks van motor/koppeling/hoofdbak/tussenbak. Ik keek ook altijd neer op mensen (Amerikanen) die niet konden schakelen. Maar dat one pedal driving werkt wel zo goed dat ik nu denk: "wat een gedoe was dat eigenlijk".

Wat ook erg goed werkt is de integratie van laden en navigatie, reizen is echt een eitje en thuis laden is ook ideaal. Ik denk dat heel veel mensen om zijn zodra het voor iedereen betaalbaar wordt.

Dat gezegd hebbende: ik mis een auto waar je niet voorzichtig mee hoeft te zijn, die je vol kan gooien met bouwafval (ok doe ik met de Tesla ook ;) maar toch) en vooral waar je nog eens zelf wat aan kan sleutelen.

En ja ik mis natuurlijk 4x4 en een trekhaak (had ik er echt bij moeten bestellen) dus dat gaan we bij inruil voor een volgende dagelijkse auto goed maken.

En ondertussen hopen dat de markt voor conversieonderdelen wat stabieler wordt, het is nu toch allemaal nog wat rommelig maar ooit moet de Laro toch echt weer de weg op.

Groeten ;)

P.S: een ding wat ik niet mis: boos zijn op de overheid vanwege alle mileu/belastingregeltjes. Het is niet altijd eerlijk maar je er even niet druk over (hoeven) maken geeft ook rust.
Bericht Geplaatst: do 26 jan 2023, 23:31
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
lucasvanlierop schreef:
Lieve mensen, het is jullie van harte gegund om te mopperen over elektrische auto's dus doe vooral waar je je goed bij voelt maar jullie weten waarschijnlijk ook dat het sowieso aan het gebeuren is en een groepje mopperende Land Rover fans daar niet veel aan verandert.

Wij zelf inmiddels 45000 elektrische kilometers verder en ik zou echt noooooit meer terug willen, dus zo kan het ook ;)

Dag Lucas,

Zoals je wel weet heb ik een groot ontzag voor, en ook grote belangstelling naar, jouw elektrische uitstapjes.

Toch blijf ik bij mijn éérste reactie:
Ik rijd al een mensenleven elektrisch, met chauffeur, met als enige bezwaar dat ik hiervoor naar het station moet.
Als ik dan denk aan de politiek correcte uitspraak: "Straks rijden we allemaal elektrisch" en velen dan denken dat we straks allemaal e-auto's voor de deur hebben dan ben ik bang dat dit tzt nog wel wat politieke opschudding geeft ... want als je allemaal een e-auto voor de deur hebben dan is er een grote kans dat je niet op pad kan met die e-auto omdat de weg al vol is met e-auto's.
En mijn tweede reactie - uit onverdachte tweede hand:
Een leuke e-auto met een leuke kilometer-autonomie heeft een (milieu)terugverdientijd van gauw 7-8 jaar - en dat dan bij een gemiddeld jaarlijks kilometrage.   Al die jaren is die e-auto dus nog bezig zijn initiële milieu-schade teurg te verdienen. Ben je een spaarzame rijder, en/of stap je graag in de trein als die trein minstens een redelijk alternatief is, dan duurt het terugverdienen paradoxaal genoeg nog langer.

En ... stap je dan voor je vakantie in het vliegtuig omdat je het lastig vindt om alles zo uit te kienen dat je het met de e-auto te doen .... dan had je wellicht zelfs beter gewoon een ouderwetse fossiele auto kunnen kopen.   Het kan overigens wel, met de Tesla en de caravan van je moeder naar Slovenië, of gewoon naar de Vogezen.   Met die combinatie naar Spanje is op het moment een nog wat grotere uitdaging.

Het grote probleem blijft dat we met steeds meer mensen steeds meer willen en onze aardbol inmiddels overvol is en die aardbol nergens dat ventieltje heeft waarmee we die bol een beetje groter kunnen blazen.
Bericht Geplaatst: di 24 jan 2023, 20:45
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Lieve mensen, het is jullie van harte gegund om te mopperen over elektrische auto's dus doe vooral waar je je goed bij voelt maar jullie weten waarschijnlijk ook dat het sowieso aan het gebeuren is en een groepje mopperende Land Rover fans daar niet veel aan verandert.

Wij zelf inmiddels 45000 elektrische kilometers verder en ik zou echt noooooit meer terug willen, dus zo kan het ook ;)

Groetjes ;)
Bericht Geplaatst: di 24 jan 2023, 17:46
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
moghe,

FF een uitstapje buiten de Landrover. Als de mijne ooit gaat rijden zal ik zijn ruimte des te meer waarderen als ik aan dit verhaal terug denk.

We moeten er niet in blijven hangen met zijn allen in Nederland. We wonen meestal veel te dicht op elkaar, letten te veel op elkaar en wat helaas ook steeds erger word is dat de overheid zich erg "bezorgd"voelt voor ons. Met andere woorden zich overal mee bemoeid en het via wetjes dicht wil timmeren dat het per see moet zoals Den Haag denkt dat het goed is.
Maar dat wil helemaal niet zeggen dat dat democratisch is. Ik wil een Landrover of een Dodge W200 of Ford F150 raptor voor de deur en geen elektrische auto(ook al heb ik een 3 fase meterkast haha)!
Overal hangt er een kostenplaatje aan wat verhaald word op de belasting betaler. De overheid durft bijna nooit op degene die de pestzooi veroorzaakt te verhalen, daar zijn ze te soft voor of hebben er zelf aandelen in. Later met pensioen gaan, meer overspannen opgebrandde mensen, meer zorg nodig, nog meer zorgen, Langer door opereren daardoor als kasplantje ouder worden. En zo hou je alles in stand haha of eigenlijk erg jammer . De natuur is zo gemaakt dat de sterkste de zwakste opvreten en dat er zo een sterk ras overblijft. MET ANDERE WORDEN, ONZE OVERHEID CREEERT INTEELD.
Daarmee ontneem je iemand dus de motivatie om inovatieve ontwikkelingen te doen. Op de TU Delft waren studenten bezig met een uitvinding om voorwielaangedreven bestaande bestelbusjes op de achteras te voorzien van een elektromotor zodat je je daarmee in de binnenstad(milieu zone) kon redden. project is weggepest. Ze verkopen liever nieuwe auto's als overheid denk ik.

Als de een nu blij is met een trein en de ander met een auto moeten we elkaar dat gunnen en elkaar er niet op aanvallen. Benutten die hap! Wat het kost? Kan jullie het iets uit maken? Als we dood gaan nemen we het niet mee maar moeten wel samen gelachen hebben vind ik. Op een grafsteen zie ik nooit IWAB(Ik Weet Alles Beter) of hij had altijd gelijk. Al kan ik best lachen om het voorbeeld van de 2 kratten bier en een taart meenemen. Als je de auto (zeker een laro) gewend ben? Net na mijn scheiding had ik iedere eurocent nodig voor mn 7 kids die bij me wonen en mijzelf voor de basic behoeften. Het behoud van mn eigen koophuis was prio 1 . Met houtkachel erin en panelen erop want ik zag de bui al hangen . GOED GEGOKT. Een auto ging ff niet en boodschappen gingen in de bolderkar achter de fiets. Het karretje de winkel in en na de kassa alles gelijk zorgvuldig erin stapelen, met de pizza dozen de rand nog ophogen zodat er meer in kon. En dan maar weer ff stevig je eigen het ...... trappen tot thuis. karretje de keuken in en lossen maar. Maar ben genoeg uitgelachen als ik bijvoorbeeld langs de kroeg kwam en mn eieren flikkerden van de kar. Nou, gelijk bakken en op brood , ham en kaas erbij en het was ook weer geen straf. En was veel fitter en gelukkiger als nu.

Toen was geluk heel gewoon, Amen halleluja. En nu naar bed, snurken en morgen weer naar de baas. Vandaag ff de voorrem van de Daihatsu van mn dochter gedaan, morgen de draagarm van mn dayly Suzuki(afgeladen met kachelhout dekogel kapot geroust op drempels) vervangen. En zodoende kom ik slecht aan de 109 toe waar dit forum voor is.

groet Klaas (zonder baard en kom nooit in Spanje)
Bericht Geplaatst: di 17 jan 2023, 00:24
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Het "Je vertrekt van waar het niet is en je komt aan waar je niet moet zijn" is beslist geen voor iedereen geldige uitspraak, en zo is het wel geframed. dat denk jij er bij
Niet voor iedereen maar helaas is dat een minderheid, de uitspraak is geframed naar een meerderheid.

2 kratjes bier, taart en een vouwfiets in een trein en bus? Hou toch op. Zie mij al zeulen in een overvolle trein en hoor de mensen al vloeken. Maar ik heb natuurlijk de tijd om dat in de daluren te doen, ja toch?
Leuk voor woon werk verkeer als je geluk hebt of de Efteling bezoeken maar er boodschappen mee doen, onmogelijk
Je geeft ook geen antwoord op gehandicapten en de andere problemen. Negeer je dat opzettelijk?
Je blijft hakken op een uitspraak die ik bij deze voor je aanpas.
Ik vertrek van een plek waar het niet is en kom aan waar ik niet zijn wil, tevreden?
Geef eens eerlijk antwoord op de andere nadelen die ik noemde en waarom je niets zegd over de nare posting van gatherrover!


Als antwoord op de nadelen:
1º Je wilt niet weten hoeveel je kan meenemen op de vouwfiets en in de trein (t/m divers tuingereedschap incl een zeis - been there done that).
Voor die keer dat ik 2 kratten bier, en een taart etc ophaal kan ik het OV niet aanraden, dan neem ik de auto. Misschien ben ik een slechte feestvierder en/of bierdrinker maar taart en 2 kratten bier haal ik niet wekelijks.
2º Het opsommen van de overige "onmogelijkheden" zoals de gehandicapten is weer een leuke debat-truuk ... ik keer deze truuk graag om.
Aangezien slechts een minderheid gehandicapt is (gelukkig maar), en slechts een minderheid moeizame reizen voor z'n werk moet maken en/of veel gereedschap etc. moet meenemen, en ook slechts een minderheid echt ver van het OV woont zou het OV voor al die andere mensen op z'n minst een te overwegen alternatief moeten zijn, en niet de "no-go" die het nu is.

Zoals ik al antwoordde: Qua kostenplaatje komt het OV vaak beroerd uit de bus, ik zie echter zelden iemand een serieus en eerlijk kostenplaatje voor zijn auto maken (en dan is dat eerlijke plaatje vaak nog oneerlijk omdat allerlei maatschappelijke kosten van het autogebruik verborgen blijven en uiteindelijk omgeslagen worden over iedereen -- zo betaalt de gezondheidszorg de rekening als je naar de dokter gaat omdat je door een auto bent aangereden, eventueel kan je je eigen risico verhalen op de tegenpartij, dat gaat dan nog net, maar de bulk van de kosten wordt omgeslagen).

PS  Om terug te keren bij de Topic-titel: De Amsterdamse parkeertarieven zijn zodanig dat parkeren in de wijde periferie en de trein voor de laatste (tientallen) kilometers heel aardig gecompenseerd worden door de "parkeer-winst".   Of je tegenwoordig nog makkelijk in Berlijn parkeert weet ik niet, ik ben er al lang niet meer geweest, de laatste keer - ruim 25 jaar terug - was het vooral zoeken naar een adequaat plekje nabij je bestemming.
Bericht Geplaatst: zo 15 jan 2023, 00:45
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Het "Je vertrekt van waar het niet is en je komt aan waar je niet moet zijn" is beslist geen voor iedereen geldige uitspraak, en zo is het wel geframed. dat denk jij er bij
Niet voor iedereen maar helaas is dat een minderheid, de uitspraak is geframed naar een meerderheid.

2 kratjes bier, taart en een vouwfiets in een trein en bus? Hou toch op. Zie mij al zeulen in een overvolle trein en hoor de mensen al vloeken. Maar ik heb natuurlijk de tijd om dat in de daluren te doen, ja toch?
Leuk voor woon werk verkeer als je geluk hebt of de Efteling bezoeken maar er boodschappen mee doen, onmogelijk
Je geeft ook geen antwoord op gehandicapten en de andere problemen. Negeer je dat opzettelijk?
Je blijft hakken op een uitspraak die ik bij deze voor je aanpas.
Ik vertrek van een plek waar het niet is en kom aan waar ik niet zijn wil, tevreden?
Geef eens eerlijk antwoord op de andere nadelen die ik noemde en waarom je niets zegd over de nare posting van gatherrover!
Bericht Geplaatst: za 14 jan 2023, 23:17
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
@ Marc
Valt me steeds meer op hoe slecht mensen lezen en ook van alles er bij fantaseren.
Ik suggereer niets, praat over MIJN situatie! Wordt aangevallen op wat jij en andere er bij bedenken.

Ik fantaseer er niks bij.   Ik lees (en citeer letterlijk) het volgende:
Jamaar schreef:
Spoorweg, openbaar vervoer!
Je vertrekt van waar het niet is en je komt aan waar je niet moet zijn plus dat het nog steeds te duur is.
Ook het betaal systeem is onnodig ingewikkeld kortom, ik ben een groot voorstander van mijn privé vervoer.
Komt bij, wat te doen in een trein? Heb geen smartphone dus geen sociale verontreiniging en al die idioten om mij heen.

Ik zie daar geen nuance, slechts een uitspraak die suggereert algemeen geldig te zijn.

Het "Je vertrekt van waar het niet is en je komt aan waar je niet moet zijn" is beslist geen voor iedereen geldige uitspraak, en zo is het wel geframed.  
Bovendien geldt ook nog eens dat als we allemaal zeggen dat het OV niet deugt niemand het nog neemt (of probeert). Daarmee wordt het een slang die in zijn eigen staart bijt, een self-fullfilling-prophecy.   Met minder passagiers rijden er minder treinen, en daarmee heb je weer minder treinen, minder goede overstappen etc etc ... een neergaande spiraal.

Dat het (soms) duur is, daar kan ik in meegaan, dat heb ik ook al geschreven.

Overigens is een goede vouwfiets een heel verstandige investering: voor de trein (en zelfs voor de bus) heb je dan je voor- en natransport in eigen hand, en voor de milieuzones heb je dan ook je handige stads-toegang.   De vouwfiets kon gewoon mee in de TGV, en is in Parijs heel handig om van station naar station te fietsen.
Vouwfietsen heb je tegenwoordig ook als e-bike (die zijn dan wel weer zwaarder en volumineuzer).
Bericht Geplaatst: za 14 jan 2023, 22:31
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
@ Marc
Valt me steeds meer op hoe slecht mensen lezen en ook van alles er bij fantaseren.
Ik suggereer niets, praat over MIJN situatie! Wordt aangevallen op wat jij en andere er bij bedenken. Dat vertelt mij veel wat voor vreemde gedachte gang sommige mensen hebben.
Heb lang geleden geleerd niet te proberen iets in te vullen voor anderen want meestal zit je fout.
Gewoon netjes vragen, wat bedoel je daar mee, voorkomt dit soort onzin.
Verder geen woord over de nare posting van gatherrover en ja van dat soort negatieve onzin ga ik over mijn nek.
En hoezo is het niet eerlijk een standaard biljet te vergelijken, kom niet vaak in nl en moet ik daarvoor een jaarkaart kopen? Ben een week bezig geweest om uit te zoeken hoe iemand met trein en bus van haarlem naar mij kan komen en raad wat, niet gelukt! Er is niet doorheen te komen.
. maar zeggen dat ie nooit deugt is niet eerlijk waar lees jij nooit? Ik zeg dat het niet deugt, dat betekent dat er zo veel fouten in het systeem zitten dat het niet voor iedereen geschikt is.
"openbaar vervoer" zou voor iedereen geschikt moeten zijn maar het werkt slecht op het platteland slecht voor gehandicapten slecht voor mensen die niet met computer om kunnen gaan slecht voor mensen die er af en toe gebruik van maken.
Kortom jij verdedigt een systeem dat jij misschien begrijp en mee om kan gaan maar vergeet je misschien dat andere dat niet kunnen?
Toen mijn ambu in Frankrijk stuk ging en gedwongen was de trein te nemen was dat maar 20 euro goedkoper dan zelf rijden. Vertel mij maar hoe ik in die situatie goedkoper dan standaard tarief kan betalen!

Nog iets om over na te denken
Ik ga per bus naar de supermarkt en koop 2 kratjes bier en een taart, hoe kom ik thuis?




Bel mijn buurvrouw :lol:
Kan zij mij niet ophalen dan zeul ik het 500 meter van de supermarkt naar de halte, rij 3 km met de bus mee en moet dan 2 km naar huis lopen want mij fiets is ondertussen gestolen.
1 voordeel, de taart is half op bij thuiskomst en de kratjes worden steeds lichter naarmate ik mijn huis nader.
Ben wel uren onderweg voor iets wat ik met eigen vervoer in een half uurtje doe :cry:
Bericht Geplaatst: za 14 jan 2023, 21:52
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Landrover mannen!

Het is allemaal niet zo moeilijk denk ik. Een trein kan denk een heel goed stil schoon middel zijn voor vrachtvervoer. Voor sommige forensen die idd dicht bij huis op kunnen stappen en dicht bij het werk er weer uit ook prima. Hoe meer ze dit benutten hoe meer ruimte er voor anderen is op het wegennet. Zelf ging ik al op mijn 16e liever een uur met de zundapp op stap als anderhalf half uur met het OV terwijl ik toch in de Randstad woon. Dus over die slechte aansluitingen kan ik mij wel in vinden.

Een Landrover is denk ik een prima middel om je eigen ding op je eigen manier mee te doen. Het is natuurlijk een wat "alternatief" symbool voor vrijheid net na de jeep gekomen. Natuurlijk kan ik mij erin vinden dat je je eigen er niet prettig invoeld als je er geen type voor bent. Maar als je nog in het productieve alledaagse leven mee moet met de maatschappij(ook al vind je dat eigenlijk maar .....) dan moet je iets om je doel te bereiken.

Betreffende brandstoffen en milieu kunnen we het uren oneens zijn.
Tegenstellingen zijn in de mode gekomen. Dat begon al met een eeuwenoud kinderfeestje te misbruiken. Kijk wat je bind en wat je nog wel(samen) heeft! Niet wat je mist!
De Landrovers gaan blijkbaar te weinig stuk op het moment, we hebben tijd over om hier onaardig over te worden.
Een ding is niet zo moeilijk te voorspellen. We helpen de aarde naar de ...... door onze hang naar luxe en de inefficente individuele manier van werken en weggooi maatschappij.
Daardoor ontstaan tekorten en rookwolken en daar willen ze ruzie over maken. Ook stofjes die niet gezien worden gebruiken ze graag als argument om een boer(ben het zelf niet al noemen ze me wel zo) van zijn grond te kunnen pesten. Die heeft daar net zoveel recht om te wonen en werken als een vreemdeling die zich aan meld hoor! Maar als ze die boer met smerige excuus en valse voorwendselen(Stroe city geen stijl.nl) en een zak geld zelfmoordneigingen laten krijgen dan blijf onze brave regering zich nog steeds democratisch noemen haha.
Persoonlijk denk ik dat je een mix moet maken van alles wat beschikbaar is op het juiste tijdstip. Dus als er geen zon is benut je de windmolen(Kinderdijk heeft ze al eeuwen). Leef je naast een waterval dan bouw je een waterkracht centrale die je dan ook 10 tallen jaren gebruikt! Kernenergie kan ook nog, maar wel gebruiken na de bouw(Kalkar wunderland)! Zijn wel kwetsbare rigoreuse installaties waar rare grappen uit kunnen komen(terroristisch etc). Deel ook de stroom met zijn allen die je opwekt en ga er geen bijdraaien op je eigen manier als dat helemaal niet nodig is op dat tijdstip. Heb je ff teveel stroom dan is dat lastig opslaan. Ik denk dat je het dan wel in waterstof om kan zetten, al is elektrolize(geen idee hoe je het schrijf, ooit wel eens een proefje mee gedaan op school) normaal gesproken een proces waar veel energie mee gemoeid is ten opzichte van het rendement.

Nou, ff verder aan mn draadboom bij de (recycle hout) kachel. groet Nico
Bericht Geplaatst: za 14 jan 2023, 21:17
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
NeeMaar .... zo tegendraads ... zo komen we niet verder. Dit is een karikatuur die aan de werkelijkheid geen recht doet.

Werkelijk?
Jij woont ergens met een bushalte om de hoek en een trein station om de andere hoek.
Ik moet 2 km lopen of op de fiets (hopen dat die er nog staat bij terugkomst) naar de bushalte.
Bus komt 2x per dag op ongewenste tijdstippen. Dan via vele omwegen naar de eerste grote stad, is 50 km.
Daar is dan een treinstation. Wil ik naar Berlijn was dat 50 km in de verkeerde richting dus op de heen en terugreis 200 km voor jan ###.
Anders 150 km met de bus waar ik kotsmisselijk uit kom omdat ik wagenziek wordt.
Vertel mij niet dat het openbaar vervoer deugt!!
Ook toen ik bij spaarndam woonde, zelfde verhaal. 1.5 km naar de bushalte 2x per dag een busje. Bezuinigen, ooit van gehoord? Ze wilden de lijn zelfs opheffen!
En ooit geprobeerd een 55 inc tv mee te nemen in een bus, nee natuurlijk niet, die laat je thuis bezorgen.
Hopen dat die heel aankomt anders de volgende dag retour en weer dagen wachten tot er een andere gestuurd wordt.
Dat Mark is de werkelijkheid hier!
Plus de prijs, wil ik naar nl dan kost dat min 120 euro met bus en trein voor 650 km. Daar koop ik 60 liter benzine voor waarmee ik op de motor 1200 km rijden kan. Dat is bijna heen EN terug.
Tegendraads of werkelijkheid? En nee dit is NIET overdreven!

Ja, ja, ik woon met een station op ± 2 kilometer, en kan daar zelfs de trein naar Berlijn nemen.

Wat ik evenwel een karikatuur vond was 1º dat je suggereerde (of leek te suggereren) dat de trein voor niemand geschikt was, en 2º dat de trein altijd waanzinnig duur was (in Duitsland was er het 9 €uro biljet, en als je het een beetje uitkient kom je met een Quer-durchs-Land biljet soms ook heel goed uit -- ik heb dat al meermaals gebruikt.
De treinprijs van een duur standaard=biljet vergelijken met alleen de brandstofkosten is ook niet echt eerlijk.

Waar je wel gelijk in hebt: Het is soms een boel gedoe, en vaak ook aan de prijzige kant, zeker als je niet doorgestudeerd hebt in de wonderlijke wereld van de trein-tarieven (en daarna ook nog eens zo vasthoudend bent dat je ook de beste tarieven krijgt).

En verder klopt het natuurlijk ook dat de trein niet overal komt ... maar zeggen dat ie nooit deugt is niet eerlijk.
In 12 uur van Narbonne naar huis lukt mij niet met de auto (mijn huis staat in Midden-Nederland).
Zelfs al wordt er steeds afgegeven op de trage trein naar Berlijn: met de auto doe je het niet sneller (ik heb uitgaande van mijn thuisbasis gechecked met Google-Maps), dat de auto sneller zou zijn is een typisch broodje aap, zelfs vliegen is niet sneller als je tenminste voor- en na-transport eerlijk meerekent.
Bericht Geplaatst: za 14 jan 2023, 20:01
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
NeeMaar .... zo tegendraads ... zo komen we niet verder. Dit is een karikatuur die aan de werkelijkheid geen recht doet.

Werkelijk?
Jij woont ergens met een bushalte om de hoek en een trein station om de andere hoek.
Ik moet 2 km lopen of op de fiets (hopen dat die er nog staat bij terugkomst) naar de bushalte.
Bus komt 2x per dag op ongewenste tijdstippen. Dan via vele omwegen naar de eerste grote stad, is 50 km.
Daar is dan een treinstation. Wil ik naar Berlijn was dat 50 km in de verkeerde richting dus op de heen en terugreis 200 km voor jan ###.
Anders 150 km met de bus waar ik kotsmisselijk uit kom omdat ik wagenziek wordt.
Vertel mij niet dat het openbaar vervoer deugt!!
Ook toen ik bij spaarndam woonde, zelfde verhaal. 1.5 km naar de bushalte 2x per dag een busje. Bezuinigen, ooit van gehoord? Ze wilden de lijn zelfs opheffen!
En ooit geprobeerd een 55 inc tv mee te nemen in een bus, nee natuurlijk niet, die laat je thuis bezorgen.
Hopen dat die heel aankomt anders de volgende dag retour en weer dagen wachten tot er een andere gestuurd wordt.
Dat Mark is de werkelijkheid hier!
Plus de prijs, wil ik naar nl dan kost dat min 120 euro met bus en trein voor 650 km. Daar koop ik 60 liter benzine voor waarmee ik op de motor 1200 km rijden kan. Dat is bijna heen EN terug.
Tegendraads of werkelijkheid? En nee dit is NIET overdreven!
Bericht Geplaatst: za 14 jan 2023, 06:25
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Spoorweg, openbaar vervoer!
Je vertrekt van waar het niet is en je komt aan waar je niet moet zijn plus dat het nog steeds te duur is.
Ook het betaal systeem is onnodig ingewikkeld kortom, ik ben een groot voorstander van mijn privé vervoer.
Komt bij, wat te doen in een trein? Heb geen smartphone dus geen sociale verontreiniging en al die idioten om mij heen.

NeeMaar .... zo tegendraads ... zo komen we niet verder.   Dit is een karikatuur die aan de werkelijkheid geen recht doet.
Of te wel: in ben het van harte eens met GatheRRoveR.

Ik heb ook geen smartfoon en vermaak me prima in de trein.   D'r is niks mis met een ouderwets boek.   En anders neem je je laptop mee .... of je kijkt naar buiten, of je vermaakt je met de aanblik van de smartfonende mede-passagiers.
Als ik een klus had met een uurtje reistijd (treintijd) dan had ik 's ochtends alle tijd om de vergaderstukken door te lezen.   En op de terugweg naar huis om weer wat bij te komen.   Toen ik eens snel een dik pak rapporten moest doornemen/beoordelen heb ik zelfs de trein naar Maastricht genomen: ruim twee uur ongestoorde leestijd, dan even een wandelingetje naar de beste bonbonwinkel, en daarna weer ruim twee uur leestijd (de mobiele telefoon kan je thuis laten, of uit zetten).

O ja, waar je wel gelijk in hebt: De trein is vaak onredelijk duur. (Ik had maar wat graag die Duitse 9 €uro biljetten ook hier gehad.)
Waar het ook mis gaat met de trein: De infomatie-vorziening.   Zelfs de spoorwegen zelf weten vaak niet wat er allemaal kan, en/of welke kaartjes ze zouden kunnen verkopen.


En dan dat waterstofgas.   Het fijne weet ik er niet van maar we hebben hier onlangs nieuwe gasbuizen gekregen, plastic, en naar men zegt waterstof-proof.
Waterstofgas is beslist een lastig product: de calorische waarde per liter is enorm laag.   Daarnaast is ook de productie een "dingetje": het kost heel wat elektriciteit.
Net als met het verhaal: "Straks rijden we allemaal elektrisch" is er het grote probleem dat als we "straks" en "allemaal" alles elektrisch willen dat we nergens meer heen willen omdat de hele wereld vol ligt met zonnepanelen en vol staat met windmolens.   Het is leuk bedacht om ook elektrisch te kunnen vliegen maar waarom zou je dat willen ?
Het grote probleem is dat we nu al met teveel mensen teveel willen, dat wordt niet beter met "allemaal elektrisch".
Bericht Geplaatst: vr 13 jan 2023, 22:01
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
@ gatherrover
Waarom val jij mij zo persoonlijk aan?
Ik mag mijn mening hebben net als jij maar jij schrijft beledigend!
Klopt er iets niet wat ik over waterstof beweer? Kom met tegenbewijs!
Voor mij is god een sprookje en ook die mening mag ik hebben als iemand mij daarvoor veroordeeld is dat pas zeer ongepast.
Heb werkelijk een hekel aan mensen die mij over hun geloof proberen te overtuigen.
Verder weet jij niets over mij vooral niet over plakken en knippen.
Oftewel zak in de ######
Bericht Geplaatst: vr 13 jan 2023, 20:31
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:

Sprookje waterstof, ga je eens verdiepen in de opslag. Zelfs 4 cm dikke tank is binnen de kortste bijna leeg vanwege het feit dat die kleine moleculen er dwars doorheen gaan. Plus andere nadelen, maar goed iedereen moet in sprookjes geloven anders is het leven bijna ondraaglijk, god zij met ons :evil: :twisted: :evil: :twisted:


Okay, ik vind je houding zeer ongepast, jij mag alles beter weten en een standpunt hebben.

Ik geloof echt dat sprookjes bestaan, ik heb ze gewoon op papier in boekvorm in de kast.
En wat jij met god doet moet je lekker zelf weten maar betrek mij er niet bij. :evil:


p.s.
Lekker origineel citaat trouwens over die trein, je knip en plakt wel veel hè?
Een paar woordje aanpassen en….
Bericht Geplaatst: vr 13 jan 2023, 19:49
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Spoorweg, openbaar vervoer!
Je vertrekt van waar het niet is en je komt aan waar je niet moet zijn plus dat het nog steeds te duur is.
Ook het betaal systeem is onnodig ingewikkeld kortom, ik ben een groot voorstander van mijn privé vervoer.
Komt bij, wat te doen in een trein? Heb geen smartphone dus geen sociale verontreiniging en al die idioten om mij heen.
Kan ook niet even uitstappen om een leuke markt te bekijken.
Zou zomaar kunnen dat het 20 jaar geleden is dat ik in een trein zat en dat alleen omdat de ambu mij in Frankrijk in de steek liet.

Sprookje waterstof, ga je eens verdiepen in de opslag. Zelfs 4 cm dikke tank is binnen de kortste bijna leeg vanwege het feit dat die kleine moleculen er dwars doorheen gaan. Plus andere nadelen, maar goed iedereen moet in sprookjes geloven anders is het leven bijna ondraaglijk, god zij met ons :evil: :twisted: :evil: :twisted:
Bericht Geplaatst: vr 13 jan 2023, 18:13
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
nico1970 schreef:
OOh, vind Marc zijn spoorweg verhaal idd kloppend. Dat is handig electrisch rijden, infra structuur is er al redelijk. 
Als je daar ook je vracht systeem(meerdere goed bereikbare laadplekken) op af zou stemmen?  Een vrachtwaggel komt nog steeds niet boven de 1 op 4.  Eerder 1 op 3.

In principe zijn alle elementen aanwezig.  
Er zijn al heel handige laad-los-systemen voor vrachtwagen-trailers, systemen waar je weliswaar een aangepaste losweg voor nodig hebt maar die daarna heel handig werken voor in ieder geval de middellange tot lange afstand. Zoek maar eens op ModaLohr, of CargoBeamer.
De vrachtwaggel-chauffeur hoeft niet mee, de trekker ook niet, dat scheelt een boel geld, en de trein rijdt een hele trein aan trailers -- die je anders op de autoweg ziet -- van 100den kilometers ver (of zelfs maar 175 km om de Frejus-toltunnel te voorkomen) tot meer dan 1000 km (Calais of Luxembourg <=> Spaanse grens).

Het grote probleem is de private vrachtauto-lobby.  
Ik zie het al voor me: Den Haag belegerd door de "vrije jongens" met hun vrachtwaggels, da's nog eens iets anders als het boerenprotest.
Dat die "vrije jongens" voor een grijpstuiver dagenlang achter het stuur zitten, en in hun vrachtwaggel moeten wonen, en dus helemaal niet zo vrij zijn vergeten ze dan even ... de bazen zijn maar wat blij met zulk geheugenverlies.
Je ziet die vrachtwaggel-lobby overigens ook terug in het handhavingsbeleid:  80 km/u is de norm voor de vrachtwaggel ... en wat rijden ze ? allerlei snelheden, ergens tussen de 85 en 90 km/u (dus ook inhalen met 1 of 2 km/u snelheidsverschil).   De "gewone mens" krijgt bij een paar procent te snel al een bon.   Dat niet alleen, een vrachtwaggel die 10% harder rijdt is zowel wat betreft zijn verbruik en uitstoot, maar ook qua geluidshinder de smeerkees ... en dat 10% harder rijden is dan ook nog eens valse concurrentie ten opzichte van de chauffeur die zich wel aan de regels houdt. Rijdt een vrachtwaggel 10% te hard dan zou die een boete moeten krijgen ter hoogte van 10% van zijn verdiensten.

Het is alleen Zwitserland gelukt on de vrachtwaggel echt aan banden te leggen.   In Zwitserland woont iedereen in het dal, en in dat dal ligt ook de infrastructuur ... met een autoweg in je achtertuin, met daarop "treinen" van vrachtwaggels waar je geen enkel belang hebt wordt het makkelijker zodanige regels op te stellen dat de echte trein het verstandige alternatief wordt.
Bericht Geplaatst: vr 13 jan 2023, 15:00
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
OOh, vind Marc zijn spoorweg verhaal idd kloppend. Dat is handig electrisch rijden, infra structuur is er al redelijk . Als je daar ook je vracht systeem(meerdere goed bereikbare laadplekken) op af zou stemmen? Een vrachtwaggel komt nog steeds niet boven de 1 op 4. Eerder 1 op 3. Tja, vanaf het platteland met het OV is drama. Het bussysteem van IJsland werkt wel soepel. We zouden ook eens wat gegevens van werkplekken en woonplaatsen kunnen matchen. Misschien rijd vanauit plaats B iemand wel 100 KM per rit naar plaats A terwijl er iemand vanuit plaats A naar plaats B komt die exact dezlfde functie heeft. Dan bespaar je dus 400 KM per dag als ze beiden binnen hun woonplaats de fiets pakken . En niet meer met de auto naar de sportschool hoeven te rijden om op de hometrainer te fietsen.
Bericht Geplaatst: vr 13 jan 2023, 01:20
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Hoi,

Onze brave overheid verzint van alles om de binnen de EU vrienden echt de allerbraafste te lijken. Net om de hoek winnen ze nog bruinkool voor de kachels.
Rudolf Diesel haalde echt niet zo'n slecht rendament uit zijn motor hoor, en Elsbett(van o.a. de PPO motor, pompverstuiversTDI en de komvormige zuigers in bv MAN) heeft daar hele goede aanpassingen in gedaan. En de actiradius haal je op een accu niet en ff midden in de Sahara een laadpaal zoeken zal ook wel niet meevallen.
Oud chassis nemen van 50 jaar en je mag (nog) steeds weer van alles. LPG zal niet mijn favorite brandstof zijn. Toch denk ik dat je met de juiste kleppen en klepzetels en de juiste ontsteking een heel eind kan komen. Zeker toen de prijs van ook Diesel de pan uit rees lonkte het wel. Blijf een feit dat je met een extra tank zit die je niet het model kan geven wat in alle hoeken past zoals een dieseltank.
Hoe vervuilend is electrisch? Ter plaatse waar je rijd natuurlijk stil en schoon. Maar de stroom zal opgewekt moeten worden. Of je nu een windmolen of panelen gebruikt? ook deze moeten gefabriceerd worden. Mooi hoor die zonneweiden. Daar had dus een bos kunnen zijn. Lege daken van fabrieken genoeg waar ze wel opkunnen en korter kan je kabeltje niet zijn! Want alle verliezen over de kabellengtes worden nooit berekend. Waar de grondstoffen voor de auto's gewonnen worden zal het niet stil en schoon zijn. Met een diesel graafmachine velen tonnen grond omwoelen voor de Lithium waarbij heerlijk kuik en andere zooi vrijkomt.
Een landrover(of bv een stevige andere oldtimer) 50 jaar laten rijden betekend 5 keer de levensduur van een nieuwe moderne auto fabriceren dus spaar je die vervuiling van het fabriceren uit. Je oude auto heb je inmiddels al en dan hoef je die ook niet te recyclen wat ook weer vervuiling opleverd. Ze hielden de modellen langer hetzelfde en je kom veel meer onderling uitwisselen. Dus veel langer hergebruik van je demontage onderdelen. Dus milieu winst!.
Snugger zijn ze niet in Den Haag. Hoorde gisteren op TV een boer zeggen:"Het ontbreekt ze aan nuchter boerenverstand". Een kazerne bouwen voor 7000 man/vrouw is ook zo'n snugger voorbeeld. Per ongeluk is het daar 1 van de vruchtbaarste grond ter wereld. Als je nuchter om je heen kijkt zie je dat de huidige bebouwing gewoon efficienter kan en je helemaal geen nieuwe grond op hoeft te offeren. Maar ja, dat is erfpacht dus "goedkoop"omdat het al bezit van Het Rijk is. Je kan ook gewoon je bestaande kazernes weer bij de tijd brengen. Ik hoorde trouwens dat ze bij Defensie van hun nieuwe scania's de ad bleu installaties en milieu software afhalen omdat ze anders in oorlogsgebieden niet aan de juiste grondstoffen kunnen komen. Lekker bezig, goed voorbeeld. Voor ons is de APK bij het roetfilter juist weer aangescherpt per 01-01-2023.

En 1 gericht "bommetje "op je mega kazerne in tijden van ruzie met een buur en je ben in 1 "klap"van je halve leger af. De Romeinen zeiden:"verdeel en heers".
Marc zijn Hybryde is wel leuk bedacht. Helaas is een Land Rover al niet de lichtste in constructie. Er komt dan nogal wat gewicht bij wat hem minder terrein waardig maakt. Nog afgezien van de pittige kosten.Je zou bv een afgeschreven bestaande diesel hybride kunnen hergebruiken. Dan heb je ook gelijk de juiste technologie in handen wat reeds gefunktioneerd heeft. Ook zal het NIET meevallen om hem bij de RDW als Hybride te keuren en op kenteken te zetten. Ze meten daar je magnetische velden om je auto. Dit ter bescherming van degene naast je voertuig met een pacemaker . Jij trapt op je snelheidspedaal en je buur valt van zijn fiets. Stel dat je nu zo gelukkig mag zijn dat je een MRB vrije Landrover heeft? Dan kan het zomaar zijn dat ze aan je hybride een nieuw recent type koppelen waar je wel MRB voor gaat betalen. En dan pak je jezelf behoorlijk met je zware auto.

Nu licht snurken Nico.
Bericht Geplaatst: vr 13 jan 2023, 00:56
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
We hebben allemaal boter op ons hoofd en onderbouwen onze keuzes met reclameleuzen.

Neem de trein als je naar de stad wil, je hebt geen investering en je reist electrische! Wat wil je nog meer!
Dat electrische rijden is toch net als katalysatoren etc. een schijnoplossing, ik lag me broek aan flarden als ik het allemaal aan de koffietafel hoor. Ze zitten angstig op hun apjes te kijken hoe vol de accu van hun super-duper-ultra-high-tech-auto al is :mrgreen:

Ik heb de wijsheid niet in pacht maar als ik dan hoor dat de één geen electrischeauto kan rijden omdat hij geen 3-fase kan aanvragen en het opladen dan te lang gaat duren (rijdt elke dag 12 km woonwerkverkeer) . Hoe dan, kruipstoom om te laden of wil hij alleen laden als hij bijna leeg is en dan het liefst binnen 2 uur of zo!

En een ander vertelde vandaag mopperend dat hij nu op de locatie waar we waren 70 cent moest betalen, wel het dubbelen van vorige maand. (Hoezo, de baas/klant betaald?)
Maargoed, hij rijdt al enige tijd in een Tesla-testerotsooi met 85 apps…staat vervolgens te vloeken als hij niet van zelf van het slot gaat maar…. die auto stuurt wel vanzelf en als klap op de vuurpijl is hij vaak aan het eind van de dag niet genoeg geladen om in één keer naar huis te kunnen rijden. Dus moet hij stoppen bij zo’n snellaad punt en kleffuh-van der Valk-broodjes eten. Wat een problemen.
Neem je toch lekker ouderwets een jerrycan mee?, probleem opgelost zou je denken :?
Ik heb wel een voordeel van die auto ontdekt, als je voor een klus naar Denemarken moet heb je elke 2 uur minstens een half uur rusten in de baas zijn tijd, dat is makkelijk verdienen.

:mrgreen: Dus voorlopig bouw ik mijn landrover niet om en kijk meewarig naar Frankrijk en vraag me af hoe ze daar er over denken. De pensioenleeftijd willen ze daar verhogen van 62 naar 64 jaar en dat pikken ze al niet. Denk er over om te emigreren, zo dom zijn die wijnboertjes ook weer niet :roll:

Hier slikken we al die reclame leuzen als zoetekoek en wordt je aan alle kanten besodemieterd en we laten het ons gebeuren ook.

Let maar op, over 10 jaar rijden we op waterstof en lachen we allemaal om die domme electrische ootootjes en hoe we ons in de maling hebben laten nemen.

Saluut Rob
Bericht Geplaatst: wo 11 jan 2023, 20:37
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
albert schreef:
Hoe dan ook, zo schoon is electrisch nu ook weer niet, helaas.

Ik hoorde net deze middag dat van onze Nederlandse stroom 1/3 schoon is, dus 2/3 vuil.

De enige winst is dan dat een e-auto zijn vuil niet in het stadscentrum uithoest.

O ja, een e-auto zorgt nog steeds voor fijnstof (dat weliswaar fijn is, maar niet fijn voor de gezondheid).
Remmen en vooral ook banden- en asfalt-slijtage zorgen voor aardig wat stof (of was dat dan niet aardig).
Een zware e-auto, met een enorm koppel aan het rubber-wegdek-interface evenaart dan makkelijk een 4x4 *.
  * Ik vroeg een Tesla Model X rijder naar zijn bandenslijtage: hij bleek per kilometer dubbel zoveel rubber te verstoffen.
     Van de straat hadden we geen slijtage-cijfers paraat, maar er is alle reden om aan te nemen dat die ook het dubbele is.
     O ja, die Tesla Model X leek mij een goede vergelijker want net zo onbeschoft groot als een 4x4, en ± vergelijkbaar qua rubber footprint.

PS   Als mijn olie op is dan ga ik de pijp uit: nog eenmaal een goeie fik en is het gedaan ... wat overblijft is as (of is het fijn stof?)
Bericht Geplaatst: di 10 jan 2023, 23:24
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Met mijn jaarlijkse 6000km heeft het ombouwen van de def naar electrisch een terugverdientijd die ik er in ieder geval niet mee zal rijden. Ik hoef bijna nooit in een stad te zijn, en als dat onverhoopt toch moet neem ik wel de motorfiets of, zoals Marc al aangaf, de trein.
Ik denk trouwens dat het afbouwen en beëindigen van het gebruik van diesel en benzine nog wel even zal duren, dikke kans dat ik tegen die tijd een tuin op mijn buik heb in plaats van achter mijn huis, zoals nu.
Als laatste: er is nog nooit zoveel steenkool gebruikt als het laatste jaar, allemaal om in ons stroomverbruik te voorzien, het is maar goed dat het verbranden van steenkool geen co2 uitstoot geeft :mrgreen: , want anders... Hoe dan ook, zo schoon is electrisch nu ook weer niet, helaas.
Bericht Geplaatst: di 10 jan 2023, 21:39
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Houston schreef:
...ik ben eerder benieuwd naar het prijskaartje...

Maar op zich lijkt t me wel wat!


Kijk dan ook hier eens: LandRover bolt-in electric conversion kit

Een betrouwbare bron (een onverdachte bron bij RWS) zei mij dat er bij die "groen" geachte e-auto's nogal wat kanttekeningen te plaatsen zijn.

Je wilt liefst veel actieradius, veel accu-capaciteit, en dat betekent veel gewicht (en dus meer verbruik), meer wegslijtage etc.
Belangrijker is dat je als je naar de milieu-impact kijkt zo'n grotere/zwaardere e-auto een terugverdientijd van wel 7 a 8 jaar kan hebben (en als je zuinig, dus weinig rijdt nog meer).   Hier wordt dan niet bedoeld: de economische terugverdientijd maar de milieu-terugverdientijd.

Die mooie zakelijke Tesla's etc die met veel subsidie op de weg kwamen leveren pas milieuwinst bij de tweede of derde eigenaar ... en de eerste jaren betalen we met z'n allen dus dubbel en dwars voor alleen maar luxe verliezen (het zijn wel prachtige auto's).

De politiek correcte uitspraak: "Straks rijden we allemaal elektrisch" had morgen al waar kunnen zijn ... als we al die mooie subsidies in de spoorwegen hadden gestoken.
Als je ziet hoeveel ruimte het verkeer kost in een toch al waanzinnig vol land is het een heilloze weg om in te zetten op vooral het individuele vervoer ... en wat doen we: minder bussen op het met name het platte land en minder treinen overal omdat de spoorwegen vergeten zijn dat het personeel op een gegeven moment met pensioen gaat.   Het is dus niet gek dat iedereen dan maar voor de auto kiest.

PS   Wij koken nog steeds op gas (uhh, oeps, politiek incorrect) ... en op vakantie koken we op benzine.
PS2 Met een PTO stekker-hybride en de juiste omkeuring mag je denkelijk allerlei "milieu-zones" in.
       Als het dus om Amsterdam gaat is dat de slimmere aanpak (gewoon een vouwfiets achterin - of in de trein - is de slimste en vaak ook snelste route)
Bericht Geplaatst: di 10 jan 2023, 17:22
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Dat hele electrische rijden doet me denken aan een heel oude discussie……….

Gas daar kook je toch op?

Nu jaren verder vind ik dat van electra ook zo :lol:
Bericht Geplaatst: di 10 jan 2023, 17:03
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
...ik ben eerder benieuwd naar het prijskaartje...

Maar op zich lijkt t me wel wat!
Bericht Geplaatst: di 10 jan 2023, 16:36
  Berichttitel:  Re: zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
https://www.nu.nl/auto/6246079/25-jaar-oude-dieselende-land-rovers-zijn-om-te-bouwen-tot-elektrische-autos.html

Helaas is hij nergens anders goed voor met dat gewicht.
Ander dingetje, die gast die elektrisch naar Australië gereden is had een generator bij zich en dat is de boel belazeren.

Met die generator e-auto kan je ook Amsterdam in.

Overigens kan je denkelijk de LandRover heel makkelijk "hybride" of "stekker-hybride" maken.
Knutsel een e-motor met een PTO-aansluiting en hang een paar accu's onder het chassis.
De grootste uitdaging is een slimme aansturing. Een accu-lader aan boord* is de minste uitdaging.
  *  Die acculader ligt bij mij standaard in de auto, mijn auto is dus eigenlijk al een "stekker-hybride"

De PTO wordt zo een Power-Take-On. :ugeek:
Bericht Geplaatst: di 10 jan 2023, 12:23
  Berichttitel:  zo kan je ook Amsterdam in  Antwoord met een citaat
https://www.nu.nl/auto/6246079/25-jaar- ... autos.html

Helaas is hij nergens anders goed voor met dat gewicht.
Ander dingetje, die gast die elektrisch naar Australië gereden is had een generator bij zich en dat is de boel belazeren.
Bericht Geplaatst: di 10 jan 2023, 09:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.