Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 28 apr 2024, 00:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een 300tdi? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - krikken
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Goede keuze,
Die krik van Cranenbroek heb ik gehad en net een paar weken geleden terug gebracht om na te laten kijken omdat hij de landrover niet meer omhoog kreeg. 5 keer gebruikt en reparatie was te duur, weggegooid geld dus, want de garantie termijn was natuurlijk verlopen. Ook moest ik 7,5 onderzoekskosten betalen, die zoj ik terug krijgen bij een nieuwe krik
Ik wil zo'n goede kopen nu.

Groetjes

Geert 88 S III D
Bericht Geplaatst: zo 28 aug 2022, 14:01
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Als het echt lastig is met de ondergrond heb ik kunstof rijplaten. Bij een rijplaat verhuur bedrijf gekocht. Ze verkopen de beschadigen en heb er 4 gevonden die nog heel redelijk waren. Weet alleen de prijs niet meer maar kan niet duur geweest zijn :roll:
https://www.molenaarhaarlem.nl/
Bericht Geplaatst: za 27 aug 2022, 21:14
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Hmm ... daar noem je (en noemt de verkoper) net mijn twijfel:  Die PU-wieltjes leken mij direct al een kwetsbaar "dingetje".
Een vlak wordt bepaald door drie punten en afhankelijk van de krikhoogte komt het grootste gewicht vóór dan wel achter op de krik, dus kan er maar zo tot een kleine ton op zo'n PU-wieltje komen te staan.
't Mooiste zou het zijn wanneer de wieltjes verend waren en de krik bij een wat grotere belasting op solide pootjes zou komen te rusten. Bij gewichten groter dan dat van een versnellingsbak of motorblok wil de krik toch niet meer rollen, met welke wieltjes dan ook.

Nu heeft de gemeente een deel van onze oprit van prachtige, dikke 30x30 tegels voorzien -- jammer genoeg kozen ze voor de andere helft voor 10x30 beton"klinkers" met een brede voeg.
Om nu twee verschillende krikken te bestellen, voor iedere ondergrond één ... dat maakt het nogal begrotelijk.
Bericht Geplaatst: za 27 aug 2022, 20:20
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Marc-my-Words schreef:
Sjaak,
Nog even een vraagje: Waarom het je voor de 1525E gekozen en niet voor de 1525C ?
Als ik naar: https://www.automotive-line.nl/product/ ... xtra-laag/ kijk dan zijn ze vrijwel gelijk, de "C" lijkt iets meer aluminium en heeft PU-wielen.


klopt, ik ging ook voor de c versie. zag er ook "gelikter"uit. maar volgens die meneer waren de pu wieltjes meer voor een gladde vloer.
de techniek is verder hetzelfde. ik heb beton tegels 60x40 die hier en daar verzakt zijn dus waren stalen wielen beter volgens de verkoper..
de gewichten kloppen niet. dat klopt. ik kreeg dan ook 2 pakketjes. 1tje van 30.5 kilo en eentje van euhhhh nog wat kilo.
gls verzend alleen tot max 30 kg. maakt mij niet uit was gratis verzenden volgens hun eigen gewichten op de site.
Bericht Geplaatst: za 27 aug 2022, 16:52
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Met alle respect, maar die pilaar doet het qua roesten stukken beter dan dat Cortenstaal. Het laatste roest gewoon, maar dan zonder het afbladderen wat we van andere soorten ijzer kennen. Cortenstaal roest op den duur ook gewoon weg. Die pilaar roest daarentegen nauwelijks, en dat al meer dan 1500 jaar. Klimaat is natuurlijk een factor, net als (zure) regen en het eventueel afgedekt worden door vallende bladeren.
On topic: ik gebruik voor het krikken een 10tons potkrik uit een militaire 109. Kostte me E10 bij Ron B. Best ding, is zijn geld wel waard.
Bericht Geplaatst: za 27 aug 2022, 13:06
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Om het nog onbegrijpelijk te maken, er staat ergens een ijzeren pilaar die niet schijnt te roesten, weet niet meer waar en hoe oud hij is maar het is een raadsel voor de wetenschap.
Gevonden   https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IJzeren ... _van_Delhi

Tja, die ijzeren pilaar is dus van een soort CorTen-staal avant la lettre. Dat roestkleurige CorTen-staal is een traag roestend staal, onder invloed van water (en meer nog zuren) wordt de beschermende roestlaag weggespoeld en "roest" zelfs CorTen-staal uiteindelijk weg ... maar dan zonder die krokante koeken die je van gewoon roestend staal kent.   (Dat wegspoelen is een probleem wanneer CorTen-staal als gevel-bekleding wordt gebruikt, niet omdat het gebouw uiteindelijk ontkleed raakt maar omdat het afspoelend roest-water de stoep een roestkleur geeft en bijv. een fiets die in de drup staat sterk versneld aan het roesten gaat ... zodat ieder voordeel weer z'n nadeel heeft.)
Anyway, de pilaar in Delhi zal beslist ook profiteren van het klimaat aldaar.   Klimaat doet veel (zowel goed als kwaad) ... berucht roestende auto's kan je in de warme zuidelijke klimaten nog 10-tallen jaren nadat ze hier weggeroest waren in een vrijwel roestvrije toestand aantreffen.
Bericht Geplaatst: za 27 aug 2022, 10:12
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
En dan nog rvs, verkeerde uitspraak roest vrij staal, wat dus niet bestaat. 304 316 enz, magnetisch en niet magnetisch.
Als bouten en moeren A2 A4, oftewel er zijn vele duizende metaal legeringen met alle hun specifieke eigenschappen.
Oja rvs staat voor roest vast staal want het roest ook, alleen vormt de oxidatie een laagje dat de eigenschap heeft zuurstof ondoordringbaar te zijn waardoor het roest proces niet verder gaat.
Voor de puristen, roest is een oxidatie proces maar een oxidatie is niet altijd roest.
Om het nog onbegrijpelijk te maken, er staat ergens een ijzeren pilaar die niet schijnt te roesten, weet niet meer waar en hoe oud hij is maar het is een raadsel voor de wetenschap.
Gevonden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IJzeren ... _van_Delhi
Bericht Geplaatst: za 27 aug 2022, 00:01
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Dat prijsverschil voor staal en aluminium per kilo anders is is wel duidelijk.
Maar aluminium is een naam net als ijzer…

Op de hoogovens hebben ze het over staal 58 (of was het 56 ?) wat gewoon ordinair (nee hoogwaardige staal zal een tatsteel-fiel roepen) constructie staal is, als je dan de polytechnisch zakboekjes erop naslaat zal het je gaan duizelen als je krachten wil berekenen terwijl je niet weet waar het echt van gemaakt is.

Dan zal ik maar niet over aluminium of titanium beginnen, want daar gaan ze over grades beginnen. Ook die worden niet vermeld…..

In de vliegtuigbouw gebruiken ze juist gaten met “gerilde “ randen waardoor het geheel sterker wordt dan juist de vlakke plaat die het ervoor was. Dus lichter en sterker…. Minder kilo”s dus goedkoper qua materiaal maar duurder qua bewerking ….

Appels, peren…. En tja website blinken niet uit in het presenteren van de juiste specificaties, ze kopieren de fouten van andere site.
Bericht Geplaatst: vr 26 aug 2022, 23:21
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Vreemd genoeg geen gewicht verschil volgens de gegevens. Beide 28.8 kg terwijl de C deels alu is.

Wil je de krik even solide maken heb je meer materiaaldikte nodig dus verbaast het mij niet dat er weinig gewichtsverschil is.
Met aluminium kan je wel winst maken ... bijv. omdat er bijv. voor staal een ondergrens is bij dun plaatmateriaal (bijv. bij vliegtuigen, of bierblikjes) en soms ook omdat je aluminium makkelijker van 3d versterkingsribben kan voorzien (toch valt dat laatste soms nog vies tegen: de zg lichtmetalen velgen zijn soms nauwelijks lichter als de weinig subtiele stalen tegenhangers).

Verder ... vrees ik dat de specificaties op de website niet uitblinken in precisie -- bij de "aluminium" staat vervolgens dat ie "een mooie combinatie van aluminium en staal" is, en dat staat ook bij de stalen tegenhanger.   De plaatjes zijn wel verschillend, het "chassis" van de aluminium variant is duidelijk verschillend van dat van de stalen variant.
Bericht Geplaatst: vr 26 aug 2022, 23:06
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Vreemd genoeg geen gewicht verschil volgens de gegevens. Beide 28.8 kg terwijl de C deels alu is.
Bericht Geplaatst: vr 26 aug 2022, 22:21
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Sjaak,
Nog even een vraagje: Waarom het je voor de 1525E gekozen en niet voor de 1525C ?
Als ik naar: https://www.automotive-line.nl/product/ ... xtra-laag/ kijk dan zijn ze vrijwel gelijk, de "C" lijkt iets meer aluminium en heeft PU-wielen.
Bericht Geplaatst: vr 26 aug 2022, 20:14
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
tjoh. wat een verschil.
Afbeelding

Gaat het krikken ook gladjes wanneer je vanachter werkt ? No pun intended.
Met mijn eenvoudige 2 tons Kijkshop krikje moet ik altijd op de knieën en ook nog eens op mijn knokkels letten.
Ik doel dus op: Krik onder de as (om even snel/makkelijk wielen te wisselen).

Zo te zien moet het een stuk beter gaan ... toch een gevalletje van "Size matters", in dit geval met name "Length matters".
Bericht Geplaatst: vr 26 aug 2022, 14:10
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Zo, goede investering, was als ik het zo bekijk ook wel nodig :mrgreen:

Die rechtse moet toch wel historische waarde hebben, zo zie je ze niet vaak.

Afbeelding
Als je je flensjes gevonden hebt kan je eindelijk “pijpen” :P onder je otootje

p.s.
doe je voorzichtig, ik had laatst een vage kennis die erg veel geluk had toen zijn auto onbedoeld naar beneden kwam.
Bericht Geplaatst: vr 26 aug 2022, 11:41
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
tjoh. wat een verschil.
had ik jaren eerder moeten doen. mannetje van de gls was er minder blij mee :D
Afbeelding
Bericht Geplaatst: vr 26 aug 2022, 10:51
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Mooie krik Sjaak,

Heb hem zo ook in 3,5 T een paar jaar van Facom. Was niet goedkoop maar ik leef nog steeds. Met veel sleutelen gingen de goedkope snel lek of kapot met veel ergernis.
Kan jou dat geld schelen. moet goed zijn.
En onderweg is het toch iedere keer anders wat je aantreft.
Torentjes potkrik heb ik ook in 10T uitvoering uit een MAN vrachtwagen. beetje klein grondvlak tov de hoogte. De wagen dan goed met keggen oid borgen.
Dingen uitbesteden is leuk en gemakkelijk , je ondersteund idd de locale economie. Maar een eigenwijze man die jaren zelf gesleuteld heeft heeft er al weer snel een eigen mening over en doet het dan weer graag zelf. Ook houden ze er vaak niet van als je met je eigen onderdelen aan komt. En die voorraad moet ook eens op haha.
De Anwb maakt ook nogal vaak gebruik van die opblaasbare zitzak. Bergers ook, het beschadigd weinig aan het voertuig en het werkt snel . Goede kwaliteit van zo'n ding zal nog best duur zijn.
Dommekrachten en kelder wing of hoe en wat je het ook uitscheld genoeg mee getobt. Ze wegen als dieplood. En alleen toepasbaar als je er de ruimte voor heeft zodat hij niet scheef weg kan schieten . BV rechtstandig tussen de wielen van een containerchassis (vrachtwagen) met een veerbalg of veerblad vernieuwen of zo werkt het wel goed (je lucht is er dan toch af en alles staat dan gelijk op de rem).

Heb ook wel eens gedacht om een luchtbalg van een vrachtauto op een garagekrik te bevestigen en dan deze te laten heffen(lucht van de compressor.) gedoe en en nooit van gekomen. .

groet Nico
Bericht Geplaatst: do 25 aug 2022, 23:41
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Mark, de 3.5 ton begrenzing laat niet nog meer lading toe dus geen zwaarde krik qua eigen gewicht. Plus waar laat ik dat ding :?:
Til natuurlijk maar 1 as dus een 2 tons krik voldoet. Heb ook zo een Mercedes potkrik, geweldig ding.
Op een helling ga ik helemaal niet krikken, bloedgevaarlijk :shock:
Hi jack heb ik niets aan bij de toyo, sandwich opbouw en voor een afgeronde bumper dus die blijft bij de ambu op de voorbumper.
De ambu opbouw is zo sterk dat daar wel een hi jack onder kan zetten en de auto uit het zand of modder kan tillen.
Ha, winterbanden zijn dus voor dat koude witte goedje waar ik met een boog omheen rijdt :?
Bericht Geplaatst: do 25 aug 2022, 21:17
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Die offroad krik is wat voor mij maar helaas te zwaar om mee te nemen, zit al op 3.5 ton. Hou het dus maar op dubbelwerkende potkrik, zandplaatje en schepje.
Winterbanden? Wat zijn dat :?

Je tilt toch eigenlijk nooit die hele 3,5 ton met alleen de krik op. Pas als je de auto ergens op een serieuzere helling zet en dan de krik aan de lage kant onder de auto zet ... dan kan het richting die 3,5 ton gaan. Ik denk dat je toch heel vaak genoeg hebt aan 2,5 ton.
Overigens heb je denk ik voor dat helling-gevalletje beter een farm-jack kan inzetten (die gaan bovendien gewoonlijk tot 3,5 ton).

En dan winterbanden ... dat zijn banden die het heel goed doen in de sneeuw en op verijsde wegen. Met een goede winterband hoef je niet zo gauw de sneeuwkettingen om te leggen. Je moet overigens heel goed opletten met winterbanden ... als je uitstapt !   De betere winterband heeft nog grip daar waar je op de beste bergschoenen onderuit gaat.
Overigens best tricky een verijsde weg + helling ... dan moet je maar hopen dat de band doet waar je 'm voor hebt, zo niet en je gaat scheef wegschuiven dan moet je hopen dat je de snelheid laag kan houden en tegelijk toch de wielen weer aan het rollen krijgt. Voet op de rem werkt alleen als je met minimaal twee wielen grip houdt ... houd je dat niet dan moet je tegenintuïtief van de rem af en hopen op beter en dat dab graag heel snel.

De een gaat naar de woestijn de ander naar de sneeuw (ik ga graag naar streken waar het in het winterse voorjaar van min 20 tot plus 20 kan zijn ... dan blijft er nog wat verrassing).
Bericht Geplaatst: do 25 aug 2022, 20:13
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Die offroad krik is wat voor mij maar helaas te zwaar om mee te nemen, zit al op 3.5 ton. Hou het dus maar op dubbelwerkende potkrik, zandplaatje en schepje.
Winterbanden? Wat zijn dat :? :mrgreen: :D :mrgreen: :D :lol:
Bericht Geplaatst: do 25 aug 2022, 19:46
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
heb het maar iets bescheidener gehouden al vond ik het nog vrij duur.
https://www.automotive-line.nl/product/eagle-pro-e-1525e-garagekrik-2-5-ton-extra-laag-wielen-staal/

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.   't Zie er niet beroerd uit.

We kunnen er nu nog niet aan denken maar het wordt tzt weer winter ... hopelijk nu weer eens een "echte" winter en dan is het weer winterbanden-tijd. Mijn winterbanden hebben nu al twee jaar hoegenaamd niks gedaan, afgelopen winter hebben ze werkelijk alleen maar ruimte in de opslag ingenomen.

PS De slaapkamergeheimen houd je maar gewoon geheim :ugeek:
Bericht Geplaatst: do 25 aug 2022, 10:17
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
was nog steeds op zoek naar een krik.
heb de volgende niet gekocht ivm. ietsje te duur. maar wat een mooi ding.
https://dirtwheelsmag.com/product-evaluation-pro-eagle-the-beast-jack/

heb het maar iets bescheidener gehouden al vond ik het nog vrij duur.
https://www.automotive-line.nl/product/eagle-pro-e-1525e-garagekrik-2-5-ton-extra-laag-wielen-staal/

kan ik eindelijk krikken :mrgreen:
Bericht Geplaatst: do 25 aug 2022, 08:59
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
yup. goed verwoord, ben uiteraard nog niet zo oud dat ik geen krik kan versjouwen. maar op wieltjes is wel prettig.
al doen die het minder goed op mijn verzakte 60x40 tegels.

Een krik van 50 of 80 kilo wil je vast ook niet meer versjouwen, bij 30 kilo wil ik al vooral op de wieltjes vertrouwen. (De wielen gaan overigens richting 40 kilo, maar dat zijn dan ook wielen: ze rollen.)
Mijn knieën protesteerden al wat langer tegen het herhaald "op de knieën ... er blijkt er ééntje versleten ... jammer genoeg is een knie-reparatie niet zo makkelijk, een nieuw fusée-lager is makkelijker. Het gaat allemaal nog wel maar als het allemaal net iets minder buigen en strekken wordt dan kunnen mijn knieën nog wel even mee -- stilstand is ook niet goed.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Je kan je natuurlijk sowieso afvragen wat verstandig is. Ik kocht eerder al een accu-slagmoersleutel, en daarbij dan direct ook een kracht dop+verlengstuk (voorheen gebruikte ik al de accuboormachine voor het gemak, alleen was de gemakswinst maar beperkt), nu ook weer een handiger krik ...
Als je dit bij elkaar legt had ik misschien beter de wielen bij een of andere beun-garagist kunnen laten wisselen ... dat scheelt ook nog al die troep in huis ... ondersteun je ook nog eens de lokale beun-economie.
Maar ja ... zelfs al ben je - zoals ik - geen groot sleutelaar: klussen zelf doen geeft ook voldoening en/of plezier.
Verder denk ik dat het wielen in- en uitladen ook gedoe is, als je daar nog aan toekomt dan is wielen wisselen weinig extra.
Tegen de tijd dat dat echt teveel wordt kan ik beter overstappen op zo'n rood "greenwheels" autootje (of gewoon de regio-taxi).
Bericht Geplaatst: di 18 jan 2022, 10:01
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
@Marc,

yup. goed verwoord, ben uiteraard nog niet zo oud dat ik geen krik kan versjouwen. maar op wieltjes is wel prettig.
al doen die het minder goed op mijn verzakte 60x40 tegels.
Bericht Geplaatst: di 18 jan 2022, 09:21
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
neef Henk schreef:
Dus mijn tip, ga eens shoppen op de sloop ;)

Hmm .. een leuke tip, alleen ... ben ik niet zo gecharmeerd van een potkrik.
Als ouder wordende man vind ik het gesjouw met de wielen mooi genoeg (bij wijze van sportschool) ... ik hoef - als het niet hoeft - niet op mijn knieën om die potkrik achter de wielen te plaatsen en daarna om hoog te zwengelen.  
Met een wat grotere garagekrik is het alleen maar even bukken om de krik goed onder de as te plaatsen. Mijn huidige 2-ton Kijkshop-krikje komt alleen hoog genoeg met een blokje hout erop, maar erger is dat ie net zo klein is dat ik toch ongeveer op de knieën moet.

Volgens mij had Sjaak een deels gelijkluidende "vraag" - hij hoort denkelijk (nog) niet tot de oude mannen - maar ook hij zocht een krik die voldoende hoogte haalt ... wellicht is hij wel geholpen met een grotere degelijke potkrik.

Ik was overigens erg gecharmeerd van de nog weer een stuk grotere hoogheffer bij een collega LandRover-bezitter: Hoogheffer onder de achterbalk was genoeg bij het veren wisselen (natuurlijk wel met aanvullende steunen onder het chassis).
De prijzen van zulke hoogheffers blijken een hobbel, de grootte en ook het gewicht zijn ook "een dingetje" ... daarom ben ik nu dus aan het kijken wat er aan compromis-krikken is. Voor een verenwissel ga ik wel naar die collega. De banden/wielen-wissel en andere net iets minder hoogvliegende klussen zou ik graag net iets comfortabeler willen doen.
Bericht Geplaatst: ma 17 jan 2022, 22:28
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
In de Mercedes sprinter zit er bij het voeteneind van de passagier een hele mooie potkrik verstopt. Ik heb twee van deze jongens op de sloop gehaald voor 5 euro per stuk. Deze krik krijgt met gemak mijn 101FC omhoog en is zeer degelijk (lees zwaar) uitgevoerd.
Dus mijn tip, ga eens shoppen op de sloop ;)

Groeten neef Henk
Bericht Geplaatst: ma 17 jan 2022, 21:45
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Ik heb geen idee, Marc. Wel mooi dat je het allemaal opzoekt, maar ik houd het gewoon bij mijn 10tons potkrik. Als het eenmaal op hoogte is, ondersteun ik de boel altijd met flinke stukken hout. Stenen zijn niet zo mijn ding, dat schuift wat te gemakkelijk, vind ik.
Maar ja, ik ben dan ook niet degene die de vraag gesteld heeft.
Bericht Geplaatst: ma 17 jan 2022, 19:53
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Marc-my-Words schreef:
Marc-my-Words schreef:
Is dit wellicht wat:   https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... n_Koopslim

Draagkracht 2.25 t
Hoogte 18.5 cm
Lengte 71 cm
Breedte 25 cm
Werkhoogte (max.) 53 cm
Werkhoogte (min.) 15 cm

Conrad heeft 'm ook, maar is iets duurder.


Tja, zou ik in (of heel nabij) Duitsland wonen dan zou ik deze gok: https://fuerst-autoteile.de/suv-rangier ... k/11328174 wellicht toch maar eens wagen. Conrad verkoopt dezelfde voor € 50,- meer.

Waarmee maar weer bewezen is:   De prijs is wat de gek ervoor betaalt .... de tijd moet leren wat de waarde was.


Overigens: Deze https://fuerst-autoteile.de/priopa-rang ... r=11457657 komt me weer bekend voor .... een andere kleur .... het prijsverschil kan ik niet echt verklaren door de andere afstand tot China.

=====

Nog even verder zoekend vond ik, dichter bij huis, van het merk Omega

https://www.gereedschap.online/nl/garag ... gic-l.html
min. hefhoogte 85 mm
Max. hefhoogte: 500 mm
gewicht: 35,4 kilo
€ 190
&
https://www.gereedschap.online/nl/garag ... ga-28.html
min. hefhoogte 120 mm
max. hefhoogte 456 mm
gewicht: 31 kilo
€ 150

Beide geen super hoogheffers maar wel "hoger" en ook 3 ton
En beide niet die overduidelijke overgoedkope constructie


Het is overigens een verkoper met meer dan één "gezicht" ... wel dezelfde prijzen.


Niemand een suggestie of mening ?

Hier: https://www.gereedschapland.nl/catalog/ ... agekrikken zie je een ander "gezicht" van dezelfde verkoper.
Met als bonus een aanbieding incl. 2 3 ton assteunen.
Bericht Geplaatst: ma 17 jan 2022, 18:31
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Marc-my-Words schreef:
Is dit wellicht wat:   https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... n_Koopslim

Draagkracht 2.25 t
Hoogte 18.5 cm
Lengte 71 cm
Breedte 25 cm
Werkhoogte (max.) 53 cm
Werkhoogte (min.) 15 cm

Conrad heeft 'm ook, maar is iets duurder.


Tja, zou ik in (of heel nabij) Duitsland wonen dan zou ik deze gok: https://fuerst-autoteile.de/suv-rangier ... k/11328174 wellicht toch maar eens wagen. Conrad verkoopt dezelfde voor € 50,- meer.

Waarmee maar weer bewezen is:   De prijs is wat de gek ervoor betaalt .... de tijd moet leren wat de waarde was.


Overigens: Deze https://fuerst-autoteile.de/priopa-rang ... r=11457657 komt me weer bekend voor .... een andere kleur .... het prijsverschil kan ik niet echt verklaren door de andere afstand tot China.

=====

Nog even verder zoekend vond ik, dichter bij huis, van het merk Omega

https://www.gereedschap.online/nl/garag ... gic-l.html
min. hefhoogte 85 mm
Max. hefhoogte: 500 mm
gewicht: 35,4 kilo
€ 190
&
https://www.gereedschap.online/nl/garag ... ga-28.html
min. hefhoogte 120 mm
max. hefhoogte 456 mm
gewicht: 31 kilo
€ 150

Beide geen super hoogheffers maar wel "hoger" en ook 3 ton
En beide niet die overduidelijke overgoedkope constructie


Het is overigens een verkoper met meer dan één "gezicht" ... wel dezelfde prijzen.
Bericht Geplaatst: zo 16 jan 2022, 13:07
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
mag ook wel oor dat geld https://www.toolmax.nl/beta-hydraulisch ... 33-3t.html
Bericht Geplaatst: za 15 jan 2022, 16:18
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Tja, die CE (=ChinaEngeneering) indruk kreeg ik ook.

Als je dan wat verder rondneust dan is zoiets  aantrekkelijker .... alleen .... vrees ik dat geen prijs op de website staat voor een stevige prijs (met een gewicht van 52 kilo is het in ieder geval een "stevig" ding waarbij je blij bent dat er wieltjes onder zitten).

Overigens lever ik met graagte de snellift-functie in als de krik op de andere vlakken (incl aantrekkelijke prijs) wil deugen.
Het op ongeveer de juiste hoogte brengen doe je maar één keer als je bijv. de winter<>zomerbanden wisselt; d'r is geen enkel voordeel aan het steeds naar "nul" laten zakken van de hef-arm.
Bericht Geplaatst: za 15 jan 2022, 14:52
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Toch maar een stukje mdf onder je krik leggen
Bericht Geplaatst: za 15 jan 2022, 13:35
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Ziet er toch wel erg alie baba uit, alles een beetje aan de ondergrens gebouwd en de snellift handel zit aan de zijkant en ziet er naar uit dat je de handel er van de andere kant in steekt wat hem in mijn ogen onbruikbaar maakt of op zijn minst zeer onhandig :( :(
Afbeelding
Bericht Geplaatst: za 15 jan 2022, 12:05
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
zit niet echt bij jou in de buurt: https://www.vancranenbroek.com/catalogu ... -zelf/auto
en dan de garage krik rechtsonder, 77 euro, 2500kg, max hoogte 53cm
J.
Bericht Geplaatst: za 15 jan 2022, 11:34
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Jamaar schreef:
Stoeptegels vind ik persoonlijk veel te zwaar, heb behoorlijk wat dikkere houtblokken (bielzen afmeting) en dan wat vulplanken.

Tja, die stoeptegels zijn zwaar (vooral als je ze met de hand moet verzetten), maar ... je kan ze (met wat ervaring) makkelijk op precies de goede plek al tot een net onder de as hoogte voorgeprogrammeerd stapelen, daarna, na het opkrikken, schuif je er desgewenst dat wat lichtere blok hout tussen (of als het een langer project is pak je nog een paar tegels).
Het basis-stapeltje stoeptegels kan je makkelijk met een steekkarretje verzetten ... en als je zin hebt is er beslist nog een slimmer hef/verplaats systeempje denkbaar, ik kan me zelfs voorstellen dat je in een keer de hele onder de as stapel onder de as rijdt.

En ... als ik gewoon hier op de stoep/straat de wielen wissel ... dan gebruik ik gewoon de goedkope Kijkshop-garage-krik. Ik let dan wel op, en steek geen lichaamsdelen onder de remschijf waarop de auto valt als de krik het opgeeft. Ik hoor o zo vaak dat het potkrikje zo handig en zo goed is: dat potkrikje doet zijn werk misschien wel prima maar qua stabiel en qua onder de auto scoort het bij mij heel laag.
Bericht Geplaatst: wo 12 jan 2022, 14:37
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Ik ben geen voorstander van 4 assteunen, je auto kan nog op de vering bewegen waardoor het zwaartepunt verplaatst met de mogelijke gevolgen van dien.
Assteun is ijzer, ijzer op ijzer kan glijden al is het maar een klein beetje opzij.

Als het echt moet maak ik stapels (tegels/balken) onder het chassis. Dan kan ik er vooraf flink tegen duwen om te voelen of het stevig staat voordat ik aan het werk ga.

Zelfs bij 2 wielen (1 as) gooi ik wielen onder het chassis opgestopt met hout.
Als ruim 2 ton gaat schuiven doe je niets meer, een band/wiel vervangen kan wel even snel op de krik?!
Bij werken aan een rem oid (1 wiel) gebruik ik minstens er een assteun bij terwijl de krik eronder blijft.

Beetje raar misschien: één = geen als je onder dat soort gewichten moet kruipen.

Just my five cents.
Bericht Geplaatst: wo 12 jan 2022, 14:08
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Stoeptegels vind ik persoonlijk veel te zwaar, heb behoorlijk wat dikkere houtblokken (bielzen afmeting) en dan wat vulplanken. Dat als extra bij 4 2 tons assteunen, 3 voets. Heb nu gelukkig een betonnen vloer in mijn werkplaats die redelijk vlak is.
En heb er een gewoonte van gemaakt dat als er een wiel af is dat die onder de auto ligt.
Bericht Geplaatst: wo 12 jan 2022, 13:47
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
sjeroens schreef:
denk dat het tijd is voor een volgende stap: de assteun.
Als ik de wagen op 2 of 3 banden laat staan dan vind ik de assteunen die ik heb veilig genoeg. Maar met 4 wielen eraf blijf ik het wankel vinden. (mede omdat mijn oprit niet geheel vlak is) de 6 tons 3 poot gaat wel, maar mijn kleinere worden wankel. Zijn de 4 poots stabieler? Zit overigens te denken om er zelf een te maken waar er 2 aan elkaar zitten zodat zijdelingse krachten opgevangen worden.

Jeroen, is het geen goed idee om gewoon een stapel stoeptegels bij elkaar te sparen (zo nu en dan in de bouwcontainers loeren).
Het is natuurlijk even gratis sportschool als je een stapel onder de as moet leggen ... maar het is goedkoop en stabiel (en zo vaak zal je de auto niet op 4 assteunen zetten, en als je dat doet is het denkelijk niet voor 10 minuten).

Wil je twee assteunen echt degelijk onderling verbinden dan het je een nogal serieus raamwerk nodig, met ook diagonale schoren.
Wellicht loop je daarmee nog meer te sportscholen.
Misschien is het dus handiger een handzaam steekwagen-ding te knutselen zodat je de stoeptegels (of een basis-stapel) in een keer onder de as kan rollen.   Als je één as op stoeptegels zet dan kan de andere natuurlijk goed op assteunen: de kans dat de stoeptegel-steunen omgaan is klein (zolang je ze niet kaal in het veen zet), en daarmee maak je dat die twee losse assteunen veel minder op kantel-krachten belast worden.

Dan de 3 tegen 4 poten assteunen: In theorie (en de praktijk) wordt een vlak bepaald door drie punten, omgekeerd staat dus een steun al goed stabiel op 3 poten. Toch kan de praktijk ook hier weerbarstig zijn: die drie poten mogen dus ook op geen enkele wijze hun steun verliezen ... vanwege die drie punten regel kijkt de assteun dan namelijk ineens een andere kant op.
Intuïtief lijken mij de vierhoekige, vaste, torentjes solider. Wil je zo'n vierhoek extra stabiel op een niet echt vlakke ondergrond neerzetten dan is het wel handig om een paar dunne hardhouten wiggen bij de hand te hebben.
Bericht Geplaatst: wo 12 jan 2022, 11:38
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
sjeroens schreef:
denk dat het tijd is voor een volgende stap: de assteun.
Als ik de wagen op 2 of 3 banden laat staan dan vind ik de assteunen die ik heb veilig genoeg. Maar met 4 wielen eraf blijf ik het wankel vinden. (mede omdat mijn oprit niet geheel vlak is) de 6 tons 3 poot gaat wel, maar mijn kleinere worden wankel. Zijn de 4 poots stabieler? Zit overigens te denken om er zelf een te maken waar er 2 aan elkaar zitten zodat zijdelinkse krachten opgevangen worden.
automateriaalen zijn op amazon.de iets goedkoper.
J.


Ik denk dat jij voor je Ambu wel een paar redelijke assteunen nodig heb.

Een auto op 4 assteunen zetten doe ik ok niet graag, dat is toch vaak niet helemaal stabiel.
Ik heb wel voor mijn brug een aantal hogere assteunen gemaakt, dan kan ik een kant van mijn auto omhoog zetten als ik de wielen er af wil halen.
Met een 4 koloms brug is dat wel nodig.
Bericht Geplaatst: wo 12 jan 2022, 10:23
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
denk dat het tijd is voor een volgende stap: de assteun.
Als ik de wagen op 2 of 3 banden laat staan dan vind ik de assteunen die ik heb veilig genoeg. Maar met 4 wielen eraf blijf ik het wankel vinden. (mede omdat mijn oprit niet geheel vlak is) de 6 tons 3 poot gaat wel, maar mijn kleinere worden wankel. Zijn de 4 poots stabieler? Zit overigens te denken om er zelf een te maken waar er 2 aan elkaar zitten zodat zijdelinkse krachten opgevangen worden.
automateriaalen zijn op amazon.de iets goedkoper.
J.
Bericht Geplaatst: wo 12 jan 2022, 09:34
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Een beetje een veilige krik is wel wat waard, vandaag ook weer iets in het nieuw: krik je een auto op om de cat te jatten, valt de auto van de krik. De dader was wel overleden want die lag er net onder...
Bericht Geplaatst: di 11 jan 2022, 22:12
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Zo'n uitlaat-zak is natuurlijk wel interessant in de zandbak, en meer nog in het moeras: de zak heeft een grote voetafdruk, dat maakt de kans op resultaat weer ietsje beter.

Dat is precies waar ik aan dacht.
Heb een zandtrack gereden van harvesters 8x8 knik en daar liep ik toch vast ondanks de sperren. De sporen waren eenvoudig te diep.
Had er zelf uit kunnen komen met veel werk, banden aflaten, zandplaten van het dak afhalen en auto opkrikken want die hing met zijn buik op het zand. Precies dan is zo een zak handig, beetje zand weggraven zak er onder, plof omhoog die bak :mrgreen:
Gelukkig zijn Portugesen hele sympathieke mensen die bijna allemaal ook het engels goed beheersen en die 8x8 heeft mij weer 1km naar de weg gesleept, voelde mij wel een beetje beschaamd en een domme toerist :oops: :oops:
Bericht Geplaatst: di 11 jan 2022, 20:31
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
die van westafalia had ik gezien, staat ook op amazon.
alleen de recensies zijn mwoahhhh https://www.amazon.de/-/en/Autozubeh%C3%B6r-11328-Trolley-Jack-Quick/dp/B0136ASAZ2?th=1

zo,n luchtding? kweenie. bij mij gaan condooms ook altijd lek.(niet dat ik die de afgelopen 50 jaar gebruikt heb)


Tja, da's in ieder geval een heel stevige waarschuwing ... is het weer eens te mooi om waar te zijn, of schrijven alleen de humeurigen een review ?

Qua condooms: Die zijn in de afgelopen 50 jaar een stuk betrouwbaarder geworden (aangenomen dat je dit niet leest alsof het wijn is, dwz die van 50 jaar geleden is vooral belegen).   PS   Als je veel rondkrikt kan je maar beter een gezinsverpakking van een betere kwaliteit preservatieven meenemen.

Wat betreft zo'n uitlaat-zak: Dat is weer niet zo'n betrouwbaar ding, meer vergelijkbaar met een Farm-Jack, althans dat zeggen de test-resultaten. Zo'n uitlaat-zak is natuurlijk wel interessant in de zandbak, en meer nog in het moeras: de zak heeft een grote voetafdruk, dat maakt de kans op resultaat weer ietsje beter. Het grootste probleem met zo'n uitlaat-zak is de beperkte controleerbaarheid, nog beperkter las met de Farm-Jack. O ja, zo'n uitlaatzak vraag ook om de nodige extra hulpmiddelen om de voertuigbodem veilig omhoog te duwen.
Bericht Geplaatst: di 11 jan 2022, 16:54
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
die van westafalia had ik gezien, staat ook op amazon.
alleen de recensies zijn mwoahhhh https://www.amazon.de/-/en/Autozubeh%C3%B6r-11328-Trolley-Jack-Quick/dp/B0136ASAZ2?th=1

zo,n luchtding? kweenie. bij mij gaan condooms ook altijd lek.(niet dat ik die de afgelopen 50 jaar gebruikt heb)
Bericht Geplaatst: di 11 jan 2022, 16:19
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Goede link.
Heb op de website deze gevonden https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... ewicht.htm

Denk dat als ik weer terug ben die ga bestellen tenzij iemand hier hem al kent en slechte ervaringen er mee had.
Afbeelding
Bericht Geplaatst: di 11 jan 2022, 16:09
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Is dit wellicht wat:   https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... n_Koopslim

Draagkracht 2.25 t
Hoogte 18.5 cm
Lengte 71 cm
Breedte 25 cm
Werkhoogte (max.) 53 cm
Werkhoogte (min.) 15 cm

Conrad heeft 'm ook, maar is iets duurder.
Bericht Geplaatst: di 11 jan 2022, 12:51
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
IDD

HBM Moordrecht heeft soms handig spul voor een schappelijke prijs. HermanBuitelaar stuurt gewoon een stuk merk gereedschap naar China en krijg er een container vol van terug. Hij controleerd de kwaliteit en die is meestal best wel goed genoeg als je er niet dag in dag uit mee bezig bent. Voor het transopt van zware goederen vraagt hij wel stevig geld als je er niet zelf in de buurt komt of nu met het corona gezeik.
Heb zelf een facom 3 ton garagekrik ,aangeschaft na de Aldi krik ergernissen. Het was ff schrikken in prijs maar dat ben ik nu allang vergeten en iedere veilige snelle lift geniet ik er weer van. Heb ook ooit eens 2x de potkrik van een MAN vrachtwagen meegenomen(die de baas verliet en naar Cuba ging) die dus ook het torentje van 2 cilinders maakt. Dat werkt ook prima onder het veerblad ,maar idd het kleine kopje boven(zeker op een ronde as) en de wat wankele voet onder. rechtstandig werken idd wel vereist(met stevige assteunen erbij).

Let op , je zal niet de eerste zijn die klem komt te zitten onder een "waggel". En je laatste hemd(denk dat je nog wel een schone aankrijgt ) heeft geen borstzakje voor het uitgespaarde geld.

groet magere hein
Bericht Geplaatst: wo 05 jan 2022, 00:08
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
albert schreef:
Je hebt wel gelijk, Marc, dat de echte dommekracht anders in elkaar steekt, maar ik doelde meer op het gebruik en de (on)veiligheid.


Ik denk dat de Farm-Jack nog een heel stuk gevaarlijker is.
Je hebt te maken met de instabiliteit (maar die geldt voor veel typen krik) maar je hebt ook het systeem met pallen (dat in theorie veilig is maar de praktijk is niet zelden weerbarstig) en ... door de pallen is het een systeem dat stapsgewijze en niet geleidelijk werkt.

Blijft staan dat zo'n Farm-Jack ook veel vermag, en onder allerlei omstandigheden, en dat in combinatie met een bescheiden gewicht, omvang en prijs. Als je de keuze hebt tussen niks of een Farm-Jack op het moment dat een boom of iets anders gevaarlijk dicht bij de carrosserie komt, op op het moment dat je met twee wielen in een diep spoor staat dan heb ik liever iets dan niets.

Voor het wielen-wisselen en andere klussen onder de auto zou ik dus graag zo'n hoogheffer hebben. Met een Kijkshop krikje, of met een Farm-Jack ga je geen achter-veren wisselen, althans niet gemakkelijk.
Bericht Geplaatst: di 04 jan 2022, 23:35
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Je hebt wel gelijk, Marc, dat de echte dommekracht anders in elkaar steekt, maar ik doelde meer op het gebruik en de (on)veiligheid.
Bericht Geplaatst: di 04 jan 2022, 23:04
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
sjeroens schreef:
.....
Je hoeft overigens geen 3 ton te hebben. tenzij je heel je waggie in een keer opkrikt. 2 ton is voor een serie genoeg.

Of de originele series 3 krik. maar dan moet je wel schildpaddengeduld hebben.

Die "originele" Series krik is wellicht ook die die ik origineel bij mijn Td5 kreeg ? Een lange spindel-krik ?
Die spindel-krik is ook niet ongevaarlijk, heeft ook het gevaar in zich dat de auto de verkeerde kant opzij valt.
Die spindelkrik heeft me al wel eens uit een benarde positie geholpen (wel mede dankzij de krikgaten in de Rocksliders.

De toch best dure hoogheffer-krik die ik hiervoor noemde is 3 ton ... echter die van 2 ton is maar weinig goedkoper, en ook niet aanmerkelijk lichter of hanteerbaarder.

En ... de echte dommekracht is vlgs mij een zuilvormige krik met tandwielen en een tandheugel.
(Maar goed, in het Zweeds heet iedere krik een "domkraft".)
Bericht Geplaatst: di 04 jan 2022, 19:36
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Marc-my-Words schreef:
Ik denk dat Sjaak zoiets bedoelt ... ... maar dan voor een leuker prijsje.

Max gewicht 3 ton, Minimaal 140mm, Maximaal 670mm ... en loodzwaar.


yup Marc, zoiets. en dan inderdaad voor leuk prijsje. en zo zwaar hoeft ook niet perse, alhoewel er wielen onder zitten.

de farmkrik heb ik al van mijn lijstje afgehaald. heb wat youtubjes gezien waar je niet vrolijk van wordt.
heb ook grote potkrikken gevonden, kunnen rond de 50 cm hoog. redelijke prijs.
maar dan zit je volgens mij nog met een kleine voetprint wat wankel is.

en dan dit chineesje https://www.marktplaats.nl/v/auto-diversen/krikken/m1792091638-nieuwe-zware-garagekrik-garage-krik-4-ton-extra-laag
wordt verkocht onder diverse namen van 100 tot 175 euro. maar is allemaal dezelfde,
volgens mij is er een container vol van deze aangekomen want ze staan overal te koop.
zelfs de zogenaamde "betere" zaken verkopen deze onder eigen naam voor dik geld.

ik blijf gewoon rondkijken heb de tijd want niet direct nodig.

ps. deze is wel erg handig, https://www.bahco.com/nl_nl/rolkrik--1-t-pb_bh1m1000_.html
maar die prijs he?
Bericht Geplaatst: di 04 jan 2022, 18:13
  Berichttitel:  Re: krikken  Antwoord met een citaat
Ik ben het wel met Marc eens over die Farm-Jack. Vroeger heetten die dingen trouwens gewoon een dommekracht. Het zijn gewoon gevaarlijke krengen, maar soms verrekte handig. Ik gebruik hem om de boot op zijn kant te krikken om de onderkant te teren. Voor de laro gebruik ik hem dus echt niet, dan nog liever een potkrik en dan gelijk op steunen zetten. Bij hbm hebben ze nog een hi lift tot 2ton, net onder de E50....
Bericht Geplaatst: di 04 jan 2022, 17:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.